Preskoči na glavni sadržaj

Novi filozofski početak jedne mame

"Nećeš se nikada osjećati slobodnom kao što ćeš se osjećati kad prvi put sama sjedneš u auto", rekla mi je prijateljica kad je u ljeto prije zadnjeg razreda srednje škole položila vozački ispit i sjela u svoju staru Vectru. Kako li je lijepo biti mlad - kad si mlad, čak i odgovornost umiješ zamijeniti za slobodu! Sjetim se njenih riječi kad god sjednem sama u auto, pogotovo ako u autu nađem CD star petnaest godina ili na radiju začujem dobro poznatu stvar - nema slobode kao one koju osjećaš kad voziš poznatim cestama i urlaš uz glazbu koju si slušao kao mladac! Nema takve slobode i neustrašivosti, naročito je nema kad postaneš mama, kad poznatu mjuzu zamjeni Baby shark ili Baš baš, a bezbrižnost se, i bez čarobnog štapića, pretvori u strah za djecu koju voziš iza sebe.

Prije sam se uvijek radovala kraju kolovoza, kad dućanima zavlada školski pribor, a školarci revno popisuju koliko im bilježnica s linijama treba za novu školsku godinu. Uvijek sam s osmijehom radila te popise, kupovala bilježnice, na njih ljepila postere ili fotografije, jer nova školska godina nikad nije bila samo novi akademski početak, ona je uvijek bila prilika za novog poboljšanog tebe - mogao si isfurati novi imidž, predstaviti ekipi svoj novi hipi styling (done that) ili obavijestiti ih da si sad vegetarijanac (done that), izmisliti novi signature smijeh ili poštapalicu, sresti bivšu ljubav i ne zacrvenjeti se kao paprika, mogao si se ponovno zaljubiti, ovaj put za ozbač, mogao si štošta probati prvi put. Radovala sam se kraju ljeta, početku rujna, ali ove godine ne radujem se. Uhvatim se da baljezgam gluposti s poznanicima dok gledamo kako nam se djeca u parku klackaju, da vodim small talks koje uopće ne želim voditi, uhvatim se da zaspim u devet navečer na kauču, da sama sebi idem na živce, ne mogu iz svoje kože. Čega se to toliko bojim?


U kolovozu moja djeca imaju rođendane i neprestano si lažem da je to razlog moje nervoze, moje želje za zamrznem trenutak, da ostanem u ovoj točki u kojoj se nalazim posljednjih 365 dana. Istina jest, ne bojim se ja za svoju djecu, znam da su spremni za vrtić - istina jest, ja nisam spremna. Biti stay at home mama s dvoje djece godinu dana psihički i fizički je iscrpljujuće, no, iako ću se svakome tko je spreman slušati požaliti na svoju djecu, iako mi nije dovoljno napuniti baterije, nego je nužno stare zamjeniti brand new baterijama, kad djecu odvezem u vrtić, a ja se vratim na svoje radno mjesto, tko će ostati?


Iskušala sam sve da pronađem snagu za taj korak naprijed, da izađem iz tog poznatog okvira i hrabro se upustim u novu pustolovinu - vozila sam se okolo slušajući Britney i Avril, molila sam se, pila kavu s prijateljicom koja na moje: "Ma neću te više gnjaviti!", kaže: "Ajde, ispuši se!", skratila sam svoju ionako pixie frizuru, ali ništa nije pomoglo. I onda sam otišla u knjižnicu, ne znajući ni sama što tražim.


Za razliku od Bone, našla sam to nešto - knjigu Imati hrabrosti ne svidjeti se drugima japanskih autora Ichiroa Kishimija i Fumitake Koga. Inače vam ne bih živa priznala da sam uzela u ruke knjigu s podnaslovom Filozofski roman o potrazi za istinskom srećom, jer moja sestra je filozof u obitelji, a jedan je više nego dovoljan, ali...  Ma knjiga mi je sama pala u torbu, kunem se. Knjiga, kako vele korice, odgovara na mnoga egzistencijalna pitanja u obliku dijaloga između filozofa i mladića, formi podučavanja poznatoj od Sokratova vremena, a filozofske ideje u njoj oslanjaju se na teorije Alfreda Adlera, filozofa koji se smatra jednako utjecajnim kao i Freud i Jung. Da, knjiga je doista kratki udžbenik iz filozofije (filozofija = ljubav prema mudrosti), a pisana je na razumljiv i primamljiv, usudila bih se reći - i duhovit način, naglašavajući da trebamo preuzeti odgovornost za svoju život da bismo pronašli sreću. OK, priznajem, ova knjiga argumentira svaki klišej koji vam je itko ikada izrekao da bi vas skinuo s grbače kad biste počeli kukati oko nesreće koja vas je u životu snašla. "Promjeni stav!" "Trebaš biti pozitivniji!", "Ne uspoređuj se s drugima!" - lako je reći, a ova knjiga reći će vam i zašto te fraze nisu daleko od istine.

