Preskoči na glavni sadržaj

Zagrebačkim ulicama

Budući da mi je autobus drugi dom i da mi je guza uvijek željna puta, bilo je pitanje vremena kada će se moje cipelice lutalice uputiti prema srcu naše lijepe države, i to, sasvim slučajno, bijaše upravo na dan kad su prema Zagrebu bile uprte sve hrvatske oči – na dan kada su naši generali pravomoćno oslobođeni svih optužba koje im je na leđa stavila zločesta Carla Del Ponte.


Ne, nisam išla vidjeti Gotovinu i Markača, nego svoju baby sister koja u Zagreb-gradu boravi radi studija te dijeli stambeni prostor s mnoštvom pubertetskog estrogena koji ne sprema za sobom, koji ne kupuje toalet papir, ali tvoj uvijek potroši, koji komunicira s tobom onda kad to najmanje želiš, a ostatak vremena ti nije sposobne odgovoriti na jednostavno pitanje, ukratko, s osobama zbog kojih zahvališ Bogu što ne živiš u studentskom domu, iako u njemu postoji nepresušni izvor vruće vode i grijanja, a kuhinja s nekoliko vrsta jela po cijeni od 5 kuna nalazi se samo nekoliko katova ispod.

Shopping
Pitala sam kolegu Zagorca koji dio Zagreba da posjetim, a on mi je, nakon dugo razmišljanja, rekao: „H&M, na dva kata je“. Budući da mi nismo takve djevojke, nakon window shoppinga po uzoru na Gilmoreice (don't!), uputile smo se tramvajem, švercajući se pod utjecajem stresa-jednog-kroničnog-legalista, do 35. Interlibera, odakle sam se vratila s dosta dobrim ulovom, unatoč gužvi djedova koji su, sudeći po napisima u novinama, svojim predanim čitanjem Pedeset nijansi sive ometali moralan narod Hrvatske, gužvi od babinjaka koji se naslikavao kraj knjiga koje nikad nisu i neće pročitati i srednjoškolaca koji su došli čak iz druge države tobože željni knjiga, a s mislima usredotočenim na noćni život metropole.

Kultura
Kvetch  u hebrejskom slengu označava osobu koja se neprestano i neumorno žali na sve i svašta, a ujedno je i kazališna predstava Stevena Berkoffa u režiji Dražena Ferenčina koju smo po cijeni od 10 kuna pogledale u Gavelli, kazalištu koje su osnovali odmetnici iz HNK, budući da je upravo ovaj vikend bila Noć kazališta. Enes Vejzović, Helena Minić i Janko Rakoš posebno su me iznenadili svojim gegovima, cinizmom koji se iz minute u minutu oduševljavao publiku, tako da smo i mi izašle iz kazališta obraza bolnih od smijanja.
Kino Europa slovi za najstarije i najljepše aktivno kino u Zagrebu pa sam se veselila odlasku na projekciju, pogovoto jer je bila besplatna budući da je u tijeku Tjedan izraelskih filmova. Dok je sister hrkala u toploj kino stolici, ja sam pogledala simpatični film Ad sof ha-kaitz (2011), neprestano upijajući povijest zgrade u kojoj već skoro cijelo stoljeće Zagrepčani upoznaju najnovije filmske hitove.
Od muzeja posjetili smo ono što vole mladi – Muzej prekinutih veza, od kojeg smo očekivale veću kreativnost, ali koji nas je ipak naveo na to da mučimo muku s odlukom koji od osobnih predmeta bismo mi priložile muzeju da ispriča našu tragično završenu ljubavnu priču.

Sasvim spontano, u šetnji Kaptolom, zalutale smo na koncert mlade orguljašice za čiju glazbu, iskreno, nismo imale razumijevanja, ili jednostavno nismo imale potrebnu profinjenost. Ipak, sjele smo u klupe zagrebačke katedrale u kojoj svoj san snivaju Zrinski i Frankopani i bl. Alojzije Stepinac i udisale topli miris lučica koji nam je, nakon kišnog poslijepodneva, bio melem za dušu.

Arhitektura
Ono što zasigurno nijedan turist ne posjećuje je Nazorova ulica – ulica izgubljenog vremena u kojoj se nalazi niz vila s početka 20. stoljeća u kojima su živjela zagrebačka gospoda sa svojim gospođama, a danas, osim njihovih nasljednika, prebivaju i duhovi. Ukletu vilu Auer koja je izgrađena na mjestu Rokovog groblja četiri godine prije nego je groblje ekshumirano i za koju kažu da je zato opsjednuta, u mraku nismo uspjele ni locirati, ali sama pomisao da je povijest Zagreba utkana u secesijske zidove bila nam je dovoljna.
Osim Kaptola koji odiše posebnim mirom, te Gradeca, do kojeg smo došle i bez Krvavog mosta, a na kojem se smjestila naša Vlada, Sabor, mnoge palače poznatih plemićkih obitelji, kao što su Erdodyji, zgrada muzeja i crkve sv. Marka ispred koje je Matija Gubec nosio svoju usijanu krunu, nezaobilazna stanica u Zagrebu jest Mirogoj, nekadašnje imanje velikog Ljudevita Gaja.

Otac Mirogoja, Herman Bolle, zaista je genijalac koji je izgradio pola Hrvatske i dijelić svijeta - mnoštvo zagrebačkih kurija, zgradu HAZU-a, đakovačku katedralu, mauzolej Pejačevića u Našicama, vitke tornjeve zagrebačke katedrale, osječku gimnaziju i dr., a družio se s velikanima kao što su biskup Strossmayer i Iso Kršnjavi. Od 1876. g. prekrasne arkade zasigurno su nešto po čemu se Mirogoj razlikuje od svih groblja na svijetu, a ondje leže svi koji su stvarali Hrvatsku – braća Ilirci, hrvatski književnici poput Krleže, Šenoe, Ivane Brlić Mažuranić, Zagorke, Tadijanovića, Dragutin Gorjanović Kramberger, Siniša Glavašević, Lisinski, Nazor, Dražen Petrović, Krešmimir Ćosić, Radići, Mažuranići i dr., što Mirogoj zaista čini hrvatskim Panteonom koji svatko treba u životu vidjeti, ali da ne kažete da vas nisam upozorila – čuvajte se Polja XXIII.

Gastro
Nijedan doživljaj nije potpun ukoliko nije začinjen dobrom klopom. Tako smo ovaj vikend počastile naša istančana nepca hranom iz menze na Cvjetnom, kavom s cimetom u zelenom raju – Day cafeu (gdje su konobari krasni pa kad prigovaraš, donesu ti gratis smoothie od borovnice), browniesima i slodoledom u Cookie factoryju u Tkalči, dašku Amerike u Zagrebu, pizzom u Napoliju na Laništu, te pivskim kiflicama i najfinijim pivom u Zagrebu – domaćom Gričkom vješticom u Malom medi, nadahnutom činjenicom da je na području Zagreba nekad davno pogubljeno više od 250 vještica, pa tako i posljednja europska vještica.

Prije samo nekoliko godina, Zagreb mi je predstavljao trošenje vremena u javnom prijevozu i neki sasvim drugačiji, preskupi život, a danas ga gledam sasvim drugim očima – očima kojima je svaki kutak, svaka ulica, svaka ulična svjetiljka, nositelj djelića duše koju Zagreb ima i kojoj se uvijek poželim vratiti.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...