Preskoči na glavni sadržaj

Praznik u Rimu...pardon, Samoboru

"Princess Anne: I could do some of the things I've always wanted to. 
Joe Bradley: Like what? 
Princess Anne: Oh, you can't imagine. I-I'd do just whatever I liked all day long." 

Kad god mi život (čitaj: baka servis) omogući dan bez djece, sjetim se ovog razgovora između Gregoryja Pecka i Audrey Hepburn u Prazniku u Rimu - i poželim čitav dan raditi samo ono što volim. Muž i ja smo s vremenom postali stručnjaci u carpanju diema bez dječje cike i vike - najčešće taj dan provedemo ili u pidžamama, ne izlazeći iz stana, ili lutajući i otkrivajući kraj u kojem prije nismo bili. Ovaj put odlazak u Zagreb radi posla smo spojili s ugodnim i čitav dan odlučili provesti u Samoboru.



Svoje landranje započeli smo šetnjom kroz širi centar (parking u samom centru, npr. tik do Samoborskog muzeja, iznosi 10 kn/h, a već nakon par minuta hoda možete pronaći besplatan parking), jer ako je neki grad vrijedan šetnje, onda je to Samobor - taj šarmantni gradić u kojem su nekoć živjeli suci koje je povijest zapamtila po njihovom skladateljskom opusu, i gradonačelnici koji su više traga ostavili kao ljekarnici (čarobno neko doba!). Na prvi pogled, jasno je da se radi o bogatom, ali spokojnom gradiću u kojem i danas, kao i prije nekoliko stoljeća, mnogi stanovnici Zagreba pronalaze svoju oazu.





Potok Gradna koji teče kroz grad

Najprije smo se uputili u Samoborski muzej, smješten u dvorčiću koji je bio i u vlasništvu skladatelja Ferde Livadića, a u kojem je on, zajedno s Ljudevitom Gajem, osmislio slavnu Još Hrvatska nij' propala. Muzej je osnovan 1948. godine zahvaljujući Ivici Sudniku čiji spomenik krasi i sam ulaz u muzej i predivaj parkić kraj njega. Ulaz u muzej platiti ćete 20,00 kn, a u njemu ćete pronaći bogatu arheološku geološku zbirku, etnografsku zbirku, kulturno- povijesnu zbirku.



Čini mi se besmislenim i pokušati dobiti potpuni doživljaj nekog grada ako niste bili u njegovom muzeju - u njemu ćete shvatiti značaj grada, čime se njegovi stanovnici ponose, koji ljudi su dali svoj pečat njegovom razvoju, što je ljudima u njemu bitno, što žele čuvati kao baštinu.



Zubi mamuta

Nemam baš paleontoloških znanja, ali kulturno povijesnim sobama muzeja sam se oduševila - posebno izlošcima iz privatne zbirke Ferde Livadića ili sobi posvećenoj ilircu Stanku Vrazu i njegovoj neprežaljenoj Ljubici (pravog imena Julijana), čije oči su ga osvojile dovoljno da joj platonski čitav život piše pjesme. Ljubičina obitelj Cantilly protivila se njihovoj ljubavi pa se Ljubica, kao prava samoborska Julija, morala udati za bogatog slovenskog trgovca.



Izošci vezani za Ljubicu i Vraza



Izložbeni prostor posvećen Ferdi Livadiću





Samobor je poznat po industriji bakra, stakla, keramike



Izlošci posvećeni poznatom samoborskom ljekarniku Mirku Kleščiću



Izlošci od stakla



Predmeti iz privatnih zbirki samoborskih obitelji





Bicikl ljekarnika Mirka Kleščića iz 1877. godine (i slavni Samoborček na fotografiji iza njega)



Samobor se ponosi svojom sportskom tradicijom 

Kulturna šetnja bila je vrlo inspirativna, ali morali smo se malo i gastronomski uzdizati. Najbolje ocjenjen restoran u gradu je krčma "Gabreku 1929." u kojem nema koji celebrity nije jeo gljive žumberačkog kraja, po kojima su poznati, a u kojem radi vjerojatno najljubaznije osoblje koje ćete ikada sresti. Dobro je znati da krčma ima i ogroman parking, a do nje ćete lako doći i ako nastavite hodati niz Gradnu iza muzeja. Ako se ondje nađete, probajte svakako teletinu u umaku od gljiva s domaćim njokima (nikad se ne sjetimo fotografirati hranu) ili vepra u slatkastom umaku i džemom od brusnica - nismo ni trunčicu ostavili na tanjuru.

