Preskoči na glavni sadržaj

Vikend s Baricom


Volim doći u Zagreb, ne zbog gužve, ne zbog metropolitskih događanja, nego zbog onog osjećaja koji me prožme kad kročim Dolcem, kad prošećem Tkalčom, kad me uhvati jeza u Nazorovoj, kad se osmjehnem Dori Krupićevoj iznad Kamenitih vrata. Na zagrebačkim ulicama ne srećem samo celebritije, nego i duhove prošlosti koji ondje žive, kao da nisu svjesni da je stiglo novo doba u kojem ih se malotko sjeća. Kad se oglasi top s kule Lotršćaka, pomislim na Mandušu zlatne kose koju su kao dijete ostavili pred kulom, u mojim mislima ona je življa od mene same. Čitala mi je o njoj tetka dok sam bila dijete, i iako me bilo strah pomisliti na jadnu zazidanu djevojku, godinama me pratila slika njene slabašne ručice kako proviruje kroz prozorčić kule. I vraćala sam se Manduši puno puta tijekom svog života, nagnala me da pročitam i druga Zagorkina djela, ali Gričku vješticu bih uvijek zaobilazila. Jednostavno zato jer mi se činilo kao da je i jesam pročitala, a sve zbog mame koja je sklona prepričavanju omiljenih joj knjiga, i to do takvih spoiler-detalja da ti predmetna knjiga prisjedne.


Ipak, ovih dana jedan me članak podsjetio da je upravo potkraj ožujka 1756. godine carica Marija Terezija ograničila je sudbenu vlast vezanu za progone vještica u Hrvatskoj odredivši da hrvatski sudovi i dalje mogli voditi procese protiv vještica i čarobnjaka te donositi osude, ali te osude ne mogu izvršavati prije kraljičine potvrde, čime je proces postao skup i nepraktičan pa su progoni protiv vještica iščeznuli, a da nikada nisu formalno bili ukinuti – i shvatila sam da je vrijeme da se uhvatim Gričke vještice – jer ona to zaslužuje.

A zašto? Zato što od 13. stoljeća vlada inkvizicija u Hrvatskoj – u središtima kao što su Kopar, Zadar, Zagreb (za Slavoniju i Bosnu) i Dubrovnik. I zato što se, dok se inkvizicijski sudovi bore protiv unošenja literature vezane uz druge religije, Europom širi novi trend – progone se vještice. Čarobnjaci se odriču Boga svojim djelovanjem i time krše i zakone katoličke Crkve. Međutim, za najbrutalnije progone vještica zaslužni su svjetovni sudovi (sudovi slobodnih kraljevskih gradova, županijski sudovi i vlastelinski sudovi pojedinih feudalaca) koji u početku postupaju vrlo blago prema optuženicima – sve do početka 17. stoljeća kada nastupa tortura.



Znate da volim priče o serijskim ubojicama, pogotovo onima zaslužnima za masovni pokolj, a jedna od strasti mi je i guglanje o vješticama – za sve krivim Winonu Ryder, i Sanders sestre (no, više o Salemu drugi put). Tako profesionalno deformiranoj bitno mi je spomenuti da bi proces protiv vještice započinjao javni tužitelj na temelju iskaza svjedoka, koji su mahom bili u zavađenim odnosima s optuženicima (ljubomora, bračne razmirice, susjedske svađe, tržišno natjecanje), a zatim bi ispitivanje provodilo sudsko vijeće, dok bi sam čin torture obavljao krvnik s pomoćnicima. Koristili su se različiti oblici mučenja – od stiskanja palaca između dvije metalne pločice koje su se stezale, užasne španjolske čizme (optuženikova potkoljenica stavljena između dva željezna oklopa, a čavli s unutarnje strane tog oklopa su prodirali u njegovo meso), strašne ljestve (na kojima se rastezalo ljudsko tijelo), vještičje stolice (velik i čvrst stolac, čitav prekriven oštrim šiljcima), te najgoreg španjolskog magarca (visoka klupa koja je umjesto sjedala imala trokutastu oštru napravu što svojim gornjim oštrim rubom ulazi u meso i organe međunožja), a kada bi uslijed i do 24-satnog mučenja optuženici priznali zločin koji nisu učinili završavali su na lomači – većinu su pogubili prije spaljivanja, no, mnoge su spalili i žive. Katkad bi optuženom ukazali čin milosti tako da bi namazali drvo smolom da gori brže ili bi mu oko vrata vezali vrećicu baruta koja bi, kad plamen stigne do nje, eksplodirala i ubila ga na mjestu. Oh, prevelike li milosti.

