Preskoči na glavni sadržaj

Here comes the bride

Prošle su mi nedjelje za oko zapela dvojica dječaka pred ispovjedaonicom. Gledala sam iz sa zanimanjem dok mi se Franka vrpoljila na krilu, imali su u rukama male molitvenike, netaknute, mora da su prvu pričest imali nedavno. Ne znam jesu li bili braća ili prijatelji, nije ni bitno, bitno je da su bili tu jedan za drugoga. Tapšali su jedan drugoga po ramenu, a na izlasku iz ispovjedaonice onaj prvi je drugome podigao palac u znak ohrabrenja. Pomislila sam kako je lakše prijateljevati s Bogom kad imamo potporu nekog od svoje braće. Jer, iako je riječ o intimnom odnosu s Bogom, njegujući odnos sa svojim bližnjima neizbježno gradimo i taj ljudsko-božanski odnos. 

Za nekoliko dana moja prijateljica Marina se udaje i ja se cijeli tjedan duhovno pripremam za taj događaj (OK, kupila sam i novu haljinu). Neizmjerno sam sretna zbog tog vjenčanja, jer ovaj put sa sigurnošću znam da će Crkva biti obogaćena ovim parom, ovom novom malom obitelji. Sreli su se u Crkvi svetog Mihaela, u njoj će se i vjenčati. Moja vam je Marina stručnjak za neobične i sudbonosne susrete (dogovorile smo dejt prije par godina, nakon godina njenog vjernog praćenja upravo ovog bloga. Mislile smo da se nikad ranije nismo srele i da naši životi nemaju dodirnih točaka, da bismo ovo ljeto pronašle fotografiju na kojoj smo obje - iz 2011.!), a za njihov susret sam otpočetka znala da je poseban - da su se prepoznali, da je to to, search no more. Znala sam to jer joj se suptilno smiješio brk kad god bi pričala o njemu, ali ne onako kako to čine  slijepo zatelebane žene, nego onako kako to čine supruge koje dobro poznaju suprugove mane i vrline, koje znaju s kime imaju posla.





Ovih dana razmišljam o njoj, o njenom zaručniku, i o supružnicima svih vrsta - razmišljam i o blagoslovu koji ta druga osoba može donijeti u naš život, i pritom čitam Tajni dnevnik Elisabeth Leseur, Francuskinje s početka stoljeća koja je bila u braku s gorljivim nevjernikom koji ju je gotovo odvratio od njene, katoličke, vjere. Dnevnik je nastao u razdoblju od 1899. godine, na njega se nastavlja Bilježnica s odlukama, sve do 1914. kada zbog bolesti, od koje je naposljetku i umrla, više nije mogla pisati. Rođena 1866. u buržoazijskoj obitelji, iznimno obrazovana, svjetska žena, pronicljiva, Elisabeth je za života utjehu uvijek tražila u Bogu, iako o vjeri nije učila od svoje obitelji, niti od prijatelja, dapače - Elisabethin je suprug Felix bio radikalni agnostik koji je u kućnoj biblioteci skupljao protukršćanske knjige, dok je njegova supruga na svojim policama imala velike katoličke učitelje - svetog Jeronima, svetog Tomu Akvinskog, svetog Franju Saleškog, svetu Terziju Avilsku i dr. Suprug se čudio što tako mudra žena svoj život opterećuje praznovjerjem. Često je bila boležljiva i patnju je prikazivala Bogu i uvijek zauzvrat tražila obraćenje svog supruga, u njega je vjerovala svim srcem iako ju je on uvjeravao da će mrziti Boga do kraja života. Svoje je kušnje i boli podnosila s najvećim predanjem, blago i strpljivo, uvijek vedra, a njezin Dnevnik, kao i duhovnu oporuku, Felix je pronašao nakon njezine smrti u 48. godini života. Pronašao ga, uredio, objavio, obratio se i postao dominikanski svećenik. Sve zbog ljubavi jedne žene. Ljubavi koja premješta planine.



"Ljubav je glavni pokretač njezina vjerskog života. Njaprije ljubav prema Bogu koja struji i koja se prelijeva od početka do kraja Dnevnika i ispunja svaki njezin svakodnevni život. Zatim ljubav prema bližnjemu. Elisabeth nikada nije mislila na sebe, neprestano se žrtvovala za druge, što sam primjećivao i čemu sam se divio, ali nisam uspjevao razumjeti jer nisam poznavao razloge pasam to često smatrao pretjerivanjem."



