Preskoči na glavni sadržaj

Spisateljice biraju

Moja se Franka ovog mjeseca uhvatila u koštac sa svojom prvom velikom (čitaj: dužoj od dvadesetak stranica) lektirom, Nazorovim "Bijelim jelenom". Ona u tom procesu ne uživa koliko bih ja željela - uz nezaobilazno križanje ruku na prsima ona pući usnice i govori: "Mama, radije bih čitala Izadoru Moon! (hej, svatko ima svoju omiljenu likicu!)", ali ja se svejedno (ili - baš zato) trudim razgovarati s njom o pročitanom. Jer, nije bitno ni mjesto ni vrijeme radnje (tome me poučio prosjak Luka iz Julijanine "Tko se boji lika još"), a ni Nazorov stil pisanja, bitan je taj lik male guščarice Anke koja spava u jelenjem ležaju i čini dobro svim žiteljima Vranje, samozatajno i velikodušno. Njezin duh pretapa se u poruku koju devetogodišnjaci trebaju primiti u svoja srca, ona je nesebični lik kojem trebaju dopustiti da ih povede za ručicu kroz mračnu šumu zvanu život. Prepoznavanje, maštanje, nadahnuće, empatija - nije to od roda, to je od književnosti koja nam pomaže da razumijemo svijet oko sebe. "Samo je pitanje što je za nas, za one koji u književnost vjerujemo, uopće stvarni svijet. I bismo li taj stvarni svijet mogli preživjeti da povremeno ne pobjegnemo u svijet koji nam se nudi kroz napisane rečenice. Širok i otvoren za sve naše interpretacije, ocjene, zaključke i nadanja", veli Julijana Matanović u uvodu nove zbirke izdane u umjetničkoj organizaciji Lađa od vode.


Po mustri zbirke "Tko se boji lika još" Julijana Matanović je pozvala hrvatske spisateljice, i iskusne i entuzijastične, i razvikane i anonimne, da odaberu taj jedan lik iz književnosti koji im važan, koji je na njih ostavio snažan dojam. Mudra je bila Julijana predstavivši im tu ideju kao igru, a istina jest - sve se ove žene može dobro ošacovati na temelju njihovog izbora književnog lika. Stoga, pomalo nestrpljivo započinjala sam svako "poglavlje" napisano od strane druge spisateljice - nadala sam se da ću se prepoznati u nekoj od njih, da ću pronaći bar jednu s čijom bi pisanom riječi ubuduće mogla prijateljevati. I nisam se razočarala!

Čitajući "Spisateljice biraju" možemo vidjeti što je ženama/spisateljicama danas važno, kako su posložile prioritete i odvagnule moralne kriterije, koliko se daju u tekstu ili koliko se iza njega kriju, i, naposljetku, koliko se sve mi razlikujemo iako sve nosimo na ramenima teret tog "ženskog". Neke od njih svoje su likove skopčale (otud valjda kopča kao lajtmotiv) sa svojim životima (my kind of gals), a neke su likovima pristupale na znanstveni iliti distancirani način (čitajući te priče, priznajem, lakše sam gubila fokus, znajući (sebično) da ondje nema ni njih ni mene), ali svojim su osebujnim izborima rubriku "bilješka o piscu" učinile nepotrebnom.


Rosie Kugli učila je na greškama Ane Karenjine, Iva Mirčić ponudila je Ani alternativni kraj, tekst Paule Rem cijenit će studenti filozofije, zbog Mirne Brođanac pročitat ću "Boju purpura", zbog Blanke Will "Čarobni brijeg", vukovarska profesorica Lilijana dirnula me do suza, štosna Željka Horvat Vukelja dotaknula se Heidinih žemlji i ja sam zinula u čudu - iste su žemlje i mene interesirale kad sam bila dijete, o čemu govori i ovaj moj osvrt! Na litanije Silvije Šesto i pitanja Katarine Budić potvrdno sam kimala glavom, Darija Žilić donijela je na papir malo strasti i zanosa, Nada Vučičić i Vanda Petanjek svoju poeziju, Dina Vukelić, Nataša Jukić i Nada Mihaljević odale su počast suvremenoj književnosti koju volimo, a Danijela Crljen uvjerila me da napokon posegnem za njezinim knjigama (njezin drugi roman trenutno je u pretprodaji!) jer doista, "svijet koji je ostao bez književnost nije vrijedan spašavanja". Bojana Meandžija pisala je o Malom princu, tekst Biserke Goleš Glasnović bit će koristan studentima kroatistike, profesorica Magdalena Mrčela uvijek na umu ima ukus i potrebe svojih učenika, s Konobaricom Gogom voljela bih popiti kavu, a djetinji duh ("Djeca nađu način da ostanu djeca.") Vjekoslave Huljić oduševio me (i bravo pa se netko usudio pokazati da svim srcem voli i vlastite likove!). Tu su još i Lana Derkač, koja progovara iz perspektive Sizifa, pa Mirjam Zaninović, koja, nakon dugo razmišljanja, poseže za zanimljivim ženskim likom iz ruske književnosti, ali i sama Julijana Matanović koja je, kao i ostatak njezine generacije, srce dala Štefici Cvek (voljela bih da su sve ove spisateljice pisale iz perspektive svojih najdražih likova, Michiko Kakutani style!). Mašala, rekla bi Šteficina tetka, ovdje nema čega nema! - za svakog ponešto!


P.S. Samo jedno predbacujem Julijani Matanović - zamislite, nije mene (Moi, Mon Dieu!) pozvala da i ja pokušam dati svoj doprinos (doduše, bio bi to neozbiljan i pomalo šašav tekst, pa možda i bolje da nije)! Šalim se ja, složit ću ja neku objavu o živopisnim likovima koji su me vodili kroz život - od Lovrakovog poduzetnog Pere Kvržice i Sunčanine drske Gospođice Neću pa sve do uzorite Jane Eyre, nesavršene Bridget Jones i rastresene Valerije iz "Zabranjene bilježnice", s Julijanom ili bez nje - inspiracija je postojana, čvršća je od frizure za trovremenski Taft, i hvala profesorici Julijani na njoj.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Što da čitaju naše mlade djevojke - danas?

Čitanje "Drago mi je da je Mama mrtva" tijekom toplinskog vala u potpunosti me poremetilo - toliko da sam poželjela ponovno pročitati "Stakleno zvono" Sylvije Plath! Budući da i nisam neki re-reader, a roman o djevojci koja doživljava živčani slom dovoljno je pročitati jednom u životu, pronašla sam zdraviju alternativu i posudila "Euforiju", roman o Sylviji Plath. Gotovo sam ga počela čitati, kad na svojoj polici spazih "Autobiografiju" Jagode Truhelke, koju sam si pribavila početkom ljeta! Pokazalo se, autobiografija koju je velika Jagoda Truhelka napisala 1944., povodom svog osamdesetog rođendana, u potpunoj je opreci s memoarima hollywoodske teen zvijezde koja se nosi s traumom odrastanja uz mommie dearest, i baš ono što sad trebam. Književnica koja je živjela na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće pisanje autobiografije počinje samozatajno, uz Božju pomoć, prisjećajući se obiteljskog ognjišta u rodnom Osijeku, u kojem je živjela do svoje četrnaes...

Varaždinske kronike (3)

Otkad pamtim, volim groblja. Volim grobljanske čemprese i grobljanske ptice. Volim priče koje započinju ponad nadgrobnih spomenika, volim emocije koje cvijetak u zemlji groba izaziva. Iako sam i kao dijete voljela groblja, nakon pogibelji mog prijatelja Marija, martinsko groblje mi je postalo omiljeno mjesto na svijetu. Kao četrnaestogodišnjakinje, moja prijateljica Tena i ja satima bismo sjedile na groblju, kraj stare templarske crkvice , ponekad bismo šutjele, ponekad bismo razgovarale - utjehu otad poistovjećujem s grobnom tišinom, tišinu neizgovorenih zagrljaja poistovjećujem s ljubavlju koja ne poznaje ni vrijeme ni prostor. Pekel - najstariji dio varaždinskog groblja Grob Vatroslava Jagića Najstariji grob - Ivana Galine, preminulog 1809. Varaždinsko groblje jedno je od najljepših u našoj zemlji, a osnovano je 1773. godine, nakon zabrane ukopa unutar gradskih zidina izdane od kraljice Marije Terezije 1768. godine. Varaždinec Herman Haller zaslužan je za današnji izgled groblj...

Šljokičasta u raljama života

"Znaš tko je pokrenuo kampanju za prvo okupljanje razreda od mature? Ja. Osobno. Dvadeset devet ljudi, a samo me dolazak jedne osobe zanimao." Propuštene prilike. Navodno ih svi imamo. Navodno urednici izdavačkih kuća obožavaju knjige na tu temu, jer ništa ne prodaje kao jad i čemer zbog onog što se nikad nije ni dogodilo. Ja? Ja ne vjerujem u propušteno, vjerujem samo u odlučnost.   Godinu smo u knjiškom klubu započele s "Otpusnim pismom" Marine Vujčić i Ivice Ivaniševića. Moje knjiške legice njome su se oduševile - prozvale su ju zabavnom, uvjerljivom, životnom, poučnom, dok je meni šištala para iz ušiju. Naime, imam ambivalentan stav o neostvarenim ljubavima. Da se slikovito izrazim, koliko obožavam "Sjaj u travi", toliko prezirem "Mostove okruga Madison." S jedne strane ljubav koju je život osudio na propast i koju bivši ljubavnici na najnježniji način, uz uzajamno poštovanje, dovijeka gaje jedno za drugo, prihvaćajući da je tako moralo biti,...

Varaždinske kronike (1)

"Nothing ever becomes real till experienced", Keatsova je rečenica koja me vodi dok planiram sljedeće obiteljsko putovanje. Imam strahovitu želju da moja djeca upoznaju svoju zemlju, da im riječi kao što su zavičaj i domovina postanu stvarne, da i ljubav prema njima bude jasna, opipljiva. Dugo nam je bila želja posjetiti Varaždin i Varaždinštinu - točku Hrvatske u kojoj ne žive ni Zagorci ni Podravci, grad koji je nekoć bio glavni grad Kraljevine Hrvatske u kojem je bilo sjedište bana i vlade, a koji se nama, Slavoncima, nikad ne nađe usput. Osim toga, grad je to predivne arhitekture - hortikulturalne i rezidencijalne. "Posjedovanje palače u gradu osigurava vlasniku mjesto u društvenoj strukturi", piše u knjizi "Barokne palače u Varaždinu" Petra Puhmajera, koju smo našli u apartmanu (zajedno s Vogueom, Modrom lastom i igrom Pazi lava, npr.). Ne nazivaju Varaždin džabe Malim Bečem, jer prekrasna zdanja nalaze se na svakom koraku - od palača Patačić i Sermag...

Midwestern kolač s jagodama

Moram priznati da u posljednje vrijeme pretjerano uživam u podcastu "Mjesto zločina", što se odrazilo i na moj izbor literature. Pažnju mi je privukao američki klasik koji je prvotno objavljen 1979., i to u časopisu The New Yorker, u dva dijela. Njegov autor, William Maxwell , bio je osebujni književni urednik The New Yorkera od 1936. do 1975., a u svojoj bogatoj karijeri bio je mentor velikanima kao što su Nabokov , Salinger , Welty i dr., ostavši skroman i iznimno samokritičan u svojim književnim pokušajima. Nakon što je napisao kratku priču o ubojstvu koje je potreslo njegov rodni gradić, Lincoln u Illinoisu, smatravši ju pričom zanemarive vrijednosti, spremio ju je u ladicu. Ipak, vrag mu nije dao mira i priči se vratio nakon nekoliko godina, ispisavši naposljetku retke svog posljednjeg romana, "Doviđenja, vidimo se sutra". U njemu, neimenovani pripovjedač (žanr kojem pribjegava Maxwell nazivaju autobiografskom metafikcijom) prisjeća se ubojstva koje je u njegov...