Preskoči na glavni sadržaj

Schrödingerova mačka vol. 2

Slobodna volja jedna je od boljih stvari koje su nam dane na korištenje (i savitljivi palci su OK, ali slobodna volja je baš super). Ona će nas odvesti do željenog odredišta i, zato, nema goreg nego kad, zahvaljujući svojoj odluci, završimo negdje gdje ne želimo biti, kad osjećamo da živimo ondje gdje ne pripadamo. Živjela sam tako gotovo tri godine, odlučna u stvaranju savršene verzije svog života, pa sam mislila da razumijem protagonisticu "Ponoćne knjižnice" Matta Haiga. Silly me.

"Postoji onoliko života koliko je mogućnosti. Ima života u kojima si donijela drugačije odluke. A te odluke su te odvele do drugačijih ishoda. Da si samo nešto učinila drugačije, tvoj život bio bi neka druga priča. A sve one postoje u Ponoćnoj knjižnici. Sve su jednako stvarne kao i ovaj život."


Iako Matt Haig tvrdi da nastoji pobjeći od titule ambasadora mentalnog zdravlja, njegove knjige ne idu tome u prilog. U "Ponoćnoj knjižnici" glavni lik je Nora Seeds, usamljena i očajna tridesetpetogodišnjakinja koja je tijekom odrastanja izgubila oba roditelja, koja je nebrojeno puta odustala od (svojih) snova, koja je stranac svome bratu, kojoj je najbolja prijateljica na drugom kraju svijeta, koja u istom danu ostaje bez voljenog mačka i bez prijeko potrebnog posla. Nije bilo lako posegnuti Mattu Haigu za emocijama koje opterećuju Noru - morao je ponovno proživjeti živčani slom koji je doživio kao dvadesetčetverogodišnjak. Nije to korektan naziv, živčani slom, ali takav je osjećaj, rekao je, kao da se slomiš. Nastojeći opisati stanje u kojem se i sam našao, Haig objašnjava da se nije Nora pokušala ubiti zato što je nesretna, nego zato što je mislila da se nesreći ne nazire kraj. Depresija je ponor koji ju je natjerao da proguta šaku tableta i da se onda u ponoć, na javi ili u snu (ovo mi je druga knjiga ovaj tjedan u kojoj se spominje Schrödingerova mačka), nađe u Ponoćnoj knjižnici - arhivu svojih kajanja i svojih alternativnih života. U njoj ju je dočekala vremešna školska knjižničarka, gospođa Elm, na koju je uvijek mogla računati.

"Kad pronađeš život kojim doista želiš živjeti, možeš ostati u njemu dok ne umreš od starosti. Ako doista želiš neki život, ne mora se brinuti. Ostat ćeš ondje kao da si oduvijek bila tamo. Jer u jednom od svemira, doista si bila ondje. Ta knjiga nikada neće biti vraćena, da tako kažem. Više to neće biti posudba, nego poklon. U trenutku kad odlučiš da želiš neki život, doista ga želiš, sve što ti je sada u glavi, uključujući i Ponoćnu knjižnicu, naposljetku će postati uspomena tako blijeda i mutna da je gotovo neće ni biti."


Nije to osobito originalna tema, učinjeno je to i u filmu "It's a wonderful life" i "Bedazzled", a paralelni svemiri prisutni su i u knjigama i filmovima o vremenskim putnicima, pa čak i u "Shrek Forever After." "Ponoćna knjižnica" svojevrsni je mashup knjiga Sanje Srdić Jungić pa će njeni obožavatelji osobito uživati čitajući ovaj svjetski hit. Ipak, autorovo osobno iskustvo borbe s mentalnim zdravljem ono je što daje poseban štih ovom uratku s već viđenom temom. 

