Preskoči na glavni sadržaj

Božićna riječ: otpor

U svojoj karijeri Framaša, imala sam priliku družiti se s mnogo svećenika. Kako sam bila među najmlađima i najznatiželjnijima u našoj zajednici, mlade sam fratre uvijek gnjavila pitanjima i provokacijama. Fra Smiljan bio je duhovni asistent Frame netom prije mog vremena, a o njemu se nadaleko pričalo da voli cigarete, da ide u diskoteku i ima CD kolekciju na kojoj bi mu svaki mladac pozavidio - ukratko, da je samo čovjek, kao i svaki drugi. Od fra Josipa naučila sam da čovjek nije rođen da bi bio sam i da nikad nije prekasno da otkriješ svoj poziv. Fra Igor uvijek je zračio veseljem i podsjećao da katolik ne smije biti čangrizav. Fra Bernardin inzistirao je na obrazovanju, i ja sam se počela diviti svakome tko ima želju uvijek iznova hraniti svoj um. Od fra Drageca sam naučila puno - i sjetim ga se svako malo, jer treba svaki dan slaviti, možda ti je zadnji. Fra Toni naučio me da su čudni putevi Gospodnji i da onaj tko pjeva dvostruko moli. Njegov brat, fra Nikola, pak, bio je moj prvi duhovni asistent i bio je prvi čovjek koji me ohrabrivao u sumnjama i uvjeravao me da trebam biti blaga prema onima koji sumnjaju, odnosno prema sebi (kasnije se ispostavilo da je i fra Nikola imao nekih sumnji, jer napustio je red i postao obiteljski čovjek, a meni priuštio priliku za strahovito razočaranje, a potom, razmišljanje i razumijevanje). Sretan je čovjek koji ima tu priliku - u vrijeme kad počinje razmišljati o Bogu, o sebi i o svijetu, podijeliti svoje dvojbe sa čovjekom kojem je Isus vodilja u životu, pritom uvažavajući sve njegove riječi, čak i one s kojima se ne slaže.

Danas nemam duhovnog asistenta - tu su ulogu u mom životu preuzele ukoričene knjige, ispisane rečenice i riječi (čini mi se da je život napravio puni krug, jer, "u početku bijaše Riječ..."). Frederic Beigbeder šašavi je francuski pisac kojem sam se utjecala u danima svoje ljubavi prema svemu frankofonom (dvije godine život mi je uljepšavala Francuska alijansa i ljudi u njoj). I on je, kao i ja, imao priliku razgovarati, kao gnostik, s teologom, i to, ni više ni manje nego - s biskupom Katoličke Crkve. Jean-Michela di Falcoa sreo je i ranije u životu, naime, bio je ravnatelj Beigbederove osnovne škole i jedini svećenik koji mu je ostao u lijepom sjećanju. Beigbeder mu se obraća s odmakom, potkraj tridesetih godina svog života, ispitujući ga u "Vjerujem, ni ja također" kojekakva ludasta pitanja - kakva bi postavio onaj koji Boga traži, ali i onaj traži dokaz da Bog ne postoji.


Biegbeder je glede vjere poprilično nezreo (u razgovoru često i podrugljiv), on molitvu pokore vidi kao kaznu koja omogućuje otkupljenje, sam se opisuje kao "vjernika koji ne vjeruje", koji dolazi u crkvu prigodno, na krstitke i na vjenčanja, a dok moli, "gleda svoje cipele", "mrmlja napamet naučene lekcije, ali bez uvjerenja", a s biskupom polazi na put koji bi ih obojicu trebao obogatiti, prisjećajući se najprije ranih utjecaja i učenja o Bogu.

"Ispituješ li me da ne bi saznao tko je Bog i gdje je On zato što ga nisi našao, držim da sam ti dužan odgovoriti, ustvrdivši da moja generacija nije dovoljno učinila da bi dopustila tvojoj da Ga nađe."

Kad govori o utjecaju religije na dijete, biskup govori da "osoba zadužena za nauk vjere ima zadaću svjedočiti ono što je sama otkrila u Bogu". U ranom djetinjstvu nisam u svojoj blizini imala nekoga tko bi svjedočio o važnosti vjere u svom životu, i čini mi se da je za nauk vjere u mom djetinjstvu bila zadužena glazba - o Bogu sam najviše naučila pjevajući duhovnu glazbu. Tek sam u tinejdžerskim godinama počela tražiti, iako tad nisam bila svjesna ni što ni koga tražim. Biskup Beigbedereu govori o traganju za Bogom, naglašavajući da su i naša zanimanja često odgovor na naša traganja, a razmaženi pisac od njega zahtjeva definiciju Boga, želeći da mu biskup potvrdi teoriju da je Bog u "zemaljskim savršenstvima koja streme Bogu" (u prizorima iz prirode ili u Mozartovoj glazbi). Biskup, ironije li, ne popuje nevjerniku, nego o Bogu govori ne nastojeći Ga racionalno objasniti - on Ga doživljava kao "stalnu nazočnost pokraj njega".

"Mnogo govorimo o njegovoj tišini, a isuviše rijetko o našoj gluhoći."


