Preskoči na glavni sadržaj

Preko Kapele

Ovaj tjedan Damir Karakaš izdao je novi roman pa sam, pokunjeno, posudila "Proslavu", budući da niti jedno djelo spomenutog pisca iz Like nisam pročitala. To je najmanje što mogu učiniti u spomen pradjedu Juri koji je pobjegao početkom stoljeća iz siromašne Poljane u bogatu i plodnu Slavoniju (e, Juro, da vidiš sad ovu našu žitnicu, psovao bi im sve po spisku!).


Protagonist romana je Mijo koji se s puškom na krilu skriva u šumi, a sve zbog govornika koji se s cilindrom na glavi popeo na pozornicu u gradu G. i govorio o komunizmu. Vjerovao mu je Mijo, pa je sad bjegunac. Iako pripadnik poražene vojske, strpljiv je Mijo, a misli su mu okupirane zvukovima šume, sjećanjima na oca i majku, i na tu vražju proslavu uspostave dugo sanjane države, s kojom je sve počelo. Dok sanja o slobodi, Mijo priziva prošlost - pred oči mu dolazi pas kojeg je morao ostaviti zavezanog za drvo u šumi jer je neki tamo cucak ugrizao jednog od predstavnika vlasti, njegova Drenka krvavih ruku, njezin brat Rude, a i nesretni pijetao, pa naposljetku i otac, koji je bio prisiljen žrtvovati vlastitog oca, Mijinog djeda.


Čitajući ovaj roman sjetila sam se svoje nastavnice iz hrvatskog jezika i onog njenog pitanja: "Koje pjesničke slike pronalazite u tekstu?" Vjetar koji u šumi svira kroz nečije šuplje kosti, psi koji laju, krikovi šiljastih ptica iz golih krošnji, debele naslage lišća, namočen dlan koji trlja usijani potiljak, topla para iz nozdrva goveda, zvuk mokraće koja curi iz krave po utabanoj zemlji... Na samom početku je jasno da je ovaj roman neprekinuti niz glasnih pjesničkih slika koje privijaju čitatelja k sebi, kojima se ne može otrgnuti, čak ni kad bi to htio. Tamo si, u toj šumi, na toj škrtoj zemlji, skriven među deblima, osluškuješ, čekaš s Mijom neko bolje sutra.


"Kod divlje trešnje stao je i osluškivao kako na njoj glasno dozrijevaju crni plodovi: otrgnuo je trešnju, progutao (rasprsnula mu se u ustima), ispljunuo košticu, nabio je nogom i nastavio hodati do obližnjeg gaja: puteljak je bio migoljav, pun kukaca i svaki korak po tom putu, uraslu u travu, pravio je razliku između živog i neživog stvora."


Divlja, ali lirska narav ovog teksta podsjetila me na "Mladenku Kostonogu" - sestru po naslovnici. Naime, Lana Cavar i Narcisa Vukojević autorice su dizajna ovih ljepotica u izdanju "OceanMore". Međutim, za razliku od priče o Gili, priča o Miji ne ostavlja mjesta satiri, šarmantnim likovima i opjevanim pustolovinama - Ličani su oduvijek škrti na riječima, a život je težak i surov. Glad komandira pa ni uranjanje u političke zavrzlame nije uvijek nadahnuto iskrenim zanosom likova. Podijeljen u četiri nepovezana poglavlja, roman opisuje bijedu utisnutu u povijest našeg naroda. Ne spominju se tu ustaše i partizani, ali toliko je toga između redaka... Nema tu pobjeda, ni narodnih heroja, tek žrtava. Žrtava i povijesti koja se ponavlja unatoč tim žrtvama. I zla, i nevolje. I šume - pasivne, neprohodne, prazne, crne, i gluhe. Stišćući čeljusti, hodaš njome uz Miju i nadaš se čistini, i jednom trenutku netaknute sreće.


"Ustao je, izišao pred kuću, protrljao lice dlanom, osluškujući iz obližnje kuće zvuk grebanja žlice po dnu limene posude; smirio se stiskanjem šaka, u kojima su se glasno pomicale kosti; zažmirio je, a posred mu se čela kao nevidljivim nožem urezala duboka okomita bora; vjetar se ponovno divlje zalijetao, povijao do zemlje žilave grane drveća, kidao u pukotinama drvenih nastamba stare i nove paukove mreže. Muškarac je razmišljao da li da se vrati unutra ili da ostane još malo vani; počeo je nesabranim koracima šetati oko kuće; vukao je za sobom duge i teške noge. Kod ćoškastog boka kuće naglo se zaustavio pa, ne znajući što bi, gdje bi, na tren mu se učinilo da je noć, pa opet dan koji se iza kuće vratio, proučavao je svoje nokte na rukama, pune crna i skorena blata; sagnuo se, dohvatio komad trijeske i stao skidati to masno crnilo ispod noktiju, miješajući krv i blato, onda je otišao do čabra s vodom i temeljito oprao ruke i krvave prste."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca