Preskoči na glavni sadržaj

All you need is love

Držim uokviren notni zapis Beatlesove "All you need is love" na ljubljenoj polici s knjigama. Zapravo, držala sam ga do nekidan, kad je, ničim izazvan, pao s police i razbio se. Nisam praznovjerna žena, ali svejedno sam danima razmišljala o tom omenu. Što ako ljubav nije dovoljna?

Ako je ljubav sve što trebam, zašto u zadnje vrijeme želim pobjeći iz svoje kože? Zašto mi se čini da će me svijet pregaziti, da se ne znam nositi s odgovornostima i omanjim preprekama u ovoj igri života? Zašto mi smeta žamor, zašto se sve više povlačim u sebe? Je li to normalno? Zašto sam toliko tjeskobna, nesigurna, nevesela?

Lijepa književnost je moj životni guru - od Matta Haiga sam naučila da čak ni depresija ne traje zauvijek, iz "Hamneta" sam naučila da nisu vremena u kojima živimo izazovna onoliko koliko mi mislimo (uvijek može gore!), stolareva kći iz Segeta poučila me da je u redu uživati u samoći, pa sam se, logičnim slijedom, počastila knjigom Elif Shafak "Kako sačuvati mentalno zdravlje u doba podjela" u potrazi za odgovorima. Jedna klupa, jedna coffee to go, i jedna ja - samo, Elif Shafak tvrdi da i povlačenje u sebe nosi određene zamke. U ovoj knjizi pita se - kako ostati angažiran i uspjeti sačuvati mentalno zdravlje?

"Priče nas spajaju, neispričane priče drže nas razdvojenima."


Već i ptice na grani znaju da je Elif Shafak mila pripovjedačica i gorljiva aktivistkinja. Iako se glede nekih stvari naša mišljenja razilaze, smatram njezino mišljenje itekako relevantnim, jer riječ je o intelektualki koja je rođena u Francuskoj, koja je odrasla u Turskoj, a danas živi u Velikoj Britaniji. Elif piše o šutnjama, o onima na marginama, o narcizmu kao kolektivnoj crti kojom se kompenziraju osobne frustracije, mane i neuspjesi, o tjeskobi i nedostatku vjere u bolje sutra. Tvrdi da su zbunjenost i preplavljenost informacijama sad način života, ali hrabro se hvata u koštac s analizom problema. Ja? Ja sam ponekad i samoj sebi too much, i, priznajem, najčešće nastojim ignorirati stvarnost, pa se divim ovoj autorici koja ima uvid u nerede u SAD-u, u Turskoj, u Mađarskoj, u svaki pokret za borbu za građanska prava.

"Biti lišen glasa znači biti lišen utjecaja na vlastiti život."


"Domovine koje smo ostavili slične su zakletvama koje smo dali kao djeca."

Iz eseja koji divno spaja autoričinu biografiju i misli velikana kao što su Doris Lessing, Soren Kierkegaard, Maya Angelou i dr. otkrivamo da Elif Shafak svu nadu polaže u pripovijedanje i književnost kao alat za stvaranje boljeg sutra, za produkciju empatije i optimizma. Ipak, ja sam se uhvatila jedne crtice iz njezinog života (oh, kako volim te njezine crtice!) - one o baki koja brine o unuci da bi se njezina razvedena i nezaposlena kći školovala.

"Ne zahvaljuj mi", rekla je. "Usredotoči se na to da poboljšaš život svoje kćeri. Svi mi nasljedujemo svoje okolnosti i poboljšavano ih za sljedeći naraštaj. Ja sam dobila slabo obrazovanje, željela sam da tebi bude bolje. Sad se ti moraš pobrinuti da tvoja kći ima više od tebe. Nije li to prirodno u svijetu?"


Zatvorila sam knjigu, i dalje preplavljena emocijama. Svijet se nije promjenio, a ja se nisam naučila boriti s njim. Možda ovaj naslov predstavlja samo retoričko pitanje, a ne uputu za preživljavanje. Možda su Lennon i McCartney bili u pravu. Možda ću kupiti ljepilo, popraviti okvir, možda ću i dalje vjerovati da je ljubav sve što trebam, da bi moj svijet bio lijepo mjesto, ali i da bi naš svijet bio ljepše mjesto.


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...