Preskoči na glavni sadržaj

Here comes the bride

Prošle su mi nedjelje za oko zapela dvojica dječaka pred ispovjedaonicom. Gledala sam iz sa zanimanjem dok mi se Franka vrpoljila na krilu, imali su u rukama male molitvenike, netaknute, mora da su prvu pričest imali nedavno. Ne znam jesu li bili braća ili prijatelji, nije ni bitno, bitno je da su bili tu jedan za drugoga. Tapšali su jedan drugoga po ramenu, a na izlasku iz ispovjedaonice onaj prvi je drugome podigao palac u znak ohrabrenja. Pomislila sam kako je lakše prijateljevati s Bogom kad imamo potporu nekog od svoje braće. Jer, iako je riječ o intimnom odnosu s Bogom, njegujući odnos sa svojim bližnjima neizbježno gradimo i taj ljudsko-božanski odnos. 

Za nekoliko dana moja prijateljica Marina se udaje i ja se cijeli tjedan duhovno pripremam za taj događaj (OK, kupila sam i novu haljinu). Neizmjerno sam sretna zbog tog vjenčanja, jer ovaj put sa sigurnošću znam da će Crkva biti obogaćena ovim parom, ovom novom malom obitelji. Sreli su se u Crkvi svetog Mihaela, u njoj će se i vjenčati. Moja vam je Marina stručnjak za neobične i sudbonosne susrete (dogovorile smo dejt prije par godina, nakon godina njenog vjernog praćenja upravo ovog bloga. Mislile smo da se nikad ranije nismo srele i da naši životi nemaju dodirnih točaka, da bismo ovo ljeto pronašle fotografiju na kojoj smo obje - iz 2011.!), a za njihov susret sam otpočetka znala da je poseban - da su se prepoznali, da je to to, search no more. Znala sam to jer joj se suptilno smiješio brk kad god bi pričala o njemu, ali ne onako kako to čine  slijepo zatelebane žene, nego onako kako to čine supruge koje dobro poznaju suprugove mane i vrline, koje znaju s kime imaju posla.





Ovih dana razmišljam o njoj, o njenom zaručniku, i o supružnicima svih vrsta - razmišljam i o blagoslovu koji ta druga osoba može donijeti u naš život, i pritom čitam Tajni dnevnik Elisabeth Leseur, Francuskinje s početka stoljeća koja je bila u braku s gorljivim nevjernikom koji ju je gotovo odvratio od njene, katoličke, vjere. Dnevnik je nastao u razdoblju od 1899. godine, na njega se nastavlja Bilježnica s odlukama, sve do 1914. kada zbog bolesti, od koje je naposljetku i umrla, više nije mogla pisati. Rođena 1866. u buržoazijskoj obitelji, iznimno obrazovana, svjetska žena, pronicljiva, Elisabeth je za života utjehu uvijek tražila u Bogu, iako o vjeri nije učila od svoje obitelji, niti od prijatelja, dapače - Elisabethin je suprug Felix bio radikalni agnostik koji je u kućnoj biblioteci skupljao protukršćanske knjige, dok je njegova supruga na svojim policama imala velike katoličke učitelje - svetog Jeronima, svetog Tomu Akvinskog, svetog Franju Saleškog, svetu Terziju Avilsku i dr. Suprug se čudio što tako mudra žena svoj život opterećuje praznovjerjem. Često je bila boležljiva i patnju je prikazivala Bogu i uvijek zauzvrat tražila obraćenje svog supruga, u njega je vjerovala svim srcem iako ju je on uvjeravao da će mrziti Boga do kraja života. Svoje je kušnje i boli podnosila s najvećim predanjem, blago i strpljivo, uvijek vedra, a njezin Dnevnik, kao i duhovnu oporuku, Felix je pronašao nakon njezine smrti u 48. godini života. Pronašao ga, uredio, objavio, obratio se i postao dominikanski svećenik. Sve zbog ljubavi jedne žene. Ljubavi koja premješta planine.



