Preskoči na glavni sadržaj

Kad čujem Daruvar

Ne volim putovanja (kratko sam radila kao turistički vodič, ne b' čovjek rekao). Od same pomisli na udaljenost koju valja prevaliti prijevoznim sredstvom od točke A do točke B hvata me panika. Promet me uznemiruje. Ja sam kućna šlapa, a kad se i odlučim na kojekakvi izlet, nisam nimalo spontana - najčešće se pripremim bolje od domaćina koji me treba dočekati u tuđini. Organizacija je pola uspjeha, uvijek kažem. A organizacija putovanja kod mene podrazumijeva i literaturu - prije posjeta Samoboru čitala sam "Đulabije", o Vukovaru sam učila od Pavličića, čini mi se da Brod poznajem zahvaljujući Tadiji, dok sam živjela u Šibeniku sam čitala Brešana, a kad sam selila iz Šibenika u Osijek, mentorici sam poklonila "Unterstadt" Ivane Šojat. Ne znam je li ju ikada pročitala, ali silno sam joj željela pokazati grad u kojem sam odlučila pustiti korijenje. Knjiga je za mene uvijek bila savršeni suvenir jednog grada - taj je grad nadahnuo tog autora, njegov duh prožima taj tekst, neizostavni je dio njega. Hvala Bogu, ima još ljudi koji tako razmišljaju - zgrabila sam knjigu "Kad čujem Daruvar" i rekla sestri da stižemo! Da, moja profesorica sestra živi u Daruvaru već dvije školske godine, ali ona je nalik meni u jednome - voli se vraćati našem rodnom gradu, Našicama, pa joj familija nema ni priliku posjetiti gradić s kojim ona odbija srasti. E, nećeš, razbojniče. Evo nas - za Daruvar spremni!


Pradjed jednog od naših poznatih književnih urednika, Krune Lokotara, stigao je u Daruvar u drugoj polovici 19. stoljeća, pa se Lokotar smatra Daruvarčanom (ne Daruvarčaninom), bar tako piše u predgovoru zbornika eseja na temu Daruvara koje su pisali ponajbolji autori iz regije, čak i nekoliko autorica. Pozvao ih je utjecajni urednik da napišu koje slovo o njegovom rodnom gradu, iako većina u tom gradu nije niti bila. "...tek u Daruvaru osjećam vrijeme u njegovoj punini, i kao breme i kao orden: nigdje nisam mlađi i stariji istodobno, tu sam svjedok najdužim promjenama. Ne samo zbog toga i ne mimo melankolije vraćam se svom gradu kad god mogu", piše Lokotar.

Stanko Andrić, povjesničar iz Strizivojne i autor divnog "Simurga", govori tako o imenu Daruvar, nastalom od mađarskih riječi daru i var - ždral i grad, i o Antunu Jankoviću koji je 1765. naselje Podborje pretvorio u Daruvar jer je njegov obiteljski grb imao ždrala - pa sam se mogla praviti i važna svojim znanjem pred groficom Ljudevitom Janković koja nas je vodila kroz sobe dvorca, sada muzeja, kojeg je dao izgraditi osnivač Daruvara, prastric njezinog supruga Julija. U gradu se ovih dana održava vinski festival, svi su dobro raspoloženi, grad širi vrata.



Redatelj Josip Vujčić iz perspektive Dalmatinca osvrnuo se na poznatu Augustinčićevu "Kupačicu", Mladen Blažević, novinar i književnik iz Istre, na termalne vode Aquae Balissae, Želimir Periš ponudio je ponovni susret s vješticom Alicom i njezinim čarolijom koja uključuje i ginko i grofa Jankovića.




Andrej Nikolaidis, bosanskohercegovačko-crnogorski novinar i književnik, na sebi svojstven način uveo me u priču o Davidu Frankfurteru, Daruvarčaninu koji je izvršio atentat na Wilhelma Gustloffa, vođu švicarskog ogranka Nacionalsocijalističke njemačke radničke stranke. Davidova fotografija stoji na ulazu u sobu posvećenu Židovima koji su izgradili Daruvar, a kojih danas ondje nema - osim na židovskom groblju. Svoju poeziju daruvarskim Židovima posvetila je i mlada Monika Herceg - njezinu je Evu Fischer, inače svjetski poznatu slikaricu, "netko volio na puteljku u perivoju", u kojem se gospođe banjaju u blatu, u kojem se bacaju novčići u Ivanovo vrelo, i traži ostvarenje želja zauzvrat (ubacila sam dva novčića - jedan za želju, drugi za povratak).



Marka Pogačara, splitskog pisca i prijatelja dotičnog K.L., vesele mnoge stvari u životu, a jedna od njih je i daruvarska pivovara i povijesna češka manjina (u gradu djeluje Savez Čeha Hrvatske, postoji Češki dom, češki vrtić i škola, a zastupnik te manjine u Saboru ima u Daruvaru ured). Pivovara Daruvar najstarija je hrvatska pivovara, koja od osnivanja 1840. djeluje na istom mjestu i ponosi se svojim brendom Staročeško (neke druga brendove, pak, spominje Goran Tribuson). Kad smo kod pića i ića, jeli smo, nimalo autohtono, doduše, u Little Italy pub i u Zdravljaku Orijentu, slastičarnici koja se diči i svojim burekom - oboje toplo preporučamo.




Mogla bih govoriti o Daruvaru još dugo, otkrivati priče poznatih građana ždralovog grada koji još čekaju da neka ulica ponese njihovo ime, prepričavati anegdote i crtice autora koji su se okupili u čast Daruvara u ovom zborniku. Ali neću. Nešto morate otkriti i sami. Da je sve napisano istinito potvrdio nam je osamdesetineštogodišnji starčić koji nas je pred Crkvom Presvetog Trojstva upitao odakle smo. "Iz Našica" (nehotice smo prešutjeli Osijek, svoje trenutno prebivalište). "Ja inače živim u Velikoj Gorici, ali tu sam rođen i uvijek se vraćam", rekao je starčić, nenametljivo se prisjetivši mladosti, trčanja za curama, ali i igranja rukometa i vaterpola (da, da, Gorane Vojnoviću!) - još jednom dokazavši da se svak najradije vraća u grad u kojem je rođen (osim moje Franke koja je, nakon cjelodnevnog konzumiranja daruvarske slobode, onakve o kakvoj priča Željka Godeč, na povratku kući zaključila da je baš Daruvar najljepši grad na našem svijetu!).


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

10 koraka do ljubavi

Velikim se uspjehom smatra održati vezu nekoliko godina jer je ljudima danas lakše odbaciti, nego popraviti, o čemu govore i bračne statistike. Iako se šalim da je sramota što sam toliko dugo u vezi, a dotičnog gospona nisam uspjela natjerati da me odvede pred oltar (ajme, bit ću ka Bepina cili život!), zapravo sam ponosna na nas i još uvijek se budim sa smješkom na usnama, bez obzira koliko daleko od mene on sanjao. Pitaju me u čemu je tajna, kako se dogodi takva ljubav. Lako, najčešće se dogodi uz slatke poljupce i stidljive poglede! Na stranu s poljupcima, to je onaj dio veze u koji ne biste trebali ulagati poseban trud - privlačnost ili postoji ili ne - danas, na godišnjicu naše ljubavi, s vama dijelim nekoliko naših "tajni": 1. Imajte strpljenja! Ljubav ne možete isplanirati, niti organizirati. U vrijeme kada sam upoznala svog odabranika, nisam bila zainteresirana ni za koga, a prije njega hodala sam sa svojim sadašnjim najboljim prijateljem i pomirila sam se