Preskoči na glavni sadržaj

Ivana Šojat fan club

"Pita doktor Muju: Jeste li imali boginje?, a Mujo će: Ne, sve same polovnjače!" hihoće se moj kolega ispričavši vic, dok mi, ženska čeljad, kolutamo očima i rugamo mu se jer se pretvorio u starog prdonju s arhaičnim forama. Ne krivimo ga, on je odrastao u istom društvu u kojem smo odrasle i mi. Njega je društvo odgojilo da bude muškarac, a nas je pripremilo za ulogu žene. Tako stvari stoje, jasno nam je.

Ironično, roman "Sama", o ženi koja nakon razvoda pokušava pronaći svoje mjesto pod suncem, poklonio mi je muž. Iznenada, nikakva prigoda nije to zahtjevala, samo je znao da volim knjige Ivane Šojat. Ipak, odgađala sam čitanje romana delikatne tematike, znajući da ću se nasekirati. Sita sam ja već suvremene feminističke propagande prema kojoj bismo sve trebale biti borgovski kolektivni um. Ne, nismo sve iste, nemamo iste želje, nemamo iste vrijednosti, tvoj izbor nije i moj izbor. Ne volim generaliziranje, a bojala sam se da je "Sama" satkana od generaliziranja u kojem neću prepoznati ništa svoje. Ivana Šojat koketira s uopćavanjem (kao autor, kao idealist, Šojat se ne može otarasiti potrebe da promijeni društvo, da spasi svijet), ali nije prešla granicu. Kao i uvijek, trud je uložila u prikaz intimnog života jedne obične žene, koji se isprepleće sa životima nekoliko potpuno različitih žena - njezinom majkom, prijateljicom, susjedama. Doduše, njihovi životi jesu isklišejizirani - jedna ima muža pijanca, druga švalera, jednoj je muž umro, a drugu tuče, no, nije li se naše društvo pretvorilo u jedan ogavni klišej? Ja sam prenaivna za ovaj svijet, a svejedno mi je jasno da jest.


"Pokušavam se nasmijati, kao u šali zaključiti da tek tijekom razvoda u potpunosti upoznajemo osobu koju smo voljeli."

Ne znam kako joj je to uspjelo, ali s prvim Ivaninim rečenicama, pretvorila sam se u njezinu protagonisticu, ušla u njezine cipele, mislila njezine misli, osjećala grčenje njezinog želuca. Dok se Mirna, prevoditeljica u kasnim tridesetima, prisjećala dana kad se njezinoj mami sve srušilo, kad je njezina majka odlučila očuvati truli brak s njezinim ocem ("Kakav otac? Bilo kakav?"), kunem se, zamirisale su mi ćufte nad kojima je Mirna plakala. Iako nije nalik svojoj majci, pa je svoj brak s varalicom okončala, Mirna još nije otpustila demone prošlosti. Za susjede i poznanike (posebno za poznanice) ona je sad roba s greškom, polovnjača, raspuštenica smanjenih kriterija koja vreba sirote nemoćne oženjene muškarce. Ona se uvjerava da ju to ne dira. "Neka jedu govna!", kaže. Iako je ničija, nije sama - ima neku vrstu sistema potpore - prijateljicu, psihologinju Jasnu koja ni samoj sebi ne umije pomoći (tijekom čitanja, znala sam se zapitati je li Jasna stvarni ili izmišljeni prijatelj). Ima i susjeda Božu koji pije i mlati ženu, dok njihova djeca vrište ("Ništa ne znamo o ljudima."). Ima i majku s kojom pije kavu svake srijede, dok otac igra šah. Ponekad Mirna postavlja pitanja, ali češće u svojoj glavi. S onima, koje bi trebala upitati koješta, Mirna šuti, Mirna je paralizirana. Mirna se boji straha. A nema goreg od toga.

"Djeci je uvijek na podsvjesnoj razini teško kad pukne ljubav između roditelja", mlati Jasna rukama, gestikulira. "Djeci se neprestano melje da su plod roditeljske ljubavi. Nezgodno je to", kaže, prebacuje se na mamu, kojoj zamjera što se žrtvovala, što joj je malo potkopala želju da ode i živi samostalno."


Nitko drugi u svojim tekstovima ne koristi riječ opajdara, nitko na korice ne stavlja dezene s rajngli za ćufte. Nitko drugi riječima ne šeće Osijekom, koji se čini topao, čak i kad su riječi hladne. Nitko drugi nije toliko neustrašiv da posegne u svoja najbolnija iskustva, jer nikad nisi siguran u što će se to posezanje izroditi. Iako je riječ o romanu kakvog Šojat umije napisat lijevom nogom, k'o što b' rekli,  natjerala nas je da pogledamo životu u oči iz Mirnine perspektive, čak i ako nemamo iskustvo razvoda. Pogotovo ako nemamo iskustvo razvoda.

"S djevojačkog na suprugovo, pa sa suprugova na djevojačko. Kao unazađenje. Na svim svjedodžbama, diplomama, službenim dokumentima, poreznoj kartici, bankovnim karticama, računima, u kadrovskoj službi. Povratak na staro kao poraz. Povratak na staro prezime, ali s novim statusom: stropoštavanje sa statusa gospođice na status razvedene, raspuštenice, ničije."

Ova knjiga neće biti razvikana na društvenim mrežama, ali oni koji ju pročitaju imat će potrebu o njoj i pričati. Od nje će im se povraćati, ali o njoj će pričati. Knjiga je ovo o traumi i o predrasudama koja vrišti, koja podsjeća da te ne jača ono što te ne ubije. To te mrcvari, pomalo, ali ne smiješ dići ruke - moraš se boriti. Najprije za sebe, a onda za društvo u kojem živiš. Boreći se za novi početak, možeš odgovornost za naučene obrasce ponašanja i strahove prenijeti na majku i oca (hm, postajemo li roditelji da bismo pronašli razumijevanje za svoje roditelje?), ali odgovornost za tvoj život je u tvojim rukama. Nitko nije rekao da je to lako, ali tako stvari stoje. A mogle bi se lako zakotrljati - kad ne bismo šutjeli o njima, kad bismo pustili selo neka priča (hm, vrtim stihove u glavi - jesu li nas i tom pjesmom indoktrinirali u djetinjstvu?).

"Tko sam zapravo ja? Pitam se. Naglas.
Sve moje odrednice negdje su u prošlosti. Ne postoji ništa od svega čime sam se očekivano trebala odrediti. Odustala sam od braka, od djeteta, prosvjete, želje da usrećim roditelje.
Prestajem li postojati ako ostanem bez uloge u odnosu na nekog ili nešto?"


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...