Preskoči na glavni sadržaj

Ljetni feminizam (4)

Svaki prostor ima svoja pravila, svoje mirise, svoj tempo i raspored, i svaki stvara određena očekivanja. Borova šuma, velika slova na zgradi, prostrana svjetla recepcije s mirisom slatkastog ružmarina, i onda bojazan - hoće li hotelska soba ispuniti očekivanja (nadmašila je očekivanja!) i je li ljetovanje ovog tipa ono što moja obitelj treba. Za razliku od likova u ovom romanu, mi se nalazimo usred Dalmacije u jeku sezone i jasno je zašto su se toliki gosti stisnuli u hotel ovih dana, ali ovaj mi je prostor svejedno bio savršena kulisa za čitanje "Hotela na jezeru", romana Anite Brookner, žene koja je karijeru izgradila najprije kao doktor povijesti umjetnosti, a potom kao književnica, napisavši prvi roman, "Korak u život" u 54. godini (zanimljivo, Mariju Puzou i Julijanu Barnesu bila je jedna od najdražih autorica).



Iako okružena zahtjevnom djecom, pokušavala sam hotelski život gledati očima Anitine protagonistice i proniknuti u ono što meni treba za odmor duše, za odmak od svakodnevice. Edith Hope je spisateljica ljubavnih romana i potkraj ljeta, izvan sezone, boravi u hotelu na Ženevskom jezeru u kojem nastoji pronaći "ozbiljnu i marljivu osobnost i zaboraviti nesretan pokušaj koji ju je doveo u ovo kratko izgnanstvo". Budući da joj je agent dao do znanja da su sada u modi "multiorgazmične poslovne djevojke s aktovkama", a autorica je zaključila da njezini čitatelji ne žele takve likove - ona piše za krjeposne čitatelje, koji vjeruju u mit da u basni o zecu i kornjači kornjača uvijek pobjeđuje - Edith ostavlja dojam osobe koja je dosljedna i svojeglava, koja se ne mijenja ni zbog koga.

"Kavana zamagljenih prozora, sada prozirnih i okupanih popodnevnim svjetlom, bila je gotovo prazna. Sjedeći za tihim stolom, Edith načas sklopi oči u zraci sunčanog svjetla i osjeti nepatvoreni užitak. Vrijeme se rastapalo; osjeti se širili. Pila je kavu, i dalje previše ispunjena posrednim čuvstvima da bi jela, a onda se zavalila u stolcu, ponovno zatvorenih očiju, uživajući u nagradi odmora nakon svojih mračnih i nezamjetljivih napora."



Nakon par dana boravka u hotelu, "ljudi su počeli stjecati imena." Edith je upoznala gospođu Iris Pusey, nametljivu ženu koja je u hotel došla s namjerom da shoppingira i koja je s Edith podijelila sve informacije o svom životu, i njezinu kćer Jennifer, koja je ostajala u sjeni dominantne majke koja ju je smatrala djevojčicom. One su se sažalile nad sirotom Edith koja gostuje u hotelu sama i dane provodi u svojoj sobi, i, ono što one ne znaju, pišući novi roman i pisma "milom Davidu".

"Žene dijele svoju tugu, pomisli Edith. Svoju radost rado javno pokazuju jedna pred drugom. Pobjeda, trijumf nad okolnostima, zshtijeva publiku. I onaj izraz užurbanosti i zauzetosti, koji seksualno brbljave ponekad navlače, on je tu samo zbog drugih žena. Nema tada solidarnosti."




"- Ne mogu živjeti bez nje. Oh, ne mislim time reći da bih se počela raspadati, pokazivati neke čudne simptome, postala karikaturom. Mislim nešto mnogo ozbiljnije od toga. Mislim reći da ne mogu dobro živjeti bez nje. Ne mogu misliti, ni djelovati, ni govoriti, ni pisati, pa čak ni sanjati i s trunkom energije ako nemam ljubavi. Osjećam se isključenom iz svijeta živih. Postajem hladna, poput ribe, nepokretna. Urušavam se u sebe. Moj je pojam o apsolutnoj sreći sjediti cijeli dan u sunčanom vrtu, čitati, ili pisati, potpuno sigurna u spoznaji da će osoba koju ljubim navečer doći kući k meni."



