Preskoči na glavni sadržaj

Ono kad ja sudim knjigu po koricama

Vjerojatno niste znali, ali jedna od prvih recenzija objavljenih na ovom blogu kratka je recenzija bestselera "Božićni pulover" Glenna Becka, američkog televizijskog i radijskog personalityja. Bilo je to u prosincu 2012., a ovih dana život je još jednom učinio puni krug jer je izbor našeg book cluba za prosinac pao na "Anđela u snijegu" istog autora. Jest da sam ja predložila nekoliko božićnih knjiga, a moje legice su izabrale baš ovu, ali svejedno.

"Prošlost je magla emocija i fragmenata uspomena od koje osjeća vrtoglavicu i zbunjenost."

Priča je pričana iz dvije perspektive - u trećem licu autor progovara o Mitchu, usamljenom starcu koji preživljava u domu umirovljenika Baština s dijagnozom Alzheimera, a u prvom licu autor pripovijeda kao Rachel, tridesetjednogodišnja žena koja živi u fancy vili, nosi dizajnerske pregače i drži cijeli grad u zabludi da je njezin brak s arogantnim Cyrusom divan i krasan, sve pod izlikom njihove jedanaestogodišnje kćeri Lily.

"Nekoć smo se voljeli. Istinski, ludo, duboko."


Mitch je zaboravio život koji je nekoć vodio, ali neprestano se budi s osjećajem praznine - u njegovu životu nedostaje nešto, nedostaje netko - netko koga je povrijedio, uz koga nije bio kad je trebao biti.

"Svi su trebali komadić raja. Osobiti ljudi koji su se ponekad osjećali da su im životi nešto upravo suprotno."

Rachel potajno odlazi u ispomoć starcu Maxu, krojaču koji ju je, zajedno sa svojom pokojnom suprugom Elen, primio k sebi i poučio zanatu u krojačnici Eden, i to u trenutku kad je Rachel trebala potpora, ljubav, obitelj. Naime, Rachel je odrasla u disfunkcionalnoj obitelji - njezina majka Bev bila je alkoholičarka koja je skrivila vlastitu smrt, a njezin otac uvijek je više brinuo o problematičnoj Bev, nego o Rachel. Max se, kao i Rachelin otac, protivio njezinoj ljubavnoj vezi s Cyrusom, pa su obojica morala nestati iz Rachelinog života. Cyrus ju je zatvorio u otmjeni kavez čija vrata će otključati upravo simpatični Max, ali i njezina kćer Lily, ona koju je željela očuvati od zala svijeta, pod svaku cijenu (u predvidljivim romanima nema spoilera!).

"Otac mi je jednom rekao da smo nemoćni protiv ljudi koje volimo." 

Stilski je riječ o jednostavnom, pomalo dosadnjikavom tekstu koji ne otkriva bogznašto, ali se brzo čita. Čini mi se da Glenn Beck nije uspio oživjeti Rachel, i da je podcijenio ženski um, ženske rane, ali i snove - njezina mi je priča neuvjerljiva, nalik božićnim filmovima koje u studenom počnu prikazivati na "Divi", i ne mogu razabrati ostaje li ona u braku sa zlostavljačem iz straha, ljubavi ili, doista, kako nas autor navodi, zbog kćeri koja treba oca, bilo kakvog oca (ne volim kad mi autor tumači ono što bi se trebalo iščitati između redaka). Da nisam prije ovog teksta čitala roman "Sama" Ivane Šojat, roman slične tematike, a tako mesnat i emocionalan, možda bih mogla razumjeti Rachel, suosjećati s njom - ovako, "Anđeo u snijegu" me ostavio potpuno ravnodušnom, a mrzim kad se to dogodi. Kad bih morala izdvojiti svjetlu točku ove knjige, rekla bih da su mi Mitcheva poglavlja bila intrigantnija od Rachelinih i da sam se radovala trenutku kad će se njihovi životi ispreplesti, ponovno, predvidljivo, utješno, kao u "Notebook" Nicholasa Sparksa.

"Ova je kuća i dalje puna pravila koja ne razumijem. Stvari koje ne smijemo rećibi stvari koje bismo trebali reći.... Ne razumijem. Ne želim više ovako živjeti."


"To je samo jedna, ručno izrezana pahuljica od srebrnog papira i premazana debelim slojevima bijelih šljokica koje svjetlucaju poput stakla."

Nadam se da mi žene iz book cluba neće zamjeriti ovu lijepu božićnu naslovnicu i osrednji romančić koji se između korica krije. Ako ništa drugo, pisac je vjerojatno namjeravao prikazati žensku snagu, ali i ranjivost (omiljene teme naših sastanaka!), uz prstohvat praštanja, trunčicu nostalgije i pinkicu čarolije Badnjaka - što ovu knjigu ipak čini prikladnom za čitanje u prosincu!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...