Preskoči na glavni sadržaj

Tri kratke za dušu

Kako u torbici valja nositi čokoladicu, flaster ili nešto treće što momentalno podiže razinu energije, ublažava bol ili omogućuje bijeg iz stvarnosti, valja u torbici nositi i knjigu. Za ne daj Bože. Najdraže su mi one perolake, koje se mogu pročitati u jednom danu.


Grad od papira - Dominique Fortier

Nije me zainteresirala biografija kanadske spisateljice, nego tema njezinog romana - američka pjesnikinja Emily Dickinson. "Jednostavno rečeno: je li bolje imati znanje i iskustvo nužne da se opišu onakvima kakve stvarno jesu ili pak zadržati slobodu da ih izmislimo?" pita se autorica pišući ovu neobično lijepu knjižicu. Iako je glavni lik ovog djela Emily Dickinson, nije riječ o biografiji, nego tek o zapisu o životu obitelji Dickinson iz Emilyine perspektive.

Ova zbirka vinjeta iz života tjeskobne pjesnikinje iz 19. stoljeća koja je voljela biljni svijet više od ljudskog, koja je proživjela čitav spektar emocija živeći u svojoj sobi "na komadiću papira veličine dlana" , koja je pisala u bojama, iako se gotovo ritualno uvijek odijevala u bijelo, pisana je u prezentu, a zadaća joj je da zaustavlja vrijeme. Rečenice Dominique Fortier nježne su poput cvijeća u Emilyinom herbariju (koji se još uvijek čuva), birane, profinjene, medene, zlaćane.

"Kad se u dvadeset petoj vrati u Homestead, pomislit će da joj je od svih članova obitelji najdraža možda upravo kuća."


"Emily zapanjeno gleda te strance koje joj je život dao da joj budu obitelj. Da se barem rodila usred gnijezda lastavica, ondje bi naučila ono najvažnije - pjevati, letjeti, napraviti gnijezdo."

Za razliku od onih koji traže znakovit događaj ili prekretnicu koji bi naveli Emily da se izdvoji iz svijeta, autorica joj nudi razumijevanje, pita se čak "zašto više pisaca ne čini isti odabir". Ne poznajem poeziju Emily Dickinson, ali čitajući ove retke mogla sam ju zamisliti kao dijete koje se u jednom trenutku oduševljava kaleidoskopom, a u drugom bježi u samoću. Čitajući, pretvorila sam se u nju - poželjela sam sjesti pod krošnju i nestati, uživati u tihoj ljepoti knjige stvorene za svakog nostalgičnog introverta koji se oduševljava izmjenom godišnjih doba i prahom s leptirovih krila.

"Nije istina da ima samo svoju sobu. Ima ona i pjesmu čvoraka, tintu noći u studenome, pljuskove proljeća, poznate glasove koji odozdo dopiru s mirisom kruha koji se peče, miomiris cvjetova jabuke, vrućinu kamenja zagrijanog na suncu u sumrak, sve ono što nam nedostaje kad smo mrtvi."

Sva naša tijela - Georgi Gospodinov

Prije nego je gospodin Gospodinov osvojio Nagradu Booker za "Vremensko utočište", iz knjižnice sam donijela ovu zbirku ultrakratkih priča, jer me osvojio svojom "Fizikom tuge". Riječ je o šašavoj knjižici ovog bugarskog književnika koji piše o knjigama koje su ukorijenjene u njegovo tijelo, sva njegova tijela, kao uspomene, koji piše o pismu Salingeru, čiji obožavatelj je bio kao tinejdžer, o svojim putovanjima, o službenicama na aerodromu, o piscima koji razmišljaju o čemu razmišlja žena koja im posprema sobu, piše o jednostavnim gestama i svakodnevnim susretima u kojima prepoznajemo priče koje nas othranjuju.


Za pisca koji je vazda opterećen tugom i vremenom, iz ovih priča "bugarski Orwell", kako ga nazivaju, izlazi kao ironijom vođeni riječoštedljivac. Ponekad su to dvije rečenice koje nalikuju skici za epski roman, a ponekad upečatljiva kratka priča. Priča "Do vrata" ganula me do suza, "Elementarna gramatika sreće" me obradovala, onako kako se obraduješ istini kad ti krene u susret, a nakon čitanja priče "Sva naša tijela", sklopila sam korice i pogledala kroz prozor (dan je tek počeo, kao i moj život).

Čini se da me Gospodinov uvijek inspirira na stvaranje, a uz ovaj prozni haiku na krilu tek se čini tako lako - napisati nešto. Onako kako sam počela bilježiti povijest svoje obitelji nakon čitanja "Fizike tuge", ovaj put sam mislima ispisivala kratke priče uvečer, za vrijeme tuširanja, ili pred jutro, kad se tijelo budi iz sna, pa se mahnito hvatala olovke i papira, da se rečenica ne bi rasplinula istom brzinom kojom se i pojavila.

"Novi nemiri

Izum telefona uvelike je pridonio svijetu. A ponajviše jednom od glavnih nemira: zašto me nitko ne zove?
Dotad to pitanje nije postojalo."


Jutro i večer - Jon Fosse

Ovaj kratki roman struje svijesti započinje činom rađanja drugog djeteta u obitelji Olaija i Marte. Dok stara primalja Anna pomaže Marti da na svijet donese dječačića Johannesa, jer zvat će se po Olaijevom ocu, Olai razmišlja o svijetu na koji njegovo dijete dolazi. Već u sljedećem, i posljednjem poglavlju, Johannes se budi kao starac, ustaje iz kreveta, a svijet mu se čini novim. On odlazi na more po zamke za rakove sa svojim prijateljem Peterom, ali vraća se "na kopno prije promjene vremena", da zbroji sve svoje punte.

Čini se da Fosse, poznati norveški dramaturg, nije sklon dovršavanju, pa ni zastajanju, jer gotovo nijednu rečenicu ne dovršava točkom. Inače me nepostojanje interpunkcije u tekstu uznemiruje, ali ovdje mi je bilo logično, nužno. Misli njegovih protagonista tekuće su, nestrpljive, žele sve odjednom izaći na svjetlo dana, brže su od života kojeg oni žive - života u norveškoj okrutnoj hladnoći od koje ih čuva tek toplo gnijezdo koje su svili. Ovaj stil pisanja tvori dinamičnu misao koja privlači pažnju, a kad i pronađe koju točku na kraju rečenice, čitatelj je prisiljen zastati i razmisliti o njoj - zašto je baš ovdje ta točka, čemu baš sad ta konačnost? Znam li zastati, dajem li si dovoljno vremena ili jurim kroz život? I hoće li Fosse ovu priču uopće privesti kraju?


U svijetu fast livinga, proza Jona Fossea je ekvivalent slow food načinu ishrane, ali ne i fine diningu, jer nema kod njega pretencioznosti ni što pod nokat stane. Pretencioznost pronalazim tek u preporuci Karl Ove Knausgarda na koricama - samo je on mogao tako ambiciozno donositi zaključak o najvažnijem europskom piscu. Bilo kako bilo, marketing je učinio svoje - Karl Ove ponukao me da pročitam ovaj roman. Priznajem, svidio mi se i načrčkani krug na naslovnici, a i naslov je jamčio circle-of-life-pripovijetku, koja mi je bila potrebna. "Ova zvuči taman, uzmi mi nju", rekla sam mami ("Nemoj mi poklanjati buket, radnije mi pokloni knjigu.") usred knjižare "Hoću knjigu" (gdje garant odlaze sve sutkinje nakon što izreknu svoju prisegu) i prevela kraju jedan krug u svom životu. Sad je vrijeme za novi krug.

"... i primijeti da se i tamo nešto promijenilo i Johannes stane, zatvori oči, što se to dogodilo? jer sve što vidi nekako se promijenilo, gleda zgrade na pristaništu, i one su teške i istovremeno tako čudno lagane, što se to događa s njime? misli Johannes, ne nikada to neće saznati, misli Johannes, sve je to vjerojatno dio njegove mašte, i to da zgrade na pristaništu izgledaju drugačije, u svakom slučaju, ne može izdvojiti da se dogodilo išta osobito, a ako se nešto promijenilo, onda je to u njemu samom, ali može li to biti i nešto izvana? je li se moglo dogoditi nešto veliko, onda nešto sasvim malo, negdje na svijetu, što mu je moglo dati osjećaj da je sve drugačije? ali on sam isti je kakav je uvijek bio, nije li? osjećao se tako neobično lagano u tijelu kada je jutro ustao? a stepenicama šupe išao je tako lako, kao da je dijete? ali put do zgrade na pristaništu isti je obrasli put kakav je uvijek bio..."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...