"Ja ne prilagođavam svoju religiju. Vjerovanje nije veliko samoposluživanje u kojem ćemo napuniti svoja kolica onime što nam se sviđa, ostavivši pritom sve ostalo, kako to čine neki koji se nazivaju praktičnim katolicima, a koji tvrde da ne vjeruju u Uskrsnuće."

Beigbedera mori besmisao - jasno mu je da čovjek današnjice na poznaje svoju svrhu i da se okreće hedonizmu, konzumerizmu i individualizmu iz očaja, ali on ne želi biti sljedbenik suvremenog svijeta, on želi u nekoga vjerovati, poglavito zbog svoje kćeri. Ali, čini se da mu je lakše pronaći argumente protiv Boga, nego za njega. Jedno od glavnih pitanja svakog sumnjičavca je - ako postoji Bog, zašto svijetom haraju podjele, sukobi i ratovi? Biskup govori o popuštanju pred zlom, o slobodnoj volji koja nam je dana i koja može rezultirati i potpunim odbacivanjem Boga, i ponovno se vraćamo na rješenje svih svjetskih problema - kad bi svaki čovjek bio svjestan svoje nesavršenosti, kad bi preuzeo odgovornost za svoje propuste, gdje bi nam bio kraj... 

"Što se više ispraznim od samoga sebe, od svakog egoizma u sebi, od svega onoga čime se ne ponosim, više se prepuštam Bogu."


Čitajući ovu malenu ljubičastu knjižicu (ljubičasta je boja koja u liturgiji predstavlja susret Boga i čovjeka koji slijedi nakon poniranja u otajstvo), shvatila sam da ni u jednom trenutku svog života nisam sumnjala u Božju prisutnost i postojanje, a svejedno s Beigbederom, koji se ni ne smatra vjernikom, imam toliko toga zajedničkoga. Danas sam svjesna - ne sumnjam ja da Bog jest, ali sumnjam da On jest za mene. Teško mi je povjerovati da sam jedna od Njegovih miljenica - oholo mislim da moram sve sama, jer moje organizacijske sposobnosti jače su od Njegovih planova. Oholo se uzdam u svoju volju, ali ne tražim od sebe previše, idem linijom manjeg otpora. Zato svake godine slavimo Božić - zato se redovito (Otac djeci uvijek sve mora ponavljati bezbroj puta, zar ne?) prisjećamo dana kad je silan i moćan Bog morao sići na Zemlju kao maleno nemoćno dijete, računajući da će se čovjeku srce smekšati tek nad licem nevinog novorođenčeta. Djeca nas mijenjaju, djeca nas tjeraju da budemo bolji, da budemo uzori, pa i da sami tražimo sebi uzore koji nas uče ljubavi i praštanju. Djeca ispituju naše prioritete, a kroz odgoj uviđamo da je pogrešno uvijek ići linijom manjeg otpora, jer upravo kroz teškoće naš život rodi obilatim plodovima (a vrt valja redovito okopavati i gnojiti da bi rastao). Zato, nad jaslicama se danas predajem utješnoj misli - ta uvijek sam cijenila buntovnike s razlogom, vrijeme je da i postanem jedan od njih. Dokle god budem pružala otpor svijetu u kojem živim, bit ću dobro, bit ću Božja.

"I pitam se, u odnosu na te ljude dobra i u odnosu naspram zlu, zašto češće slušamo vraga nego Boga. Zašto lakše popuštamo njemu nego Bogu?
Sam si rekao. Mi "popuštamo" zlu. "Popuštamo" lakoći, prepuštamo se lošim sklonostima. Zauzvrat, udovoljiti Bogu predstavlja čin volje, gotovo junački korak. S jedne je strane nizbrdica kojoj se dovoljno prepustiti, a s druge je strane napor, zahtijevanje"

Za ovu sam knjigu saznala od Manje, koja dijeli divan sadržaj na stranici "Čitam i kuham", i koja uvijek nađe vremena za moje misli. Njoj, kao i svima koji prate ovaj blog i koji si dopuštaju prepoznavanje i razmišljanje, želim radostan i blagoslovljen Božić! Sumnjajte i tražite, jer, tko traži, nalazi...

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Volim žene u četrdesetima

Naravno da sam se prepoznala. Naravno da sam se prepoznala u ženi koja kupuje cvijeće "da ga nosi u ruci dok šeće", koja želi udovoljiti svom mužu, koja se neprestano pita kakav dojam ostavlja na svoju djecu i koja ne može odoljeti lijepim neispisanim bilježnicama u izlogu trafike (u Tediju izbjegavam čitavu jednu aleju bilježnica). Zar se vi ne prepoznajete? Nisam ni dovršila "Na njezinoj strani", ali morala sam se dati "Zabranjenoj bilježnici", najpopularnijem romanu Albe de Cespedes, talijanske književnice koja je nadahnula Elenu Ferrante. Kad je objavljena 1952., "Zabranjena bilježnica" šokirala je javnost autentičnošću, intimom, pronicljivošću, a jednako šokira i danas (možda i više, jer smo u međuvremenu neke stvari gurnule još dublje pod tepih, želeći biti heroine svojih života). Roman, pisan u prvom licu jednine, započinje ležerno. Žena u četrdesetima, Valeria, na trafici kupuje mužu cigarete, i kupuje si bilježnicu. Nedjeljom je zabranje...