Preskoči na glavni sadržaj

Stolareva kći

Sjela sam na klupu kraj zgrade osječkog pravnog fakulteta, u koju nisam kročila cijelo desetljeće. Klupa je bila ukopana u tihu sjenu hrasta, a u blizini je sjedio samo riđokosi mladić. Rukom je prekrio lice kao da ga more sve brige svijeta, glavu je pognuo. Otvorila sam knjigu, ali pogled mi je letio na mislioca. Kako je lijepo da si mlad čovjek dopustio trenutak tišine, nikamo ne žureći, ne strahujući od vlastitih misli - pomislila sam, a on je maknuo ruku i otkrio slušalice u ušima, a mobitel na krilu. Kakvo razočaranje! Kao da to nije dovoljno, neka je gospođa sjela kraj mene, na moju klupu. Sjela, zapalila cigaretu i otpuhnula dim ispred sebe. Moj svijet bio je uzurpiran.

Možda i ne bih razmaženo svojatala klupu u parku da mi u ruci nije stajala knjiga "Stolareva kći", knjiga dnevničkih zapisa Marine Vujčić (Fraktura, 2021.). Iako još nisam pročitala sve njezine romane, ova Trogirka osvojila me davnih dana, a zbog naslovnice Tisje Kljaković Braić "zatreperila sam drukčije". Moje oduševljenje nije splasnulo ni sa saznanjem da je Unisova mašina, koju je autorica dobila od oca, bila plave boje, a ne narančaste (kakvu sam ja ukrala svom ocu). 
 
Veliki sam obožavatelj autobiografija pisaca - volim te priče iza priča, taj pokušaj pisca da upre prstom u trenutak kad je postao pisac, ali nijedna nije kao "Stolareva kći". Čitatelju je od prvog retka jasno da je Marina Vujčić pisac od malih nogu jer piše kao netko tko ne pripada u potpunosti ovom svijetu, jer umije imenovati misli onako kako mi, prosječni korisnici svakodnevnog života, ne umijemo.

"Ovo je moj herbarij. Uberem svježu misao, nalijepim je na stranicu, obilježim datumom i zaklopim bilježnicu. Kad je sljedeći put otvorim, stara misao nije više živa, ali je sačuvana, kao osušena biljka od koje sam u ranijim danima kuhala čaj."

Knjiga je podijeljena na tri dijela - "Herbarij", "Na Palagruži" i "Selo". U "Herbariju" Marina Vujčić bilježi svakodnevicu u kojoj glavne uloge igraju njezine misli. U obliku kratkih dnevničkih zapisa autorica piše o osami (ali ne i usamljenosti!) kao o toj jednoj stvari kojoj bismo trebali težiti, koja nas hrani i u kojoj rastemo. Svidjela mi se ta njezina potreba da "trabunja o onome što nije", i silno me zanimalo što su joj "odnekud upravo zamirisala pečena jaja". U šetnjama i tišinama prepoznajemo trenutak inspiracije za Božu ili Olivera, iako ih autorica imenom ne spominje, namjerno im ne pridajući glavnu ulogu u onom što je njezin život, a u tragovima urbanog postojanja mogu se pronaći naznake nekih budućih priča (priča o Karmeli mogla bi oživjeti pod Marininim prstima), ali i reference na knjige koje ova vrsna čitateljica čita.

"Negradsko stanje jednostavnog postojanja u najtočnijoj verziji sebe", piše Marina Vujčić. Drugi dio knjige posvećen je otoku punom oblutaka, otoku na kojem nitko nije rođen, na kojem je autorica provela dvanaest dana 2016. godine. Dnevnički zapisi s Palagruže objavljivani su u bespućima interneta, a u "Stolarevoj kćeri" su i ukoričeni. Život lišen tekovina modernog čovjeka, informacija, ali i ljudi (na otoku živi samo obitelj Žuvela - svjetioničar sa suprugom i sinom) nikad nije zvučao primamljivije. Bučni valovi, miris pomidora i kapule, šuškanje listova knjige - sve je što čitatelju treba za vraćanje na tvorničke postavke.


