Preskoči na glavni sadržaj

Come To The Dark Side

Volim tih par preostalih dana godišnjeg odmora prijeko potrebnih nakon ljetovanja da bismo kuću, u koju smo se vratili, doveli u stanje prikladno za stanovanje. Ima nekog slatkog osjećaja izolacije u tome - prijatelji još ne znaju da smo se vratili s putovanja, bez žurbe peremo nagomilane hrpe prljavog rublja, brišemo prašinu, čistimo ormare i pokušavamo u život vratiti uvenule sobne biljke. Tijekom onih nekoliko blaženih minuta u kojima se djeca zaigraju uživam u slow motionu kućanstva čitajući fiktivne memoare Shirley Jackson.

"I thought briefly and comfortably of the quiet mornings, the long lovely afternoons, the early bedtimes. "Well," I said, with immense heartiness, "it will be summer again before we all know it."

U um Shirley Jackson zaljubila sam se kao dvanaestogodišnjakinja u videoteci Kuki, iako joj još ni ime nisam znala, a nakon "Oduvijek živimo u dvorcu", bila sam fan for life. Žena je to koja je inspiracija brojnim piscima i koja je u svojih četrdesetiosam godina života napisala šest romana, dvije knjige memoara i dvjestotinjak kratkih priča. Zanimljivo, iako je rođena 1916., sredinom 20. stoljeća živjela je od pisanja - svoje uratke o vođenju kućanstva i odgoju četvero djece objavljivala je u ženskim magazinima. Tekstovi su kasnije objavljeni u formi dvije knjige memoara - "Life Among the Savages" i "Raising Demons". Ako vas naslovi koji odaju mračni humor Shirley Jackson nisu privukli, možda će vas privući podatak da u "Life Among the Savages" opisuje izbor kuće, u kojoj se nastanila s mužem i dvoje najstarije djece, u gradiću North Benningtonu u Vermontu (u narodu znane kao "the one with the pillars", a u kojoj je napisala slavnu "Lutriju"), da duhovito piše o nestašnom prijatelju svog sina, o mački Ninki koja je uhvatila šišmiša, o rađanju trećeg djeteta i drugim obiteljskim zgodama koje su ispisane šarmantnim jezikom čudakinje/kućanice koja je bila poznata i po kućnim zabavama.


"Sentimental people keep insisting that woman do on to have a third baby because they love babies, and cynical people seem to maintain that a woman with two healthy, active children around the house will do anything for ten quiet days in the hospital; my own position is somewhere between the two, but I acknowledge that it leans toward the latter."

Neki se kritičari snebivaju nad ljupkim tekstovima Shirley Jackson, kao da nije moguće da žena bude i supruga, i majka, i pisac horora - ta svaka žena u sebi čuva nekoliko svjetova, a one odvažne pokažu ih i okolini (sram ih bilo)! Njezine rečenice prokazuju zastrašujući um kućanice, kojoj cigareta u svako doba stoji u kutu usana, i koja neprestano u glavi slaže popise, vodi neverending razgovore s drugim kućanicama, traži dječje cipele po kući (mame uvijek sve pronađu!), izriče naredbe tipa: "Get dressed! Brush your teeth!", ucjenjuje djecu da pojedu doručak, dok podgrijava jutarnju kavu i u mislima gradi svoje strašne priče o ukletim kućama, o podvojenim ličnostima i ženama na rubu živčanog sloma.

"Name?" the desk clerk said to me politely, her pencil poised.
"Name,", I said vaguely. I remember, and told her.
"Age?" she asked. "Sex? Occupation?"
"Writer," I said.
"Housewife," she said.
"Writer," I said.
"I'll just put down housewife," she said. "Doctor? How many children?"
"Two," I said. "Up to now."
"Husband's name?" she said. "Address? Occupation?"
"Just put down housewife", I said. "I don't remeber his name, really."


Čitajući njezine memoare, razmišljam o svemu što je bilo skriveno u nezgrapnoj, ali don't-fuck-with-me-Shirley - mislim na sve uloge koje je morala odigrati, da zadovolji svoje kriterije, ali i kriterije publike malog grada. Mislim na slobodu koju je pronašla u književnosti, mislim na slobodu koju ja pronalazim u književnosti. Kraj majke koja se oglušila na njene literarne uspjehe i koja je uvijek imala kritiku na njezin račun u rukavu, kraj supruga koji joj je u pismima detaljno opisivao svoje ljubavne afere sa studenticama, Shirley je namjerno držala javnost u zabludi da je vještica, stvarajući svijet u kojem je sve bilo moguće. U kojem su postojale šašave heroine koje će sve okrenuti u svoju korist i u kojem će se prokazati besmisao ukorijenjenih tradicija u malim gradovima Amerike - obožavam što joj je uspijevalo poplašiti sve malecke staričice (što sam starija, to me sve češće šokiraju bahate staričice) koje su zabadale nos u njezino dvorište, nasmijati prijatelje koji su je smatrali svestranom ženom i izazvati zavist supruga koji ju je zbog njezine vještine zavolio, ali joj na njoj oduvijek bio i zavidan.

Nakon čitanja "Life Among the Savages", morala sam pročitati i "Prokletstvo kuće Hill", njezinu najpopularniju knjigu, objavljenu 1959., koju je posvetila Leonardu Brown, svom profesoru engleskog jezika na Syracuse Universityju. Naslovnica ovog romana mogla bi zavarati neiskusnog čitatelja i uvjeriti ga da je riječ o jeftinom hororcu, a ne o klasiku američke književnosti koji je nadahnuo i velikog Stephena Kinga. Pomalo opsjednuta kućama, oko iščašene kuće koja stoji napuštena desetljećima, a čije paranormalne aktivnosti poželi proučiti Dr. John Montague, Shirley je isplela priču o natprirodnom koja se pretače u slojevitu karakterizaciju glavnog lika. Dr. Montague u kuću Hill poziva nekoliko ljudi - plahu i nesigurnu Eleanor Vance (koju zamišljam kao Lily Taylor, ne mogu si pomoći), koja je do nedavno brinula o svojoj zahtjevnoj majci i koja sada živi u stanu sestre koja ju omalovažava, potom atraktivnu i liberalnu Theodoru (za koju je u jednom trenutku rečeno da stanuje s cimericom, zbog koje insinuacije je Shirley danas jako popularna među LGBTQ populacijom), te Lukea Sandersona, koji je nonšalantni dobrostojeći momak u čijoj obitelji se nalazi kuća Hill, odnosno, koji će jednog dana biti vlasnik kuće u kojoj nitko ne želi stanovati.

"Cesta, sada njezina bliska prijateljica, zavijala je i tonula, skretala iza zavoja gdje su čekala iznenađenja - jednom krava, koja ju je promatrala preko ograde, jednom nimalo znatiželjan pas - pa u udoline gdje su ležali gradići, uz polja i voćnjake. Na glavnoj ulici jednog sela prošla je uz pozamašnu kuću sa stupovima i ograđenu zidovima, s kapcima na prozorima i dva kamena lava koja su čuvala stube, i pomislila da bi možda mogla živjeti ondje, oprašivati lavove svakog dana i tapšati ih po glavi za laku noć. Vrijeme počinje ovog jutra u lipnju, uvjeravala se, ali vrijeme je to koje je neobično novo i osebujno; u ovih nekoliko sekundi proživjela sam cijeli život u kući s dva lava pred ulazom..."

Iako roman nije pisan u prvom licu, Shirley Jackson čitatelju omogućuje uvid u misli protagonistice Eleanor, koja je najprije odlučna da uzme svoj život u svoje ruke, da postane neustrašiva žena koja ima svoju "šalicu zvijezda" i mjesto koje može zvati domom, ali koja, nakon susreta s ogavnom kućom Hill, gubi dodir sa stvarnošću tako da ni naposljetku nije u potpunosti jasno utječe li Eleanor na kuću ili kuća na nju (tu je ideju iskoristio Robert Wise u filmskoj adaptaciji iz 1963.). Atmosferom ovaj roman podsjeća na "Okretaj zavrtnja" Henryja Jamesa, s naglaskom na psihološkoj karakterizaciji likova po kojoj je Shirley poznata. Svaki od likova ima svoju ulogu (neki od njih tu su samo da utjeraju strah u kosti, kao npr. kućepazitelji koji u kući nikada ne ostaju in the night, in the dark, "s obzirom na to na što su pristali"), ali uloga kuće ispunjene nevidljivim čudovištima daleko je najzanimljivija (koncept kuće inspirirao je i Mike Flanagana na snimanje odlične Netflixove serije). Ukleta kuća mogla bi se poistovjetiti i s tugama same autorice, vele neki - istina jest, čitanje ovog page-turner romana više me rastužilo nego uplašilo, tuga između redaka je opipljiva i mogla bi čitatelja koji ne poznaje svoje slabosti povući u svoje ponore, pogotovo ako ju čita in the night, in the dark.


"...ne trebam vas podsjećati, mislim, da je koncept da su neke kuće nečiste ili zabranjene - možda svete - star koliko i ljudski um. Svakako postoje mjesta koja neminovno za sebe vežu atmosferu svetosti i dobrote; možda onda nije previše neobično reći da su neke kuće rođene zle."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dobro došli na Mjesto zločina

Sramotno, ali algoritam jubitoa nije mi predložio slušanje prvog hrvaskog true crime podcasta, nego sam za njega morala čuti tek kad se u medijima počelo najavljivati knjigu dvojca koji podcastom ordinira. -True crime podcast, kažeš? Kako to misliš? - Pa tako, umjesto da gledaš predugi Netflixov dokumentarac o, bubam, Madeleine McCann, slušaš kako dvoje milenijalaca izlaže tijek događaja te kobne 2007. i nemilosrdno osuđuje svaki pokret Madeleineih roditelja ili/i policije u smislu comic reliefa, usput pokušavajući dokučiti tko je počinitelj. - Sign me up! Upravo ovakva vrsta "skeča" svojstvena je za Tiju i Filipa koje Mjesto-zločina -virgini mogu zamisliti kao šarmantni kočijaško-komični radijsko-voditeljski par. Ako ste, k tome, milenijalac (čitaj: patite od pretjerane upotrebe anglizama u životu), volite misteriju ili/i čeznete za pravdom na ovom svijetu, njih dvoje doći će vam kao pravo osvježenje u realitetom opterećenoj svakodnevici. Ja sam sve gore navedeno - bila sam ...

Zrelost

Uvjerena sam da život neprestano pravi krugove. Jedne započinje dok druge privodi kraju - izluđuje nas osjećajem već viđenog. Prije dvadeset godina na istom sam ovom balkonu čitala istu ovu knjigu. Tada, kao maturantica, bila sam poprilično nervozna, ali i odvažna - pa neću ja biti jedan od onih štrebera koji nemaju iskustvo mature, ja ću vazda biti jedan od kampanjaca koji na maturu idu jer su jedan razred prošli s prosjekom 4.46 - mi ćemo hrabro omatoriti boreći se s matematikom na maturi! Aha! Čitala sam tada Goldingov klasik u Algoritmovom izdanju, ali iz perspektive djeteta. Sjećam se da mi se knjiga svidjela, ali nije me šokirala - bila sam distancirana od nje. Ja, stanarka u zaštićenim uvjetima, u svojoj tinejdžerskoj sobi s balkonom, nisam se mogla zamisliti u ulozi izgubljenih dječaka. Imala sam kontrolu nad svojim životom, meni se u životu nije ništa loše moglo dogoditi (osim pada na maturi, dakako) - "Gospodar muha" bio je fikcija. Nisam sama odlučila uhvatiti se p...

Društvo holivudskih pisaca

Bilo je to potkraj devedesetih. Nosile smo plastične dudice na lančićima, lažne reflektirajuće lennon-sunčike na nosu, bicke i skechersice s debelim đonovima. Kino blagajne poharao je "Titanic", a u videoteci je najposuđivanija kazeta bila "Svi su ludi za Mary". Na televiziji su, pak, vazda bili jedni te isti filmovi - jedan od njih bio je "Društvo mrtvih pjesnika". Robin Williams glumio je profesora koji poezijom nadahnjuje učenike u preppy akademiji Welton u Vermontu 1959. - prvi sam ga put gledala na podu sobe moje sestrične Martine (praznike sam provodila spavajući na madracu na podu njezine sobe). Sjedile smo pred mini TV prijemnikom i ridale na scenu Neilove krune na otvorenom prozoru. Bile smo klinke i Neilov izbor činio nam se jedinim logičnim rješenjem - čovjek, koliko god mlad bio, mora slijediti svoju strast - ljepota je važna, umjetnost je važna. U tom filmu wannabe pisca, Todda Andersona, glumio je mladi Ethan Hawke. Zato, kad sam vidjela da ...

Nedjeljno štivo

Ponekad uzmem knjigu u ruke, i nasmijem se samoj sebi - samo si umišljam da sam je sama izabrala - jer ona je izabrala mene. Zadnjih dana knjige slute moje brige i nekako mi se same nude - knjige o obiteljima, o odnosima roditelja i djece, o tome tko smo postali zbog svoje mame, i svog tate. Nesuradljiva, impulzivna, hiperaktivna, gleda svoje interese - ne, nije to profil prosječnog stanovnika Guantanamo Baya, nego nalaz koji je izradila dječja psihologinja za moje milo dvogodišnje dijete. Svi su nas uvjeravali da je sasvim normalno da ne priča, obasipali nas pričama o svim članovima svoje bližnje i daljnje rodbine koji su propričali tek s tri ili četiri godine, ali nisu razumjeli da mi ne mislimo da naše dijete nije normalno, nego da trebamo stručnu pomoć kako se nositi s njenom frustracijom koja se ispoljava svaki put kad ju mi ne razumijemo, s našom frustracijom do koje dolazi kad joj trebamo objasniti banalne stvari, kad ju želimo nešto naučiti, ili je zaštititi. Čula sam jutr...

Prokleto prvo lice jednine

Možda ste mislili da sam odvajkada željela biti pravnik kao popularna Ally McBeal, ali većinu svog srednjoškolskog staža bila sam uvjerena da ću biti student hrvatskog jezika i književnosti. Sad shvaćam da taj put nisam priželjkivala zato što sam voljela čitati (u to vrijeme čitala sam većinom krimiće i trilere), nego zato što sam voljela pisati. Pisanje školskih zadaćnica bilo mi je omiljeni zadatak - ispunjavala sam ga lako, i ispunjavala sam ga dobro. Lektorirala sam razrednim kolegama zadaćnice, a i pisala ih (volim misliti da sam pridonijela školovanju ponajboljih hrvatskih kineziologa, strojara, matematičara, ekonomista, kemičara i glazbenih producenata) - kad bi se naša profesorica Mlinac rasplakala, znala sam da sam uspješno prenijela emocije na papir. Bježala sam u literaturu, a bježim i danas. Na svakojake načine. Kao petnaestogodišnjakinja sam pročitala "Zašto sam vam lagala" i zavoljela žensko pismo ("žensko" u "ženskom pismu" mi nikad nije zvu...