Preskoči na glavni sadržaj

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života.

"No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života."


Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog book cluba za svibanj. Blago rečeno, svidjela mi se već tijekom prvog čitanja, jer nastavila sam čitati Slavenkine knjige o slavnim ženama, pa se na ovom blogu može naći osvrt i na "Mileva Einstein, teorija tuge" i na "Dora i Minotaur". Teško bi mi bilo odlučiti se koja od njih mi je najdraža - jer sve su vješto napisane - ali od svih Slavenkinih žena, Frida je najživopisnija.

Priču o Fridi Slavenka Drakulić počinje posljednjim Fridinim danima - ona promatra igru svjetla na zidovima svoje Plave kuće i prisjeća se svog odrastanja, svojih želja, svojih slika, svojih ljubavnika, dok pokušava odlučiti hoće li uzeti svoj život u svoje ruke. U romanu se skladno izmjenjuju treće i prvo lice jednine, a mirisi, boje i okusi meksičkih ulica tvore izmaglicu strasti i patnje - gotovo da čujem "La Llorona" u filmskoj izvedbi Chavele Vargas (fun fact: ona je bila čest gost u kući Fride i Diega) između redaka (ili sam možda previše puta pogledala film "Frida" u kojem je Fridu utjelovila Selma Hayek).


Slavenka Drakulić, vjerojatno nadahnuta svojim bolovima, u romanu o Fridi vjerodostojno opisuje "tijelo koje gori, ranu koja peče". Nakon što je preboljela dječju paralizu, šepava djevojka Frida, kćer Meksikanke i mađarskog Židova iz Njemačke, u prometnoj nesreći zadobije gotovo fatalne ozljede. Njezina majka, Dona Matilde, pomislila je da bi se Frida, koja se i ranije znala baviti se crtkanjem, dok se oporavlja od nesreće, mogla zabaviti slikanjem. Slikanje ju jest zabavilo, a da bi se uvjerila da je talentirana dovoljno da ostvari zaradu svojim slikanjem, obratila se poznatom meksičkom slikaru Diegu Riveri, koji će postati ljubav njezinog života. Volim optimistični prizvuk u Fridinim promišljanima o životu nakon sudara, ali i u njezinim slikama. Ona možda jest naglo ostarila, spoznala da propada, da će umrijeti - bol ju je podsjećala - ali ta joj je bol dala moć, krila, slobodu da se izrazi, da se otkrije, da se ogoli, da stvara, da radi što želi, da voli koga joj se voli. Bila je oličenje drskosti i strasti koje svi tajno priželjkujemo.

Interpretirajući iz Fridine perspektive njezinu umjetnost, Drakulić umije dočarati "slike koje urlaju" čak i onima koji ih nikad nisu očima gledali, a brižno raspisan Fridin pogled na svijet i na sebe (jer često je sama, i slika sebe, jer je ona objekt koji najbolje poznaje) otkriva Slavenkin neporeciv dar za pisanje, ali i suosjećanje. Ona je Fridu prikazala najprije kao ženu, ženu koja je itekako krvava ispod zlatom posute kože. Ženu koja se prikazuje "snažnijom nego što je bila" i predbacuje si zbog toga, ženu koja je silno željela djecu koju nije mogla imati, ženu koja je potpuna samo kad je voljena (feministice bi silno željele da je Frida bila svijet za sebe, odvojiv od Diega, ali stranice njezina dnevnika pokazuju da joj je Diego bio sve).

"Nitko nikada nije bio tako gol kao ja u tom trenutku. Obični su ljudi samo goli. Moje je tijelo bilo golo i ranjeno, i zbog toga ranjivo. Moji te ožiljci nisu prestrašili. Ožiljci su mjesta kroz koja jedno biće ulazi u samoću drugoga, naučila sam toga dana od tebe, s tobom."


"Ja bih da me ništa ne pitaš, da ne govorim. Da legneš uz mene i da me zagrliš. Da me griješ. Hladno mi je, to bih ti željela reći. Zapuhuje me hladnoća iz groba. Budi sa mnom dok umirem, bit će mi lakše ako me držiš u naručju, ne želim umrijeti sasvim sama. Drži me. Neće to dugo trajati, obećajem ti. Osjećam, imam još sasvim malo snage, tek toliko da se saberem, da pogledam oko sebe i u sebe. A sada je i to pri kraju. Ruke su mi ledene, mili moj, ugrij ih. Otići ću mirno, evo pogledaj kako sam mirna. Nisam više ljuta. Sada samo čekam. I tebe sam već otpustila, ljubavi moja, dijete moje. Još sinoć, kada sam ti dala prsten koji si trebao dobiti tek na našu dvadeset i petu godišnjicu braka, za nepunih tjedan dana. Tako si se začudio! Zašto mi sada poklanjaš prsten, zar nije još rano, pitao si. A meni je bilo drago što se čudiš. U tebi je, pomislila sam, bilo još nade, nade koja se izmjenjivala s beznađem."

