Preskoči na glavni sadržaj

Kućica u cvijeću

Privukao me na prvu ovaj naslov - "U kući i u vrtu bilo je mnogo cvijeća", iako sam pomalo digla ruke od čitanja domaćih autora (rijetki nude nešto mom srcu potrebno) - zvučao je zlokobno, pomalo nalik kućama iz američkih true crime dokumentaraca, koje su vazda opasane white picket ogradama (btw, obožavala sam Picket Fences, TV seriju o kojoj više nitko ne priča).

Čuvši Gabrijelu Rukelj Kraškovič u emisiji "Knjiga ili život", konačno sam se odlučila potražiti njezin prvijenac u knjižnici. Nisam se prevarila, jer već na prvoj stranici knjige autorica je najavila nelagodu kakvu nude kućice u cvijeću. Osim naslova, i sam ton pripovjedačice obojen je teškim bojama. Ona pripovijeda o svojoj majci, uporno ju nazivajući tako - majkom - što odaje tek njenu funkciju, ali ne i sentiment. Sa svakom rečenicom, inače mila riječ suptilno se pretvara u izopačenu, a fragmentarno napisana poglavlja čitaju se kao krimić - kuća okovana cvijećem počinje nalikovati poprištu zločina. Što se, pobogu, ondje zbilo?


Njezina majka "živjela je za praktične savjete", ulagala je u detergente i magične super krpice za čišćenje, vježbala uz Vesnu Mimicu, u ormaru čuvala bunde, oduševljavala se Zepterom i Tupperwareom i čuvala i beštek i porculan za svečanije dane. Sitničavo nabrajanje artefakata iz doba Jugoslavije (ta i ja posjedujem "Knjigu za svaku ženu", izdanje iz 1955., doduše - uzela sam je iz kuće svekrvine majke, kao relikt prošlosti, knjigu u koju su se žene prije mene uzdale u potrazi za savjetima), pa i religijskih rekvizita, kojih je bilo "na svakom kvadratnom metru" cvjetne kuće, moglo bi biti duhovito i šarmantno, jer sve su naše kuće opterećene takvom vrstom nostalgije - da nije patine hladnoće koja se nahvatala na nijeme predmete.

U maniri baštinica Irene Vrkljan i Sunčane Škrinjarić, koje u nekoliko navrata i spominje, Gabrijela Rukelj Kraškovič ne krije da je ovdje riječ o autobiografskom djelu, da je upravo ona odrasla u toj kući, da je ta majka njezina majka, ali da u ovoj priči postoji i prava majka (postoje ovdje i očevi, svih vrsta, ali oni su sporedni likovi). Da, da, puno je ovdje likova, ali knjiga je ovo u kojoj nema radnje, samo razmišljanja. 

Iako me prva polovica knjige oduševila (svidjela su mi se i festivalsko-glazbena odmorišta, za kakvima svi posežemo krojeći soundtrack svog života), jer pažnja je usmjerena na detalje koji čine čitavo iskustvo univerzalnim (taj trik pisaca čula sam od jedne mudre žene, i sad ga u svakom djelu uočavam - do sad mi je prijao instinktivno), sredina mi je odgovarala onome što u popularnoj književnosti zovu "middle book syndrome", da bi me kraj ostavio u antiklimaktičnoj ravnodušnosti. Razumijem da je autorica, inače likovna umjetnica, u potrazi za dovršetkom u vlastitom životu, imala potrebu pokopati likove svog života ("Počivali u miru. Amen."), ali pokop nije, kako inače biva, donio olakšanje, razrješenje - donio je crnu rupu, prazninu u koju je teško gledati, a kamoli u njoj se zateći. Razmišljala sam danima o toj praznini, o toj intenzivnoj ravnodušnosti koju nam naši bližnji mogu ostaviti u nasljeđe - bila mi je stravična. Još uvijek mi je stravična.


