Preskoči na glavni sadržaj

Knjige za Silvestrovo

Ove godine nitko me nije razočarao. Pomno sam birala kome ću pokloniti svoje vrijeme, i prestala sam očekivati od ljudi ono što nisu sposobni dati. Valja znati ograničenja onih koje susrećeš na svojoj stazi, ali ključno je poznavati svoja ograničenja. Ove godine primjećivala sam svoje potrebe, ugađala sam si, pronalazila si tišinu, krala si vrijeme - provela sam puno vremena uz knjigu, daleko od uzbuđenja. Hm, možda bih trebala nekamo otputovati, učiniti nešto s bucket liste koju sam sastavila kao razmažena dvadesetogodišnjakinja, pomislila sam si s vremena na vrijeme, a onda sam ponovno prionula novom knjiškom izazovu i bila sam - samo ja.

Nagovorila sam se da pročitam ovog prosinca knjige kojima je Stara godina lajtmotiv. Internet je ponudio nekoliko popisa, a na svakom se našla "Nora (Lutkina kuća)" norveškog dramatičara Henrika Ibsena.

Ne sjećam se jesam li "Noru" čitala kao lektirno štivo - mogla bih se zakleti da ju naša profesorica Mlinac nije simpatizirala i da smo je samo ovlaš spomenuli. Doduše, nije "Nora" štivo koje se pamti, nego djelo koje je vrijeme pregazilo, kojem valja odati tek veteransku počast. Utemeljena na životu autorove bliske prijateljice, "Nora" je objavljena  i uprizorena 1879., a napisana je da šokira - priprosti stil kojim je napisana ne oduševljava čitatelja.


Glavni lik drame u tri čina je Nora, vrckava ženica gospodina Torvalda, koja ukrašava božićnu jelku i krišom gricka ušećerene bademe. Da, radnja se zbiva u dane Božića, a Nova godina se spominje tek u planovima nesuđenih supružnika. Nora bez znanja supruga uzima zajam, što joj se odbija o glavu i otkriva pravu ćud njezina supruga. Sve što su ona i Torvald tobože imali ruši se kao kula od karata kad Nora shvati da Torvaldu predstavlja samo lutku pa ona napušta obiteljsku kuću da bi shvatila tko je ona uopće (nije spoiler, znaju to i ptičice na grani).

Ne treba podcijeniti pothvat žene koje napušta muža (i svoju djecu?), niti omalovažavati Ibsenov utjecaj na kazalište i književnost - Ibsen je dramatičar koji se, za promjenu, usredotočio na unutarnju borbu pojedinca, tada nepojmljivu publici, i to, ni više ni manje, borbu jedne žene. Nije me "Nora" impresionirala, ali podsjetila me da je sretan onaj koji dijeli postelju i stan s partnerom uz kojeg uvijek iznova može otkrivati samoga sebe, koji mu dopušta samoću, uz čiju potporu raste, koji mu omogućuje da živi život punim plućima, što god takav život predstavljao.

Roman za kojim sam posegnula nakon "Nore" jest "Na rubu vode" Sare Gruen, autorice knjige "Voda za slonove". Dobra ju je knjižničarka izvadila iz spremišta na licu mjesta, jer bio je Božić i ja sam baš morala posuditi ovu nekoć popularnu knjigu.


Roman započinje slikom Mairi koja posjećuje grob svoje kćerkice i supruga u veljači 1942., a potom ulazi u jezero ("A onda se sjetila da se jezero nikad ne odriče svojih mrtvih pa je raširila ruke i prigrlila ga."). U drugom poglavlju upoznajemo privilegiranu balavurdiju iz Philadephije koja se na Staru godinu 1944. javno osramoti i izazove prijezir obitelji pa odluči otputovati u Škotsku i potražiti čudovište iz Loch Nessa, usprkos ratu koji bijesni. Naime, Ellis i Hank, muški dio balavurdije, nisu sposobni za vojsku, pa se jedino na taj način mogu dokazati društvu, a Maddie, Ellisova supruga, moralna im je potpora koja razumije suprugovu potrebu za ponovnim stjecanjem naklonosti njegovog oca koji je i sam upleten u priče o Nessieju.

U Škotskoj odsjedaju u hotelčiću kojeg vodi naizgled nepripitomljeni Angus, očito suprug Mairi s početka priče, i da! To je zaplet koji me zainteresirao! Međutim, put do otkrivanja Angusovih tajni i njegove povezanosti s Maddie (koja, spoiler alert!, shvaća da se nalazi u lakrdiji od braka), trnovit je. Iskreno, pročitala sam prvu polovicu knjige i mogu reći da već dugo nisam pročitala tako dosadan roman - roman u kojem autor zamara čitatelja i ne uspijeva mu ponuditi zavodljive tragove koji vode prema sretnom kraju (koji je kod ovakvih romana očit) i tako pružiti njegovim sivim stanicama minimum zadovoljstva (možda ga dovršim, ovisi koliko mazohistički budem nastrojena).

