Preskoči na glavni sadržaj

Pripreme za Irsku (7)

Nisam oduvijek učila o mjestima čitajući knjige. Zapravo, to sam se naučila dok sam živjela Šibeniku. Valjda sam tada shvatila da nas mjesta u kojima živimo mogu oblikovati, ako im dopustimo. Živjela sam sama, usamljeno, i silno sam se željela sprijateljiti s gradom. Često sam posuđivala "Stari Šibenik" Milivoja Zenića, čitala "Katedralu" Ive Brešana, čak sam kupila i knjigu meni nepoznatog šibenskog snimatelja Antonija Barišića "Srest ćemo se opet". Iako upoznati grad nije bilo dovoljno da se ukorijenim ondje, naviku biranja knjiga po geografskim mjerilima ponijela sam kući, u Osijek (u kojem sam studirala, ali kojeg nikad ranije nisam poželjela bolje upoznati).


Mjesecima se pripremam za put u Dublin čitajući irske pisce (ranije sam čitala Murdoch, McCana, Trevora, Rooney, O'Connora). Posljednjih nekoliko mjeseci posvetila sam se Enright, Keegan, Banvilleu, French, O'Brien, i naravno, Jamesu Joyceu. Nisam pročitala sve knjige koje sam željela (vjerojatno ću i nakon putovanja nastaviti čitati irsku književnost - sad je to velika ljubav, drukčije ne može), ali pročitala sam dovoljno. Nisam čitala romane Meave Binchy, ali gledala sam "Krug prijatelja", snimljen po njezinom romanu. Nisam čitala ni "Brooklyn" Colma Tóibína, ali samo zato što je i filmska adaptacija bila dovoljna da dušu isplačem. Kad smo kod filmova, gledala sam ja i "The Commitments", i to nekoliko puta, ali knjiga, selfpublished knjiga, po kojoj je film snimljen, nije prevedena na hrvatski jezik. Tek su dvije knjige Roddyja Doylea prevedene - "Bebač" i "Paddy Clarke Ha Ha Ha". Objavljena 1993., ta je knjiga irskog pisca osvojila Bookerovu nagradu, pa sam je potražila u knjižnici.

"Tata je držao Sinbada. Držao ga je za ruke i nadvio se iznad njega. Nije ga još udario. Sinbad je spustio glavu. Nije se otimao.
"Kriste svemogući", rekao je tata.
Sinbad je sipao šećer u spremnik za gorivo u sutu gospodina Hankyja.
"Zašto radiš takve stvari? Zašto si to napravio?
Sinbad je odgovorio.
"Đavo me iskušava."
Vidio sam kako je tata popustio stisak kojim je držao Sinbada za ruku. Uhvatio ga je za lice.
"Prestani plakati, hajde. Nema potrebe za suzama."
Počeo sam pjevati.
"KAD SE VRATI KUĆI ON MAMI REČE,
DJEVOJKE SE NE OSTAVLJAJU SAME UVEČE..." 
Tata mi se pridružio. Podigao je Sinbada i zavrtio ga. Onda sam ja bio na redu."


Patrick Paddy Clarke desetogodišnjak je koji živi u Barrytownu, naselju u sjevernom Dublinu, krajem šezdesetih. Paddy je najstarije dijete od njih četvero, a njegov brat Francis, zvani Sinbad, vjerni mu je kompanjon. Njihova banda derana uživa u igri na lokalnom gradilištu, igraju nogomet (i gledaju kad god igra George Best), igraju se gubavaca i Geronima, oponašaju Peru Djetlića, gledaju "The Three Stooges" i Stanlia i Olija (volim pisce koji vole televiziju i film - oni znaju da fiktivni likovi mogu mijenjati živote), pa smišljaju od čega je umro gospodin Quigley, muž čangrizave susjede kojoj je društvo derana redovito razbijalo kupaonske prozore ("...tata je rekao da je gospođa Quingley toliko gnjavila gospodina Quingleya da je od toga umro, ali mi smo se držali svoje verzije, bila je bolja.") i vazda imaju katrana na đonovima. Paddy ne voli sendviče u staniolu, a bilježnice su mu umotane u tapete koje su preostale tetki Muriel kad je uređivala kupaonicu. On je fakin koji iz čista mira zadaću iz engleskog jezika napiše na brajici, iako mu učitelj nije slijep, koji pravi hostije od žemički pa ih nudi bratu kad se upljesnive. On po zviždanju zraka i načinu na koji se zatvaraju vrata zna plače li mama u prizemlju, on primjećuje oborene poglede, on traži trag ruža na ovratniku tatinih košulja, jer je takav trag vidio u filmu i njegovim je pronalaskom uvijek započinjala svađa glumaca. On pokušava razumjeti zašto tata ne voli mamu, iako je bila bolja od drugih mama, koje su mirisale na cigarete, dugo se ljutile i bile debele.


"Sad su se stalno svađali. I kada nisu ništa govorili, opet su se svađali. Način na koji je presavijao novine i okretao ih, time je nešto govorio. U tome kako je odlazila na kat kad bi jedna od sekica plakala, teško bi uzdahnula i zaustavila se, htjela je da vidi kako je umorna. To se je događalo. Vjerojatno su mislili da to uspijevaju prikrivati.
Nisam razumio. Ona je bila krasna. On je bio drag. Imali su četvero djece. Ja sam jedan od njih, najstariji. Glava kuće kad nema tate. Grlila nas je duže nego obično, pritiskala k sebi i gledala pokraj nas negdje u pod ili strop. Nije primijetila da sam se želio izvući iz zagrljaja, bio sam prestar za to. I to pred Sinbadom. Još uvijek sam volio njezin miris. Ali ona nas nije grlila, ona se grčevito držala za nas."

Ukratko, ovaj je simpatični roman popis nepodopština koji bi trebalo držati dalje od djece. Pisan je u vignettama (Roddy je jednom rekao da je za vrijeme pisanja romana imao dvoje male djece pa nije imao vremena ni za kakav drugi format), nema klasičnog zapleta i raspleta, što je valjda i logično - jer oponaša struju svijesti jednog dječaka. Zapravo, neodoljivo me podsjeća na Tribusonov "Ne dao Bog većeg zla". Da, Roddy Doyle irska je inačica našeg Gorana Tribusona! Osim što je slatko-gorki bildungsroman, "Paddy Clarke Ha Ha Ha" je i nostalgični prikaz gradskog razvoja Dublina (sam Roddy rekao je da je odrastao na gradilištu), nekih od irskih retro proizvoda (djeca jedu karamele Clarnico Iced, kekse Polo i Mariette te čokoladice Golly Bar), ali i brojih narodnih irskih pjesama koje se prenose s koljena na koljeno, kao npr. Muirsheen Durkin - bar nama koji učimo o Irskoj čitajući.


U svakom intervjuu Roddy Doyle, nekoć učitelj engleskog jezika, naglašava svoju ljubav prema irskom jeziku - ona je opipljiva i u njegovom tekstu. Čitajući "Padddy Clarke Ha Ha Ha", prvi put sam poželjela čitati na izvornom jeziku, izgubiti se u slengu dublinskog kvarta... zaviriti u dublinske knjižare i antikvarijate, slušati irsku glazbu na Grafton ulici... U godinama muke, Irce je njihova umjetnost bodrila, podizala im moral i oživljavala (iskričavi) duh. Pokušavam tom oduševljenju irskom umjetnošću dopustiti da me obuzme dovoljno da zaboravim na anksioznost koju uzrokuje pakiranje odjeće za izuzetno čudnjikavo irsko vrijeme (zašto ono ljudi vole putovanja?), dok gledam "Cast away" (za svaki slučaj) i izgovaram pokoru koju sam dobila na posljednjoj ispovijedi (jer tako se katolici pripremaju za let avionom). Dišem duboko (i još dvojim koju ću knjigu ponijeti sa sobom, da ju čitam među oblacima, osim "Čovpasa" i "Izadore Moon", dakako). Mislim na zelenu boju. Mislim na zagrljaje. Mislim na smijeh, na fish and chips, na ocean u nosnicama, na vjetar, na lijevu stranu ceste. It'll be grand - rekli bi optimistični Irci (sarkastični bi rekli:"Sure, it'll be grand!", ali pustimo sad njih!). It'll be adventure, to je sigurno. 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Spisateljice biraju

Moja se Franka ovog mjeseca uhvatila u koštac sa svojom prvom velikom (čitaj: dužoj od dvadesetak stranica) lektirom, Nazorovim "Bijelim jelenom". Ona u tom procesu ne uživa koliko bih ja željela - uz nezaobilazno križanje ruku na prsima ona pući usnice i govori: "Mama, radije bih čitala Izadoru Moon! (hej, svatko ima svoju omiljenu likicu!)", ali ja se svejedno (ili - baš zato) trudim razgovarati s njom o pročitanom. Jer, nije bitno ni mjesto ni vrijeme radnje (tome me poučio prosjak Luka iz Julijanine " Tko se boji lika još "), a ni Nazorov stil pisanja, bitan je taj lik male guščarice Anke koja spava u jelenjem ležaju i čini dobro svim žiteljima Vranje, samozatajno i velikodušno. Njezin duh pretapa se u poruku koju devetogodišnjaci trebaju primiti u svoja srca, ona je nesebični lik kojem trebaju dopustiti da ih povede za ručicu kroz mračnu šumu zvanu život. Prepoznavanje, maštanje, nadahnuće, empatija - nije to od roda, to je od književnosti koja nam po

