Preskoči na glavni sadržaj

Schrödingerova mačka vol. 2

Slobodna volja jedna je od boljih stvari koje su nam dane na korištenje (i savitljivi palci su OK, ali slobodna volja je baš super). Ona će nas odvesti do željenog odredišta i, zato, nema goreg nego kad, zahvaljujući svojoj odluci, završimo negdje gdje ne želimo biti, kad osjećamo da živimo ondje gdje ne pripadamo. Živjela sam tako gotovo tri godine, odlučna u stvaranju savršene verzije svog života, pa sam mislila da razumijem protagonisticu "Ponoćne knjižnice" Matta Haiga. Silly me.

"Postoji onoliko života koliko je mogućnosti. Ima života u kojima si donijela drugačije odluke. A te odluke su te odvele do drugačijih ishoda. Da si samo nešto učinila drugačije, tvoj život bio bi neka druga priča. A sve one postoje u Ponoćnoj knjižnici. Sve su jednako stvarne kao i ovaj život."


Iako Matt Haig tvrdi da nastoji pobjeći od titule ambasadora mentalnog zdravlja, njegove knjige ne idu tome u prilog. U "Ponoćnoj knjižnici" glavni lik je Nora Seeds, usamljena i očajna tridesetpetogodišnjakinja koja je tijekom odrastanja izgubila oba roditelja, koja je nebrojeno puta odustala od (svojih) snova, koja je stranac svome bratu, kojoj je najbolja prijateljica na drugom kraju svijeta, koja u istom danu ostaje bez voljenog mačka i bez prijeko potrebnog posla. Nije bilo lako posegnuti Mattu Haigu za emocijama koje opterećuju Noru - morao je ponovno proživjeti živčani slom koji je doživio kao dvadesetčetverogodišnjak. Nije to korektan naziv, živčani slom, ali takav je osjećaj, rekao je, kao da se slomiš. Nastojeći opisati stanje u kojem se i sam našao, Haig objašnjava da se nije Nora pokušala ubiti zato što je nesretna, nego zato što je mislila da se nesreći ne nazire kraj. Depresija je ponor koji ju je natjerao da proguta šaku tableta i da se onda u ponoć, na javi ili u snu (ovo mi je druga knjiga ovaj tjedan u kojoj se spominje Schrödingerova mačka), nađe u Ponoćnoj knjižnici - arhivu svojih kajanja i svojih alternativnih života. U njoj ju je dočekala vremešna školska knjižničarka, gospođa Elm, na koju je uvijek mogla računati.

"Kad pronađeš život kojim doista želiš živjeti, možeš ostati u njemu dok ne umreš od starosti. Ako doista želiš neki život, ne mora se brinuti. Ostat ćeš ondje kao da si oduvijek bila tamo. Jer u jednom od svemira, doista si bila ondje. Ta knjiga nikada neće biti vraćena, da tako kažem. Više to neće biti posudba, nego poklon. U trenutku kad odlučiš da želiš neki život, doista ga želiš, sve što ti je sada u glavi, uključujući i Ponoćnu knjižnicu, naposljetku će postati uspomena tako blijeda i mutna da je gotovo neće ni biti."


Nije to osobito originalna tema, učinjeno je to i u filmu "It's a wonderful life" i "Bedazzled", a paralelni svemiri prisutni su i u knjigama i filmovima o vremenskim putnicima, pa čak i u "Shrek Forever After." "Ponoćna knjižnica" svojevrsni je mashup knjiga Sanje Srdić Jungić pa će njeni obožavatelji osobito uživati čitajući ovaj svjetski hit. Ipak, autorovo osobno iskustvo borbe s mentalnim zdravljem ono je što daje poseban štih ovom uratku s već viđenom temom. 

Volim Matta Haiga, ali jezično je "Ponoćna knjižnica" njegovo najskromnije djelo. Ima tu puno filozofije, pop kulture, pa i povijesnih fun factsa (da, Londonska tvornica cigle doista je bila u Bedfordu, kojeg su nastanili Talijani iz Apulije), ali rečenice su lišene ukrasa, a duhoviti Haig ne dolazi do izražaja. Poglavlja su iznimno kratka, zbog čega djelo jest pitko, ali na momente mi se činilo da je ovaj roman bilo zabavnije pisati, nego čitati. Za razliku od Toma Hazarda, impresivnog lika iz Haigovog romana "Kako zaustaviti vrijeme", Nora Seeds nije lovable person (u filmu bi ju mogla glumiti Daisy Edgar-Jones, ako se mene pita). Prenegativna je, malo bi trebala poraditi na svom stavu - nitko ne voli depresivce. Kažem to ironično, dakako, jer je nevjerojatno koliko jedni drugima često predbacujemo pesimizam, očaj, anksioznost, žalost, ni ne pokušavajući shvatiti ponore u kojima se nalazi osoba koja ne vidi nadu, ne vidi bolje sutra, ne vidi mogućnosti koje život pruža.


U predvorju smrti, gospođa Elm nudi Nori Knjigu kajanja i pregršt knjiga u kojima je zapisan, da ne kažem - predodređen - život u kojem je sretna. Nora se pita kakav bi joj bio život s bivšim dečkom, život olimpijske pobjednice, istraživačice, rock zvijezde pa odabire život za životom, i vraća se u Knjižnicu čim prvi put osjeti razočaranje. Baš kad čitatelj pomisli da će Haig sve okončati s klišejizirnom porukom "Nema savršenog života", Nora se spretno ugnježđuje u jedan upravo takav (ključ sretnog života, doduše, u svakoj je Haigovoj knjizi isti). I onda, kad čitatelj pomisli da je Nora Seeds ženska inačica Georgea Baileya, Matt Haig koristi se twistom kakav može napisati samo onaj tko je depresiju osjetio na svojoj koži. Autor na istovremeno lak i težak način pruža čitatelju uvid u tame čovjeka koji je poželio nestati s lica Zemlje. Spoznaje do kojih Nora dolazi na kraju ono su dragocjenije u "Ponoćnoj knjižnici", pa i razlog zašto je toliko čitana world wide. Ovakve knjige pružaju nadu onima kojima su je izgubili, a razumijevanje onima koji misle da razumiju čežnje, praznine i tuge onih koji ne vjeruju u nove početke, koji su zaboravili da često upravo strpljenje u kušnji donosi najveće plodove.

"U šahu, kao i u životu, mogućnost je temelj svega. Svake nade, svakog sna, svake žalosti, svakog životnog trenutka."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

10 koraka do ljubavi

Velikim se uspjehom smatra održati vezu nekoliko godina jer je ljudima danas lakše odbaciti, nego popraviti, o čemu govore i bračne statistike. Iako se šalim da je sramota što sam toliko dugo u vezi, a dotičnog gospona nisam uspjela natjerati da me odvede pred oltar (ajme, bit ću ka Bepina cili život!), zapravo sam ponosna na nas i još uvijek se budim sa smješkom na usnama, bez obzira koliko daleko od mene on sanjao. Pitaju me u čemu je tajna, kako se dogodi takva ljubav. Lako, najčešće se dogodi uz slatke poljupce i stidljive poglede! Na stranu s poljupcima, to je onaj dio veze u koji ne biste trebali ulagati poseban trud - privlačnost ili postoji ili ne - danas, na godišnjicu naše ljubavi, s vama dijelim nekoliko naših "tajni": 1. Imajte strpljenja! Ljubav ne možete isplanirati, niti organizirati. U vrijeme kada sam upoznala svog odabranika, nisam bila zainteresirana ni za koga, a prije njega hodala sam sa svojim sadašnjim najboljim prijateljem i pomirila sam se