Nakon obilnog ručka, uputili smo se prema glavnom trgu, onom Kralja Tomislava, na kojem sve pršti od secesije. Na broju 14 nekad je boravio Antun Gustav Matoš, a na broju 13 rođena je i umrla ta čuvena Vrazova Ljubica, opjevana u "Đulabijama". Na mjestu gdje danas stoji ljekarna, nekada je živio i radio Mirko Kleščić, a u prizemlju zgrade, poznate po kipovima anđela na vrhu, još se može naći originalni namještaj.

Nakon kremšnita u slastičarnici "U prolazu" (kažu da su najbolje), morali smo pogledati i sakralnu arhitekturu grada - pa smo obišli Crkvu Marijina uznesenja i franjevački samostan (franjevci djeluju u Samoboru od 16. stoljeća) u sklopu kojeg djeluje i Kuća susreta Tabor. Pomolili smo se i u Crkvi svete Anastazije kraj koje se nalazi grob Vrazove Ljubice, inače umrle u 30. godini od raka dojke (nikad ranije nije u Hrvatskoj rak dojke zabilježen kao uzrok smrti), na koji pjesnici i danas dolaze čitati svoje pjesme, u spomen na samoborsku muzu.

 

Prema legendi, tko jednom popije vodu sa zdenca, taj se uvijek Samoboru vraća


Kremšnite u slastičarnici "U prolazu", s pogledom na Župnu crkvu svete Anastazije

Prolaz hrvatskih pjesnika i grob Vrazove Ljubice uz crkvu svete Anastazije
 
 "U dolu, u dolu
   do tri hladna vrela:
Ah, ne mogu zabit
   Njena lica bijela...
Lice, oči, usta -
   tri riječi malene,
Al se od njih rodiše
   pjesni nebrojene."
 
Stanko Vraz

 

Pogled na glavni trg s ulaza u crkvu svete Anastazije

Samobor me umirio i nadahnuo za neke nove kreativne projekte, jer riječ je o gradu koji čvrsto vjeruje u svestranost kao jednu od najvažnijih ljudskih vrlina, koji cijeni umjetnike i pjesnike, sve one koji stvaraju s ciljem da obogate kraj u kojem prebivaju. Takvi nam sretni gradovi trebaju.

Nadahnuti ljupkošću i mirom vratili smo se iz Samobora u Zagreb, a potom i kući. I iako sam zbog rezultata za posao nakratko izgubila vjeru u sebe, i iako nam je na autoputu pukla guma pa se povratak odužio, i iako nas je Juraj dočekao s blagim konjuktivitisom, Bože, tako je lijepo vratiti se kući. Ne kaže se uludo - kod kuće je najbolje (još da smo se sjetili iz Samobora ponijeti koju butelju bermeta, gdje bi nam bio kraj!).

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Što da čitaju naše mlade djevojke - danas?

Čitanje "Drago mi je da je Mama mrtva" tijekom toplinskog vala u potpunosti me poremetilo - toliko da sam poželjela ponovno pročitati "Stakleno zvono" Sylvije Plath! Budući da i nisam neki re-reader, a roman o djevojci koja doživljava živčani slom dovoljno je pročitati jednom u životu, pronašla sam zdraviju alternativu i posudila "Euforiju", roman o Sylviji Plath. Gotovo sam ga počela čitati, kad na svojoj polici spazih "Autobiografiju" Jagode Truhelke, koju sam si pribavila početkom ljeta! Pokazalo se, autobiografija koju je velika Jagoda Truhelka napisala 1944., povodom svog osamdesetog rođendana, u potpunoj je opreci s memoarima hollywoodske teen zvijezde koja se nosi s traumom odrastanja uz mommie dearest, i baš ono što sad trebam. Književnica koja je živjela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće pisanje autobiografije počinje samozatajno, uz Božju pomoć, prisjećajući se obiteljskog ognjišta u rodnom Osijeku, u kojem je živjela do svoje četrnaes...