Nismo mi, gringosi, izmislili Fridu. Ona je bila hit i za života. Bila je prvi meksički umjetnik čiju sliku je kupio Louvre, a u drugoj polovici četrdesetih godina nije bilo izložbe u Meksiku bez njezine slike. "Nije slikala stvarnost kako je objektivno možemo vidjeti, nego onako kako ju je osjećala. Izvanjski je svijet sveden na najvažnije, a slijed događaja sažet je u snažnom klimaksu", tvrdi Andrea Kettenmann u "Kahlo: bol i strast". Diego joj se zbog toga uvijek divio - on je bio slikar vanjskog svijeta, a ona je posjedovala vještinu izlijevanja nutrine na platno. Diegove afere, pogotovo ona s Fridinom sestrom, gubici i kronična bol nastanjena u njezinom tijelu teme su koje pronalazimo na njezinim slikama. Nitko nije mogao samoubojstvo ili abortus prikazati kao što je to činila Frida - realno, potresno, intenzivno, terapeutski. Iako se koristila kršćanskim imaginarijem za vlastite potrebe i predstavljala sebe kao mučenicu, nije bila vjernica (religiozno je bila odana komunističkoj partiji, doduše), a na njezinim slikama uvijek pronalazimo podvojenost - ta podvojenost ima izvor u mitologiji Meksika, ali i u njezinom karakteru. Muško i žensko, život i smrt, tama i noć, razaranje i mir, bol i allegria - "raznolikost sjedinjena", stoji u Fridinom dnevniku. Iako njezini autoportreti odišu boli i tugom, u njima ona "istinski postoji", kako veli Slavenka, a njezino stvaralaštvo nosi i danas poruku nade - znak da život u nama buja čak i kad nam tijelo otkazuje poslušnost. Fridina strast za životom nadjačala je čak i govorkanja da joj je Diego pomogao da okonča svoj život (iako je plućna embolija službeni uzrok njezine prerane smrti), jer bol više nije mogla trpjeti. Nakon amputacije noge godinu dana prije smrti, u dnevnik je zapisala: "Ima trenutaka kad gubim svaki razlog postojanja. I dalje se želim ubiti. Diego me od tog odvraća računajući na moju taštinu kad mi kaže da bih mu nedostajala. Tako mi je rekao i ja mu vjerujem. No, nikad u životu nisam toliko patila. Pričekat ću još malo."


Nije nimalo čudno da toliko volimo Fridu - čini se gotovo nemogućim ne voljeti nekoga tko svoj život i svoje osjećaje prepoznaje, proživljava i nudi na dlanu. Bio čovjek zdrav ili ne - u takvoj vrsti razotkrivanja leži sva njegova hrabrost. Opterećena bolešću, a slobodna od okova društva, živjela je žilava Frida u svojoj Plavoj kući. Slavenka Drakulić doista joj je odala počast ovim romanom, iako Frida nije priželjkivala odavanje takvih časti. Vrlo kontradiktorno, upravo prikazujući njezinu bol, autorica je oživjela i Fridu i sve ono što ju je činilo sretnom (i nesretnom). Voljela je kale, pitaju, tequilu i mole, po receptu Diegove bivše supruge i svoje prijateljice, Lupe (navukla sam se na gledanje "Eva Longoria: Searching for Mexico" pa znadem da mole ne izgleda primamljivo, ali da ga Meksikanci obožavaju). Jedno vrijeme poučavala je studente slikanju, odnosno životu - poučavala ih je da vole ljude i prepoznaju što je dobro u popularnoj umjetnosti, a svojom istinom i drskošću prkosi konvencijama, hotimice, i danas.

"Različiti smo po tome što sam ja imala više snage od njega. Borila sam se sa svojim demonom tako što sam ga ogolila, pokazala, prokazala. Bila sam nemilosrdna. Izmorila sam svoju bolest, isisavala je i iskorištavala. Žilavo sam joj se odupirala. Živjela sam u stanju stalne unutrašnje napetosti, podijeljena na dva dijela koji se bore na život i smrt. Izvlačila sam bol iz dubine na površinu, a zatim je izložila svjetlu i pogledima, a demon to mrzi. Izlagala sam ne samo njeno lice, nego i tijelo i noge i rane i srce i trbuh i kičmu... To mi je davalo snagu. Moja je pobuna bila skandalozna jer ne samo što sam slikala, već sam slikala bol i bolest! Bolesni ljudi to ne rade. A otac? On je tonuo sve dublje i dublje u svoju samicu. Na kraju ga je bilo teško dozvati među nas. Za razliku od njega, ja nisam pristala na svoju osudu."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...