Volim Matta Haiga, ali jezično je "Ponoćna knjižnica" njegovo najskromnije djelo. Ima tu puno filozofije, pop kulture, pa i povijesnih fun factsa (da, Londonska tvornica cigle doista je bila u Bedfordu, kojeg su nastanili Talijani iz Apulije), ali rečenice su lišene ukrasa, a duhoviti Haig ne dolazi do izražaja. Poglavlja su iznimno kratka, zbog čega djelo jest pitko, ali na momente mi se činilo da je ovaj roman bilo zabavnije pisati, nego čitati. Za razliku od Toma Hazarda, impresivnog lika iz Haigovog romana "Kako zaustaviti vrijeme", Nora Seeds nije lovable person (u filmu bi ju mogla glumiti Daisy Edgar-Jones, ako se mene pita). Prenegativna je, malo bi trebala poraditi na svom stavu - nitko ne voli depresivce. Kažem to ironično, dakako, jer je nevjerojatno koliko jedni drugima često predbacujemo pesimizam, očaj, anksioznost, žalost, ni ne pokušavajući shvatiti ponore u kojima se nalazi osoba koja ne vidi nadu, ne vidi bolje sutra, ne vidi mogućnosti koje život pruža.


U predvorju smrti, gospođa Elm nudi Nori Knjigu kajanja i pregršt knjiga u kojima je zapisan, da ne kažem - predodređen - život u kojem je sretna. Nora se pita kakav bi joj bio život s bivšim dečkom, život olimpijske pobjednice, istraživačice, rock zvijezde pa odabire život za životom, i vraća se u Knjižnicu čim prvi put osjeti razočaranje. Baš kad čitatelj pomisli da će Haig sve okončati s klišejizirnom porukom "Nema savršenog života", Nora se spretno ugnježđuje u jedan upravo takav (ključ sretnog života, doduše, u svakoj je Haigovoj knjizi isti). I onda, kad čitatelj pomisli da je Nora Seeds ženska inačica Georgea Baileya, Matt Haig koristi se twistom kakav može napisati samo onaj tko je depresiju osjetio na svojoj koži. Autor na istovremeno lak i težak način pruža čitatelju uvid u tame čovjeka koji je poželio nestati s lica Zemlje. Spoznaje do kojih Nora dolazi na kraju ono su dragocjenije u "Ponoćnoj knjižnici", pa i razlog zašto je toliko čitana world wide. Ovakve knjige pružaju nadu onima kojima su je izgubili, a razumijevanje onima koji misle da razumiju čežnje, praznine i tuge onih koji ne vjeruju u nove početke, koji su zaboravili da često upravo strpljenje u kušnji donosi najveće plodove.

"U šahu, kao i u životu, mogućnost je temelj svega. Svake nade, svakog sna, svake žalosti, svakog životnog trenutka."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Što da čitaju naše mlade djevojke - danas?

Čitanje "Drago mi je da je Mama mrtva" tijekom toplinskog vala u potpunosti me poremetilo - toliko da sam poželjela ponovno pročitati "Stakleno zvono" Sylvije Plath! Budući da i nisam neki re-reader, a roman o djevojci koja doživljava živčani slom dovoljno je pročitati jednom u životu, pronašla sam zdraviju alternativu i posudila "Euforiju", roman o Sylviji Plath. Gotovo sam ga počela čitati, kad na svojoj polici spazih "Autobiografiju" Jagode Truhelke, koju sam si pribavila početkom ljeta! Pokazalo se, autobiografija koju je velika Jagoda Truhelka napisala 1944., povodom svog osamdesetog rođendana, u potpunoj je opreci s memoarima hollywoodske teen zvijezde koja se nosi s traumom odrastanja uz mommie dearest, i baš ono što sad trebam. Književnica koja je živjela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće pisanje autobiografije počinje samozatajno, uz Božju pomoć, prisjećajući se obiteljskog ognjišta u rodnom Osijeku, u kojem je živjela do svoje četrnaes...

Varaždinske kronike (3)

Otkad pamtim, volim groblja. Volim grobljanske čemprese i grobljanske ptice. Volim priče koje započinju ponad nadgrobnih spomenika, volim emocije koje cvijetak u zemlji groba izaziva. Iako sam i kao dijete voljela groblja, nakon pogibelji mog prijatelja Marija, martinsko groblje mi je postalo omiljeno mjesto na svijetu. Kao četrnaestogodišnjakinje, moja prijateljica Tena i ja satima bismo sjedile na groblju, kraj stare templarske crkvice , ponekad bismo šutjele, ponekad bismo razgovarale - utjehu otad poistovjećujem s grobnom tišinom, tišinu neizgovorenih zagrljaja poistovjećujem s ljubavlju koja ne poznaje ni vrijeme ni prostor. Pekel - najstariji dio varaždinskog groblja Grob Vatroslava Jagića Najstariji grob - Ivana Galine, preminulog 1809. Varaždinsko groblje jedno je od najljepših u našoj zemlji, a osnovano je 1773. godine, nakon zabrane ukopa unutar gradskih zidina izdane od kraljice Marije Terezije 1768. godine. Varaždinec Herman Haller zaslužan je za današnji izgled groblj...