"Čak i ako se nekako uspije iskupiti u društvu, nisam bila siguran da želim biti dio tog života, ne sad kad sam saznala da je cio moj brak - koji sam oduvijek držala svojim spasom - samo jedna zgodna varka. A zgodna je bila: živjela sam u predivnim kućama, vozikala se naokolo u otmjenim automobilima i pila samo najbolji šampanjac. Imala sam golemu garderobu dizajnerskih haljina i krznenih kaputa. Moj život sastojao se od buđenja u podne, druženja s Hankom i Ellisom, pijuckanja - od prvog jutarnjeg pića preko koktela za vraćanja energije i raspoloženja do čašice prije spavanja - i cjelonoćnih plesova i zabava prije no što sutradan počnem sve iznova. Bio je pun raskošnih zamki i sjajnih mjehurića, i to me je učinilo slijepom na činjenicu da ništa u njemu nije bilo stvarno."

Hm, da, možda bismo mogli poraditi na inovacijama ("Nora" još uvijek može poslužiti kao predložak, vidim), ali jedno je jasno - pustolovine jesu precijenjene, ali ponekad nužne, pogotovo ako nude pogled na škotska brda ili škotske gorštake, je l'.

Filmski doček Nove godine asocira me na kultnu "200 cigareta", na "Seks i grad", kad Carrie u pidžami odlazi k Mirandi netom prije spuštanja kugle na Times Squareu, i na "Kad je Harry sreo Sally" (jedan od mojih najdražih filmova) - dakle, na New York! Hvala Bogu, knjiga "Ne sjećam se ničega" scenaristice zahvaljujući kojoj volimo filmski New York, a koju sam kupila rabljenu za deset kuna, stoji mi na polici već nekoliko mjeseci!

"Ne sjećam se ničega" pisana je u istom tonu kao i "Vrat je prava tužibaba", a duhovite crtice Nore Ephron (hm, sad sam tek shvatila da sam nesvjesno posegnula za još jednom Norom!) neće razočarati one koji su se u devedesetima navukli na njezin šarm. U ovoj zbirci eseja Ephron se ruga samoj sebi, starenju, zaboravljanju ("Jednom sam otišla u dućan da kupim jednu knjigu o Alzheimerovoj bolesti i zaboravila sam naslov. Pomislila sam kako je to smiješno. I bilo je, u tom času."), ćelavljenju, svojim novinarskim počecima, a dotiče se čak i zanimljive anegdote o nasljedstvu svog ujaka kojem dugujemo "Kad je Harry sreo Sally". Norine su rečenice utješne baš poput vruće kave u ruci i kućnih šlapa u koje tako rado guram stopala, daleko od uzbuđenja.


Nora je sjajna (Ephron, ne Helmer!), ali najprikladnije knjige za ispraćaj godine su "Duži put do dna" Nicka Hornbyja i "Dnevnik Bridget Jones" Helen Fielding - jer nema Silvestrova do britanskog Silvestrova!

"Duži put do dna" krije tipičnu hornbyjevsku priču o autsajderima i preporučujem je Hornby-djevcima. Na krovu jedne londonske zgrade, na Staru godinu, susreće se četvero stranaca s istim ciljem - da okončaju svoje muke skokom u smrt. Neslužbeni stručnjak za očaj, Nick Hornby, podsjetit će nas ovom pričom da jutro ne donosi uvijek kraj, dapače - da donosi nove izazove, probleme i patnje, ali i nove pobjede, ljubavi i radosti, pogotovo ako je jutro novogodišnje. Hm, voljela bih s tim entuzijazmom ući u novu godinu... (Filmsku verziju ove knjige možete zaobići.)

"Dnevnik Bridget Jones" počinje poglavljem "Novogodišnje odluke" u kojem upoznajemo smotanu Bridget koja čvrsto odlučuje što više neće i što svakako hoće u novoj godini - takav uvod u roman 1996. činio se revolucionarnim i mnogi tvrde da je s Bridget Jones započeo chick lit pokret! Bridget u dnevnik zapisuje svoje misli o ljubavi, o poslu, o svojim nesigurnostima i manama, iskrena i šašava, stvarna - moje je srce osvojila davnih dana! Svake godine nastojim kopirati Bridgetin proces donošenja novogodišnjih odluka (i smijati se na svoj račun), učiti na njezinim greškama i uživati u životu sa svojim Markom (Darcyjem) - daj Bože da tako bude i u 2023.!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

10 koraka do ljubavi

Velikim se uspjehom smatra održati vezu nekoliko godina jer je ljudima danas lakše odbaciti, nego popraviti, o čemu govore i bračne statistike. Iako se šalim da je sramota što sam toliko dugo u vezi, a dotičnog gospona nisam uspjela natjerati da me odvede pred oltar (ajme, bit ću ka Bepina cili život!), zapravo sam ponosna na nas i još uvijek se budim sa smješkom na usnama, bez obzira koliko daleko od mene on sanjao. Pitaju me u čemu je tajna, kako se dogodi takva ljubav. Lako, najčešće se dogodi uz slatke poljupce i stidljive poglede! Na stranu s poljupcima, to je onaj dio veze u koji ne biste trebali ulagati poseban trud - privlačnost ili postoji ili ne - danas, na godišnjicu naše ljubavi, s vama dijelim nekoliko naših "tajni": 1. Imajte strpljenja! Ljubav ne možete isplanirati, niti organizirati. U vrijeme kada sam upoznala svog odabranika, nisam bila zainteresirana ni za koga, a prije njega hodala sam sa svojim sadašnjim najboljim prijateljem i pomirila sam se