Marina Vujčić svoje "tiho pretjerivanje" zaključuje sa "Selom", i to zaselkom Ivice u selu Seget Gornji. Ono što je nekoć predstavljalo samo obiteljsko utočište, nakon početka pandemije i zagrebačkog potresa autorici postaje prebivalište. Na mjestu za kojim je čeznula, koje naziva "duhovnim staništem", ne postoji vrijeme - zapisi nemaju pripadajući datum. Ipak, dani su ispunjeni, a majčine biljke i očeva stolarska radionica inspiracija su umu kojim upravlja stvaralaštvo. Knjige Ceesa Nootebooma, Lydije Davis, Sandora Maraija, Dubravke Ugrešić i Damira Ovčine dobro su društvo, kao i mačka Vanja, a mir ondje "ima pravu rezoluciju".

"Kupila sam čak i motiku. Zabavno je zapitati se jesam li ja sad spisateljica koja je kupila motiku ili sam seljanka koja ponekad i piše."

Iskreno, nisam nikad čitala dnevničke zapise nalik ovima - intimne, iskrene, poticajne. Onako kako bih s nekim književnicima poželjela razgovarati uz šalicu kave, poželjela sam piti kavu i šutjeti s Marinom Vujčić. "Stolareva kći" prava je poslastica za sve obožavatelje književnosti Marine Vujčić (i one koji će to tek postati) - zrcalo njezina karaktera, svijesti i savjesti. Ova knjiga je hommage danima "u kojima je nebitno koliko je sati", našim najvećim tajnama i htijenjima, onome što volimo biti i što jesmo kad nitko drugi ne gleda - knjiga za sve koji razumiju da je svijet naših misli važniji od ovog u kojem živimo.

"Pisanje je na neki uvrnuti način uvijek autobiografija, bez obzira na sadržaj. Jer kad se to što smo pisali objavi, kao da smo drugima dali na uvid sve svoje vrijeme u samoći. Oni onda znaju što smo radili tisuće svojih samotnih sati. Kad bi se duh mogao odijevati, pisanje bi bilo njegova zastrašujuća golotinja."

Napisano za Ziher.hr

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Što da čitaju naše mlade djevojke - danas?

Čitanje "Drago mi je da je Mama mrtva" tijekom toplinskog vala u potpunosti me poremetilo - toliko da sam poželjela ponovno pročitati "Stakleno zvono" Sylvije Plath! Budući da i nisam neki re-reader, a roman o djevojci koja doživljava živčani slom dovoljno je pročitati jednom u životu, pronašla sam zdraviju alternativu i posudila "Euforiju", roman o Sylviji Plath. Gotovo sam ga počela čitati, kad na svojoj polici spazih "Autobiografiju" Jagode Truhelke, koju sam si pribavila početkom ljeta! Pokazalo se, autobiografija koju je velika Jagoda Truhelka napisala 1944., povodom svog osamdesetog rođendana, u potpunoj je opreci s memoarima hollywoodske teen zvijezde koja se nosi s traumom odrastanja uz mommie dearest, i baš ono što sad trebam. Književnica koja je živjela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće pisanje autobiografije počinje samozatajno, uz Božju pomoć, prisjećajući se obiteljskog ognjišta u rodnom Osijeku, u kojem je živjela do svoje četrnaes...

Varaždinske kronike (3)

Otkad pamtim, volim groblja. Volim grobljanske čemprese i grobljanske ptice. Volim priče koje započinju ponad nadgrobnih spomenika, volim emocije koje cvijetak u zemlji groba izaziva. Iako sam i kao dijete voljela groblja, nakon pogibelji mog prijatelja Marija, martinsko groblje mi je postalo omiljeno mjesto na svijetu. Kao četrnaestogodišnjakinje, moja prijateljica Tena i ja satima bismo sjedile na groblju, kraj stare templarske crkvice , ponekad bismo šutjele, ponekad bismo razgovarale - utjehu otad poistovjećujem s grobnom tišinom, tišinu neizgovorenih zagrljaja poistovjećujem s ljubavlju koja ne poznaje ni vrijeme ni prostor. Pekel - najstariji dio varaždinskog groblja Grob Vatroslava Jagića Najstariji grob - Ivana Galine, preminulog 1809. Varaždinsko groblje jedno je od najljepših u našoj zemlji, a osnovano je 1773. godine, nakon zabrane ukopa unutar gradskih zidina izdane od kraljice Marije Terezije 1768. godine. Varaždinec Herman Haller zaslužan je za današnji izgled groblj...

Šljokičasta u raljama života

"Znaš tko je pokrenuo kampanju za prvo okupljanje razreda od mature? Ja. Osobno. Dvadeset devet ljudi, a samo me dolazak jedne osobe zanimao." Propuštene prilike. Navodno ih svi imamo. Navodno urednici izdavačkih kuća obožavaju knjige na tu temu, jer ništa ne prodaje kao jad i čemer zbog onog što se nikad nije ni dogodilo. Ja? Ja ne vjerujem u propušteno, vjerujem samo u odlučnost.   Godinu smo u knjiškom klubu započele s "Otpusnim pismom" Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Moje knjiške legice njome su se oduševile - prozvale su ju zabavnom, uvjerljivom, životnom, poučnom, dok je meni šištala para iz ušiju. Naime, imam ambivalentan stav o neostvarenim ljubavima. Da se slikovito izrazim, koliko obožavam "Sjaj u travi", toliko prezirem "Mostove okruga Madison." S jedne strane ljubav koju je život osudio na propast i koju bivši ljubavnici na najnježniji način, uz uzajamno poštovanje, dovijeka gaje jedno za drugo, prihvaćajući da je tako moralo biti,...

Varaždinske kronike (1)

"Nothing ever becomes real till experienced", Keatsova je rečenica koja me vodi dok planiram sljedeće obiteljsko putovanje. Imam strahovitu želju da moja djeca upoznaju svoju zemlju, da im riječi kao što su zavičaj i domovina postanu stvarne, da i ljubav prema njima bude jasna, opipljiva. Dugo nam je bila želja posjetiti Varaždin i Varaždinštinu - točku Hrvatske u kojoj ne žive ni Zagorci ni Podravci, grad koji je nekoć bio glavni grad Kraljevine Hrvatske u kojem je bilo sjedište bana i vlade, a koji se nama, Slavoncima, nikad ne nađe usput. Osim toga, grad je to predivne arhitekture - hortikulturalne i rezidencijalne. "Posjedovanje palače u gradu osigurava vlasniku mjesto u društvenoj strukturi", piše u knjizi "Barokne palače u Varaždinu" Petra Puhmajera, koju smo našli u apartmanu (zajedno s Vogueom, Modrom lastom i igrom Pazi lava, npr.). Ne nazivaju Varaždin džabe Malim Bečem, jer prekrasna zdanja nalaze se na svakom koraku - od palača Patačić i Sermag...

Midwestern kolač s jagodama

Moram priznati da u posljednje vrijeme pretjerano uživam u podcastu "Mjesto zločina", što se odrazilo i na moj izbor literature. Pažnju mi je privukao američki klasik koji je prvotno objavljen 1979., i to u časopisu The New Yorker, u dva dijela. Njegov autor, William Maxwell , bio je osebujni književni urednik The New Yorkera od 1936. do 1975., a u svojoj bogatoj karijeri bio je mentor velikanima kao što su Nabokov , Salinger , Welty i dr., ostavši skroman i iznimno samokritičan u svojim književnim pokušajima. Nakon što je napisao kratku priču o ubojstvu koje je potreslo njegov rodni gradić, Lincoln u Illinoisu, smatravši ju pričom zanemarive vrijednosti, spremio ju je u ladicu. Ipak, vrag mu nije dao mira i priči se vratio nakon nekoliko godina, ispisavši naposljetku retke svog posljednjeg romana, "Doviđenja, vidimo se sutra". U njemu, neimenovani pripovjedač (žanr kojem pribjegava Maxwell nazivaju autobiografskom metafikcijom) prisjeća se ubojstva koje je u njegov...