Nije ovo ni prva ni zadnja knjiga o generaciji onih koje nitko nije naučio voljeti i koji svoja "znanja" neumorno prenose na svoje potomke, ne preispitujući se - sve ih češće prepoznajem oko sebe, za njih osjećam i žal i bijes, ali dopuštam im da me inspiriraju da svojoj djeci potkraj dana budem toplo ognjište, sigurna luka, čvrst zagrljaj, sretna uspomena (ova knjiga opire se onom "za trajno sjećanje", pokazuje da nešto treba prepustiti zaboravu). U našem stanu nema previše ni cvijeća (nisam neka vrtlarica, sve mi uvene), a ni relikvija - ali uvijek se nađe nutarnjeg korova koji uporno nastoji zavladati, protiv kojeg se borim, kojeg tretiram svim mogućim sredstvima, kojeg čupam kako znam i umijem. Nisam neka vrtlarica, ali imam snažne ruke - naslijedila sam ih od svoje mame.


"Moja socijalna radnica Z.G. obilazila bi kuću s cvijećem jednom ili dvaput godišnje. Veselila sam se susretu s njom. Majka bi me tad pristojno obukla i napravila veliku gozbu s mnogo sljedova, kako i dolikuje kada ti socijalna radnica dolazi u posjet. Majka bi tom zgodom iznosila usmeni izvještaj što sve radi za mene i sto mi sve pruža. Novčanu naknadu od Centra za socijalni rad ne bi spominjala. Otac bi šutio i samo klimao glavom.

"Sjekira ti je u med pala", davala mi je okolina do znanja. Bilo kojim povodom.

Z. G. je bila prilično oprezna i detaljna. Pomno bi pregledalava moje bilježnice,knjige, crteže, ormare. Uvijek bi nastojala da nas dvije provedemo određeno vrijeme potpuno same, bez publike, bez nadzornika.

Tada bi postavljala konkretna pitanja.

Kad sam imala osamnaest godina, Z. G. mi je rekla da napustim kuću sa cvijećem. Nisam je poslušala.

Javila sam joj se prije desetak godina, zapamtila je moje ime. Došla je na otvorenje moje izložbe " Suputnici, kao i oni drugi" i donijela ruže raznih boja koje je ubrala u svom vrtu na Trešnjevci. Nije se mnogo promijenila, nije izgubila blagost, bila je sretna što slikam."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Čitajmo i kuhajmo

Manjina pošiljka ušla mi je u život dok mi se u pećnici krčkao iločki ćevap. Miris pečene paprike i dinstanog luka širio se stanom, a ja sam pomislila - Manji bi se ovo svidjelo. Znam, smiješno je što sam toliko uvjerena da znadem što bi se svidjelo Marijani Jambrišak Račić, zvanoj Manja, jer Manju uopće ne poznajem, nisam ju nikad u životu vidjela, pružila joj ruku. Ipak, jedna je od onih osoba za koje vam se čini kao da ih uistinu poznajete, samo zato što čitate njihove objave na društvenim mrežama - jedna je od onih žena u kojima se prepoznajem, koje me nadahnjuju, kojima se divim. U moru umjetne inteligencije, Manja uspijeva bivati stvarnom i autentičnom i svojim je blogom Čitam i kuham u pet godina ostavila poseban trag, kako u virtualnom svijetu, tako i na koži svih svojih pratitelja - a prepoznatljiva je po objavama u kojima nepogrešivo spaja kulinarstvo i književnost. Potrebu za sintezom takve vrste savršeno razumiju knjigoljupci kojima književnost nije samo puka razbibrig...

Došašće kod kuće: Osjećaj kraja

Nisam ja ni introvert ni ekstrovert, ja sam u raskoraku s potrebom da budem neovisna i potrebom za pripadanjem. Nezgodno je to što najčešće potreba za pripadanjem promoli glavu u trenucima osamljenosti, a potreba za individualizmom na božićnom domjenku/zabavi/rođendanu, u gomili ljudi. Prosinac mi zato teško pada, ljudi se žele okupljati. Dok drugi kuju vruće planove za Advent/Božić/Silvestrovo, ja sjedam u svoju smeđu fotelju s knjigom na krilu, sakrila bih se između redaka. "Svakako vjerujem da svi podnosimo štetu, na ovaj ili onaj način. A kako i ne bismo, osim u svijetu savršenih roditelja, braće i sestara, susjeda, prijatelja? A tu je onda i pitanje o kojem toliko toga ovisi, pitanje kako reagiramo na štetu: prihvaćamo li je ili je potiskujemo, i kako to djeluje na naš odnos s drugima. Neki prihvaćaju štetu i nastoje je ublažiti, neki utroše čitav život tako što se trude pomoći drugima koji su oštećeni, a ima i onih čija je glavna briga izbjeći bilo kakvu štetu, pod svaku cij...

Zavičaj, zaborav

"Praznine i tišine postale su luksuz novog doba", pročitala sam jučer na jednom portalu za modernu ženu. Mislim o tim riječima sve dok ne zagluše buku zemlje u kojoj pokušavam živjeti u miru, dok dravska magla, uz koju bicikliram do posla, ne prekrije i partizane i ustaše - svu prošlost kojom se ne bismo trebali dičiti. U studeno jutro, dok mi iz slušalica trešti Springsteen i dok magičasta sablast tiho puzi ispod bijelog mosta, mahnito trepćem kroza vodenu koprenu, pokušavajući razaznati put ispred sebe, ali čini se uzalud - ovom je narodu suđeno živjeti u prošlosti. Obična riječ je zavičaj, al' ima čudan nastanak , da parafraziram Luku Paljetka. Iako bismo ju voljeli svojatati, i ona korijen ima u tuđem jeziku. Prema Hrvatskom jezičnom postalu, nastala je od prefiksa za- i slavenskog vyknǫti iliti ruskog výknut' ili poljskog na-wyknąć, što znači naviknuti se. Može li se čovjek uistinu na sve naviknuti? To si pitanje, na neki način, postavlja protagonist novopovijes...

Došašće kod kuće: Betsy-Tacy

Kad lišće pootpada s grana, postanem pomalo nestrpljiva - poželim si božićne čarolije prije reda, i jedino što me odvraća od peckarenja medenjaka su filmovi kao " You've got mail ", koji predstavlja suptilnu uvertiru u adventsko vrijeme. Ovaj film, jedan od mojih najdražih, uvijek mi otkrije nešto novo - tijekom zadnjeg gledanja za uho mi je zapela preporuka knjige o kojoj Kathleen Kelly , vlasnica nezavisne knjižare, govori majušnoj tetki Joe Foxa - serijal knjiga "Betsy-Tacy" Maud Hart Lovelace originalno objavljenih u Sjedinjenim Državama prije osamdeset godina. Stavljajući taj zaboravljeni dječji klasik u Kathleenina usta, Nora Ephron gledateljima je ponudila karakter svoje protagonistice na dlanu - sentimentalna i nostalgična Kathleen (btw, sestra Maud Hart Lovelace zvala se Kathleen)  koja mari za sitnice protiv nemilosrdnog lanca knjižara Fox. Legenda kaže da je spominjanje tog serijala u holivudskom filmu potaknulo izdavača na objavljivanje novih izdanj...

Knjiga koju ću čitati jednom godišnje

U ovo božićno vrijeme nastojim se pomiriti s Bogom, jer sa svima ostalima sam u miru, igram po pravilima bontona. Važno mi je da nikoga ne uvrijedim, da nađem vrijeme za one koje volim, nastojim biti ljubazna i pristojna, čak i prema onima koji to ne zaslužuju (neki dan sam tako telefonski poziv okončala rečenicom: "Oprostite, ali sad ću vam spustiti slušalicu.") - pogotovo prema onima koji to ne zaslužuju, jer vjerujem u rast i volim misliti da mogu i ja sijati klice dobrote po ovom svijetu. Ipak, kad je u pitanju moj odnos s Bogom, djela ravna tim klicama nisu dovoljna, od sebe tražim više, i predbacujem si kad to "više" izostane. Ova godina duhovno mi je bila jedna od težih - neko vrijeme izbjegavala sam susret s Bogom - ali dolazak koji iščekujemo privukao me ispovjedaonici i ja sam opet povjerovala da mogu biti bolja. Moju pripremu za ispovijed uvelike je režirao i C. S. Lewis, čiji knjigu "Kršćanstvo nije iluzija" (eng. Mere Christianity") ilit...