Preskoči na glavni sadržaj

Provokatorica

Kad je tetka javila da je umrla baka Anica, nitko od nas u to nije mogao povjerovati. To nije bilo moguće, ta riječ je o najžilavijoj starici koju smo znali, starici koja je svakog Uskrsa, na odlasku sa svete mise, običavala reći: "Ovo mi je zadnji Uskrs", ali on to nikada nije bio. Poslije njega uvijek bi došlo još jedno uskrsno jutro, pa još jedno, pa još jedno. Baka Anica smijala se smrti u oči. Dok jednog jutra nije došla po nju.



Ponekad još uvijek ne vjerujem da je nema. Da nema vremena.

Nije mi isprva bilo jasno zašto sam o baki Anici, koja je umrla u kolovozu u kojem sam rodila svoju prvorođenu, uopće razmišljala čitajući roman Nemirnica zagrebačke kiparice Mihaele Gašpar. Čula sam o knjizi ranije u jutarnjem programu nacionalne televizije, i načula sam da je nemirnica mehanizam kojeg urari koriste u svom radu. Wikipedija kaže: "Nemirnica je sklop ili mehanizam koji se koristi u preciznoj mehanici, a sastoji se od spiralne opruge i zamašnjaka, koji su po zadaći dinamički spremnici jer pri njihanju pretvaraju potencijalnu energiju u kinetičku energiju i obratno." Zaintrigirala me priča o uraru Josipu Majdaku koji cijeli život iščekuje svoj kraj, koji, koliko god bilo naporno, neprestano razmišlja o svojoj sestrici smrti, koji zavidi svojoj supruzi na bliskom odnosu koji je ostvarila s rakom koji ju je pojeo, koji je odustao od života. Bratova smrt, kćerin pokušaj samoubojstva, gubitak supruge - traume su koje ga nisu ojačale - naprotiv, one su ga ubile. Ubile su ga i on hoda po svijetu dok njegovo potrošeno srce otkucava svoje posljednje otkucaje. Smrt sve zna i on od nje ne sakriva svoje grijehe, ne sakriva, ali ih se ni ne stidi, čini mi se. On živi kao da sutra ne postoji, odavno si je priznao da bolje nije ni zaslužio.

"Prestani se bojati, propuštaš zadnje trenutke života zbog svog blesavog straha."



Smrt bake Anice, očeve mame, u meni je ostavila posebnu prazninu - ona koja se raspukne u čovjeku u trenutku kad shvati da je vremena ponestalo. Tik-tak, tik-tak, uvijek mislimo da je pred nama beskrajan niz dana, da imamo priliku nešto učiniti, da imamo vremena za ljude koji nam se ne uklapaju u raspored. Baka je živjela meni nedokučivim načinom života, i imala je karakter kojeg nikad nije opravdavala, a kojeg mi nismo mogli razumijeti. Uvijek sam mislila da s njom nemam Bog-zna-što zajedničkog. Znala sam gledati u bakine kvetekovski zeleno-plave oči koje su se nakon kraja njenog ovozemaljskog života preselile u duplje moje Franke i pitati se zašto je za života bila toliko zatvorena, često i neiskrena, što je krila, i je li nas skrivanjem svojih rana poštedila, ili kaznila.

Bojala sam se dugo nakon njene smrti da od nje neće u mom život ništa ostati jer ju nisam nikada upoznala, jer ju ni moja djeca nisu imala priliku upoznati. Ne volim nedorečenosti, a moja baka Anica bila je kraljica nedorečenosti.

Prošlog sam vikenda hodala do bakine stare kuće koja zjapi prazna - čeka renovaciju u koju se kune moj bratić, nasljednik. Čitala sam Nemirnicu i razmišljala o odnosu starog urara i njegove kćeri Dunje, koji je Mihaela Gašpar dirljivo i uvjerljivo prikazala svojim reduciranim, ali bogatim izričajem. "Uvečer gledamo televiziju, okruženi smo rečenicama i glasovima, obavijaju se oko nas kao predivo koje nas štiti od studeni. Da je Vesna živa, raskinula bi tu studen, obujmila naša ramena u azgrljaj i ja bih mogao reći Dunji da je volim, da sam negdje pogriješio. Kasnije, prije spavanja, zatvoren u svojoj sobi, potiho izgovaram sve rečenice koje bih joj mogao reći. Zamišljam da dodirujem njezinu kosu, da se skutrila u mojem krilu poput mačke i da joj govorim kćeri moja, tako jednostavne rječi koje su utamničene u mene, u mraku i čamotinji, koje se od neuhranjenosti više ne mogu osoviti na noge. Umrijet ću skoro, kažem Dunji ujutro. Kad umrem, ti više nećeš biti ničije dijete. Dunja odmah poseže za ekspres-loncem u koji će staviti tamni komad junetine i pristaviti juhu." Razmišljala sam o Dunji koja distrakciju pronalazi u kućanskim poslovima, samo da ne bi morala posegnuti u bunar nagomilanih strahova i boli. Da se ne bi morala usuditi.

Ništa nije onakvo kakvim se čini, pa tako niti moja baka Anica, s kojom sam u životu imala svega jedan intimni trenutak nalik trenucima kakve dijele bake i unuke. Možda je tog dana utjehu tražila u kapljici, ali suze su joj tekle poput bujice dok mi je govorila o ljubavi koju ima za svoju djecu i unuke. Nisam joj niti povjerovala, bili su to nekontrolirani izljevi osjećaja za koje nisam imala vremena, bilo je to previše za generacije zatomljivanja onog što se krije ispod površine, bilo je to previše za nju, i za mene. Ipak, sada, kad o tome razmišljam, nadam se da je to bio ranjivi trenutak koji joj je pobjegao kroz pukotinu u zidu. Nadam se da je on predstavljao ljubav koju nije znala pokazati, da je njime htjela poručiti da naučim nešto iz svega neizgovorenog tijekom njenog života, da je značio da se smrti nije nikad bojala, ali da ipak nije željela da ju uhvati nespremnu. Da, definitivno, smrti se nikad nije bojala, i sve što je o njoj govorila bila je samo provokacija - bilo je to neodustajanje, bila je to borba za preživljavanje, bio je to teret životnih nedaća koji joj je ojačao pleća, pleća na kojima je ponijela svoje tajne, ljubomorno ih čuvajući od drugih.



Hodala sam do bakinog dvorišta koje je mirisalo na sijeno, i na otučke. Muhe su zujale oko djedovog starog traktora, a ona drvena batina još uvijek je pridržavala vrata štale koja sam radosno otvarala kad god bi se krava otelila, a mi se došli diviti novom životu. Drvarnica je gotovo srušena, iako stropne grede još stoje čađave, a stare čizme leže na prašnjavom podu. Čardak je izgledao mrtvo, i nije mi polazilo za rukom prisjetiti se istovara kukuruza, obiteljske radne akcije koja je veselila baku, prilike u kojoj je nazdravljala, tuzi ili sreći, nisam sigurna. Nikad neću znati.

Ponekad nam ne preostaje ništa drugo nego se pomiriti, sa sobom, s drugima, s vremenom koje nepovratno leti, jer neke će praznine ostati, čak i kad na tren pomislim da mi je baka ipak nešto ostavila u nasljeđe - put na kojem koprive pure bosa stopala, i prkos koji tjera naprijed čak i kad život postane nemiran, i koji će tjerati i kad vremena ne bude napretek.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...