"Samo mirno, bez napora i nervoze, savjetovala je samu sebe: nemoj razmišljati. Zatvori sva vrata."

Hotel kao "gusto naseljeno organizam" služi Edith kao distrakcija od njezinih misli. Ona nevoljko govori o sebi, draže joj je promatrati druge - Monicu, lijepu ženu sa psom, Mme de Bonneuil, koja trajno stanuje u hotelu, muškarca u sivom, Puseyjeve, a čitatelj ostaje zainteresiran misterijom - kako je usamljena engleska spisateljica završila u švicarskom hotelčiću? Tiho odmotavajući klupko Edithinih misli, Anita Brookner ispisuje priču o grozničavom oporavku jedne žene, čitatelja uvjeravajući da ženi treba muškarac, a da muškarcu treba žena. Zbog tog stava je Anita Brookner, iako nagrađena Bookerom za ovaj roman, na crnoj listi svake feministice. No, ja sam stara konzerva, odveć naivna, pomalo romantik starog kova, i vjerujem u tu bajku - da jedan čovjek može savršeno nadopunjavati drugoga - pa mi se "Hotel du Lac" svidio. Riječ je o korektno old school napisanom romanu sa čist' solidnom karakterizacijom likova (svidio bi se fanovima Herculea Poirota, ali i čitateljima Jane Austen). Ležerna atmosfera (podsjetila me i na podcijenjeni filmić "Ilegalni ljubavnici", koji je baš nedavno bio na TV programu) vratila me na tvorničke postavke, usporila tempo koji su mi izdiktirala djeca prvih dana ljetovanja ("Maaama, tko god je napravio ovo more, napravio ga je preduboko!", "Mama, tko je stavio sol u more?", "Seko, ti si jedan običan trp!" (Juraj je štreber koji zna "Životinjsko carstvo" napamet), "Maaama, peku me krastice, želim van iz mora!", "Ovo je najbolji dan ikad, dva lajka!", "Maaaama, a što ako me napadnu ježinci!", "Maaama, ugrizla me pčela!", "Maaama! a kad ćeš ti skuhati ručak ako smo stalno na plaži!", "Maaama, a kad ćemo na napuhanac?", "Maaaama, a mini golf?" "E, a šta ćemo na ručak?") - pomogla mi da shvatim da mi je od iznimne važnosti šalica kave popijena u miru, kraj muža koji spava leđa namazanih Sudocremom, a da nije toliko bitno kakav se pogled pruža s mog prozora (OK, pretjerujem - pogled na more, miris soli i borova u zraku i uhu mila pjesma zrikavaca, koja svakog jutra počinje točno u 7:00, čine život malo ljepšim).




Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Gilmore Girls Reading Investigation

Iako više nemam vremena svakodnevno gledati Gilmoreice , svaku jesen im se vratim, odgledam prve dvije sezone, koje su mi najdraže, i pronađem inspiraciju za crne dane (hm, koliko bi Luke Danes imao dark days da je žena?). I onda krene. Google sluša pa mi na svakom koraku nudi popis zvan " Rory Gilmore's Reading List " i razne clipove tobožnjih knjigoljubaca koji se gube u izračunima pročitanog s popisa i čude se Rory koja je toliko toga pročitala. Istina jest, a zna ju svatko tko je actually pogledao Gilmore Girls, da se na tom popisu ne nalaze knjige koje je Rory pročitala, nego knjige koje su spomenute u seriji (pa čak i ako je spomenuta samo njihova filmska verzija, kao npr. knjige Stephena Kinga), knjige koje je Lorelai čitala (npr. "The Dirt: Confessions of the World’s Most Notorious Rock Band" ili "Deenie" Judy Blume) ili knjige koje je Jess čitao ("The Electric Kool-Aid Acid Test" Toma Wolfea ili "Howl" Allena Ginsberga).