Najprije, filozof mladiću objašnjava da svi živimo u subjektivnom svijetu, da mu sami pridajemo značenje i sami ga kompliciramo, te ističe Adlerovu teoriju o svrsi pojave (teleologiju) koja tvrdi da prošli uzroci nisu važni, da su važni sadašnji ciljevi. Ukratko, zaboravi što je bilo jučer, gospodine Freud, i usredotoči se na ono što želiš od svog života danas.

"Nijedno iskustvo samo po sebi nije uzrok našeg neuspjega ili uspjeha."

"Naša nas iskustva ne određuju, ali je značenje koje im pridajemo samoodređujuće."

Adler čvrsto vjeruje da bi se ljudi mogli promijeniti kad bi povjerovali u tu mogućnost, i kad bi svoj osjećaj nemoći i inferiornosti koristili kao stimulans za napredovanje, a ne natjecanje. Filozof mladića podučava da osjećaj inferiornosti nije loš sam po sebi, da ga treba razlikovati od kompleksa inferiornosti, a da ga osjećaju svi ljudi, ne zato što se uspoređuju s drugima, nego sa svojim idealnim "ja". Aha!

"U redu je da budete tko jeste. No ne kažem da je dobro biti onakav kakav jeste. Morate krenuti naprijed, korak po korak, i ne stati."

"Želiš se promijeniti, ali promjene su strašne? Nedostaje ti hrabrosti!"

"Sve dok čovjek upotrebljava svoju nesreću u svoju korist kako bi bio poseban, ta će mu nesreća uvijek biti potrebna."

Posljednjih godinu dana nisam se kretala naprijed. Nisam učinila ništa za sebe, nisam napravila nikakav iskorak, štoviše, sve sam dala svojoj djeci, a nisam niti zadovoljna onime što sam dobila zauzvrat. Nisam pretjerano ambiciozna, ali ciljeve koje sam samoj sebi postavljala uvijek sam i ostvarivala, prije ili kasnije, osim kad su u pitanju majčinski ciljevi. Tu sam zakazala. Moja djeca sve hoće sada i odmah, vrište, lupaju nogama, viču: "Ljuta sam, ne volim te, nisi mi najbolja!", jedu pred televizorom, gledaju previše crtića, prave scene u javnosti i u privatnosti, testiraju mi strpljenje svakom banalnom stvari kao što je ručak ili odlazak na spavanje, strašno su neposlušna, uporna i svojeglava, ne žele spavati sami, ili ne žele spavati uopće, tisuću puta na dan pitaju me: "Mama, daš mi bombonića?", i nakon što sam već tisuću puta rekla da ne dam, ne pričaju kako pričaju njihovi vršnjaci, imaju skraćene frenulume, pa ipak, blebeću, otimaju si igračke, padaju i plaču neprestano. Puno muke mi zadaju ta moja djeca, ali, znate što? I na muku se čovjek navikne, postane mu poznata, uobičajena, pa čak i ugodna, i utješna. Sada, kad ne budem provodila čitav dan brinući se o svojoj kompliciranoj djeci, tko ću ja biti?

Nemam hrabrosti. Nemam hrabrosti biti opet samo - ja.



Ne znam čak ni kako bih dovršila ovaj post.

Hm.


Možda mogu opet biti svoja, pa što i ako nisam najbolja mama na svijetu - možda nije kraj, možda mi nije isteklo vrijeme, ta moja djeca će i dalje biti moja djeca! Možda samo moram ići naprijed, ne osvrtati se, ne predbacivati se, ne tražiti izgovore. Možda ima nade za novu poboljšanu mene. Kunem se, da sam srednjoškolka, hrabro bih kupila nove bilježnice, obula nove tenisice, svečano obećala da više neću markirati sa satova filozofije kod profesora Volnera, i neustrašivo nagazila papučicu gasa. Možda ću se ovaj put praviti da sam tinejdžer, a ne mama s dva mala tasmanijska vraga (Looney Tunes verzija), koja, da ne bude zabune, volim svim svojim malim i stuck in a moment srcem.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca