Preskoči na glavni sadržaj

Fragmenti djetinjstva

Nedavno je na televiziji bio film Posljednji akcijski junak (1993.) koji me podsjetio na dobre stare dane i na sve one filmove koji su mi u najosjetljivijim godinama približavali neki čudesni svijet, a koje i danas rado gledam, svom djetinjstvu u čast.
Dok su tinejdžeri uživali u filmovima Molly Ringwald, ja nisam u svojoj predškolskoj dobi niti čula za nju, niti sam znala tko je Ferris Buller, pa niti sam vidjela Johna Cusacka kako pušta In your eyes ispod Dianinog prozora. Osim domaćih filmova uz koje vežem uspomene na školsku lektiru, nezaobilaznog Peru Kvržicu, Vragece te onaj urnebesni "Saperlot!" Ede Peročevića, u našoj kući na repertoaru su bili i američki klasici - Karate Kid (1984.), Smrtonosno oružje (1987.), Ghost Busters (1984.), Policijska akademija (1984.) i dr. u koje se, bez obzira na to koliko puta sam ih gledala, nikada nisam uživjela. Ipak, nekoliko filmova mi je čvrsto urezano u sjećanje, i ja ih još uvijek, pored svih blockbustera današnjice, najradije pogledam, znajući da su me, na neki čudan način, oblikovali u osobu koja sam danas :)




1. The Goonies (1985.)
Ako ste se rodili u osamdesetima, onda znate - Steven Spielberg je kralj! Od E.T.-a (1982.), Gremlina (1984.), pa sve do Jurskog parka (1993.), u Hollywoodu nije bilo nekoga tko je mogao nadmašiti Spielberga u očima jednog djeteta, što je zasigurno i razlog zašto mu se i Dawson toliko divio te htio slijediti njegove stope. Svi su dobro znali da se Gremline ne smije polijevati vodom, niti hraniti nakon ponoći, ali ipak, jači od Gremlina, po mom mišljenju, bili su pustolovni Gooniesi, kojima smo na hrabrosti i neustrašivosti svi zavidjeli, pa i po čijem smo uzoru pravili kolibe kraj rijeke i otkrivali blago zakopano usred šuma i oranica.

2. Back to future (1985.)
Budući da je Spielberg producent ovog filma, uopće ne čudi što su prošle godine i godine otkad se Marty McFly uz Docovu pomoć prvi put vratio u prošlost, a još uvijek ne postoji čovjek, koji je gledao ovaj film, a da ne sanja o svom DeLoreanu - to valjda dovoljno govori o kulturnom fenomenu Povratka u budućnost. Sve do trećeg razreda upravo sam Michaela J. Foxa navodila kao svog omiljenog glumca u školskim leksikonima, pa i danas on u mom srcu ima posebno mjesto.


3. Beetlejuice (1988.)
Baš kao i Death becomes her (1992.), koji sam voljela iz nekog uvrnutog razloga, Bubimir je teški trash koji sam kao curička obožavala. Početkom devedesetih moji roditelji su se naveliko družili sa svojim vjenčanim kumovima, a njihove kćeri mojim sestrama i meni bile su idealne družice za mnoge nepodopštine i igre. Kako smo običavali dočekivati Novu godinu zajedno, a Bubimira je naša televizija jedne godine prikazivala na Silvestrovo, još uvijek mi je asocijacija na njega ta večer provedena s mojim najdražim kumicama, uz šampanjac od jagode. Bubimir je tako prerastao u tradiciju, pa smo ga godinama koje su uslijedile gledale večer prije Nove godine na VHS-u, kao neko zabranjeno voće (zbog strašnih prizora) koje nam je dopušteno kušati jednom godišnje.


4. Big (1988.)
Ako ste gledali dječaka Josha koji poželi odrasti pa se jednog dana, u svojoj dječjoj pidžami, probudi kao Tom Hanks, onda vam je jasno da svako vrijeme donosi svoje i da, koliko god kao djeca željeli odrasti, kao odrasli ćete htjeti vratiti te bezbrižne dane. Isto tako, nikada vam neće pasti na pamet tražiti od nekog tamo stroja u lunaparku ikakve usluge, jer bi one mogle rezultirati french ljubljenjem i drugim nevoljama. Od filmova koji naglašavaju da je važno dobro se osjećati u svojoj koži, voljela sam i film Switch (1991.) u kojem Ellen Barkin glumi šovinista koji se nakon što ga bivša djevojka ubije, reinkarnira u ženu - velike li kazne. Tada sam naučila - hodanje u cipelama s visokim potpeticama je umjetnost i nije za svakoga.


5. Heart and Souls (1993.)
Kako me oduvijek jako interesiralo što se točno s nama događa nakon smrti, a intrigirale su me i priče o duhovima, ponekad i previše pa mi je baka morala ponavljati da mi ne mogu nauditi mrtvi, nego samo živi, voljela sam film Heart and Souls - o ljudima koji stradaju u prometnoj nesreći i ne mogu napustiti naš svijet dok ne obave sve svoje nedovršene poslove. Ovaj dirljivi film poručio mi je - ne odlaži za sutra ono što možeš učiniti danas i uvijek daj do znanja svojim bližnjima da ih voliš. Osim ljudi koji idu u raj, voljela sam i All Dogs Go To Heaven (1989.), animirani film o psu Charlieju koji se vraća iz mrtvih kako bi, uz pomoć predivne male siročice Anne-Marie, pronašao svog ubojicu. Lik i djelo Anne-Marie bili su u našoj obitelji toliko cijenjeni da nam ju je mama jednostavno morala naslikati na zidu dječje sobe, tako da je Anne-Marie jako dugo, sve do sljedećeg bojanja zidova, bila dio naših malih života.


6. Čudesna šuma (1986.) i Čarobnjakov šešir (1990.)
Kad smo kod animiranih filmova i maminih crteža, i zeleni mršavko Štapić i njegova vila, uz leteće medvjediće, krasili su zidove naše sobe. Dok sam bila mala toliko sam voljela Čarobnu šumu, slikara Paletu, Štapića i sve njihove prijatelje, a prezirala cara Mrazomora i Kaktus Cara, da sam filmove o njima nazvala jednim imenom - Čomorakova šuma - zbog čega me i danas u obitelji zadirkuju.


7. Wizard of Oz (1939.)
Dorothy i njene crvene cipelice posebno ističem jer su proizvod nekog drugog vremena, onoga u kojem ni ja, ni moji roditelji, nismo bili ni u planu. Ipak, prije nego sam krenula u školu, najčešće na Badnjak, na programu Cartoon Networka, odnosno TNT-a u večrnjim satima, prikazivan je Čarobnjak iz Oza, kojeg je mala ja, kao i sve drugo čarobno što ima veze s vilama i vješticama te životinjicama, odmah zavoljela. Uz divan glas Judy Garland, nestašnog Tota, Strašilo, Limenog čovjeka i Lava vrlo rano sam naučila - there's no place like home.



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...