Preskoči na glavni sadržaj

Imitacija života ili ljubav kao oruđe

Ne sjećam se koliko sam bila stara kad sam s mamom prvi put gledala film Imitacija života, ali sjećam se da je plakala. Mama je uvijek plakala gledajući filmove o tamnoputim ljudima kakve, sigurna sam bila, nikad u životu nije ni srela. Ne sjećam se koliko sam bila stara kad sam prvi put ja plakala gledajući glumicu Loru Meredith kako se sprijateljuje s tamnoputom Annie Johnsons, ali sjećam se da sam tog dana osjetila u svom srcu bol uzrokovanu nepravdom, istu bol koja je morila moju majku, koja je odrasla na šokačkom štaglju, u selu poznatom po tamnoputim Romima. Prije toga nisam shvaćala da se ljudi razlikuju po boji kože - kad je netko prvi put spomenuo da je Tina Turner crnkinja, bila sam šokirana, meni je bila pjevačica nalik svim drugima.

Možda je mama svjedočila predrasudama koje su Romi, s kojima je išla u školu, osjećali na svojoj koži, a možda ih je i sama imala prema njima, ali na pitanje predrasuda na temelju boje kože je uvijek bila osjetljiva, pa sam bila i ja. Nisam znala drugačije. Moja opsesija borbom za slobodu i građanska prava osobito je došla do izražaja u srednjoj školi kad sam počela čitati sve što se ticalo Rose Parks i Martina Luthera Kinga. Na zidu sobe imala sam napisan citat koji stoji na njegovom nadgrobnom spomeniku, o njemu sam napisala brojne školske referate, i sanjala sam o danu kad će Amerika shvatiti kakvog čovjeka je izgubila, a možda i da će jednog dana za svog predsjednika izabrati čovjeka tamne kože koji će se zalagati za mir i jednaka ljudska prava.


Htjela sam biti borac za ljudska prava, htjela sam stajati na ulici za nešto što je moralno ispravno, htjela sam promijeniti tijek povijesti. Ništa nisam učinila, ali u meni još tinja taj plamen djeteta koji vjeruje da pravde još može biti na ovom svijetu. Ovih sam dana posebno inspirirana jer čitam Autobiografiju Martina Luthera Kinga. Najčudnija je to autobiografija koju sam čitala jer ju nije sam Martin doista posložio, ali napisao ju jest. Naime, Clayborne Carson, profesor povijesti na Stanfordu i direktor Kingova arhiva, ovu je autobiografiju sastavio od dokumenata, govora, pisama, javnih izjava koje je Martin Luther King izgovorio tijekom svog, nažalost, prekratkog života. Autobiografija kreće od samog odrastanja malog Martina, rođenog u obitelji baptističkih svećenika (drugo zanimanje gotovo da i nije poznavao!). Već tijekom odrastanja, a posebno tijekom studija sociologije, Martin je vodio računa o tome da bude sve suprotno od slike crnca koju je narod, ograničen segregacijom, imao u svojim glavama. Bio je uvijek uredan, ulaštenih cipela, nikad nije kasnio, obrazovanje mu je bilo iznimno važno, a o majci i ocu govorio je kao o velikim uzorima. Osim u vlastitoj obitelji, uzore je pronalazio u knjigama. Za građanski neposluh prvi put čuo je od Henryja Davida Thoreau, autora kultnog Waldena, koji je svoj ogled Građanski neposluh napisao još 1849. godine. Ipak, njegova najveća inspiracija proizlašla je iz predavanja Mordecaija Johnsona, pedagoga i pastora s Howard sveučilišta, na kojem je prvi put čuo u Mahatmu Gandhija. Proučio je njegovo djelo i zaključio da je moguće dati snažan otpor zlu, i to - ljubavlju. Premisa je to kojom se vodio bojkot autobusa u Montgomeryju koji nesvjesno započela krojačica umornih nogu, Rosa Parks, odbivši se ustati u autobusu da bi svoje mjesto ustupila bijelcu, a koji je rezultirao odlukom Vrhovnog suda o zabrani segregacije u autobusima 1956. U Autobiografiji Martin opisuje događaje, ali i svoje strepnje, kojima se borba za građanska prava nastavila u Birminghamu, gradu u kojem je rasizam poprimao navjerojatne razmjere - kulturne i one utemeljene na zakonima. Bombe u kućama vođa nenasilnog pokreta, tjeranje studenata i djece s ulice šmrkovima vode i psima i beskrajan niz nezakonitih uhićenja doveli su do Marša na Washington i "I have a dream" govora, odnosno do Civil rights acta 1964. Iste godine Martin je dobio Nobelovu nagradu za mir, a potom organizirao marš od Selme do Montgomeryja (u tri dana oko 600 ljudi prešlo je gotovo 90 km da bi u Montgomeryju izborili pravo glasa), borio se protiv rata u Vijetnamu, a već 1968. je ubijen u Memphisu.


Nije se bojao smrti, iako mu je ona često prijetila - dapače, pomisao na kraj njegova života često ga je inspirirala da svoj život još više cijeni i da mu svrhu. Nije bio Superman - nije imao posebne moći, imao je samo trunčicu hrabrosti, vjeru u Ljubav i Boga na svojoj strani. Možda ne mijenjam svijet svakog dana, ali još uvijek imam puno učiti od dr. Kinga koji se prije svake bitke pomolio i pozvao Boga u pomoć, i ovu ću knjigu u izdanju Planetopije svako malo prelistati u potrazi za nadahnućem. Svatko od nas može ono što je običavao činiti, pa čak i ja. Mogu voljeti svog muža, pronaći u njemu utjehu i ohrabrenje, kao što ih je Martin pronalazio u svojoj Coretii, mogu se truditi svakog dana biti bolja od sebe same, kao što se Martin trudio za svoju dječicu koja i danas slijede njegov nauk, mogu svakog dana odlučiti biti neustrašiva, zaboraviti na kuknjavu, mogu svakog dana pozvati Boga da djeluje kroz mene, da se proslavi u mojim malim djelima dobrote, i da mi oprosti ona koja i nisu tako dobra. Mogu svakog dana Ljubav koristiti kao oruđe, kako nas je naučio dr. King, moćan govornik i hrabri čovjek koji je samo pokušavao voljeti i služiti čovječanstvu.


"Na životnom putu netko mora imati dovoljno razuma i morala da presiječe lance mržnje i zla. Ljubav je najbolje oruđe za takvo što. Čvrsto vjerujem da je ljubav sila koja preobražava, koja cijelu zajednicu može uzdići do novih obzora poštenja, dobre volje i pravde."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca