Preskoči na glavni sadržaj

Ljetni izazov br. 3 - Pustiti djecu da luduju

Ljetovanje s djecom - ultimativni roditeljski izazov. Svake godine prije godišnjeg odmora pripremam se poput Rockyja za taj famozni odlazak na more. Gutam sirova jaja, znojim se sve u šesnaest i čitam knjige na temu dječje psihologije. Prije nekoliko tjedana dovršila sam Juulovu Vaše kompetentno dijete, a na moru sam nastavila u istom tonu s knjigom Svako je dijete darovito Geralda Huthera i Ulija Hausera.


"Povjerenje i optimizam svako dijete donosi sa sobom na svijet. Bez tog mala djeca ne bi uspjela preživjeti ni jedan dan."

Knjiga je to u izdanju Harfe čija osnivačica Irena Orlović ove školske godine u Splitu otvara školu koja se temelji upravo na tom principu - da je svako dijete talentirano na svoj način i da mu školski kurikulum treba biti prilagođen u skladu s njegovim talentima. Naime, knjiga naglašava apsurdnost sustava u kojem djeca moraju ispravljati jedinice jer na taj način tjeramo djecu da više vremena posvećuju onome što im je slabija točka, umjesto da investiraju u ono što im već dobro ide i u čemu bi mogli postati izvrsni.

Ovaj njemački dvojac svojom uspješnicom pojašnjava što je darovitost, zašto talente ne bi trebali smatrati rijetkošću, na koji način djeca uče, zašto nagrađivanje i kažnjavanje nikada neće potaknuti djetetov rast, zašto su bajke melem za dušu i malima i velikima i zašto su pozornost i oduševljenje bitni, a igra najbitnija. Ovakve me knjige inspiriraju kao roditelja jer mi pomažu da se trudim da moja djeca ne izgube svojeglavost i ustrajnost kojima slijede vlastite ciljeve, ali i sačuvam njihovu potrebu za bliskošću i povezanošću. 


Svako je dijete rođeno posebno, a na nama je da prepoznamo njegove talente - a to se, u svakodnevnoj galami i strci, ponekad čini nemogućim! Neprestano se podsjećam da djecu ne smijem vrednovati prema kriteriju poslušnosti, niti ih uspoređivati jedno s drugim, ali, kunem se, moja djeca su iznadprosječno naporna s mamakanjem, kmečanjem i nećkanjem ("Mama, želim sladoled!", "Mama, kupi mi luftić!", "Mama, bojim se meduzice!", i moj favorit "Mama, smežurala sam se!" (pri izlasku iz mora), "Nije!", "Nije!" (tako Juraj govori umjesto "Ne!" i "Neću!"), "Za početak, neću piškiti!", "Neću jesti!", "Neću ti nikad zaspati!" i dr.). Ipak, možda to što Juraj zna brojati, što voli abecedu i što tijekom cijelog dana odbija s nogu skinuti papuče za more znači nešto, kao što nešto znači i to što Franka voli crtati i ni u kojem slučaju ne želi piškiti u more, i ne želi dotaknuti nogama kamenje u moru, nego želi plivati samo u dubokoj vodi. Možda su potpuno različiti - možda će on biti uporni intelektualac, a ona kreativni avanturist - na meni je samo da budem tu dok otkrivaju svijet u sebi i oko sebe, da ih pustim da budu. Ovih dana, zato, iz petnih žila se trudim biti laissez faire mama koja inače nisam i koja uživa u dječjoj galami, trčanju i skakanju, bar dok netko ne oplače. Držite fige.

"Zamislite da postoji čarobno sredstvo koje bi navelo vaše dijete da mirno sjedi i pozorno sluša, koje bi mu potaklo maštu i proširilo mu vokabular, koje bi ga osposobilo za uživljavanje u druge ljude i razumijevanje njihovih osjećaja, koje bi mu ojačalo povjerenje i omogućilo mu da u budućnost gleda hrabro i samouvjereno. Takav doping za dječji mozak zapravo postoji. Ne može ga se nabaviti u ljekarni i ne nudi ga nijedna institucija za rano poticanje djece. Ne košta ništa. Upravo suprotno. Tko ga priušti svome djetetu, dobiva čak i nešto zauzvrat: bliskost, povjerenje i sjaj u djetetovim očima. No u kulturi oblikovanoj na temelju efikasnosti nije lako usmjeriti se na te prividno bezvrijedne aktivnosti koje djeci pomažu pri optimalnom razvoju njihovih vlastitih darovitosti. To dragocjeno čarobno sredstvo nalazi se u zajedničkom pjevanju, pripovjedanju bajki, zajedničkoj igri, zajedničkom plesu, sviranju instrumenata, slikanju ili modeliranju. Objašnjenje toga fenomena vrlo je jednostavno: u zajedničkim aktivnostima djeca doživljavaju nešto što ne mogu doživjeti kad ih se podučava i kada im pokušavamo pomoću pomno određenih didaktičkih metoda nešto prenijeti. Ona u zajedništvu doživljavaju sreću, osjećaj koji poznaju iz zajedništva sa svojom majkom još iz vremena prije rođenja. Ta ispunjenost nastaje jer se u zajedničkim aktivnostima zadovoljava jedna važna potreba, naime, potreba za povezanošću, koja omogućuje istovremen rast, koja omogućuje slobodu i autonomiju."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...