Put posut lišćem i zubatim suncem

Kad se ujesen nađem pod kakvim krošnjama, u mislima mi se javi Cesarić. Znam ja da je to zbog jesenske indoktrinacije naših nastavnica hrvatskog jezika, ali ne mogu si pomoći - tko se jednom zarazi riječima sjete i čežnje, taj ih traži cijeloga života. Možda, pošavši u šetnju, nisam ponijela Cesarića, ali polen prikrivene boli koja mu komplementira nosila sam u torbi - novu knjigu Julijane Matanović, "Stoji ti put", u izdanju Neolita , kuće Marka Gregura.  "Tišina priskrbljuje dostojanstvo stvarima o kojima smo pred većinom drugih bića prisiljeni šutjeti." U ovoj (pre)kratkoj knjizi Julijana Matanović je ispisala sudbine triju žena i triju proročica. Kaja je konobarica koja živi kraj zadruge. Muž joj je šofer autobusa, a i prvu je ženu znao odalamiti, znale su to i komšije (volim Julijanine riječi - odalamiti, šporet, sepet, pletara, potrefiti, fasovati... - k'o da čujem svoju mamu kako priča, a meni su mile priče moje mame). Kaja je cura od zanata, ona prima mu

Bit će sarme ove zime

Nekoć davno iliti krajem devedesetih, sviđao mi se jedan Slaven. Tad mi to nije bilo nimalo čudno, ali Slaven je živio u hotelskoj sobi. U toj je sobi osječkog željezničarskog hotela živjela cijela njegova familija. Slaven je bio stariji od mene, slušao je Nirvanu, furao se na Cobaina, a sličio Nicku Carteru - imao je plavu kosu, plave oči i nije znao reći "r", i dok sam, provodeći praznike kod tetke i tetka, koji je bio domar hotela, družila s njim, nije mi pričao o životu prije hotela. Slaven je imao komšije, k'o sav normalan svijet - u susjednim sobama živjele su druge obitelji. Jednom sam bila u sobi njegove susjede Manuele sa šestog kata - sjećam se, posvuda su bile stvari i Manuela se zbog nereda svađala sa starijom sestrom - ali nije mi bilo nimalo čudno vidjeti njihov ekskurzijski život u maloj sobi. Štoviše, zavidjela sam im jer je hotel bio pun djece. Slavili bi rođendane i dočekivali Nove godine u hotelskim salama (otplesala sam tamo svoj prvi stiskavac), pis

Prokleto prvo lice jednine

Možda ste mislili da sam odvajkada željela biti pravnik kao popularna Ally McBeal, ali većinu svog srednjoškolskog staža bila sam uvjerena da ću biti student hrvatskog jezika i književnosti. Sad shvaćam da taj put nisam priželjkivala zato što sam voljela čitati (u to vrijeme čitala sam većinom krimiće i trilere), nego zato što sam voljela pisati. Pisanje školskih zadaćnica bilo mi je omiljeni zadatak - ispunjavala sam ga lako, i ispunjavala sam ga dobro. Lektorirala sam razrednim kolegama zadaćnice, a i pisala ih (volim misliti da sam pridonijela školovanju ponajboljih hrvatskih kineziologa, strojara, matematičara, ekonomista, kemičara i glazbenih producenata) - kad bi se naša profesorica Mlinac rasplakala, znala sam da sam uspješno prenijela emocije na papir. Bježala sam u literaturu, a bježim i danas. Na svakojake načine. Kao petnaestogodišnjakinja sam pročitala "Zašto sam vam lagala" i zavoljela žensko pismo ("žensko" u "ženskom pismu" mi nikad nije zvu

Na kavi s Julijanom

Već sutra pakirat ću kofere i uputiti se kući, gdje me čeka ludnica koja uključuje jednu djevojačku zabavu i jedno vjenčanje, stoga je ovaj utorak savršen za uživanje u suncu, rahatlokumu i - kavi.            „...baka je znala da iza svake uspješne žene stoji značajna količina ispijene kave.“ Kad već ne mogu spavati, dočekala sam knjižničarke koje su dolazile na posao ispred knjižnice, pa već na samom ulazu spazila posljednju knjigu Julijane Matanović - Na početku i na kraju bijaše kava. Iako mi je to oduvijek bila velika želja, Julijanu, književnicu i docenticu na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, nikada nisam osobno srela. Na našem prvom dejtu, književnom susretu u mojoj srednjoj školi – koju je i sama pohađala, a na koji sam ponijela sve njezine knjige u nadi da će na njima ostaviti svoj pečat, nije se pojavila, a ni nakon njega sudbina nije htjela da se sretnemo. Potpis sam dobila, pa čak i čestitku za rođendan, ali se susretu ili kavi s Julijanom i dalje mogu samo radova