Preskoči na glavni sadržaj

Pripreme za Irsku (5)

Nedavno se na televiziji prikazivao serijal Adriana Dunbara "My Ireland" i ja sam uživala u prizorima divlje irske obale. Dunbar se vraća u rodni kraj, u grad Enniskillen na rijeci Erne, proučava povijest Malin Heada i Powerscourta, plovi do Skelling otoka, putuje u selo Glendalough, ali i do 800 godina starog svjetionika. Budući da mi zazubice rastu, a kraj svibnja se približava, posegnula sam za još jednim irskim romanom. Ovaj se nalazi na BBC-jevom popisu najinspirativnijih romana, a Dublin ga je 2019. izabrao za Dublin One City One Book, što je pomalo smiješno jer je po objavljivanju u Irskoj bio zabranjen, zahvljujući Censorship of Publications zakonu iz 1929., pa i javno spaljivan. Riječ je o romanu iz 1960., "Provincijalke" iliti "The Country Girls" Edne O'Brien, prvom u trilogiji, koja je i kod nas prevedena (posjedujem izdanje Izdavačke radne organizacije August Cesarec iz 1981.).

" - O, Isuse, nemoj mi ubijati raspoloženje. Ubit ću se ako moram ostati pet godina u onoj tamnici.
- Nije tako loše. - Pokušavala sam je odobrovoljiti.
- Nije tako loše za tebe. Osvajaš pokale i dodvoravaš se opaticama. U svakom slučaju dođe mi zlo kada te vidim kako skačeš da bi opaticama otvorila i zatvorila prokleta vrata kao da pate od cerebralne paralize i ne mogu to same uraditi. - Bila je istina. Dodvoravala sam se opaticama i mrzila sam što je to ona primijetila.
- U redu onda, ti bježi - rekla sam.
- O ne - očajno će hvatajući me za zglavak - otići ćemo zajedno. - Kimnula sam. Bilo je lijepo znati da sam joj potrebna."


"Worse than the ordinary miserable childhood is the miserable Irish childhood, and worse yet is the miserable Irish Catholic childhood", napisao je Irac Frank McCourt u svom romanu "Angelin prah" (predivna knjiga!). Pala mi je na pamet ta njegova rečenica dok sam čitala o provincijalkama Edne O'Brien, i dugo sam ju premetala po ustima. Protagonistica romana je Caithleen Brady, četrnaestogodišnjakinja koja živi na farmi s majkom, koja je najbolja majka na svijetu, i ocem, koji postane izuzetno nasilan pod utjecajem alkohola (i dugova). S njima živi i preradnik Hickey, koji brine o farmi, ali i o dobrodušnoj Caithleen. U gradu stanuje čitava plejada zanimljivih likova - Tom Holland, gospodin Gospodin, Martha i Declan Brennan - Caithleen ih viđa na putu do škole, dok strepi hoće li se tata vratiti kući dok nje nema i hoće li pronaći majku živu. No, najzanimljiviji lik od svih je deuteragonist romana - Caithleeneina prijateljica Bridget Brennan aka Baba. Zapravo, bilo bi pogrešno reći da joj je Baba prijateljica jer ona joj je ono što u američkim teen serijama nazivaju frenemy. Baba je ljubomorna, zajedljiva, razmažena i drska djevojčica koja Caithleen često naziva bezveznjakušom i glupačom te ju omalovažava. Ipak, when the going gets tough (Ronan Keating u srcu), a Caithleen dobije stipendiju za školovanje u samostanu, koji će pohađati i dobrostojeća Baba, njih dvije morat će se osloniti jedna na drugu. Čitatelj bi morao prezirati Babu jer ona nema sućuti prema sirotoj Caithleen, ali Baba je dinamična polovica njihovog dua, ona pokreće radnju, ona provocira, ona je buntovnica i divljakuša, ili se bar tako na početku čini. Naime, i mirna i čista Caithleen, kako joj ime kaže, krije poneko iznenađenje. Njezini susreti s postarijim gospodinom Gospodinom (Mr. Gentleman u izvorniku) poprilično su me osupnuli - kud sam opterećena katoličkim odgojem, tud sam i pravnik - ljubavne izjave sredovječnog muškarca dane djevojčici uznemiruju me! No ovaj roman valja čitati u kontekstu vremena i prostora u kojem je nastao, i valja razumjeti da nije ova knjiga bila zabranjivana zbog pedofilije - no siree! Bila je zabranjena zbog izravne kritike irskog društva u periodu poslije Drugog svjetskog rata i lošeg utjecaja na mladež prikazom seksualno slobodnih ženskih likova. Rekla bi Mojmira - Mooolim?! Međutim, moram reći, ako ovaj roman poželite čitati nadajući se steamy scenama, iskvareni Sodomom i Gomorom 21. stoljeća, ostat ćete razočarani.