Službeni podaci govore da je samo na području Zagreba optuženo više od 250 osoba (gotovo su sve spaljene, i to većinom žene, njih 248, a 12 je oslobođeno). Vještice bi nakon uhićenja držali zatvorenima i mučili u kuli Kamenitih vrata, zbog čega je i danas vidljiv buzdovan na vrhu koji tjera vještice koje žele pomoći kolegici. Smrtna kazna na Gradecu izvršavala se na križanju Streljačke ulice (dolje na slici, nekad i sad) s Tuškancem (gdje se danas nalazi kino), koje se onda nazivalo Zvedišće, a na Kaptolu na području nekadašnjih bedema oko katedrale, gdje je danas kip djevice Marije.


Alica, Margareta, Marijana Vugrinec, Barbara Piszk Mihanović, Marija Fućkan, Marijana Brukec, Magda Brcković, Magdalena Logomer, coprnica Dragica… - samo su neka od imena zagrebačkih „vještica“, i sve te nevino osuđene i spaljene žene zaslužuju poštovanje. Najpoznatija od njih je prelijepa Barica Jurković Benšek, zvana Cindekovica, zagrebačka pekarica koju je konkurent Andrija Palčić optužio pripisavši njen poslovni uspjeh čarolijama, a koja je imala nesreće da se u nju zagledao gradski notar Lacko Sale, koji je jedna od ključnih figura u postupku protiv nje. Upravo njezin progon (od svibnja do rujna 1743.) nadahnuo je Gričku vješticu Marije Jurić Zagorke, antologijsko djelo hrvatske književnosti, i koje vrvi zanimljivim likovima i povijesnim činjenica, u koje je Zagorka utkala ogroman trud, za koje je pretražila mnoge arhive, borila se protiv patrijarhalnog društva koje je njena djela nazivalo šund literaturom, i za kojim je totalno luda moja majka.


Zato, majko, Zagorko i Barice, vama u čast, krećem danas s Tajnom krvavog mosta, a dalje što bude!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's just like riding a bike

Ništa me ne može razveseliti i napuniti mi baterije kao vikend doma, a kad se još, k tome, radi o produženom vikendu - sreća je neopisiva! Mama me dočekala s pohanim vrganjima koje je tata pronašao u šumi (zaboravi masline i druge proizvode krša, u ovim šumskim delicijama rado bih se ugušila!), a tata obradovao restauriranim biciklom na kojem sam i naučila okretati pedale. Donio ga je iz Slovačke prije rata, na njemu sam po prvi put razbila koljena, stekla prve prijatelje. Godinama je prašan i ispuhanih guma čamio na tavanu, a prije tri dana provozala sam ga svojim susjedstvom, bez obzira na kilažu na koje mali crveni biciklić nije navikao. Kakav osjećaj slobode! Kava s kumom i s prijateljicom koja je živjela u Nizozemskoj posljednjih šest mjeseci uljepšale su mi dane, a osim potrazi za burmama (check!) i mladoženjinim cipelama (više sreće drugi put), ovaj vikend posvetila sam i izradi dekoracija za skorašnje vjenčanje. Važno mi je danu vjenčanja dati osobni pečat, pomno

Kenneth Branagh, Van Morrison, Dunja Matić, Andrea Bajani, nastavi niz

Nakon knjige Julijane Adamović, nepce mi je poželjelo nešto urbano. Knjiga "Mirovanje" na popisu knjiga koje želim pročitati mi je otkako sam slušala Dunju Matić kako u Knjigopsiji priča o knjizi "Psi". Jest da je Dunja Matić Benčić asistentica na kolegijima kulturologije na Filozofskom fakultetu u Rijeci, ali nije me privukla njezina profesionalna rječitost, nego strast s kojom je pričala o djelu mlade autorice. Svatko tko na taj način razgovara o umjetnosti vrijedan je proučavanja, što se mene tiče. Kažu da je "Mirovanje" roman, ali on ne 'liči romanu - kratka poglavlja predstavljaju ekstrahirani život autorice, koja mijenja oblik. U jednom trenutku je ondje u prvom licu, a već u sljedećem je u trećem. Autorica vam neće predočiti sve što se dogodilo u njezinom životu, ali njezina emocija će biti jasna i glasna. Čini se da je ispovjedna forma zahvalna za čitanje (a možda i za pisanje) - različiti smo, živimo brzo i intenzivno dok se u nama odvijaju e