Preskoči na glavni sadržaj

Sačuvati ljubav

Prošlog smo vikenda Franka i ja sadile muškatle i kadife na balkonu. "Sad tu stavi zemlje", "Ne s tim", "Je l' ovako?", "A je l' mogu s grabljicama?", "Ne, uzmi lopaticu","A zašto?", "A je l' ovo dosta?", "Ne", "Umorila sam se", "Sadimo tek 2 minute", "Stavit ćemo zemlju, i? Što onda treba?", "Da donesem kanticu s vodom?", "Ne još!" "Treba i sunca da bi raslo", "Da, treba." Da biste posadili išta, i da bi to nešto izraslo, potrebna je komunikacija, nema dileme. Koliko god se dugo poznavale, moja vrtlarica Franka i ja morale smo razgovarati i pregovarati da bi cvijet posadile u zemlju, a da pritom cijeli balkon ne bude zatrpan zemljom. I morale smo to učiniti s puno strpljenja, i s puno ljubavi.



Ništa drugačije nije niti u obiteljskom, niti u bračnom životu. Moj muž i ja upoznali smo se na kraju osnovne škole i otad smo najbolji prijatelji, partneri. Dakle, poznajemo se dvadeset godina, zajedno smo odrasli. No, koliko god se dobro poznavali, dolazak djece u našu zajednicu promijenio je naš odnos. Često mislim da je izvukao iz nas i ono najbolje, i ono najgore. Zbunjuje me kad žene kažu da su se ostvarile kao majke. Ja nemam taj osjećaj - to ostvarenje - imam samo osjećaj tog nekog djelomičnog uspjeha (evo, neću koristi riječ "neuspjeh", i to je napredak) jer svakog dana preispitujem sebe kao majku, ali i svog muža kao oca naše djece. Preispitujemo se mi tako, tražimo si greške. A tko traži, nalazi. Želimo samo najbolje svojoj djeci, da budu pametni, otvoreni, velikodušni, pošteni i hrabri ljudi, i ponekad mi se čini da izgaramo od te želje.



Vratila sam se opet Jesperu Juulu, danskom obiteljskom terapeutu i autoru knjiga o roditeljstvu, jer se u parovima s kojima razgovara i čija iskustva iznosi uvijek prepoznam - prepoznam svoju obitelj. U knjizi "Sačuvati ljubav" progovara o turbulentnom životu parova s djecom, o problemima s kojima se susreću, a negdje između redaka nudi i rješenja, male upute koje mogu pomoći u kriznim situacijama. Pronaći taj "par" od kojeg je sve krenulo ponekad se čini tako teško, jer ima dana kad je svaki član obitelji u nekoj svojoj fazi, kad su svi nervozni, kad nas obveze guše, život teče prebrzo, i mi smo tako damn umorni. Ipak, najgore bude kad takvi umorni pretpostavljamo, nagađamo i očekujemo nešto jedni od drugih, i to bez ijedne riječi.

"Mnogo toga u psihoterapiji bazira se na tzv. ženskim vrijednosti", kaže Juul, i zato nema goreg nego kad žene krenu analizirati obiteljsku dinamiku. Ono što se majci čini najboljim za dijete, ne čini se takvim i ocu, i onda krene sukob i potpuno se izgubi iz vida da su majka i otac - različiti u svemu - ali zajedno u tom roditeljstvu, da bi se najprije trebali upitati što mogu učiniti jedno za drugo, da bi svima bilo bolje.




"Više nitko ne postavlja pitanje: "Kako bi nam moglo biti bolje?", već: "Kome je najgore?" A kao što svi dobro znamo, to nije jako konstruktivno.
"

Svi parovi s djecom s kojima je Jesper Juul razgovarao u Muchenu na temu obiteljskog kaosa i - kako sačuvati ljubav u njemu - složili su se da je atmosfera kod kuće uvelike povezana s njihovim vlastitim postupcima i raspoloženjem. Kad je mama dobro, svi su dobro - čuli ste za to. No, i tata mora biti dobro. Jedno od drugoga bi trebali znati preuzeti teret, biti si podrška, imajući na umu da ne postoji "zajednički odgoj", koliko god mi inzistirali na ravnopravnosti. Uvijek netko preuzima odgovornost u odgoju više, i to je sasvim normalno, tvrdi Juul. Žena i muškarac stvoreni su da se nadopunjuju, da si budu potpora, da upražnjavaju empatiju (a to je djetetu najpotrebnija lekcija!), a ne da jedno drugo uče pameti. Ali, zašto je to tako teško? Zašto su naša očekivanja nerealna, zašto si partneri ne čitaju misli, zašto teško određujemo svoje granice, zašto nas bijes i emocionalna iscrpljenost pretvaraju u osobe koje ne želimo biti?

Majkama (kad god generaliziram, zapravo mislim - ja, to vam je jasno, zar ne?) su djeca na prvom mjestu, ali život podrazumijeva i druge obveze, sitne radosti za našu dušu, pa je majčinska briga često popraćena majčinskom krivnjom - otrovom kojim onda bivaju otrovani i očevi. Sve što dajemo iz krivnje, jalovo je. Krivnja nije ljubav. Kad se s djetetom igramo iz krivnje, iako nas čeka hrpa drugih obveza, mi ne dajemo ljubav, i ono to zna. Krivnja vodi do nezadovoljstva, do iscrpljenosti, do tog osjećaja neuspjeha kojim se želimo loptati kao vrućim krumpirom, a nitko se ne voli loptati sam. Loptanje vrlo brzo može odgoj pretvoriti u natjecanje u kojem je cilj predbacivanje - da bismo se rasteretili, da bismo se osjećali vrijednima, često sebično zaboravljajući i svog partnera, i svoju djecu, i njihovu dobrobit.

"Nije nikakva umjetnost biti sretan. To može svatko. Ne znamo čime sreća dolazi i kako odlazi. Umjetnost je biti nesretan pa reći: "Što sad kad nije dobro?" I to naša djeca trebaju, oni trebaju tu sposobnost za život, životnu kompetenciju. A neće je steći ako svi trčkaramo okolo poput Teletubbieja i vječito smo sretni."



Nema zlatne formule koja bi jamčila skladan brak i lak odgojni proces - kako odgajamo djecu, i ona odgajaju nas, ali lako je to smetnuti s uma. Gledati svoju obitelj realno, prepoznati njezine potrebe, pa i intuitivnu vezu koju dijete ima s jednim od roditelja, tražiti vrline u najočajnijim izdanjima svojih bližnjih, prihvatiti nesavršenosti svog partnera, ali i svoje, s puno nježnosti - teško je, ali moguće, tvrdi Juul, inače se ovim poslom ne bi ni bavio. Teško je, ali ljubav, konstruktivno preispitivanje i mantranje one "dan po dan" mogu uroditi rastom - iskreno se nadam. Nadam se i živim dan po dan, sadeći, sijući, zalijevajući, okopavajući, sa svojim velikim i malim vrtlarima.

"Živa obitelj bez sukoba ne može rasti."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...