"Ljubav je glavni pokretač njezina vjerskog života. Njaprije ljubav prema Bogu koja struji i koja se prelijeva od početka do kraja Dnevnika i ispunja svaki njezin svakodnevni život. Zatim ljubav prema bližnjemu. Elisabeth nikada nije mislila na sebe, neprestano se žrtvovala za druge, što sam primjećivao i čemu sam se divio, ali nisam uspjevao razumjeti jer nisam poznavao razloge pasam to često smatrao pretjerivanjem."



Koliko muškaraca ne razumije svoje supruge, ili žene ne razumiju svoje supruge? Koliko njih ostavlja supružnika samog u vjeri? Rastužuje me to, poznat mi je taj osjećaj - moj muž i ja imamo svakakvih faza u odnosu s Bogom, i svakakvih faza u braku. Lijepo je kad jedno drugo povučemo iz krize, ali najljepše je kad krize vjere nema, kad smo on the same page, kad se pronađemo. Kršćanski brak jedna je od najvećih vrednota na ovom svijetu. Začudo, Felix i Elisabeth imali su sretan brak, ali vjera je bila kamen spoticanja između njih, tek nakon njene smrti Felix je prepoznao njenu nebesku ljepotu, njenu ljubavi i apostolsko zvanje koje je živjela čitavog života. Bila je obična žena koja vjeruje, i svojim duhovnim savjetovanjima pomogla je mnogima, ali svog supruga nije uspijevala pridobiti. Njen je dnevnik utočište jedne duše, a ne mjesto za bilješke o svakodnevici i površnim brigama. Unatoč krizama, božansku je milost uvijek gledala kao odgovornost koja joj je dana - da svojim načinom života mijenja živote drugih, da spoznaju Boga i zavole ga kao što ga je ona voljela.

"Volim nutarnju samoću s Bogom. Ona mi učvršćuje dušu, daje joj svjetlo i polet, no katkad mi teško pada usamljenost koja nije isto što i samoća. Žeđam za srodnošću, žeđam za mogućnošću da svoju dušu potpuno rastvorim drugim meni dragim dušama, da s njima govorim o Bogu, o besmrtnosti, o nutarnjem životu, o ljubavi. No ljudska je duša tako nijansirana, tako tankoćutna, da najprije treba osjetiti treperenje svojih najdubljih žica kako bi tek potom mogla odzvanjati pred nekim drugim božanskim glazbalom. Posvemašnje sjedinjenje dviju duša - ti je sigurno predivna melodija. Bože moj, daj da tu melodiju jednog dana pjevušim s dušom koja mi je najdraža na svijetu.”

Posramila me Elisabeth, nepojmljivo mi je koliko je čeznula za sjedinjenjem duša, uvijek o suprugu govoreći blago, nikad ga ne osuđujući. Nije se razlikovala puno od mene - ali nikad nije kukala niti dramatizirala (dok sam ja kraljica drame). "... obavljati najrazličitije dužnosti, a da nitko ne primjeti koliko truda moram uložiti da ih sve uskladim" - yup, čini se kao obična žena. Ali njeno uvjerenje da "život znači boriti se, trpjeti i ljubiti" nije bilo obično. Jest da je riječ o potencijalnoj svetici, ali njen primjer svetosti ne bi trebalo biti teško slijediti. Vedrina, poniznost, sebedarje, ljubav - uvijek su joj bili na pameti. Koliko često ja molim za svoje bližnje? Hm, za djecu još i molim, ali za supruga? Pronalazim li Boga u trpljenju? Radujem li se dovoljno? Čega sam se spremna odreći da bismo moj suprug i ja jednog dana zajedno došli k Bogu? 



Elisabethin Dnevnik ne čita se nabrzaka, iako je pisan poletnim i jednostavnim stilom. On postavlja mnoga pitanja na koja si odgovor nije lako priznati. Jedno je sigurno, ova vas knjiga neće ostaviti ravnodušnima, susret s njom bit će poseban - u vama će zaiskriti - preporučit ću je i svojim mladencima s iskrenom željom da mole jedno za drugo, da jedno drugo uvijek bodre pred ispovjedaonicom, i pred izazovima života, da ne budu usamljeni, nego da im život bude predivna melodija koja proizlazi iz sjedinjenja njihovih duša. Živjeli i voljeli se mladenci!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca