Preskoči na glavni sadržaj

To divno Adamovo rebro


Kada u medijima pročitate riječ "feminizam", na pamet vam zasigurno padaju nedepilirane gole žene koje prosvjeduju zbog onoga ili ovoga, koje smatraju da je najveće ženino pravo - pravo na pobačaj, koje se bune kada ih se naziva mademoiselle i sve ostale koje smatraju da je ženska rasa nadmoćna. Dragi moji, to nije feminizam - feminist/ica je osoba koja shvaća da su žene manje plaćene od svojih kolega za jednake poslove, koja razumije da je sramotno što se ženu na razgovoru za posao ispituje za njene planove osnivanja obitelji, da žena nije stvorena da služi - osoba koja se obrazuje da bi poboljšala položaj žena u svijetu, kako bi izjednačila prava žena s pravima muškaraca. U povijesti se pokret feminizma razvio u 19. stoljeću, kao posljedica industrijske revolucije. Pokret se račvao u dva smjera - borbu za ravnopravnost u plaćama i borbu za pravo glasa. Nezamislivo je da od prvog dodjeljivanja prava glasa ženama prošlo tek 120 godina, dok se za ravnopravnost u plaćama žene bore i danas, u 21. stoljeću. Danas u pokretu vlada radikalizam koji nastoji promjeniti tradicionalnu ulogu žene u društvu, pogotovo s obzirom na brak i majčinstvo.


Ovaj mjesec u svijetu je posvećen pokretu za prava žena, a 8. ožujka slavimo Dan žena - dan koji se slavi od 1909. g. Važno je prisjetiti se žena zbog kojih danas možemo birati hoćemo li i u koje vrijeme postati supruge ili majke, što imamo pasivno, a još važnije - aktivno pravo glasa, što se možemo školovati, (samo)zapošljavati, biti plaćene za svoj rad, poboljšati društvo u raznim segmentima i razvijati se u kojem god smjeru nam srce poželi. U spomen na njih, i imajući na umu sve žene koje još svakodnevno trpe zlostavljanja, nepravdu i gube dostojanstvo i živote, trebale bismo biti najbolje žene koje možemo biti, nastaviti borbu, kako bi naše kćeri jednoga dana bile potpuno slobodne, jer ravnopravne - budimo realni - sigurno neće biti, sve dok nas na svakom koraku zabljesnu posvuduše koje prodaju svoje tijelo, koje ne cijene žensko u sebi i nemaju vjere da su stvorene za nešto veće. Da, i one imaju pravo na svoj izbor, ali jesmo li se zaista za to borile?




Treći val feminizma koji nastoji izbrisati pojam roda s planete mi se nikako ne sviđa - mislim da žena treba uživati u svojoj ženskoj biti, u snazi koja joj je podarena upravo s obzirom na njenu fizičku konstituciju, mogućnosti te mentalni sklop. Ljepota je u muškom i ženskom, i zašto uništiti tu prirodnu raznolikost? Prvi val feministica, u anglosaksonskim zemljama nazivan sufražetkinjama, za mene predstavlja bit borbe za ženska prava. Žene kao Mary Wollstonecraft, Susan B. Anthony, Emmeline Pankhurst, Alice Paul, Sojourney Truth i dr. pokrenule su lavinu ženske snage u vrijeme kada je žena bila lišena svih prava. One su krenule od nule, žrtvovale svoje živote, bile zatvarane, prisilno hranjene, zlostavljane i ponižene da bismo mi danas imale pravo glasa, kojeg, ironije li, većina žena danas ni ne iskorištava.

Drugi val feministica započeo je uz bok hippy pokretu, kada su počeli izlaziti ženski časopisi, kad se žene nastojalo educirati o nedopuštenosti zlostavljanja u obitelji i na radnom mjestu, kada se mijenjalo zakonodavstva, kada se disalo za borbu za ravnopravnost. U doba kada su djelovale kćeri Dorothy Parker, Amelie Earthart, Eleanor Roosevelt i Clare Zetkin - Simone de Beauvoir, Gloria Steinem, Audre Lorde, Julia Kristeva, Betty Friedan i dr. pomicale su se granice o kojima sufražetkinje nisu mogle ni sanjati. Ženama su školovanje i karijera bili na domak ruku, ali ipak, patrijarhalno društvo ni one nisu uspjele reprogramirati, zbog čega je, smatram, iznimno važno odgajati sinove na način da poštuju žene i da se prema njima odnose zaštitnički, a ne kao prema stvarima ili ropkinjama. Moderne feministice niječu potrebu za zaštitom muškaraca, međutim, vjerujem da bi upravo muškarci, borci za prava, polučili veliki uspjeh u promjeni stereotipova koji vladaju u našem društvu.



Godinama prije Slavenke Drakulić, Dubravke Ugrešić i Irene Vrkljan, zagrebačke učiteljice, okupljene u Hrvatskom pedagoškom zboru, pokrenule su prvi časopis namijenjen ženama – Domaće ognjište, čije prve urednice su bile Marija Jambrišak, Jagoda Truhelka, pa onda i Milka Pogačić. U 20. stoljeću feminizam se u Hrvatskoj ponajviše ogledao u djelovanju spisateljica kao što su Zofka Kveder, Adela Milčinović, Marija Jurić Zagorke, Gjena Vojnović i Dragojla Jarnević koja je zvana hrvatskom Virginijom Wolf, a čiji dnevnički zapisi su bili nedostupni javnosti gotovo stotinu godina.

Danas nikako neću izostaviti svoju omiljenu feministicu koja je zaslužna za to što sam ja imala mogućnost školovati se, izabrati studij po svojoj želji, muškarca po želji svog srca, koja me naučila snaći se u kućanstvu i na radnom mjestu, koja mi je rekla da mogu biti što želim, koja me naučila što žena može podnijeti, a što nikada ne bi trebala trpjeti, ženu zbog koje i ja jednog dana želim postati majka, onu koja je zaslužna za ženu u koju sam odrasla - moja majka - koja upravo danas, na ovaj za žene značajan dan, ima rođendan.



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...