Varaždinske kronike (3)

Otkad pamtim, volim groblja. Volim grobljanske čemprese i grobljanske ptice. Volim priče koje započinju ponad nadgrobnih spomenika, volim emocije koje cvijetak u zemlji groba izaziva. Iako sam i kao dijete voljela groblja, nakon pogibelji mog prijatelja Marija, martinsko groblje mi je postalo omiljeno mjesto na svijetu. Kao četrnaestogodišnjakinje, moja prijateljica Tena i ja satima bismo sjedile na groblju, kraj stare templarske crkvice , ponekad bismo šutjele, ponekad bismo razgovarale - utjehu otad poistovjećujem s grobnom tišinom, tišinu neizgovorenih zagrljaja poistovjećujem s ljubavlju koja ne poznaje ni vrijeme ni prostor. Pekel - najstariji dio varaždinskog groblja Grob Vatroslava Jagića Najstariji grob - Ivana Galine, preminulog 1809. Varaždinsko groblje jedno je od najljepših u našoj zemlji, a osnovano je 1773. godine, nakon zabrane ukopa unutar gradskih zidina izdane od kraljice Marije Terezije 1768. godine. Varaždinec Herman Haller zaslužan je za današnji izgled groblj...

Šljokičasta u raljama života

"Znaš tko je pokrenuo kampanju za prvo okupljanje razreda od mature? Ja. Osobno. Dvadeset devet ljudi, a samo me dolazak jedne osobe zanimao." Propuštene prilike. Navodno ih svi imamo. Navodno urednici izdavačkih kuća obožavaju knjige na tu temu, jer ništa ne prodaje kao jad i čemer zbog onog što se nikad nije ni dogodilo. Ja? Ja ne vjerujem u propušteno, vjerujem samo u odlučnost.   Godinu smo u knjiškom klubu započele s "Otpusnim pismom" Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Moje knjiške legice njome su se oduševile - prozvale su ju zabavnom, uvjerljivom, životnom, poučnom, dok je meni šištala para iz ušiju. Naime, imam ambivalentan stav o neostvarenim ljubavima. Da se slikovito izrazim, koliko obožavam "Sjaj u travi", toliko prezirem "Mostove okruga Madison." S jedne strane ljubav koju je život osudio na propast i koju bivši ljubavnici na najnježniji način, uz uzajamno poštovanje, dovijeka gaje jedno za drugo, prihvaćajući da je tako moralo biti,...

Varaždinske kronike (1)

"Nothing ever becomes real till experienced", Keatsova je rečenica koja me vodi dok planiram sljedeće obiteljsko putovanje. Imam strahovitu želju da moja djeca upoznaju svoju zemlju, da im riječi kao što su zavičaj i domovina postanu stvarne, da i ljubav prema njima bude jasna, opipljiva. Dugo nam je bila želja posjetiti Varaždin i Varaždinštinu - točku Hrvatske u kojoj ne žive ni Zagorci ni Podravci, grad koji je nekoć bio glavni grad Kraljevine Hrvatske u kojem je bilo sjedište bana i vlade, a koji se nama, Slavoncima, nikad ne nađe usput. Osim toga, grad je to predivne arhitekture - hortikulturalne i rezidencijalne. "Posjedovanje palače u gradu osigurava vlasniku mjesto u društvenoj strukturi", piše u knjizi "Barokne palače u Varaždinu" Petra Puhmajera, koju smo našli u apartmanu (zajedno s Vogueom, Modrom lastom i igrom Pazi lava, npr.). Ne nazivaju Varaždin džabe Malim Bečem, jer prekrasna zdanja nalaze se na svakom koraku - od palača Patačić i Sermag...

Midwestern kolač s jagodama

Moram priznati da u posljednje vrijeme pretjerano uživam u podcastu "Mjesto zločina", što se odrazilo i na moj izbor literature. Pažnju mi je privukao američki klasik koji je prvotno objavljen 1979., i to u časopisu The New Yorker, u dva dijela. Njegov autor, William Maxwell , bio je osebujni književni urednik The New Yorkera od 1936. do 1975., a u svojoj bogatoj karijeri bio je mentor velikanima kao što su Nabokov , Salinger , Welty i dr., ostavši skroman i iznimno samokritičan u svojim književnim pokušajima. Nakon što je napisao kratku priču o ubojstvu koje je potreslo njegov rodni gradić, Lincoln u Illinoisu, smatravši ju pričom zanemarive vrijednosti, spremio ju je u ladicu. Ipak, vrag mu nije dao mira i priči se vratio nakon nekoliko godina, ispisavši naposljetku retke svog posljednjeg romana, "Doviđenja, vidimo se sutra". U njemu, neimenovani pripovjedač (žanr kojem pribjegava Maxwell nazivaju autobiografskom metafikcijom) prisjeća se ubojstva koje je u njegov...