Preskoči na glavni sadržaj

My heart will really always go on

Ne znam jeste li bili stanovnik ovog svijeta 1997.  i sjećate li se uopće događaja iz tog vremena, ali to je bila godina Titanica. Klasična priča o ljubavi između mladih iz različitih društvenih slojeva postala je epska kada ju je James Cameron postavio u kontekst plovidbe najluksuznijeg broda s početka 20. stoljeća, koji je tako slavno potonuo na dno Atlantskog oceana 15. travnja 1912. Titanic je snimljen s budžetom od gotovo 200 miljuna dolara, osvojio je Oscara koliko i Ben Hur, proslavio je englesku ružu Kate Winslet, svi su slušali My heart go on, u školi su svi imali bilježnice sa slikama iz filma, a svaka tinejdžerica sanjala je o svom Jacku, koji bi je jednog dana nacrtao kao jednu od svojih Francuskinja (btw, jeste li znali da je scena gdje Jack crta Rose jedna od prvih snimljenih za film jer ostatak seta nije bio spreman za snimanje, a da je sam crtež načinio upravo James Cameron?). 


Našički Dom kulture prikazuje filmove samo nedjeljom, ali Titanic se 1998. (jer kod nas svi proizvodi zapada dođu s malim zakašnjenjem) prikazivao desetak dana, i svaki dan su ljudi u dugim repovima uzbuđeno čekali da bi ga pogledali. Cijeli događaj, kao i sam film, spoj istinitog događaja, ljubavi, drame, akcije, specijalnih efekata (sve što volim!), bio je spektakl. Zbog filmova kao što je Titanic i zavoljela sam ići u kino - još uvijek se sjećam kako su svi u kinu spontano zapljeskali na scenu Roseinog dlana na staklu zamagljenog automobila, a nasmijali se kada je prastara Rose, crveno nalakiranih nožnih noktiju, bacila srce oceana u ledeni ocean - iako su film gledali i roditelji s djecom, i mladi parovi, i lokalni političari i profesori i  klošari - i svi su po izlasku iz kina negodovali jer Rose nije maknula guzu s tih vražjih vrata. Kutiju kokica od tog povijesnog dana još uvijek čuvam, a svake godine u ovo doba pogledam Titanic.



Priča o mom pradjedu koji je išao na Titanic, ali je na njega zakasnio, prenosila se s koljena na koljeno i prije nego se Jack ukrcao na brod u Southamptonu. Nisam sigurna odakle je krenula i ima li u njoj istine, ali ta priča nije mi puno značila prije nego sam pogledala Titanic kojime sam postala opsjednuta. U tome sam nalik Jamesu Cameronu - kada me nešto zanima, proučavam to koliko god je to u mojoj moći (i Cameron je Titanic snimio zbog svoje opsesije olupinama brodova). Godinama sam čitala sve o Titanicu što mi je dospjelo pod ruku, ponajviše djela hrvatskog titanikologa Slobodana Novkovića, od kojeg mi je najdraža knjiga TITANIC - Hrvati u katastrofi stoljeća. Naime, u trećem razredu na Titanicu je putovalo trideset Hrvata, mahom Ličana, a samo troje je preživjelo tragediju spasivši se skokom u hladnu vodu - Nikola Lulić, Mara Osman-Banski (na slici dolje sa sinom Ivanom 1913.) i Ivan Jalševac. Posadu Carpathije koja je došla u spas Titanicu, pak, sačinjavali su mahom Istrani i Riječani, što je i razlog zašto je jedan od rijetkih sačuvanih prsluka za spašavanje s Titanica, a jedini u Europi, danas u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja u Rijeci.


Cameronove dokumentarce o samom posjetu olupini Titanica pogledala sam na desetke puta, proguglala sam sve što o Titanicu na Internetu piše, i još se nisam zasitila priča s Titanica. Još uvijek me ta priča fascinira, još uvijek me pogađa činjenica da se 1500 ljudi u jednoj noći utopilo (što osobno smatram najužasnijim načinom umiranja) ili se smrznulo u hladnoj vodi Atlantika Ipak, istovremeno me i oduševljava postojanost ljudskog duha - činjenica da se ljudi i u najvećim tragedijama sjete onih neprivilegiranih, da su spremni dati život, ali su se i spremni za njega boriti. Priče onih preživjelih, ali i umrlih, na Titanicu neiscrpna su inspiracija i danas, 101 godinu nakon što su se svjetla Titanica posljednji put ugasila.


 

Često mislim na sve njih na dnu oceana, na sve one uredno posložene, nenapukle, tanjure, na lustere i oslikana vrata koje nagriza hrđa, na kapute i čizme koji su ukupani u pijesak baš kao da njihov vlasnik sniva na dnu oceana, na dječje cipelice, ukosnice, šešire, nerazbijene naočale koje su pronašli ronioci, na ležaljke koje su postavljene na dno oceana baš kao da čekaju da sunce obasja palubu, na sve ugledne bankare i njihove ženice u skupim haljinama, na siromašne švelje koje su se nadale boljem životu preko bare, na mornare, konobare, kuhare, svirače i spremačice, na sve majke, očeve, dječicu, djedove i bake - i sigurna sam da su oni jedno svoje putovanje sretno priveli kraju - ono putovanje prema nebu koje nas sve čeka kada isteknu naše posljednje minute.




Primjedbe

  1. Divna priča. Itekako se sjećam filma i svu famu oko njega jer je to bio prvi film zbog kojeg smo prijateljica i ja odlučile iz našeg malog mjesta otići same gledati u gradsko kino. Bile smo tada u 8. r. i za nas je to predstavljalo nešto velikooo, nešto što odrasli rade. Godinama kasnije skupljalo se sve što ima veze s filmom i glumcima. Baš si mi probudila divno sjećanje <3

    OdgovoriIzbriši

Objavi komentar

Speak up! :)

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...