Šljokičasta u raljama života

"Znaš tko je pokrenuo kampanju za prvo okupljanje razreda od mature? Ja. Osobno. Dvadeset devet ljudi, a samo me dolazak jedne osobe zanimao." Propuštene prilike. Navodno ih svi imamo. Navodno urednici izdavačkih kuća obožavaju knjige na tu temu, jer ništa ne prodaje kao jad i čemer zbog onog što se nikad nije ni dogodilo. Ja? Ja ne vjerujem u propušteno, vjerujem samo u odlučnost.   Godinu smo u knjiškom klubu započele s "Otpusnim pismom" Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Moje knjiške legice njome su se oduševile - prozvale su ju zabavnom, uvjerljivom, životnom, poučnom, dok je meni šištala para iz ušiju. Naime, imam ambivalentan stav o neostvarenim ljubavima. Da se slikovito izrazim, koliko obožavam "Sjaj u travi", toliko prezirem "Mostove okruga Madison." S jedne strane ljubav koju je život osudio na propast i koju bivši ljubavnici na najnježniji način, uz uzajamno poštovanje, dovijeka gaje jedno za drugo, prihvaćajući da je tako moralo biti,...

Varaždinske kronike (1)

"Nothing ever becomes real till experienced", Keatsova je rečenica koja me vodi dok planiram sljedeće obiteljsko putovanje. Imam strahovitu želju da moja djeca upoznaju svoju zemlju, da im riječi kao što su zavičaj i domovina postanu stvarne, da i ljubav prema njima bude jasna, opipljiva. Dugo nam je bila želja posjetiti Varaždin i Varaždinštinu - točku Hrvatske u kojoj ne žive ni Zagorci ni Podravci, grad koji je nekoć bio glavni grad Kraljevine Hrvatske u kojem je bilo sjedište bana i vlade, a koji se nama, Slavoncima, nikad ne nađe usput. Osim toga, grad je to predivne arhitekture - hortikulturalne i rezidencijalne. "Posjedovanje palače u gradu osigurava vlasniku mjesto u društvenoj strukturi", piše u knjizi "Barokne palače u Varaždinu" Petra Puhmajera, koju smo našli u apartmanu (zajedno s Vogueom, Modrom lastom i igrom Pazi lava, npr.). Ne nazivaju Varaždin džabe Malim Bečem, jer prekrasna zdanja nalaze se na svakom koraku - od palača Patačić i Sermag...

Midwestern kolač s jagodama

Moram priznati da u posljednje vrijeme pretjerano uživam u podcastu "Mjesto zločina", što se odrazilo i na moj izbor literature. Pažnju mi je privukao američki klasik koji je prvotno objavljen 1979., i to u časopisu The New Yorker, u dva dijela. Njegov autor, William Maxwell , bio je osebujni književni urednik The New Yorkera od 1936. do 1975., a u svojoj bogatoj karijeri bio je mentor velikanima kao što su Nabokov , Salinger , Welty i dr., ostavši skroman i iznimno samokritičan u svojim književnim pokušajima. Nakon što je napisao kratku priču o ubojstvu koje je potreslo njegov rodni gradić, Lincoln u Illinoisu, smatravši ju pričom zanemarive vrijednosti, spremio ju je u ladicu. Ipak, vrag mu nije dao mira i priči se vratio nakon nekoliko godina, ispisavši naposljetku retke svog posljednjeg romana, "Doviđenja, vidimo se sutra". U njemu, neimenovani pripovjedač (žanr kojem pribjegava Maxwell nazivaju autobiografskom metafikcijom) prisjeća se ubojstva koje je u njegov...