Preskoči na glavni sadržaj

Rogus - osječka gotička priča koja bi se svidjela i Zagorki

Prije nekoliko sam se mjeseci zatekla u Pepermintu na kavi s Ivanom Šojat. Upoznala nas je zajednička prijateljica - njezina susjeda, moja kolegica (sad mi se to čini smiješnim - nas dvije, sudac i daktilograf, sjedimo na kavi s književnicom koja ispisuje likove identičnih zanimanja), znajući da sam obožavatelj njezinih knjiga. Ivana je tog dana pričala o sindikatima, o plaćama kazališnih djelatnika, o posmrtnoj pripomoći, o kremiranju, o njuškanju po arhivima, o profesoru latinskog koji joj je pomogao oko prijevoda zapisnika sa suđenja ženi koja je u Osijeku spaljena na lomači kao vještica, posljednja u nesretnom nizu. Učinila mi se teatralnom, svestranom, zanimljivom, iritantno empatičnom, ali ako bih je morala opisati jednom riječju, bila bi to - energija. Načevši njezin posljednji roman, "Rogus" (lat. lomača), brk mi se nasmiješio jer protagonisticu odlikuje ista ta energija. Ona možda jest zatomljena, jer mlada osječka arheologinja Angelina Pavković nije zadovoljna životom koji vodi (distanca između nje i njezinog partnera Jakova, racionalnog fizičara, nepodnošljiva je i čitatelju), ali ondje je - u njoj se kriju čitavi svjetovi, i ja sam jedva čekala da se rasprsnu. Zato, iako sam ovaj roman čuvala za jesenske dane (romane Ivane Šojat najradije čitam tijekom maglovitih, studenih dana), nakon pročitanog prvog poglavlja, nisam ga mogla odložiti.


Angelina od djetinjstva nosi teret čudnih, ali lucidnih snova, i oduvijek traga za počelima - svojima, tuđima, za počelima dobra i zla. Kad radnici u dvorištu jednokatnice na Štrosiki pronađu crne cigle (Gospon Pest ovdje ima svoje prste!), Angelina će zaroniti u dubine u kojima je teško plivati, koliko god čovjek vjerovao u ćiribu ćiriba - muke njezine prezimenjakinje iz 18. stoljeća, posljednje osječke vještice, proključat će ispod njezine kože.


Trg svetog Trojstva - zgrada Rektorata, Arheološkog muzeja i Kužni pil


Jezik Ivane Šojat nabijen je slutnjama, snovima, nadnaravnim, strahom, mrakom, jezom, prošlosti koja pulsira ispod površine sadašnjosti - svaka rečenica je podražajna - pa se na njega čitatelj mora naučiti, mora se oduprijeti porivu da ga pripitomi, jer kao što to biva i s ljudima, tek kad ga prihvatiš takvog kakav jest, tekst se prestane otimati, postaje krotak. Ivanine rečenice uvijek me podsjete na teksture nalik smoli, masti, nečemu teškom za podnijeti, teškom za prožvakati, za skinuti sa sebe, a atmosfera "Rogusa", nalik katranu, nije iznimka - čitajući, imala sam osjećaj da sam u mrklom mraku, da je zrak gust i vlažan, da miriše na paljevinu, da utječe na mene više nego bih željela. Ivana je sklona riječima kao što su kuljati, kaljuža, kužno, gnoj, trulež, vlaga, gmizati, svirepo - ali straha nemajte, ona ima naviku povesti čitatelja u tamu, ali uvijek ga brižno izvede na svjetlo, znajući da se oči koje su vidjele mrak najviše raduju zori.

