Preskoči na glavni sadržaj

Mogla bi se zvati Leda

Moj je otac jedan od onih očeva starog kova. Mamin je posao bila briga o djeci, a na njemu je bilo da trubi u autu dok mama sprema nas tri, i sebe, za izlazak iz kuće. Tako se to tada radilo. Tate nisu brisali guze, nisu se igrali s barbikama, nisu tješili kad razbiješ koljeno. Očevi su skrivali osjećaje i bili dužni za sve imati kojekakvu mudrost i računicu. Takvi ne sanjaju, takvi ne strepe, takvi ne čeznu, uvijek sam mislila.

"Svaki otac ima snove za svoju obitelj", netko je rekao u nekom filmu. Malo me to zaboljelo. Namjerno sam tu rečenicu smetnula s uma i nisam razmišljala o njoj sve do trenutka kad me muž trbušastu, uslijed pucanja vodenjaka, ostavio na hitnom prijemu ginekologije,  rekavši da ide na misu. Dotad sam bila ljuta na njega i na majku prirodu - kud baš ja moram preživjeti muke da bih donijela naše dijete na svijet! Lako njemu. Biti tata. No, iznenadnom pobožnošću oborio bi me s nogu da već nisam ležala raširenih kukova. Nije mogao roditi naše dijete, ali bio uplašen gotovo koliko i ja, pa možda i trunčicu više - mogao nas je izgubiti obje ako porod pođe po zlu. Stvarno nas je želio, i volio. To mi je bilo dovoljno da preživim porod - iscrpljena od trudova, zamišljala sam ga s našim djetetom u naručju. Možda doista svaki muškarac sanja svoju djecu, palo mi je na pamet.


Pripovjedač ove knjige suvremeni je muškarac u hrvatskom društvu. On ima malu plaću, sekiraju ga nepravda i uhljebi, a njegova supruga silno želi imati dijete koje joj on ne može dati. Želi ga i on, iako mu idu na živce razgovori o kakici i kašicama. Nisu oduvijek zaluđeni tom idejom roditeljstva - nekoć je on je živio život kakav je želio, a ona je bila cura o kojoj je maštao. Dvije ptice koje čeznu za gnijezdom. No, gnijezdo je ostajalo prazno pa se par odlučio na umjetnu oplodnju. "Zašto baš mi ne možemo imati djecu?", iskreno se pitao.

"Slobodno me mrzi, ali tako je bilo. Jesam li zato gora osoba? Jer sam želio da imaš tri, a ne devet godina? Što sam želio biti s tobom od najmanjih nogu? Ili što nisam htio da budeš mentalno hendikepirana, ili kako se to već danas smije nazvati. Što sam htio da budeš zdrava, lijepa i pametna. Svaki otac to želi za svoje dijete. I ja sam htio za svoje."



Nisam znala ništa o Marku Greguru, osim da je autor nagrađivanog "Vošickog", ali već nakon desetak stranica sam imala osjećaj da ga poznajem (jeeej, spomenuo je Našice, i Gooniese, i Flipped!), i znala sam da je ovaj roman utemeljen na autobiografskoj želji autora za tim trećim ptićem. Osjeti se to, kad pisac prosipa svoje osjećaje po papiru, uvjerljivije je od svake fikcije.

"Djeci u nasljeđe možemo ostaviti samo dvije trajne ostavštine: korijene i krila", rekao je, razmišljajući o posvojenju djeteta. Preplavila me sućut, jer moji su mi korijeni vrlo bitni. Ali što ponuditi djetetu kojemu nisi dao svoju krv? Riječi. Priče. Brevijar uspomena - molitvi za dijete koje nestrpljivo tražiš po svijetu. Spomenar u kojem crtaš obrise ljudi koji su od tebe napravili čovjeka, zapisuješ njihove riječi i trenutke vrijedne prepričavanja. Sve to naš pripovjedač ostavlja svojoj djevojčici u baletnoj suknjici, uz obećanje da će ju voljeti najviše na svijetu ("I'm not crying! You're crying!").

"Ništa ne moram biti. Ništa ne želim biti. Želim samo Janu i tebe, sjećanje na vrtnu restauraciju, i bezbroj malih trenutaka, za velik mozaik života."


Trudnoću, pa i roditeljstvo, sveli smo na žensku temu. Ne baš popularnu, ali žensku. ("Samo znam da se nikako ne mogu složiti s tvrdnjom koju je izrekla jedna pristalica prava na pobačaj, da je to ženina stvar, njezino tijelo i da ima pravo odlučiti. Jer nije tako. To je i moja stvar. Najvažnija u životu.") Kad su u pitanju djeca, naše društvo nema očekivanja od muškaraca. Zato je ova knjiga zanimljiva, i vrijedna pažnje. Nije to zbog isticanja tema koje se u književnosti ne spominju, kao što su posvojiteljstvo i umjetna oplodnja, nego zbog ljubavi koja čuči u tom jednom muškarcu. Jednostavna u izričaju, dirljiva u istini, "Mogla bi se zvati Leda" savršeni je primjer suvremenog muškog pisma koje nudi neočekivano emotivnu perspektivu. Onakvu kakvu bismo pronašli u svojim očevima i muževima, kad bismo je tražili. Jer, ako je žensko srce ocean tajni, kako je rekla baka Ruža u "Titanicu", srce muškarca Marijanska je brazda. 


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...