Preskoči na glavni sadržaj

Kenneth Branagh, Van Morrison, Dunja Matić, Andrea Bajani, nastavi niz

Nakon knjige Julijane Adamović, nepce mi je poželjelo nešto urbano. Knjiga "Mirovanje" na popisu knjiga koje želim pročitati mi je otkako sam slušala Dunju Matić kako u Knjigopsiji priča o knjizi "Psi". Jest da je Dunja Matić Benčić asistentica na kolegijima kulturologije na Filozofskom fakultetu u Rijeci, ali nije me privukla njezina profesionalna rječitost, nego strast s kojom je pričala o djelu mlade autorice. Svatko tko na taj način razgovara o umjetnosti vrijedan je proučavanja, što se mene tiče.

Kažu da je "Mirovanje" roman, ali on ne 'liči romanu - kratka poglavlja predstavljaju ekstrahirani život autorice, koja mijenja oblik. U jednom trenutku je ondje u prvom licu, a već u sljedećem je u trećem. Autorica vam neće predočiti sve što se dogodilo u njezinom životu, ali njezina emocija će biti jasna i glasna. Čini se da je ispovjedna forma zahvalna za čitanje (a možda i za pisanje) - različiti smo, živimo brzo i intenzivno dok se u nama odvijaju evolucije i revolucije, ali osjećamo isto. Doduše, ne želimo se baviti onime što osjećamo, lakše se prepustiti tuđim osjećanjima. Lakše je buljiti u tuđe truljenje, nego se uhvatiti u koštac s vlastitim. Iako mi je kao čitatelju prepoznavanje u tekstu lajtmotiv, u ovakvoj se knjizi nisam poželjela prepoznati.


"Mirovanje" obuhvaća bolan period u životu autorice u kojem ona uči živjeti slobodno od vlastitih tereta u svijetu koji stoji pod utjecajem pandemije. Tekst je ovo kao stvoren za ženu koja je zašla u tridesete i koja shvaća da mora pustiti, da malo toga u svom životu može držati pod kontrolom, iako je obrazovana, inteligentna, duhovita, pa i voljena (podrška u obliku njezina muža, Luke, najljepši je dio ovog romana). Knjiga je to za mladu ženu koja njeguje osobnu arheologiju, kao i autorica, i koja se ne boji potražiti pomoć psihologa ili psihijatra. Roman se bavi i depresijom - otud to treće lice, kojem se autorica okretala pišući o trenucima na koje je morala gledati izdaleka, sa sigurne udaljenosti. Dunja Matić piše autofikciju razmještene poezije, pomalo nalik Tei Tulić, pa čak i Martini Vidaić. Ako ste voljeli "Stjenice" ili "Strvinare starog svijeta", voljet ćete i "Mirovanje", iako ga smatram najtamnijim komadom spomenutog trojstva. Naime, korice će vas prevariti, jer ova ružičasta knjiga mogla bi vam, umjesto luckaste ženstvene atmosfere, donijeti osjećaj paralizirajućeg sivila (kojeg sam pokušala razbiti slušajući Van Morrisona, na kojeg me podsjetio "Belfast", kojeg sam tek nedavno pogledala - Kenneth Branagh je genijalno spojio crno-bijeli svijet nasilja u Irskoj i nadonosne glazbe irskog kantautora!), s kojim možda nećete znati izaći na kraj.


"Kad progovori, govori mu uvijek isto: "Nisam uvijek bila ovakva." Govori isto što i njena baba, zvuči kao ona i izgleda kao ona. Kada je takva - ovakva - i hoda kao ona: sporo, pognuto i stisnuto. Babina bol budi se u njoj, preuzima je. Postaje sama sebi tuđa, daleka kao treće lice, sama sebi Ona."

"Rekla bih da je moja ljutnja prirodan produžetak zabrinutosti, ali to je samo ljepša polovina istine. Druga polovina nije toliko pitoma, druga strana moje ljutnje je ljubomora. Ljubomorna sam na njegova društveno prihvatljiva rješenja. On može "popit kišu isusovu", a ja se nekad sramim reći da idem psihijatru. On može kao u pjesmi, piti da zaboravi, a ja plaćam da bih se prisjetila. I moje prisjećanje i njegovo piće ponekad se čine jednako neuspješnima, kao tog jutra, kad sve smrdi po cugi, a ja nemam razumijevanja. Odvratna je ta žena koja mu pije krvi, zato ću je odvesti u šetnju. Nadam se da će se umoriti, ostati iza mene i zaboraviti put kući."

"Danas je to sjećanje daleko kao dom. Umjesto raspravama, riječi služe smiraju. Sastaju se u tišini, na bjelini, dodirom tipke. Malo ih je i sve su mekane. Mekane su i moje maske, obrisale su se crne crte na kapcima, na mojim je usnama već dovoljno boje. Sve više je previše, gusti talog koji grize kožu. Golog lica vidim koliko joj sličim. I ja danas čistim dok mi prsti ne prokrvare. Ništa ne podnosim gore od nereda. Ništa, osim trenutaka kada netko govori glasno i doživljava previše. Više se ne sramim, ali ni ne osjećam slobodu i ponekad se moram podsjetiti na smijeh. Smrzla bih se bez potkošulje."

"Bojati se bezazlenih stvari, u tome sam dobra. Užasavala sam se ideje upravljanja vozilo, a sada mi se čini da me užasavala ideja upravljanja bilo čime osim samom sobom. I sama sa sobom samo petljam. Bilo bi lijepo moći sjesti u tu mašinu i odvesti se bilo kamo, kao bilo koji neovisan čovjek, neovisna o tuđem vremenu i tuđim savladanim vještinama, neovisna o rasporedu autobusa i dostupnosti taksija, neovisna. Razmišljam o mjuzi koja bi svirala dok se magistralom spuštam na jug, u Split, sama. Vjetar u kosi i sve što s tim ide. Moja prijateljica kaže da je i ona to zamišljala, da će se jednom kad položi samo vozikati okolo, ona i muzika i vjetar. Nikad to nije napravila, iako vozi već godinama. Smijemo se svim tim planovima kraj kojih samo prođemo kao pored stopera uz cestu."

Nakon tako bliskog susreta s autorom, zapita se čovjek - čime se taj autor hrani? U jednom je intervjuu Dunja Matić spomenula roman "Knjiga domova" Andree Bajanija, rekavši da zaslužuje da se o njoj pišu doktorati. Već sljedećeg sam jutra bila u knjižnici: "Knjigu domova" molim!

Andrea Bajani talijanski je pjesnik i esejist, urednik i prozaist, a "Knjigu domova" koncipirao je kao fragmentarne memoare u kojima poglavlja nose naslove prema prostorima u kojima je autor, ili netko njemu bitan, boravio tijekom svog života. Poglavlja nisu ispisana linearno, nego su pomalo nalik igri iluzije u kojoj je oko promatrača prisiljeno netremice pratiti predmet koji nestaje ispod čaše, prvo jedne, pa druge, pa treće. Gdje će on završiti, i kako li je tamo dospio... Je li sporo oko, ili um, nikad se ne  razjasni.


"U prvom su domu tri spavaće sobe, dnevni boravak kuhinja i kupaonica. Spavaća soba u kojoj spava dijete, koje ćemo konvencionalno nazvati Ja, ustvari je ostava s kolijevkom. Pomalo je vlažna, kao i uostalom i ostatak Doma. Nema prozora, ali ugodna je i blizu kuhinje. Zveket posuđa, pravilno lupkanje noža po dasci za rezanje, postojan mlaz vode u sudoperu vjerojatno su među prvim uspomenama tog Ja, premda ih se on ne sjeća. Kao što se ne sjeća prigušenog, tupog zatvaranja vrata hladnjaka, ili trzaja otpora koji pružaju prije nego se naglo otvore. To je mala kuhinjska polifonija: limene udaraljke s kontrapunktom keramike, otjecanje vode, brujanje hladnjaka, huk nape nad štednjakom."

Pomislila sam da je domišljato od pisca da svoju nutrinu istraži prisjećajući se svojih domova, ali njegovo "Ja", pisano iz trećeg lica, izbacivalo me iz takta (a onda, kad bih naišla na riječ "moj" ili "meni", dugo bih sjedila nad njom, pitajući se je li riječ o pogreški prevoditeljice ili, pak, tim riječima autor želi poručiti čitatelju nešto znakovito). Iako on tvrdi da "ja" čini nekoliko osoba, jer je svatko od nas fluidan i mijenja se tijekom života, ne zadržavajući svoje prijašnje "ja", kako je rekao u intervjuu, meni ta priča ne drži vodu. Meni se činilo da mu je to treće lice jednine dopuštalo da se odmakne od samog sebe, da ga je oslobodilo od svih odgovornosti (a ništa me ne ljuti kao nesposobnost čovjeka da preuzme odgovornost). Ta mu je kukavna inovacija dopustila da puno toga napiše, ali malo toga kaže, bar u usporedbi s Dunjom Matić, koja se u "Mirovanju" hrabro (ili očajnički, nikad ne znam razliku) ogolila.

"Knjiga domova" brzo mi je postala zamorna, pa sam Bajanijevo rješenje iskoristila za maštanje o sobama, kućama i stanovima u kojima sam stasala u ovo što sam danas. Zažmirila bih nakon par poglavlja i prisjetila se svoje Pune kuće, u kojoj je moja sestra D. pjevala "Suzi je ponos naše ulice", dok se baby V. u hodalici sudarala sa zidovima. Mislila sam i na svoju ljubičasto-žutu sobu čije zidove sam ispisala tekstovima Avril Lavigne (Anything but ordinary, please!) i citatima Martina Luthera Kinga. Na pamet mi je pao i Brucoški stan kojeg sam dijelila s cimericom koja je dan i noć vježbala statistiku i sa svojim dečkom jela krumpir salatu (to nije eufemizam, doista su svako malo pravili krumpir salatu). Duže sam vrijeme živjela u Garsonijeri samostalnosti u kojoj sam na dar dobila ploču Tracy Chapman i u kojoj sam mislila da svijet čeka samo mene, samo kad bih položila još samo taj jedan ispit... U Šibeniku sam živjela u Petnaest kvadrata samoće, ali na taj stan ne želim misliti. Osim Pune kuće, nijedan od tih stanova ne bih ni u bunilu nazvala domom. Nisu to bila mjesta kojima hrliš onako kako hrliš utočištu, mjestu na kojem su i tišina i buka tvoji, na kojem si svoj, na kojem te njeguju. To su samo mjesta. Mjesta koja, eno ih, još uvijek (po)stoje. (Po)stojim i ja, s njihovim mirisima, zvukovima i okusima u kostima, napokon ukorijenjena, sretna - doma sam.

"Prije se ne bi toliko osmjelio: hodao je naokolo gol, bez krova, uvijek jednom nogom spreman potrčati za utočištem. Sad je neustrašiv, svjestan da se može skloniti u Dom kad god mu se prohtije.

To mu je dovoljno da odlučno korača svijetom, da se ne plaši oluja, da se osjeća zaštićenim od snijega, studeni i kiše. Dovoljno mu je da ponekad, dok šeta ili razgovara s nekim, rukom dodirne zidove, prijeđe prstom preko krova, da se uvjeri kako je Dom još ondje."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...