Preskoči na glavni sadržaj

Svakidašnja jadikovka jedne mame

Volim zamijesiti dizano tijesto. U lončić stavim deci mlijeka i pola deca vode, žličicu šećera i prstima izlomim kockicu kvasca pa ga kažiprstom umiješam u toplo mlijeko. Vjerojatno nitko to ne radi tako, jer čovjek je izmislio pribor za jelo baš zato da ne bi morao močiti prste, ali volim misliti da će baš zbog tog mog prsta tijesto narasti onoliko koliko treba, jer tako to radi moja mama. Kad se kvas napravi, dodam ga u brašno pa dopustim mikseru da obavi posao umjesto mene - moje ruke nisu jake kao mamine. Tijesto se zamijesi pa ga odložim na toplo mjesto, puštam ga da raste, neprestano se pitajući jesam li sve izvela kako treba i hoću li biti zadovoljna krajnjim rezultatom.

Dugo sam se pitala zašto idealiziram vlastiti odgoj i nastojim ga reproducirati na svojoj djeci kad dobro znam da moji nesavršeni roditelji nikad nisu pročitali niti jednu knjigu iz dječje psihologije, kad znam da su puno griješili, malo grlili, previše branili, premalo vjerovali, previše kritizirali. Čitajući knjigu "Pet jezika ljubavi djece" Garyja Chapmana i Rossa Campbella napokon sam pronašla odgovor. Naime, iako bi se njihov odgoj mogao u mnogočemu okarakterizirati kao "tapkanje u mraku", u jednom su moji roditelji bili uspješni - što god napravile, koliko god ih osramotile, koliko god puta se počupale i posvađale, koliko god grube riječi im izrekle (OK, izrekla), naši su nas roditelji uvijek voljeli, na neki svoj način. Možda nismo na vrijeme prepoznale jezik kojim su pokazivali ljubav, ali sada je poprilično jasno - svojom brigom, pa i zabranama, uvijek su nam davali do znanja da su tu za nas i da nas vole, i nikad nam ničega nije nedostajalo. Brinuli su se za naše sadašnjosti i za naše budućnosti. Sada, kad su se moja djeca odrekla ceremonija uspavljivanja, kad se sami znaju hraniti (znaju, ali neće!), kad se znaju izraziti, izboriti, kad je Juraj u terrible two fazi, a Franka jedna na-mahove-razumna petogodišnjakinja, mogu reći da je ključni zadatak jednog roditelja ne samo voljeti svoje dijete, nego biti siguran da dijete zna da je voljeno, samo zato što postoji. Ako taj zadatak ne ispunimo, uzalud nam trud, svirači.



O konceptu pet jezika ljubavi Garyja Chapmana već je bilo riječi na ovom linku, a budući da me oduševljenje njime još uvijek nije napustilo, morala sam pročitati i novo Verbumovo izdanje knjige u kojoj taj licencirani bračni savjetnik u suradnji s kliničkim specijalistom za psihijatriju djece veli da svako dijete ljubav prima i izražava na jednom od pet jezika ljubavi, daje jasne upute kako prepoznati djetetov primarni jezik ljubavi i na taj način mu pomoći da kvalitetnije usvaja nova znanja, a ujedno ga i disciplinirati uz uvjerenje da je bezuvjetno voljeno. Tako autori razlikuju tjelesni dodir kao način djetetova izražavanja ljubavi (neki ljudi se vole grliti, neki ne, primijetili ste?), riječi potvrđivanja (ako su primarni način izražavanja, a korištene su kao kazna, mogu uzrokovati doživotne traume), kvalitetno vrijeme (no. 1 jezik svakog zahtjevnog djeteta: "Mama, vidi me!"), darovi (da, darovi su i odjeća i hrana koju djeci kupujemo) i djela služenja.

Na samom početku autori slikovito objašnjavaju čitav koncept - djetetova potreba za ljubavlju je poput spremnika. Kad je taj spremnik prazan, dijete traži pažnju, često se i ponaša nedolično (jer i naša negativna pažnja je bolja od nedostatka pažnje), a roditelj biva uvjeren da je dijete na svijet došlo s namjerom da ga terorizira, što rezultira obostranim nezadovoljstvom, pa i poremećenim obiteljskim odnosima (been there, done that). Naime, prepoznavanje djetetova primarnog jezika ljubavi ne samo da je preduvjet za odrastanje u sretnog i samopouzdanog čovjeka, nego je i uvjet bez kojeg se ne može ako dijete želimo nečemu poučiti i ako tražimo od njega da bude poslušno. "Neki ljudi govore djelima služenja kao svojim primarnim jezikom ljubavi. Čak i ako vašem djetetu to nije primarni jezik ljubavi, znajte ovo: roditeljstvo je poziv usmjeren prema služenju. Onoga dana kad ste saznali da ćete dobiti dijete, primljeni ste u službu na puno radno vrijeme", tvrde autori, a tvrde i da ta zahtjevna služba podrazumijeva i skladan partnerski odnos, jer djetetu treba i otac i majka. Daj se tu, daj se tamo... Nije ni čudo što se i mameći spremnik brzo isprazni.



