Preskoči na glavni sadržaj

Spisateljice biraju

Moja se Franka ovog mjeseca uhvatila u koštac sa svojom prvom velikom (čitaj: dužoj od dvadesetak stranica) lektirom, Nazorovim "Bijelim jelenom". Ona u tom procesu ne uživa koliko bih ja željela - uz nezaobilazno križanje ruku na prsima ona pući usnice i govori: "Mama, radije bih čitala Izadoru Moon! (hej, svatko ima svoju omiljenu likicu!)", ali ja se svejedno (ili - baš zato) trudim razgovarati s njom o pročitanom. Jer, nije bitno ni mjesto ni vrijeme radnje (tome me poučio prosjak Luka iz Julijanine "Tko se boji lika još"), a ni Nazorov stil pisanja, bitan je taj lik male guščarice Anke koja spava u jelenjem ležaju i čini dobro svim žiteljima Vranje, samozatajno i velikodušno. Njezin duh pretapa se u poruku koju devetogodišnjaci trebaju primiti u svoja srca, ona je nesebični lik kojem trebaju dopustiti da ih povede za ručicu kroz mračnu šumu zvanu život. Prepoznavanje, maštanje, nadahnuće, empatija - nije to od roda, to je od književnosti koja nam pomaže da razumijemo svijet oko sebe. "Samo je pitanje što je za nas, za one koji u književnost vjerujemo, uopće stvarni svijet. I bismo li taj stvarni svijet mogli preživjeti da povremeno ne pobjegnemo u svijet koji nam se nudi kroz napisane rečenice. Širok i otvoren za sve naše interpretacije, ocjene, zaključke i nadanja", veli Julijana Matanović u uvodu nove zbirke izdane u umjetničkoj organizaciji Lađa od vode.


Po mustri zbirke "Tko se boji lika još" Julijana Matanović je pozvala hrvatske spisateljice, i iskusne i entuzijastične, i razvikane i anonimne, da odaberu taj jedan lik iz književnosti koji im važan, koji je na njih ostavio snažan dojam. Mudra je bila Julijana predstavivši im tu ideju kao igru, a istina jest - sve se ove žene može dobro ošacovati na temelju njihovog izbora književnog lika. Stoga, pomalo nestrpljivo započinjala sam svako "poglavlje" napisano od strane druge spisateljice - nadala sam se da ću se prepoznati u nekoj od njih, da ću pronaći bar jednu s čijom bi pisanom riječi ubuduće mogla prijateljevati. I nisam se razočarala!

Čitajući "Spisateljice biraju" možemo vidjeti što je ženama/spisateljicama danas važno, kako su posložile prioritete i odvagnule moralne kriterije, koliko se daju u tekstu ili koliko se iza njega kriju, i, naposljetku, koliko se sve mi razlikujemo iako sve nosimo na ramenima teret tog "ženskog". Neke od njih svoje su likove skopčale (otud valjda kopča kao lajtmotiv) sa svojim životima (my kind of gals), a neke su likovima pristupale na znanstveni iliti distancirani način (čitajući te priče, priznajem, lakše sam gubila fokus, znajući (sebično) da ondje nema ni njih ni mene), ali svojim su osebujnim izborima rubriku "bilješka o piscu" učinile nepotrebnom.


Rosie Kugli učila je na greškama Ane Karenjine, Iva Mirčić ponudila je Ani alternativni kraj, tekst Paule Rem cijenit će studenti filozofije, zbog Mirne Brođanac pročitat ću "Boju purpura", zbog Blanke Will "Čarobni brijeg", vukovarska profesorica Lilijana dirnula me do suza, štosna Željka Horvat Vukelja dotaknula se Heidinih žemlji i ja sam zinula u čudu - iste su žemlje i mene interesirale kad sam bila dijete, o čemu govori i ovaj moj osvrt! Na litanije Silvije Šesto i pitanja Katarine Budić potvrdno sam kimala glavom, Darija Žilić donijela je na papir malo strasti i zanosa, Nada Vučičić i Vanda Petanjek svoju poeziju, Dina Vukelić, Nataša Jukić i Nada Mihaljević odale su počast suvremenoj književnosti koju volimo, a Danijela Crljen uvjerila me da napokon posegnem za njezinim knjigama (njezin drugi roman trenutno je u pretprodaji!) jer doista, "svijet koji je ostao bez književnost nije vrijedan spašavanja". Bojana Meandžija pisala je o Malom princu, tekst Biserke Goleš Glasnović bit će koristan studentima kroatistike, profesorica Magdalena Mrčela uvijek na umu ima ukus i potrebe svojih učenika, s Konobaricom Gogom voljela bih popiti kavu, a djetinji duh ("Djeca nađu način da ostanu djeca.") Vjekoslave Huljić oduševio me (i bravo pa se netko usudio pokazati da svim srcem voli i vlastite likove!). Tu su još i Lana Derkač, koja progovara iz perspektive Sizifa, pa Mirjam Zaninović, koja, nakon dugo razmišljanja, poseže za zanimljivim ženskim likom iz ruske književnosti, ali i sama Julijana Matanović koja je, kao i ostatak njezine generacije, srce dala Štefici Cvek (voljela bih da su sve ove spisateljice pisale iz perspektive svojih najdražih likova, Michiko Kakutani style!). Mašala, rekla bi Šteficina tetka, ovdje nema čega nema! - za svakog ponešto!


