Preskoči na glavni sadržaj

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska.



Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca. Studirala je glumu na Trinityju, bavila se glumom, a njezina karijera književnice whodunit romana počela je upravo s romanom "U šumi", prvom u serijalu Dublin Murder Squad.



"Zamislite ljeto u cjelini pokradeno iz nekog filma o odrastanju čija se radnja događa u malenom gradiću pedesetih godina. Nije to ono irsko, suptilno godišnje doba izmiješano za znalačka nepca, akvarelnih nijansi s prstohvatom oblaka i blage kiše; ovo ljeto je punokrvno i razmetljivo, u vrelini nepomućenog indigo plavetnila", prve su rečenice prologa. Nekoliko kilometara od Dublina, u fiktivnom mjestu Knocknareeju, u kolovozu 1984., troje je dvanaestogodišnje djece ušlo u šumu. Samo jedno od njih izašlo je iz šume - izgrebeno, tenisica punih tuđe krvi, katatonično. Njegovo ime bilo je Adam Robert Ryan.

Dvadeset godina kasnije, odaziva se na ime Rob Ryan i lažljivi je detektiv u Odjelu za Ubojstva koji vapi za istinom, ali se ne sjeća događaja iz 1984. Ipak, kad u šumi u Knocknaareju, na arheološkom nalazištu kojeg će uskoro prekriti državna cesta, arheolozi pronađu ubijenu djevojčicu, Rob će se, uvjeren da je slučaj povezan s njegovim zaboravljenim slučajem, morati pokušati prisjetiti nemilih događaja. Kako su članovi obitelji ubijene Katy Devlin povezani s Robom i je li netko od njih presudio talentiranoj balerini ili se u Knocknaareju sve ove godine skriva serijski djecoubojica - otkrit će detektiv Ryan uz pomoć svoje partnerice Cassie Maddox, nesuđene psihologinje s iskustvom u Drogama.

"Ne bih želio da steknete dojam kako mi je život poharan događajima u Knocknaareeju,da sam dvadeset godina tumarao poput kakvog tragičnog lika s mračnom prošlošću, sjetno se osmjehujući svijetu iza gorkoslatke koprene duhanskog dima i uspomena. Knocknaree mi nije namro noćne more, impotenciju, patološki strah od stabala niti bilo kakav sličan materijal koji bi me, u relevizijskom filmu, doveo psihijatru, iskupljenju i komunikativnijem odnosu s odanom, ali frustriranom suprugom. Zapravo bi znali proći mjeseci a da i ne pomislim na njega. Povremeno bi ove ili one novine objavile prilog... Pogledao bih članak i odsutno primijetio da mi se ruke tresu i da teško dišem, ali bio je to tek tjelesni refleks koji bi ionako trajao tek nekoliko minuta."



"Djevojke o kojima sanjam su nježne i čeznutljivo stoje pred visokim prozorima ili pjevaju umilne stare pjesme uz pratnju glasovira, a duga im kosa leluja, meka poput cvjetova jabuke. Ali djevojka koja s tobom ide u bitku i čuva ti leđa posve je druga stvar, stvar od koje se sav streseš. Sjetite se kada ste prvi put spavali s nekim ili se prvi put zaljubili: zasljepljujuće eksplozije nakon koje pucketaš od elektriciteta sve do vrhova prstiju, iniciran i preobražen. Uvjeravam vas da to nije ništa, ama baš ništa, u usporedbi s moći navike da jednostavno i svakodnevno stavljate svoj život jedno drugome u ruke."


"Počeo sam se - iskreno rečeno, prvi put u životu - pokušavati sjetiti što mi se dogodilo u toj šumi. Oprezno sam čeprkao po rubovima pamćenja, pritom jedva priznajući sebi što činim, poput djeteta koje otkida krastu, ali se boji pogledati što je ispod nje."


Odmah ću vam reći - zaljubit ćete se u detektiva Roba Ryana, tog nepouzdanog fucked up lika koji uživa u prijateljskoj podršci svoje partnerice Cassie (vjerujete li u muško-ženska prijateljstva?). Iako je njegovo pripovijedanje nalik pripovijedanju kakvog hipster noir detektiva, on nije žrtva toksičnog maskuliniteta kakav krasi Sama Spadea ili tvrdokorne moralnosti koja odlikuje Phillipa Marlowea - on je Petar Pan, sentimentalni naivac koji voli puzzle i zagonetke. Čitatelj s njim suosjeća, ali ga ne sažalijeva, on je gospodar svoje sudbine, nosi se s traumom kako zna. Ova pitka misterija ljudske psihe isprepletena je s irskim mentalitetom i atmosferom - iz romana čitatelj može steći dojam o irskoj vremenskoj prognozi ("Bio je tipičan irski ljetni dan, iritantno prevrtljiv, s puno sunca, brzih oblaka i britkog povjetarca, koji je spreman svake sekunde glatko prijeći u kišu koja lijeva kao iz kabla, užareno sunce ili oboje istovremeno), o ozračju dublinskih naselja, o keltskim spomenicima (Profilov vodič o Irskoj, koji trenutno čitam, srdačno preporučuje razgledanje sela Glendalough u gorju Wicklow, nalik spomeniku iz ovog romana), o irskim legendama o vilama koje se kriju među drvećem, o irskim plaćama i incestuoznoj politici ("Korupciju uzimaju zdravo za gotovo, čak joj se nevoljko i dive: u nas je duboko usađena gerilska prepredenost okupiranog naroda pa se izbjegavanje poreza i mutni poslovi smatraju iskazom istog pobunjeničkog duha koji nas je tjerao da pred Britancima skrivamo konje i krumpire."), i ponovno zaključiti - Hrvati i Irci i sličniji su nego misle. Kod njih, kao i kod nas, nasilna povijest utkana je u sve pore društva, potpomognuti šutnjom obiteljski su odnosi utemeljeni na sukobu, a osobne tragedije su najčešći predmet sočnih tračeva. Tragedija Adama Ryana vješto je i dirljivo prikazana - podsjeća nas na duhove prošlosti (jesam li i ja samo duh, ponekad se pitam...) koje smo ostavili na ulicama svog djetinjstva da bismo mogli funkcionirati u svijetu zrelih ljudi. Jer neka te mjesta ne puštaju da odrasteš i ne vrijedi se grčevito držati za njih. Moraš pustiti, i krenuti u drugom smjeru, makar i nepoznatim cestama.

Photo: Našice

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...