The '90s (2)

Dok sam čitala priče o batleru Jeeveseu , neprestano mi se javljala misao - došlo je vrijeme za čitanje romana koji mi se dugo nalazi na popisu knjiga za koje sam uvjerena da ću voljeti, romana "Na kraju dana" Sir Kazua Ishigura. Nisam ga ranije čitala, a nisam ni pogledala nagrađivanu filmsku verziju ove priče ispripovijedane iz perspektive batlera, ali Ishiguro i ja imamo povijest - njegov "Nikad me ne ostavljaj" oduvijek se nalazi na listi mojih najdražih knjiga, pa sam ovaj roman čuvala kao kvalitetno vino, za posebnu priliku. No, ispostavilo se - svaki dan je posebna prilika. "Mi ovu našu zemlju zovemo Velikom Britanijom, i zacijelo ima takvih koji to drže pomalo neskromnim. Ipak, usudio bih se ustvrditi kako već sam krajolik u našoj zemlji može opravdati upotrebu tako uzvišenog pridjeva. A napokon, što je točno ta "veličina"? Gdje se ili u čemu se ona krije? Potpuno sam svjestan da odgovor na to pitanje zahtijeva glavu daleko umniju od moje, ali

Mjesec dana na (engleskom) selu

Često se zapitam - tko bih bila da nisam čitatelj? O čemu bih razmišljala onih dana kada moji prsti ne bi dotaknuli hrbat knjige? Nezamislivi su mi takvi dani, pa ću se pitati i dalje. Knjige koje čitam oblikuju me baš kao i ljudi s kojima se susrećem (zato, pažljivo biraj knjige, i još pažljivije biraj društvo!) - kreiraju moje raspoloženje, kreiraju duh moje sadašnjosti. Ponekad ja tražim knjige, ali one najbolje pronađu mene. Za knjigu "A Month in the Country" (objavljenu 1980.) engleskog književnika J. L. Carra čula sam početkom ljeta (na Youtubeu ju preporučuju mahom odrasli muškarci koji su njome ganuti do suza) i odmah sam ju naručila s Blackwell'sa  (nisam pronašla prijevod knjige na hrvatski jezik) - jednostavno, sažetak joj je podsjećao na zalazak sunca u zadnjim danima ljeta, pa sam si ju sačuvala za kraj kolovoza. "For me that will always be the summer days od summer days - a cloudless sky, ditches and roadside deep in grass, poppies, cuckoo pint, trees h

Why, thank you Jeeves

Djeca nam danas previše gledaju u ekrane, kažu. Treba im to gledanje ograničiti, kažu. Ja šutim i zahvalna sam materi što mi nije ograničavala gledanje televizije. Televizija je hranila moj romantični duh, nukala me da sanjarim, bila mi prozor u svijet. Ne biste vjerovali, ali zbog televizije sam, između ostalog, danas netko tko čitanje shvaća ozbiljno, netko tko neprestano istražuje, nadopunjuje svoje znanje, širi svoje interese. Sve o čemu se pričalo na televiziji, ja sam poželjela istražiti - a to je svojevremeno bio ozbiljan posao! Google jest postojao, ali nikome se nije dalo uključivati računalo i spajati se dial-upom na world wide web radi jedne informacije, duuuuh. Ipak, slika Rory Gilmore koja Deanu, koji joj, u fraku, govori da u bijeloj debitantskoj haljini izgleda kao cute cotton ball, odgovara: " Why, thank you Jeeves " urezala se u moj temporalni režanj i bilo je pitanje vremena kad ću ja potražiti koju od knjiga u serijalu o tom famoznom Jeevesu. "Ja za se

The Mad Poets Department

Ne znam je li me na čitanje "Euforije" navelo ludilo u memoarima Jennette McCurdy ili me na to navelo ljeto, čudno, sparno ljeto, ali žeđala sam za malo Sylvije Plath. Kako sam "Zvono" davno pročitala, roman švedske autorice učinio mi se kao zgodni suvremeni update. Ako ne poznajete lik i djelo američke pjesnikinje, moram reći da je (u mojim očima) Sylvia bila topla i strastvena osoba. Voljela je crvenu boju, inspirirala ju je divljina prirode, oduševljavala se zujanjem bumbara i ispijanjem sherryja u vrtu, ali imala je krajnje visoke kriterije za ovaj svijet. Razočaranja su ju ubila u tridesetoj godini života, a ne plin iz pećnice. Njezin kratak život i način na koji ga je odlučila okončati (iako, tada poprilično uobičajena metoda samoubojica) definirali su ju. No, je li proslavljena po suicidu ili je ikona postala zahvaljujući svom talentu - ono je što još uvijek kopka biografe, kritičare, pisce i čitatelje. Iznimno nadarena (prvu pjesmu objavila je u novinama kao