Preskoči na glavni sadržaj

Spisateljice biraju

Moja se Franka ovog mjeseca uhvatila u koštac sa svojom prvom velikom (čitaj: dužoj od dvadesetak stranica) lektirom, Nazorovim "Bijelim jelenom". Ona u tom procesu ne uživa koliko bih ja željela - uz nezaobilazno križanje ruku na prsima ona pući usnice i govori: "Mama, radije bih čitala Izadoru Moon! (hej, svatko ima svoju omiljenu likicu!)", ali ja se svejedno (ili - baš zato) trudim razgovarati s njom o pročitanom. Jer, nije bitno ni mjesto ni vrijeme radnje (tome me poučio prosjak Luka iz Julijanine "Tko se boji lika još"), a ni Nazorov stil pisanja, bitan je taj lik male guščarice Anke koja spava u jelenjem ležaju i čini dobro svim žiteljima Vranje, samozatajno i velikodušno. Njezin duh pretapa se u poruku koju devetogodišnjaci trebaju primiti u svoja srca, ona je nesebični lik kojem trebaju dopustiti da ih povede za ručicu kroz mračnu šumu zvanu život. Prepoznavanje, maštanje, nadahnuće, empatija - nije to od roda, to je od književnosti koja nam pomaže da razumijemo svijet oko sebe. "Samo je pitanje što je za nas, za one koji u književnost vjerujemo, uopće stvarni svijet. I bismo li taj stvarni svijet mogli preživjeti da povremeno ne pobjegnemo u svijet koji nam se nudi kroz napisane rečenice. Širok i otvoren za sve naše interpretacije, ocjene, zaključke i nadanja", veli Julijana Matanović u uvodu nove zbirke izdane u umjetničkoj organizaciji Lađa od vode.


Po mustri zbirke "Tko se boji lika još" Julijana Matanović je pozvala hrvatske spisateljice, i iskusne i entuzijastične, i razvikane i anonimne, da odaberu taj jedan lik iz književnosti koji im važan, koji je na njih ostavio snažan dojam. Mudra je bila Julijana predstavivši im tu ideju kao igru, a istina jest - sve se ove žene može dobro ošacovati na temelju njihovog izbora književnog lika. Stoga, pomalo nestrpljivo započinjala sam svako "poglavlje" napisano od strane druge spisateljice - nadala sam se da ću se prepoznati u nekoj od njih, da ću pronaći bar jednu s čijom bi pisanom riječi ubuduće mogla prijateljevati. I nisam se razočarala!

Čitajući "Spisateljice biraju" možemo vidjeti što je ženama/spisateljicama danas važno, kako su posložile prioritete i odvagnule moralne kriterije, koliko se daju u tekstu ili koliko se iza njega kriju, i, naposljetku, koliko se sve mi razlikujemo iako sve nosimo na ramenima teret tog "ženskog". Neke od njih svoje su likove skopčale (otud valjda kopča kao lajtmotiv) sa svojim životima (my kind of gals), a neke su likovima pristupale na znanstveni iliti distancirani način (čitajući te priče, priznajem, lakše sam gubila fokus, znajući (sebično) da ondje nema ni njih ni mene), ali svojim su osebujnim izborima rubriku "bilješka o piscu" učinile nepotrebnom.


Rosie Kugli učila je na greškama Ane Karenjine, Iva Mirčić ponudila je Ani alternativni kraj, tekst Paule Rem cijenit će studenti filozofije, zbog Mirne Brođanac pročitat ću "Boju purpura", zbog Blanke Will "Čarobni brijeg", vukovarska profesorica Lilijana dirnula me do suza, štosna Željka Horvat Vukelja dotaknula se Heidinih žemlji i ja sam zinula u čudu - iste su žemlje i mene interesirale kad sam bila dijete, o čemu govori i ovaj moj osvrt! Na litanije Silvije Šesto i pitanja Katarine Budić potvrdno sam kimala glavom, Darija Žilić donijela je na papir malo strasti i zanosa, Nada Vučičić i Vanda Petanjek svoju poeziju, Dina Vukelić, Nataša Jukić i Nada Mihaljević odale su počast suvremenoj književnosti koju volimo, a Danijela Crljen uvjerila me da napokon posegnem za njezinim knjigama (njezin drugi roman trenutno je u pretprodaji!) jer doista, "svijet koji je ostao bez književnost nije vrijedan spašavanja". Bojana Meandžija pisala je o Malom princu, tekst Biserke Goleš Glasnović bit će koristan studentima kroatistike, profesorica Magdalena Mrčela uvijek na umu ima ukus i potrebe svojih učenika, s Konobaricom Gogom voljela bih popiti kavu, a djetinji duh ("Djeca nađu način da ostanu djeca.") Vjekoslave Huljić oduševio me (i bravo pa se netko usudio pokazati da svim srcem voli i vlastite likove!). Tu su još i Lana Derkač, koja progovara iz perspektive Sizifa, pa Mirjam Zaninović, koja, nakon dugo razmišljanja, poseže za zanimljivim ženskim likom iz ruske književnosti, ali i sama Julijana Matanović koja je, kao i ostatak njezine generacije, srce dala Štefici Cvek (voljela bih da su sve ove spisateljice pisale iz perspektive svojih najdražih likova, Michiko Kakutani style!). Mašala, rekla bi Šteficina tetka, ovdje nema čega nema! - za svakog ponešto!


P.S. Samo jedno predbacujem Julijani Matanović - zamislite, nije mene (Moi, Mon Dieu!) pozvala da i ja pokušam dati svoj doprinos (doduše, bio bi to neozbiljan i pomalo šašav tekst, pa možda i bolje da nije)! Šalim se ja, složit ću ja neku objavu o živopisnim likovima koji su me vodili kroz život - od Lovrakovog poduzetnog Pere Kvržice i Sunčanine drske Gospođice Neću pa sve do uzorite Jane Eyre, nesavršene Bridget Jones i rastresene Valerije iz "Zabranjene bilježnice", s Julijanom ili bez nje - inspiracija je postojana, čvršća je od frizure za trovremenski Taft, i hvala profesorici Julijani na njoj.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...