Preskoči na glavni sadržaj

Deset lekcija za svijet poslije pandemije

"Vi ste svi bili u Americi, a ja nisam" snuždeno mi je rekla nećakinja prije par godina dok sam joj pokazivala zemlje svijeta na svjetlećem globusu koji je dobila od bake za Božić. "Ma odakle ti to?" pitala sam ju, na što je šestogodišnjakinja izrekla jednu od svojih legendarnih rečenica: "Pa kako znaš gdje je Amerika, ako nisi tamo bila?" Objasnila sam joj da je Amerika daleko i da ju vrlo vjerojatno nitko od nas neće nikada posjetiti, kao da samu sebe uvjeravam da je život u ovom hrvatskom balončiću nedodirljiv i da daleka Amerika nema nikakav utjecaj na njega. Ni Amerika, a bome ni Kina - u tom smo uvjerenju, vjerujem, mnogi živjeli do prije godinu dana. Slušali smo vijesti o nekom kineskom gradu u kojem je neki nesretnik pojeo šišmiša pa se stvorila strka oko nekog virusa... Ma nismo ni pozorno slušali, toliko nas se to nije ticalo, kao da smo zaboravili da živimo u jednom velikom selu gdje je svak samo šest koraka udaljen od Kevina Bacona.

U posljednjih godinu dana svatko se nosio s pandemijom koronavirusa kako je znao - distancirali smo se od prijatelja, naviknuli smo se na nošenje maski, pristali na svijet bez koncerata (kao da smo imali izbora), radili smo od kuće, slušali predavanja online, orijentirali se na sebe i svoje ukućane, ali se, iako se više ne sjećamo kako nam bake izgledaju, nismo prestali nadati da će život opet biti normalan - ne novo normalan, nego samo - normalan. Vjerojatno sam s tom nadom na pameti posegnula za knjigom uglednog CNN-ovog novinara Fareeda Zakarije "Deset lekcija za svijet poslije pandemije", jer ne čitam često knjige koje obiluju riječima kao što su meritokracija, socijalizam, fleksigurnost, kapitalizam, multilateralizam i sl. "... what really matters is what you like, not what you are like... Books, records, films - these things matter. Call me shallow but it's the fuckin' truth", rekao je lik Johna Cusacka u filmu "High fidelity", i ja sam se davnih dana složila - dovoljno sam o politici naučila od Hladnog piva. No, pandemija se tiče svakog od nas, i svaka nova spoznaja o njoj je dobrodošla.

 
Fareed Zakaria započinje ovaj novinarski osvrt na vrijeme u kojem živimo navodnom Lenjinovom rečenicom: "Postoje desetljeća u kojima se ništa ne događa, a potom bude tjedana u kojima se dogode desetljeća", prisjećajući se svjetskih kriza i pandemija koje su tijekom povijesti svijetu donijele, između ostalog, i ubrzani napredak. Zakaria na zanimljiv način iznosi svoje viđenje svijeta isprepleteno zaključcima znanstvenika, političara, ekonomista, filozofa, povjesničara i dr. i pruža nam različite perspektive na svjetske krize - 11. rujan, financijski slom 2008. i pandemiju COVID-19 - naglašavajući kaskadni kvar, domino efekt iliti žetvu onoga što smo sijali. Iako se svijet kreće, "svi smo povezani i nitko nema kontrolu", Zakaria, čini se, vjeruje u onu "svako zlo za neko dobro" pa koncizno niže lekcije koje bismo trebali usvojiti tijekom ovih izvanrednih okolnosti u kojima smo se zatekli. Na samom početku, kad govori o ubrzanom razvoju i mogućnosti renesanse nakon pandemije, Zakaria ne zaboravlja spomenuti da s ubrzanim razvojem dolazi i razvoj patogena, što podrazumijeva i neprestanu borbu protiv njih. Način na koji se vlade nose s pandemijom Zakaria je gotovo objektivno analizirao (odali su ga "budalasti stavovi Donalda Trumpa"), istaknuvši američki ekscepcionalizam kao razlog nesposobnosti zemlje, zajedno s federalnim sustavom koji koči jedinstveni pristup zdravstvenoj zaštiti (čini se da je u Americi pandemija bila long time coming). Da, nije ovo samo knjiga o pandemiji, i gotovo sam sigurna da su promjene na svjetskoj razini bile neminovne budući da je 2020. u Americi izborna godina, pa Zakaria nije propustio uzduž i poprijeko secirati grijehe svojih sunarodnjaka, pa i analizirati odnos SAD-a i Kine, uspješno nam rušeći ideal Amerike na kakav su nas naviknuli hollywoodski filmovi (jeste li znali da ćete danas američki san prije ostvariti u Danskoj i Kanadi, nego u Americi?), i ističući novu emociju koju svijet osjeća prema SAD-u - sažaljenje.

Iako daleke Sjedinjene Američke države jesu glavni lik ove knjige, i ima poglavlja koja djeluju zastrašujuće ("Kako COVID-19 ubrzava trend po kojem digitalna maloprodaja preuzima maloprodaju u stvarnom životu, prema jednoj procjeni, u idućih će se pet godina oko sto tisuća fizičkih trgovina u SAD-u zatvoriti - triput više od broja zatvorenih u recesiji 2007. - 2009.") i uznemirujuće ("Pomoću selekcije gena, roditelji već mogu odabrati oplođene jajne stanice koje nemaju poznatih genetskih bolesti. (Mnogi strahuju da će uskoro moći i odabirati bebe koje su, recimo, plavokose, plavooke i muške.)"), prije svega, ova knjiga je oda ljudskom duhu koji se, usprkos svim neizvjesnostima, ne da pokolebati. Zakaria piše svestrano i analitički, a "Deset lekcija za svijet poslije pandemije" definitivno jest njegov kvalitetni, pomalo bitter sweet, doprinos nošenju s izazovima koji su pred nama. Bili vi obožavatelj ovakve publicistike ili ne, Zakaria će vas oduševiti svojom umješnošću da u isti tekst smjesti izjave epidemiologa i poeziju Williama Wordswortha - i da taj tekst funkcionira! A, plaćamo li cijenu globalizacije, hoće li tehnološka revolucija dovesti do problema dokolice, hoćemo li zbog digitalizacije više cijeniti ono ljudsko u nama, hoće li razlike među nama - psihološke i gospodarske - biti još veće, hoće li pandemija dovesti do deglobalizacije - eh, živi bili pa vidjeli - i nikad ne zaboravili da je konačan izbor ipak na nama.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...