Koliko muškaraca ne razumije svoje supruge, ili žene ne razumiju svoje supruge? Koliko njih ostavlja supružnika samog u vjeri? Rastužuje me to, poznat mi je taj osjećaj - moj muž i ja imamo svakakvih faza u odnosu s Bogom, i svakakvih faza u braku. Lijepo je kad jedno drugo povučemo iz krize, ali najljepše je kad krize vjere nema, kad smo on the same page, kad se pronađemo. Kršćanski brak jedna je od najvećih vrednota na ovom svijetu. Začudo, Felix i Elisabeth imali su sretan brak, ali vjera je bila kamen spoticanja između njih, tek nakon njene smrti Felix je prepoznao njenu nebesku ljepotu, njenu ljubavi i apostolsko zvanje koje je živjela čitavog života. Bila je obična žena koja vjeruje, i svojim duhovnim savjetovanjima pomogla je mnogima, ali svog supruga nije uspijevala pridobiti. Njen je dnevnik utočište jedne duše, a ne mjesto za bilješke o svakodnevici i površnim brigama. Unatoč krizama, božansku je milost uvijek gledala kao odgovornost koja joj je dana - da svojim načinom života mijenja živote drugih, da spoznaju Boga i zavole ga kao što ga je ona voljela.

"Volim nutarnju samoću s Bogom. Ona mi učvršćuje dušu, daje joj svjetlo i polet, no katkad mi teško pada usamljenost koja nije isto što i samoća. Žeđam za srodnošću, žeđam za mogućnošću da svoju dušu potpuno rastvorim drugim meni dragim dušama, da s njima govorim o Bogu, o besmrtnosti, o nutarnjem životu, o ljubavi. No ljudska je duša tako nijansirana, tako tankoćutna, da najprije treba osjetiti treperenje svojih najdubljih žica kako bi tek potom mogla odzvanjati pred nekim drugim božanskim glazbalom. Posvemašnje sjedinjenje dviju duša - ti je sigurno predivna melodija. Bože moj, daj da tu melodiju jednog dana pjevušim s dušom koja mi je najdraža na svijetu.”

Posramila me Elisabeth, nepojmljivo mi je koliko je čeznula za sjedinjenjem duša, uvijek o suprugu govoreći blago, nikad ga ne osuđujući. Nije se razlikovala puno od mene - ali nikad nije kukala niti dramatizirala (dok sam ja kraljica drame). "... obavljati najrazličitije dužnosti, a da nitko ne primjeti koliko truda moram uložiti da ih sve uskladim" - yup, čini se kao obična žena. Ali njeno uvjerenje da "život znači boriti se, trpjeti i ljubiti" nije bilo obično. Jest da je riječ o potencijalnoj svetici, ali njen primjer svetosti ne bi trebalo biti teško slijediti. Vedrina, poniznost, sebedarje, ljubav - uvijek su joj bili na pameti. Koliko često ja molim za svoje bližnje? Hm, za djecu još i molim, ali za supruga? Pronalazim li Boga u trpljenju? Radujem li se dovoljno? Čega sam se spremna odreći da bismo moj suprug i ja jednog dana zajedno došli k Bogu? 



Elisabethin Dnevnik ne čita se nabrzaka, iako je pisan poletnim i jednostavnim stilom. On postavlja mnoga pitanja na koja si odgovor nije lako priznati. Jedno je sigurno, ova vas knjiga neće ostaviti ravnodušnima, susret s njom bit će poseban - u vama će zaiskriti - preporučit ću je i svojim mladencima s iskrenom željom da mole jedno za drugo, da jedno drugo uvijek bodre pred ispovjedaonicom, i pred izazovima života, da ne budu usamljeni, nego da im život bude predivna melodija koja proizlazi iz sjedinjenja njihovih duša. Živjeli i voljeli se mladenci!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Što da čitaju naše mlade djevojke - danas?

Čitanje "Drago mi je da je Mama mrtva" tijekom toplinskog vala u potpunosti me poremetilo - toliko da sam poželjela ponovno pročitati "Stakleno zvono" Sylvije Plath! Budući da i nisam neki re-reader, a roman o djevojci koja doživljava živčani slom dovoljno je pročitati jednom u životu, pronašla sam zdraviju alternativu i posudila "Euforiju", roman o Sylviji Plath. Gotovo sam ga počela čitati, kad na svojoj polici spazih "Autobiografiju" Jagode Truhelke, koju sam si pribavila početkom ljeta! Pokazalo se, autobiografija koju je velika Jagoda Truhelka napisala 1944., povodom svog osamdesetog rođendana, u potpunoj je opreci s memoarima hollywoodske teen zvijezde koja se nosi s traumom odrastanja uz mommie dearest, i baš ono što sad trebam. Književnica koja je živjela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće pisanje autobiografije počinje samozatajno, uz Božju pomoć, prisjećajući se obiteljskog ognjišta u rodnom Osijeku, u kojem je živjela do svoje četrnaes...

Varaždinske kronike (3)

Otkad pamtim, volim groblja. Volim grobljanske čemprese i grobljanske ptice. Volim priče koje započinju ponad nadgrobnih spomenika, volim emocije koje cvijetak u zemlji groba izaziva. Iako sam i kao dijete voljela groblja, nakon pogibelji mog prijatelja Marija, martinsko groblje mi je postalo omiljeno mjesto na svijetu. Kao četrnaestogodišnjakinje, moja prijateljica Tena i ja satima bismo sjedile na groblju, kraj stare templarske crkvice , ponekad bismo šutjele, ponekad bismo razgovarale - utjehu otad poistovjećujem s grobnom tišinom, tišinu neizgovorenih zagrljaja poistovjećujem s ljubavlju koja ne poznaje ni vrijeme ni prostor. Pekel - najstariji dio varaždinskog groblja Grob Vatroslava Jagića Najstariji grob - Ivana Galine, preminulog 1809. Varaždinsko groblje jedno je od najljepših u našoj zemlji, a osnovano je 1773. godine, nakon zabrane ukopa unutar gradskih zidina izdane od kraljice Marije Terezije 1768. godine. Varaždinec Herman Haller zaslužan je za današnji izgled groblj...

Šljokičasta u raljama života

"Znaš tko je pokrenuo kampanju za prvo okupljanje razreda od mature? Ja. Osobno. Dvadeset devet ljudi, a samo me dolazak jedne osobe zanimao." Propuštene prilike. Navodno ih svi imamo. Navodno urednici izdavačkih kuća obožavaju knjige na tu temu, jer ništa ne prodaje kao jad i čemer zbog onog što se nikad nije ni dogodilo. Ja? Ja ne vjerujem u propušteno, vjerujem samo u odlučnost.   Godinu smo u knjiškom klubu započele s "Otpusnim pismom" Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Moje knjiške legice njome su se oduševile - prozvale su ju zabavnom, uvjerljivom, životnom, poučnom, dok je meni šištala para iz ušiju. Naime, imam ambivalentan stav o neostvarenim ljubavima. Da se slikovito izrazim, koliko obožavam "Sjaj u travi", toliko prezirem "Mostove okruga Madison." S jedne strane ljubav koju je život osudio na propast i koju bivši ljubavnici na najnježniji način, uz uzajamno poštovanje, dovijeka gaje jedno za drugo, prihvaćajući da je tako moralo biti,...

Varaždinske kronike (1)

"Nothing ever becomes real till experienced", Keatsova je rečenica koja me vodi dok planiram sljedeće obiteljsko putovanje. Imam strahovitu želju da moja djeca upoznaju svoju zemlju, da im riječi kao što su zavičaj i domovina postanu stvarne, da i ljubav prema njima bude jasna, opipljiva. Dugo nam je bila želja posjetiti Varaždin i Varaždinštinu - točku Hrvatske u kojoj ne žive ni Zagorci ni Podravci, grad koji je nekoć bio glavni grad Kraljevine Hrvatske u kojem je bilo sjedište bana i vlade, a koji se nama, Slavoncima, nikad ne nađe usput. Osim toga, grad je to predivne arhitekture - hortikulturalne i rezidencijalne. "Posjedovanje palače u gradu osigurava vlasniku mjesto u društvenoj strukturi", piše u knjizi "Barokne palače u Varaždinu" Petra Puhmajera, koju smo našli u apartmanu (zajedno s Vogueom, Modrom lastom i igrom Pazi lava, npr.). Ne nazivaju Varaždin džabe Malim Bečem, jer prekrasna zdanja nalaze se na svakom koraku - od palača Patačić i Sermag...

Midwestern kolač s jagodama

Moram priznati da u posljednje vrijeme pretjerano uživam u podcastu "Mjesto zločina", što se odrazilo i na moj izbor literature. Pažnju mi je privukao američki klasik koji je prvotno objavljen 1979., i to u časopisu The New Yorker, u dva dijela. Njegov autor, William Maxwell , bio je osebujni književni urednik The New Yorkera od 1936. do 1975., a u svojoj bogatoj karijeri bio je mentor velikanima kao što su Nabokov , Salinger , Welty i dr., ostavši skroman i iznimno samokritičan u svojim književnim pokušajima. Nakon što je napisao kratku priču o ubojstvu koje je potreslo njegov rodni gradić, Lincoln u Illinoisu, smatravši ju pričom zanemarive vrijednosti, spremio ju je u ladicu. Ipak, vrag mu nije dao mira i priči se vratio nakon nekoliko godina, ispisavši naposljetku retke svog posljednjeg romana, "Doviđenja, vidimo se sutra". U njemu, neimenovani pripovjedač (žanr kojem pribjegava Maxwell nazivaju autobiografskom metafikcijom) prisjeća se ubojstva koje je u njegov...