Preskoči na glavni sadržaj

Mainstream.com

Uobičajeno je za mlade ljude da zavole glazbu određenog glazbenika, a tek onda pomahnitaju za njegovim popratnim sadržajem. Sredovječni ljudi, pak, prepoznaju sadržaj pa počnu slušati i glazbu kreatora sadržaja. Tako sam bar ja - naišavši na book club Due Lipe, svidjela mi se Dua (yes, to joj je pravo ime!), njezina prirodnost, elokventnost pa i književni ukus (jedan od omiljenih pisaca joj je George Saunders!), pa sam poslušala i njezine hitove (tek sad uočavam da se neprestano vrte na radiju). Dakle, trenutno volim sve što vole mladi, iako uvečer lice mažem retinolom, a ujutro SPF-om.


Travanjski izbor book cluba Due Lipe, inače znanog kao Service95 Book Club, debitantski je roman "Tuga je pernata stvar" britanskog pisca Maxa Portera, čiji naslov je inspiriran pjesmom Emily Dickinson, ""Hope" is the thing with feathers." Svako malo netko o tom romanu priča kao o čudu svjetskom pa sam stekla dojam da je riječ o neobičnom uratku kojeg vrijedi pročitati - čak sam ga i kupila na nekoj od akcija za neke blesavo male novce.

"Tuga je pernata stvar" više je novela nego roman. Pisana je iz tri perspektive (otac, dječaci, Vrana) i opisuje život oca i dvoje djece nakon smrti njihove supruge i majke. Četiri ili pet dana nakon njezine smrti, ocu je na vrata pokucao stranac kojeg je najavilo šuškanje i pucketanje - bila je to čovjekolika Vrana. "Neću otići sve dok ti više ne budem potreban", rekla je. Iako uvođenje Vrane u ovu priču vuče inspiraciju iz poezije Teda Hughesa, proučavanjem koje se bavi spomenuti udovac, simbol vrane može se višestruko tumačiti. Njezino perje može u igri svjetla stvoriti bljesak, a može i svojim crnilom pozivati u smrt. Svatko žaluje na svoj način, često ljudi koji žaluju rade jako čudne stvari, zato i Vrana može biti štošta ("Bio sam prijatelj, izgovor, deux ex machina, šala, simptom, umišljaj, prikaza, štaka, igračka, fantom, geg, psihoanalitičar, dadilja.") - ta mi se otvorenost interpretaciji svidjela. U svakom slučaju, dolazak Vrane najavio je promjenu u kućanstvu ovih momaka. Glas Vrane je kreštav, nerijetko vulgaran i nametljiv (pomaže poslušati način na koji sam autor čita odlomke pisane iz Vranine perspektive) - ona je itekako prisutna u njihovom gnijezdu, gotovo koliko je duhom prisutan i onaj koga više nema.


"Nikad više neće koristiti (šminku, kurkumu, četku za kosu, rječnik sinonima).

Nikad neće dovršiti (roman Patricije Highsmith, maslac od kikirikija, balzam za usne).

Nikad joj više neću za rođendan kupovati zelene knjige iz serije Virago Classics.

Neću više pronalaziti njezine dlake.

Neću je više slušati kako diše."


Max Porter rekao je Dui da je roman započeo crtežom, i da je često tijekom pisanja črčkao na papir - zapravo, ovaj roman bilježnica je puna črčki i stihova bez interpunkcijskih znakova. Atmosferom je ova knjiga nalik praznoj kući i praznom čovjeku - iako riječi Vrane stvaraju kakofoniju koja uznemiruje (ali ne oživljava). Stil me jest podsjetio na "Lincolna u bardu", ali i na "Gradove od papira", novelu o životu Emily Dickinson, ali ova mi knjiga, iako sam svjesna da počiva na iskustvu autora, koji je rano u djetinjstvu izgubio oca, nije bogzna što donijela (ako vas zanima ta tekmatika, radije bih preporučila "Strvinare starog svijeta"). Njezina bol nije me uvjerila, ma nije me ni okrznula, a fragmenti života u praznom hodu i razlomljene rečenice često su me izbacivali iz takta. Originalno iliti eksperimentalno napisana, ova megapopularna knjiga (osim što je prodana u milijunima primjeraka, prevedena na sve žive jezike, adaptirana je u kazalištu, a sniman je i film po njoj) ostavila me potpuno ravnodušnom (da ne kažem - IDGAF za nju) i učinila moju žudnju za romanom epskih proporcija i književne ljepote samo većom, usudila bih se reći i - nepodnošljivom. 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Prokleto prvo lice jednine

Možda ste mislili da sam odvajkada željela biti pravnik kao popularna Ally McBeal, ali većinu svog srednjoškolskog staža bila sam uvjerena da ću biti student hrvatskog jezika i književnosti. Sad shvaćam da taj put nisam priželjkivala zato što sam voljela čitati (u to vrijeme čitala sam većinom krimiće i trilere), nego zato što sam voljela pisati. Pisanje školskih zadaćnica bilo mi je omiljeni zadatak - ispunjavala sam ga lako, i ispunjavala sam ga dobro. Lektorirala sam razrednim kolegama zadaćnice, a i pisala ih (volim misliti da sam pridonijela školovanju ponajboljih hrvatskih kineziologa, strojara, matematičara, ekonomista, kemičara i glazbenih producenata) - kad bi se naša profesorica Mlinac rasplakala, znala sam da sam uspješno prenijela emocije na papir. Bježala sam u literaturu, a bježim i danas. Na svakojake načine. Kao petnaestogodišnjakinja sam pročitala "Zašto sam vam lagala" i zavoljela žensko pismo ("žensko" u "ženskom pismu" mi nikad nije zvu...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...