Preskoči na glavni sadržaj

Naša prva knjiga za velike

“When you read a book as a child, it becomes a part of your identity in a way that no other reading in your whole life does", kaže lik Meg Ryan u filmu "You've got mail" (jako volim lik Meg Ryan u filmu "You've got mail"!). I istina je - dijete ne zaboravlja priče uz koje je naučilo čitati. Nakon godina čitanja priča o Žirafi Žiri, o Bubamari Julije Donaldson, o Gospođici Neću, Petri i Oblutku i dr., počeli smo čitati knjige koje imaju više slova nego ilustracija!

Iako je "Heidi" Johanne Spyri prva dječja knjiga koju je meni mama čitala, ja sam oduvijek znala da će "Matilda" Roalda Dahla biti prva knjiga koju ću čitati svojoj djeci. Matilda govori nešto o meni kao osobi, ali i kao roditelju, bar tako volim misliti.


Matilda je šestogodišnja djevojčica koja odrasta u obitelji koja ju ne prihvaća. Njezin otac, gospodin Papričić, masno zarađuje prodajom odveć rabljenih automobila, majka, gospođa Papričić, svakodnevno odlazi na bingo, a brat Miha ne mari za nju. Matilda je usamljena, a vrijeme krati čitanjem knjiga kao što su "Velika očekivanja" i "Plodovi gnjeva", dok njezina obitelj radije gleda televiziju.

"Knjige bi je odnosile u nove svjetove i upoznavale s neobičnim ljudima čiji životi su bili tako uzbudljivi... Sjedeći u svojem sobičku u malom selu, proputovala je cijeli svijet."

Bijesna zbog očevog vrijeđanja i majčinog zanemarivanja, Matilda se odluči osvetiti roditeljima, a njezine male osvete nasmijale su moju sedmogodišnjakinju i četverogodišnjaka. Duhoviti i maštoviti tekst Roalda Dahla popraćen je ilustracijama Quentina Blakea, kojima se Juraj posebno oduševio ("Mama, daj da vidim onu sliku gdje je Matildin tata ošišan!").

"S nekoliko sitnih pobjeda lakše bi podnosila njihove gluposti. Inače će od njih poludjeti."

Znam, znam, čitati djeci o djevojčici koja se usuđuje obračunati sa zločestim roditeljima ne čini se kao najpametniji izbor, ali ideja da nismo žrtve svojih okolnosti, da imamo moć promijeniti svoj život i da uvijek možemo pronaći malo dobrih ljudi na koje ćemo se moći osloniti, koliko god maleni bili, revolucionarna je!

Roald Dahl bio je otac petero djece, dakle, neustrašiv - a samo neustrašiv čovjek može stvoriti lik Grozobradice, ravnateljice Matildine škole, zastrašujuće žene gore od svih dementora i basiliska zajedno, koja djecu vrijeđa, baca kroz prozor i ostavlja u Gušilici. Djeca će samo dobiti ideje slušajući je, zasigurno pomisli svaki roditelj čitajući "Matildu", ali Dahl ide iz jedne krajnosti u drugu da bi jasno ukazao na zlo i na dobro, a ta formula itekako je učinkovita kod malih glavica. Matilda u školi otkriva svoj talent, po prvi put pronalazi prijatelje, prvi put ju netko doživljava kao vrijedno ljudsko biće. Prijateljstvo Matilde i školskih prijateljica, ali i podrška učiteljice Slatkić protuteža su zlu koje gruba Grozobradica utjelovljuje. Moć koju Matilda u sebi pronalazi, baš kao i moć znanja i prijateljstva, zasjenjuje moć koju nepravedna i nasilna ravnateljica zlorabi.

"Nikako mi nije jasno zašto djeci treba tako dugo da odrastu. Mislim da to rade namjerno."


Onima opsjednutima ekranizacijom Dannyja DeVita iz 1996., knjiga će se učiniti manje magičnom i slatkom (hm, usudila bih se reći da je film u ovom slučaju bolji od knjige), ali ne dajte se obeshrabriti - Matilda je s razlogom desetljećima uzor djevojčicama širom svijeta! Čitanje "Matilde" naglas potaknulo je razgovore o zlostavljanju i zanemarivanju djece, o obvezama unutar obitelji, o siromaštvu, o učenju, o darovitosti, o ljubavi prema knjigama, ali i o odvajanju od roditelja, pa i o smrti. Knjiga ih jest zabavila, ali ih je kraj rasplakao (spoiler: "Mama, zašto ona više neće živjeti sa svojim roditeljima? Zašto se oni nisu popravili?"), ali uživali smo u pothvatu - ohrabreni da koristimo svoje moći dobrote i ljubavi, vjerujući da dobro uvijek pobjeđuje.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...