"Čvrsto sam držala prednji dio svoje veste, i željno gledala u njega. Rekao je da izgledam zaprepašteno. A ja, u stvari, nisam bila zaprepaštena. Samo nervozna, i na neki način tužna jer se približavao kraj moga djevojaštva.
- Ljubavi - reče. Zagrlio me je i spustio mi glavu na svoje rame, tako da mi je obraz dodirivao njegov vrat. Neke od mojih suza su se sigurno otkotrljale u njegov ovratnik. Drugom rukom milovao mi je koljena. Bila sam uzbuđena, i topla, i ustreptala."


Edna O'Brien školovala se u samostalnu u Galwayu. Imala je strogu majku i "suffocation childhood", kako je često govorila u intervjuima. Iako se školovala za farmaceutkinju, čitala je Tolstoja i Fitzgeralda, a na pisanje ju je nadahnula Joyceova "Mladost umjetnika". U književnosti je pronašla priliku za učenje, za obrazovanje i zato je logično da sam čitajući "Provincijalke" neprestano razmišljala o prilikama koje žene danas imaju, odnosno onima koje žene prije samo šezdeset godina nisu mogle ni zamisliti. Kad govorimo o ženskim pravima, trebali bismo poći od obrazovanja, koje je svima zajamčeno, ali samo na papiru. Jer, zamisli samo da ne možeš biti što god poželiš... Možeš li uopće to zamisliti? Ako si imala sreće u životu, ne možeš. Ova bi knjiga mogla biti sjajan povod za razgovor o ženskim pravima i izborima, odnosno, njihovom nedostatku, sjajna protuteža Holdenu Caulfieldu, ženska verzija coming of age priče u poslijeratnom svijetu. Da se potpomognem riječima Dragutina Tadijanovića, da sam ja učiteljica, uvrstila bih "Provincijalke", tu irsku teen verziju Thelme i Louise, na popis zloglasne lektire.

" - Potražit ćemo ga - rekla sam i krenule smo hodnikom, cerekajući se i gledajući strance "pa što onda" pogledom. Pretpostavljam da smo tada započele period svog života kao lakoumne provincijalke koje drsko ulaze u veliki grad. Ljudi bi nas gledali a zatim odvraćali pogled, kao da su upravo otkrili da smo gole ili tako nešto. Ali mi se nismo obazirale. Bile smo mlade i, zgodne, tako smo bar mislile."

Stil Edne O'Brien je jednostavan, rustikalan, provincijski - a kakav drugačiji - jer rečenice ovog romana ispisala je Caith kojoj je na početku romana četrnaest, a kasnije sedamnaest, osamnaest godina ("za te tri godine ništa se posebno nije dogodilo pa zato mogu brzo prijeći preko njih"). Cait je perspektivna mlada žena koja želi biti razborita, a umije samo sažalijevati se. Dijete je koje nikad nije vidjelo da se mama i tata grle, za koje se malo tko u životu zauzeo. Njezina prijateljica Baba podučava ju pravilima ponašanja, jer Baba je rođena u drugačijem okruženju, u gospodskoj familiji lokalnog veterinara. Ipak, one dijele istu sudbinu - žensku sudbinu - nesretne u samostanu, iako im on jedini pruža priliku za obrazovanjem i ugodnijim životom, pronalaze način da pobjegnu i zapute se u Dublin kako bi izučile trgovački zanat i ostvarile svoj potencijal na radnom mjestu pomoćnika trgovca mješovitom robom. Morale su rano odrasti u svijetu u kojem ih nitko za odraslost nije odgajao pa se ovaj roman na momente čini pomalo patetičnim. Ipak, Caithin i Babin (tipično irski) humor, njihova naivnost i optimizam prirast će vam k srcu, sigurna sam.


"Lijepo je - rekla sam. Stvarno sam to i mislila. Sada sam znala da je ovo bilo mjesto u kojem sam željela biti. I od sada pa nadalje neću se smiriti dok u takvoj gomili, svjetlu i buci ne budem uvijek bila. Otišla sam iz tužne buke samotnih kapi kiše koje udaraju o pocinčani krov kokošinjca; mukanja krave u noći kada joj se tele oteli ispod drveta."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Prokleto prvo lice jednine

Možda ste mislili da sam odvajkada željela biti pravnik kao popularna Ally McBeal, ali većinu svog srednjoškolskog staža bila sam uvjerena da ću biti student hrvatskog jezika i književnosti. Sad shvaćam da taj put nisam priželjkivala zato što sam voljela čitati (u to vrijeme čitala sam većinom krimiće i trilere), nego zato što sam voljela pisati. Pisanje školskih zadaćnica bilo mi je omiljeni zadatak - ispunjavala sam ga lako, i ispunjavala sam ga dobro. Lektorirala sam razrednim kolegama zadaćnice, a i pisala ih (volim misliti da sam pridonijela školovanju ponajboljih hrvatskih kineziologa, strojara, matematičara, ekonomista, kemičara i glazbenih producenata) - kad bi se naša profesorica Mlinac rasplakala, znala sam da sam uspješno prenijela emocije na papir. Bježala sam u literaturu, a bježim i danas. Na svakojake načine. Kao petnaestogodišnjakinja sam pročitala "Zašto sam vam lagala" i zavoljela žensko pismo ("žensko" u "ženskom pismu" mi nikad nije zvu...