P.S. Samo jedno predbacujem Julijani Matanović - zamislite, nije mene (Moi, Mon Dieu!) pozvala da i ja pokušam dati svoj doprinos (doduše, bio bi to neozbiljan i pomalo šašav tekst, pa možda i bolje da nije)! Šalim se ja, složit ću ja neku objavu o živopisnim likovima koji su me vodili kroz život - od Lovrakovog poduzetnog Pere Kvržice i Sunčanine drske Gospođice Neću pa sve do uzorite Jane Eyre, nesavršene Bridget Jones i rastresene Valerije iz "Zabranjene bilježnice", s Julijanom ili bez nje - inspiracija je postojana, čvršća je od frizure za trovremenski Taft, i hvala profesorici Julijani na njoj.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Prokleto prvo lice jednine

Možda ste mislili da sam odvajkada željela biti pravnik kao popularna Ally McBeal, ali većinu svog srednjoškolskog staža bila sam uvjerena da ću biti student hrvatskog jezika i književnosti. Sad shvaćam da taj put nisam priželjkivala zato što sam voljela čitati (u to vrijeme čitala sam većinom krimiće i trilere), nego zato što sam voljela pisati. Pisanje školskih zadaćnica bilo mi je omiljeni zadatak - ispunjavala sam ga lako, i ispunjavala sam ga dobro. Lektorirala sam razrednim kolegama zadaćnice, a i pisala ih (volim misliti da sam pridonijela školovanju ponajboljih hrvatskih kineziologa, strojara, matematičara, ekonomista, kemičara i glazbenih producenata) - kad bi se naša profesorica Mlinac rasplakala, znala sam da sam uspješno prenijela emocije na papir. Bježala sam u literaturu, a bježim i danas. Na svakojake načine. Kao petnaestogodišnjakinja sam pročitala "Zašto sam vam lagala" i zavoljela žensko pismo ("žensko" u "ženskom pismu" mi nikad nije zvu

Bit će sarme ove zime

Nekoć davno iliti krajem devedesetih, sviđao mi se jedan Slaven. Tad mi to nije bilo nimalo čudno, ali Slaven je živio u hotelskoj sobi. U toj je sobi osječkog željezničarskog hotela živjela cijela njegova familija. Slaven je bio stariji od mene, slušao je Nirvanu, furao se na Cobaina, a sličio Nicku Carteru - imao je plavu kosu, plave oči i nije znao reći "r", i dok sam, provodeći praznike kod tetke i tetka, koji je bio domar hotela, družila s njim, nije mi pričao o životu prije hotela. Slaven je imao komšije, k'o sav normalan svijet - u susjednim sobama živjele su druge obitelji. Jednom sam bila u sobi njegove susjede Manuele sa šestog kata - sjećam se, posvuda su bile stvari i Manuela se zbog nereda svađala sa starijom sestrom - ali nije mi bilo nimalo čudno vidjeti njihov ekskurzijski život u maloj sobi. Štoviše, zavidjela sam im jer je hotel bio pun djece. Slavili bi rođendane i dočekivali Nove godine u hotelskim salama (otplesala sam tamo svoj prvi stiskavac), pisa

Na kavi s Julijanom

Već sutra pakirat ću kofere i uputiti se kući, gdje me čeka ludnica koja uključuje jednu djevojačku zabavu i jedno vjenčanje, stoga je ovaj utorak savršen za uživanje u suncu, rahatlokumu i - kavi.            „...baka je znala da iza svake uspješne žene stoji značajna količina ispijene kave.“ Kad već ne mogu spavati, dočekala sam knjižničarke koje su dolazile na posao ispred knjižnice, pa već na samom ulazu spazila posljednju knjigu Julijane Matanović - Na početku i na kraju bijaše kava. Iako mi je to oduvijek bila velika želja, Julijanu, književnicu i docenticu na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, nikada nisam osobno srela. Na našem prvom dejtu, književnom susretu u mojoj srednjoj školi – koju je i sama pohađala, a na koji sam ponijela sve njezine knjige u nadi da će na njima ostaviti svoj pečat, nije se pojavila, a ni nakon njega sudbina nije htjela da se sretnemo. Potpis sam dobila, pa čak i čestitku za rođendan, ali se susretu ili kavi s Julijanom i dalje mogu samo radova

Japanske mačkonjige

Neki dan je moja prvorođena napisala svoj prvi školski sastavak na temu jeseni. U njemu nije bilo ni šuštanja lišća ni kestenjara na uglu - samo kišni pločnik i jedno napušteno mače koje je tražilo dom. Dakle, mace su nam posvuda - mace u bilježnicama, mace na bilježnicama, mace na posteljini, na jastucima, na šalicama, mace na majicama, Mačkolačić u krevetu, Mačkorena među igračkama, mace, mace, mace. Ne znam odakle djetetu ta ljubav prema mačkama, je li to stvar senzibiliteta ili trenda - znam samo da joj od matere nije. Prema mačkama sam distancirana, a i one prema mnom, osjete mačke, bar im to moram priznati. Zato, kad je Ivana predložila da u Vinskim mušicama čitamo "Putne zapise jednog mačka", pomislila sam, kako to najčešće u klubu biva: "Ovu knjigu nikad ne bih pročitala da nije book cluba!" Iako je Youtube pun pozitivnih reakcija (booktuberi svi su redom ridali čitajući ju) na ovaj hit japanske produkcije, a svjetskih razmjera, roman pisan iz perspektive ma