Otkad sam majka, čini mi se da imam loših i lošijih dana, jer iznimno sam samokritična kad je moja roditeljska uloga u pitanju. Uvijek mi se čini da sam preblaga, a ujedno i pregruba, uvijek se grizem kad mi ponestane strpljenja (ujutro sam divota, a do večeri grizem), kad Franki po deseti put na poziv za igru kažem: "Čekaj dok presvučem brata" ili "Čekaj dok stavim veš u perilicu", kad se izvičem na Juraja jer opet ne želi ni probati ručak iako sam skuhala baš ono što on tobože voli, pa se uspaničim da će mi susjedi pozvati kojekakvi stručni tim centra za socijalnu skrb. "Djeca kojoj se stalno prigovara ne znaju da su voljena" pisalo je na panou u predvorju vrtića u kojem je Juraj odgulio svoje prve jasličke dane, i ta me rečenica progoni. Moja djeca ne znaju da su voljena jer im stalno prigovaram, jer zahtjevam da pojedu ručak, da pospremaju igračke, da se ne grebu, ne čupaju, ne guraju, ne penju po namještaju, ne šaraju zavjese, ne odmotaju cijelu rolu WC papira, da se obuku, obuju, ne vrište kad im na glavu stavim kapu, da zaspe do 21 sat navečer, da budu pristojni, da budu darežljivi, da budu ljubazni, i da me, k tome, vole jer sam najbolja mama na svijetu. Da, i moj se spremnik ponekad isprazni, a ja očekujem od djece da ga ispune svojom ljubavlju, pardon, poslušnošću. Not gonna happen. Not ever. Jer djeca su, kako kažu autori ove knjige, sebična, misle samo na sebe, i to je s-a-s-v-i-m n-o-r-m-a-l-n-o! Ali, nije sve tako crno. Postoji nada! Postoji vrijeme! Postoje baby steps kojima možemo nadoknaditi sve propuštene prilike za ljubav! Postoji bolji način da svojoj djeci pokažemo da su voljena, iako im ponekad i prigovaramo - možemo ih grliti, pretjerano, uvijek, bez brige da ćemo ih razmaziti, možemo pohvaliti trud, a ne rezultat, možemo ih ohrabriti (djeca misle da smo duboko uvjereni u ono što govorimo - a to može biti dvosjekli mač), možemo se aktivno truditi nositi se s gnjevom i umorom (jer djeca uče od nas, a blag odgovor ublažava jarost), možemo naredbe zamijeniti zamolbama (istina - kod Franke uvijek pali: "Hoćeš li mi pomoći spremiti igračke?") i možemo imati na umu da ljubazno vodstvo djeluje u interesu djeteta i nije mu svrha da se roditelji doimaju sposobnima (sjetite se toga kad dijete izvede tantrum usred parkića punog zabrinutih pogleda). Čini se izvedivo, zar ne?

Ova knjiga poticajno je djelovala na mene, smatram da je idealan poklon za sve roditelje koji sumnjaju u svoje roditeljsko vodstvo. Čak i ako ste potpuno zadovoljni svojim roditeljskim vještinama, ova jednostavna filozofija pomoći će vam da zastanete i ispitate govore li vaša djela o ljubavi (dobro je zastati, s vremena na vrijeme). Ova knjižica divan je podsjetnik na složenu službu roditeljstva (sjećate se kad ste mislili da je nedostatak sna ili rezanje bebinih noktiju vaš najveći problem - good times!), ali i na ljubav koju možda još ne prepoznajemo svakodnevno u tim malim očima, ali koja će s vremenom učiniti svoje - pretvoriti se u čvrsti, ali topli temelj na kojem će naša djeca rasti u ljude koji vole, koji se ne srame ljubav pokazati, koji svim srcem služe svojoj zajednici i svojoj obitelji. A to je ono što svaki roditelj, deep down, za svoje dijete poželi u trenutku kad umiješa svoje prste u djetetovo postojanje.



Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca