Preskoči na glavni sadržaj

Ljetni feminizam (4)

Svaki prostor ima svoja pravila, svoje mirise, svoj tempo i raspored, i svaki stvara određena očekivanja. Borova šuma, velika slova na zgradi, prostrana svjetla recepcije s mirisom slatkastog ružmarina, i onda bojazan - hoće li hotelska soba ispuniti očekivanja (nadmašila je očekivanja!) i je li ljetovanje ovog tipa ono što moja obitelj treba. Za razliku od likova u ovom romanu, mi se nalazimo usred Dalmacije u jeku sezone i jasno je zašto su se toliki gosti stisnuli u hotel ovih dana, ali ovaj mi je prostor svejedno bio savršena kulisa za čitanje "Hotela na jezeru", romana Anite Brookner, žene koja je karijeru izgradila najprije kao doktor povijesti umjetnosti, a potom kao književnica, napisavši prvi roman, "Korak u život" u 54. godini (zanimljivo, Mariju Puzou i Julijanu Barnesu bila je jedna od najdražih autorica).



Iako okružena zahtjevnom djecom, pokušavala sam hotelski život gledati očima Anitine protagonistice i proniknuti u ono što meni treba za odmor duše, za odmak od svakodnevice. Edith Hope je spisateljica ljubavnih romana i potkraj ljeta, izvan sezone, boravi u hotelu na Ženevskom jezeru u kojem nastoji pronaći "ozbiljnu i marljivu osobnost i zaboraviti nesretan pokušaj koji ju je doveo u ovo kratko izgnanstvo". Budući da joj je agent dao do znanja da su sada u modi "multiorgazmične poslovne djevojke s aktovkama", a autorica je zaključila da njezini čitatelji ne žele takve likove - ona piše za krjeposne čitatelje, koji vjeruju u mit da u basni o zecu i kornjači kornjača uvijek pobjeđuje - Edith ostavlja dojam osobe koja je dosljedna i svojeglava, koja se ne mijenja ni zbog koga.

"Kavana zamagljenih prozora, sada prozirnih i okupanih popodnevnim svjetlom, bila je gotovo prazna. Sjedeći za tihim stolom, Edith načas sklopi oči u zraci sunčanog svjetla i osjeti nepatvoreni užitak. Vrijeme se rastapalo; osjeti se širili. Pila je kavu, i dalje previše ispunjena posrednim čuvstvima da bi jela, a onda se zavalila u stolcu, ponovno zatvorenih očiju, uživajući u nagradi odmora nakon svojih mračnih i nezamjetljivih napora."



Nakon par dana boravka u hotelu, "ljudi su počeli stjecati imena." Edith je upoznala gospođu Iris Pusey, nametljivu ženu koja je u hotel došla s namjerom da shoppingira i koja je s Edith podijelila sve informacije o svom životu, i njezinu kćer Jennifer, koja je ostajala u sjeni dominantne majke koja ju je smatrala djevojčicom. One su se sažalile nad sirotom Edith koja gostuje u hotelu sama i dane provodi u svojoj sobi, i, ono što one ne znaju, pišući novi roman i pisma "milom Davidu".

"Žene dijele svoju tugu, pomisli Edith. Svoju radost rado javno pokazuju jedna pred drugom. Pobjeda, trijumf nad okolnostima, zshtijeva publiku. I onaj izraz užurbanosti i zauzetosti, koji seksualno brbljave ponekad navlače, on je tu samo zbog drugih žena. Nema tada solidarnosti."




"- Ne mogu živjeti bez nje. Oh, ne mislim time reći da bih se počela raspadati, pokazivati neke čudne simptome, postala karikaturom. Mislim nešto mnogo ozbiljnije od toga. Mislim reći da ne mogu dobro živjeti bez nje. Ne mogu misliti, ni djelovati, ni govoriti, ni pisati, pa čak ni sanjati i s trunkom energije ako nemam ljubavi. Osjećam se isključenom iz svijeta živih. Postajem hladna, poput ribe, nepokretna. Urušavam se u sebe. Moj je pojam o apsolutnoj sreći sjediti cijeli dan u sunčanom vrtu, čitati, ili pisati, potpuno sigurna u spoznaji da će osoba koju ljubim navečer doći kući k meni."



"Samo mirno, bez napora i nervoze, savjetovala je samu sebe: nemoj razmišljati. Zatvori sva vrata."

Hotel kao "gusto naseljeno organizam" služi Edith kao distrakcija od njezinih misli. Ona nevoljko govori o sebi, draže joj je promatrati druge - Monicu, lijepu ženu sa psom, Mme de Bonneuil, koja trajno stanuje u hotelu, muškarca u sivom, Puseyjeve, a čitatelj ostaje zainteresiran misterijom - kako je usamljena engleska spisateljica završila u švicarskom hotelčiću? Tiho odmotavajući klupko Edithinih misli, Anita Brookner ispisuje priču o grozničavom oporavku jedne žene, čitatelja uvjeravajući da ženi treba muškarac, a da muškarcu treba žena. Zbog tog stava je Anita Brookner, iako nagrađena Bookerom za ovaj roman, na crnoj listi svake feministice. No, ja sam stara konzerva, odveć naivna, pomalo romantik starog kova, i vjerujem u tu bajku - da jedan čovjek može savršeno nadopunjavati drugoga - pa mi se "Hotel du Lac" svidio. Riječ je o korektno old school napisanom romanu sa čist' solidnom karakterizacijom likova (svidio bi se fanovima Herculea Poirota, ali i čitateljima Jane Austen). Ležerna atmosfera (podsjetila me i na podcijenjeni filmić "Ilegalni ljubavnici", koji je baš nedavno bio na TV programu) vratila me na tvorničke postavke, usporila tempo koji su mi izdiktirala djeca prvih dana ljetovanja ("Maaama, tko god je napravio ovo more, napravio ga je preduboko!", "Mama, tko je stavio sol u more?", "Seko, ti si jedan običan trp!" (Juraj je štreber koji zna "Životinjsko carstvo" napamet), "Maaama, peku me krastice, želim van iz mora!", "Ovo je najbolji dan ikad, dva lajka!", "Maaaama, a što ako me napadnu ježinci!", "Maaama, ugrizla me pčela!", "Maaama! a kad ćeš ti skuhati ručak ako smo stalno na plaži!", "Maaama, a kad ćemo na napuhanac?", "Maaaama, a mini golf?" "E, a šta ćemo na ručak?") - pomogla mi da shvatim da mi je od iznimne važnosti šalica kave popijena u miru, kraj muža koji spava leđa namazanih Sudocremom, a da nije toliko bitno kakav se pogled pruža s mog prozora (OK, pretjerujem - pogled na more, miris soli i borova u zraku i uhu mila pjesma zrikavaca, koja svakog jutra počinje točno u 7:00, čine život malo ljepšim).




Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...