 
Firingerovom ulicom



Ovaj roman svidjet će se povjesničarima amaterima (oni profesionalni mogli bi cjepidlačiti nad feminističkim podtonom priče i isticati da su za vještičarenje jednako često bili gonjeni i muškarci, ili nad neobičnim izborom stratišta, ističući da Gornji grad nije imao stratište do izgradnje Županijske palače, a da je osječka Kapelica Kamenitog križa podignuta da bi se okajali grijesi onih koji su na tom mjestu izvršavali smrtnu kaznu nad svojim susjedima), lokalpatriotima (čuvši da se zanimam za povijest Osijeka, moj me kolega drsko optužio da postajem Osječanka), ali i obožavateljima gotičkih romana. U maniri (moderne) Zagorke, Ivana Šojat se (ponovno) pretvorila u pučku dramatičarku i u gotičkoj priči ispreplela život zaboravljene Pavkovićke iz 18. stoljeća sa životom suvremene Pavkovićke (toliko je profesionalno deformirana da vam čini da se autorica pravi važna nabrajajući arheološka otkrića i povijesne zanimljivosti koje okupiraju njezin um), koja vjeruje u energiju koja se ne gubi, nego se prelijeva iz tijela u tijelo, ostavljajući za sobom samo prazne kućice puževa. Neugledni brat renesanse, barok, savršeno je portretiran - gotovo sam mogla čuti korake vojnika po popločanoj Tvrđi, zvona kapucinske crkve, žamor krčmi ili bludilišta, mogla sam osjetiti građansku, svjetovnu i vojnu stvarnost, naježiti se. Osim suvremene narativne linije, Ivana Šojat ponudila je i minulu. Lik koji čitatelja vodi onkraj vremena pisar je na suđenju Anici Pavković, optuženoj za vještičarenje od strane susjeda. Pisar Stjepan Špišić, iako govori arhaično (divno napisano!), empatijom nam je nalik više nego oni koji vode legitimni kazneni postupak u kojem se okrivljenika može osuditi samo na temelju priznanja, danog silom ili milom. On je udovac koji dane provodi u razgovorima s fratrima i birtijašima, oplakujući svoju suprugu, koju je uzela kuga - on nikad nije vidio vješticu. Njegov je unutarnji svijet živ, bolan i intenzivan kao i svijet primarne pripovjedačice, istine žedne i pravde gladne Angeline (koja, kao i Mirna u romanu "Sama", ima prijateljicu Jasnu, uz koju je sve jasnije) - on je lučonoša i nama i Angelini u mračnim vremenima ozakonjenog straha, praznovjerja i neznanja.



"Koliko zapravo odlučujemo sami o sebi, a koliko nam sudbu kroje Bog, usud i drugi?"





Ovaj me roman podsjetio na "Unterstadt". Doduše, nisam nad njim plakala, ali mjestimično sam gubila ravnotežu, preispitivala svoje pojmove slobode i pravde, i istovremeno osjetila neodoljivu želju za stapanjem s gradom u kojem živim, a u kojem nisam rođena. U reinkarnaciju ne vjerujem, ali u povijest vjerujem. Vjerujem da se ponavlja, ako joj dopustimo, ako se pridružimo gomili, odamo se malodušnosti, ako nam legalitet postane prioritet, ako ušutkamo svoju savjest, ako zanemarimo ono što u svojoj čovječjoj nutrini prepoznajemo kao dobro. Vjerujem da je moj život važan, jednako kao i život onih koji su prije mene hodili ovim ulicama. Pomisao da mi njihove duše nisu strane zato što postoje ljudi koji vole ovaj grad i koji neumorno pišu o njemu (pozdrav Grguru Vremeplovcu, btw!) pruža mi neobičnu utjehu, koju nisam ni znala da trebam. 






Crkva svetog Mihaela

Nisam sigurna koji će osjećaji preplaviti čitatelje koji Osijek ne poznaju, pa sam, čitajući i bilježeći - šetala. Šetala sam Trgom Vatroslava Lisinskog (kraj Crkve svetog Ante, radnici su uklanjali tragove Festivala svjetla), pa prošla kraj zgrade Rektorata, kratko sjela na klupicu, pretvarajući se da sam Angelina, da radim u Arheološkom muzeju. Odoljela sam zvuku tamburica iz glazbene škole, pošla u Franjevačku, u Firingerovu (hm, kladim se da ne znate tko je bio Kamilo Firinger), u kojoj se među gusto isprepletenim baroknim kućama krije Državni arhiv. Skrenula sam ulijevo u užurbanu Kuhačevu, i, u potrazi za rodnom kućom Franje Kuhača, našla kuću u kojoj se rodio slavni Franjo Krežma i slavni krokant njegovoga oca (krokanta nema, ali možete popiti kavu u nekom od kafića). Pratila sam tračnicu starog (prvog hrvatskog) tramvaja pa skrenula udesno, udaljila se od Ulice Danice Pinterović, pošla prema Crkvi svetog Mihaela, otkriti tragove masonske lože, ili Kasim-pašine džamije. Cigle, posvuda su cigle. Pipala sam cigle u Klaićevoj (sadašnji vlasnici mijenjaju prozore predivnoj kući s ogradom i vrtom, kojoj se oduvijek divim). Gubila sam se u kibicinfensterima, negdašnjim stajama u kojima danas živi čovjek, oronulim fasadama i popločanim ulicama. Biciklirala sam, potom, Europskom avenijom, prošla kroz šuškavi drvored u Parku kralja Tomislava (spretno sam izbjegla kestenje rasuto po stazi), pa se promenadom vratila u realnost, na posao na kojem svakodnevno primjenjujem zakone (ipak, volim misliti da živim slobodno od zakona - izraz je to kojem se utječem od studija), duboko uvjerena da postoji pravda, ali ne nužno na ovom svijetu.

Kuća u Klaićevoj



Kibicfenster

"Svijet se istodobno mijenja i ostaje isti, ciklički. Uvijek nam se naše vrijeme čini najgorim, uvijek težimo vratiti u minulo, u ono što mislimo da poznajemo. Zlo koje poznajemo uvijek je valjda manje od onoga koje tek treba doći. A svako se vrijeme nečim bori protiv kaosa kako kaos ne bi prevladao. Čak i ako toga nismo svjesni.

Zapravo je uvijek umjetnost ta koja nas spašava, koja poništava mrak, ona varkom blještavila nadvisuje, uzvišeno natkriljuje sve pokolje, pošasti, gladi, neimaštine, nepravde, progone. Na spomen baroka ljudima poslovično na pamet padaju Bach, Scarlatti, Rubens. Nipošto kuga, ratovi, glad ili progoni vještica. Premda su Bach i kuga suvremenici. Bach uvijek pobjeđuje. Ljepota pobjeđuje. Možda sam nepravedna prema baroku, koji je morao biti pretjeran da bi nadglasao mrak koji je čovječanstvo u to doba opasavao sa svih strana."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

10 koraka do ljubavi

Velikim se uspjehom smatra održati vezu nekoliko godina jer je ljudima danas lakše odbaciti, nego popraviti, o čemu govore i bračne statistike. Iako se šalim da je sramota što sam toliko dugo u vezi, a dotičnog gospona nisam uspjela natjerati da me odvede pred oltar (ajme, bit ću ka Bepina cili život!), zapravo sam ponosna na nas i još uvijek se budim sa smješkom na usnama, bez obzira koliko daleko od mene on sanjao. Pitaju me u čemu je tajna, kako se dogodi takva ljubav. Lako, najčešće se dogodi uz slatke poljupce i stidljive poglede! Na stranu s poljupcima, to je onaj dio veze u koji ne biste trebali ulagati poseban trud - privlačnost ili postoji ili ne - danas, na godišnjicu naše ljubavi, s vama dijelim nekoliko naših "tajni": 1. Imajte strpljenja! Ljubav ne možete isplanirati, niti organizirati. U vrijeme kada sam upoznala svog odabranika, nisam bila zainteresirana ni za koga, a prije njega hodala sam sa svojim sadašnjim najboljim prijateljem i pomirila sam se