Preskoči na glavni sadržaj

Nikad dosta Ferrante!

Većinu svog života umišljala sam si da sam pisac. Da me bilježenje razrednih kronika, pisanje zadaćnica i članaka u srednjoškolskom i studentskom listu čini spisateljicom. Jednu sam svoju pričicu uspjela i objaviti, emocija jest odlepršala s krila moje bake Julke u mnoge domove, ali sada je to samo lijepa uspomena. Slatka priča za moju djecu. Jednog dana. Sad ih to ne impresionira.

Tek me objavljivanje knjige otrijeznilo - nisam ja pisac i ne biva se piscem lako, pogotovo ne na ovom mjestu, pogotovo ne u ovom vremenu. Više se ne zanosim dječjim snovima, ali još uvijek, s vremena na vrijeme, poželim pročitati o tajnama zanata pravih majstora.


Smiješno je za reći, ali o vještini pisanja Elene Ferrante pročitala sam više knjiga negoli sam pročitala djela koje je napisala. Nakon "Frantumalje", koju mi je sestra dopeljala iz Crne Gore, nisam mogla odoljeti ni zbirci eseja koje je Elena Ferrante napisala za bolonjsko sveučilište, "Na margini: O užitku čitanja i pisanja".

U prvom eseju Elena se prisjeća pisanja zadaćnica i ograničenja koja su joj zarana nametnuta. Lijevu je marginu uspijevala ispoštovati, ali preko desne su se njezina slova vazda prelijevala. "Toliko su me često kažnjavalo da je osjećaj za tu granicu postao dio mene tako da, kad pišem rukom, osjećam prijetnju okomite crvene niti makar je na papirima koje upotrebljavam već odavno nema."

"...iako je muški glas nestao, preostala je neka zapreka, dojam da me koči upravo moj ženski mozak, ograničava me, kao neka urođena sporost. Ne samo da je pisanje samo po sebi bilo teško nego sam k tome još i žena, stoga nikad neću uspjeti pisati knjige poput velikih pisaca. Kvaliteta tih tekstova, njihova moć, u meni je budila ambicije, diktirala mi ciljeve za koje mi se činilo da su daleko izvan mojih mogućnosti." Elena jasno govori o svom unutarnjem glasu i ambicijama koje su gasnule pred moćnim piscima. Nevjerojatno, ali žena koja se toliko divila muškarcima koji su stvarali književnost sada je predvodnica suvremenog ženskog pisma (u mom rječniku "žensko pismo" moćna je sintagma), sada je sinonim za vjerodostojno, osobno, snažno i odvažno pisanje.

"Prije više od trideset godina pomislila sam: kad zbilju nastojiš prikazati onakvom kakva jest, to te može paralizirati jer od zbroja bezbrojnih promašaja i vrlo rijetkih slučajnih uspjeha riskiram postati gluhonijemom nihilisticom; stoga ću ju pokušati prikazivati kako mogu pa tko zna, možda mi se posreći i prikažem je onakvom kakva jest. I nastavila sam metodom pokušaja i pogrešaka. U početku sam to činila prije svega da ruku koja je manijakalno revno htjela pisati izmaknem praznini. Ali poslije sam se sve više usredotočivala. Stvorila sam pripovjedačicu koja piše u prvom licu, i potaknuta slučajnim sudarima sa svijetom, izobličuje formu koju si je s mukom dodijelila te iz tih nagnječenja i distorzija i oštećenja cijedi nove neočekivane mogućnosti; a sve to dok napreduje uz liniju priče kojom sve manje vlada, možda čak ni priče, možda tek spleta u koji se zaplelo ne samo pripovjedno ja nego sama autorica, čisto pisanje."

Rasplakala me Elena, tko god ona bila (veli da, kad piše ni ona ne zna tko je, ona je, riječima Virginije Woolf - dvadeset osoba), svojim spoznajama o grčevitoj radnji - pisanju. Njezina spremnost da citira svoje najveće književne uzore (Woolf, Stein, Stampa, Diderot, Beckett, Dante i dr.) oduševila me, svak zna da za pisca nema intimnijeg od toga. U ovoj je zbirci odlučila opravdati i svoj način pripovijedanja, objasniti zašto je "prikazati stvari onakvima kakve jesu" teže nego se čini, i otkriti svoja "mala otkrića", mala nadahnuća za stvaranje "Mučne ljubavi", "Dana zaborava" i "Mračne kći", ali i tekstove koji su joj pomogli da se udalji od Delije, Olge i Lede i približi prijateljicama iz napuljske tetralogije.

"Kako samo volimo izražavati da nam nešto pripada. Zapravo je prvi veliki korak kad je riječ o pisanju otkriti upravo suprotno: ono što pobjedonosno smatramo svojim pripada drugima. Da, doticaji sa svijetom u svakom su vremenu potpuno naši. Ali riječi - pisana forma u koju ih smještamo pazeći na crvene margine svojih bilježnica - ne. Treba prihvatiti činjenicu da nijedna riječ nije doista naša. Treba odustati od ideje da pisati znači nekim čudom osloboditi vlastiti glas, vlastiti ton: ja mislim da je to bezvoljan način da govorimo o pisanju. Pisati pak znači ući svaki put u beskrajno groblje u kojem svaki grob čeka da ga netko oskvrne. Pisati znači udobno se smjestiti u sve što je već napisano - u veliku književnost i u komercijalnu, ako treba, u roman, esej i u scenariji - i napuniti se, u granicama vlastite vrtoglavosti, individualnošću, koja je pak pisanje. Pisati znači prisvojiti sve što je već napisano i polako naučiti trošiti to golemo bogatstvo."


Ova me zbirka ponukala (moje je čitanje često nalik brainstormingu) da pročitam "Mučnu ljubav", njezin prvijenac. Roman je to koji započinje kao i mnogi romani prije njega i nakon njega - smrću majke. Nije to bila mila majka, ali njezina smrt ostavila je reski okus u ustima protagonistice Delije. Njezina je majka pronađena utopljena, a na sebi je nosila samo fancy grudnjak u kakvom ju se nikad ne bi moglo zateći dok je bila živa. Delija se povodom majčine smrti vraća u rodni Napulj i pokušava saznati više o majčinim posljednjim danima.

"Kad uđete u dom nedavno preminule osobe, teško je povjerovati da je prazan. Dom neće zadržati duhove, ali hoće posljedice posljednjih radnji počinjenih za života. Prvo sam čula da curi voda u kuhinji i na djelić sekunde, naglim izvrtanjem stvarnog i varljivog, pomislila da mi majka nije umrla, da je njezina smrt tek predmet duge tjeskobne maštarije koja je počela tko zna kada. Bila sam uvjerena da je u stanu, stoji pred sudoperom, pere posuđe mrmljajući si u bradu. No grilje su bile zatvorene, stan mračan. Upalila sam svjetlo i vidjela da iz stare mjedene slavine obilno curi voda u prazan sudoper."

Nalik pisanju Albe de Céspedes, i stil Elene Ferrante iznimno je intiman, gotovo podrazumijeva čitanje u samoći, krišom, onako kako se čitaju tuđi dnevnički zapisi. Njezino je pisanje nalik tamnoj čokoladi, profinjeno, gorko na prvu, ali zatomljuje potrebu za užitkom, topi se u ustima. Nalik je žestokoj crnoj kavi - razbuđuje sva osjetila, okrepljuje duh.

"Majka je po cijele dane pedalirala na singerici kao odbjegli biciklist. Kod kuće je bila neuredna i povučena, skrivala kosu, raznobojne šalove, haljine. Ali, baš kao i otac, sumnjičila sam je da se vani drugačije smije, drugačije diše, da pokrete tijela usklađuje tako da je svi gledaju razrogačenih očiju."


Mahnita atmosfera i upečatljivi detalji ("Polazeći ispred zrcala, nehotice sam se nasmiješila da se umirim."), kojima Elena Ferrante uspijeva čitatelja uvući u igru u kojoj se naprasno otkrivaju figura majke i tajne Delijine obitelji, čine ovaj roman delicijom za čitatelje (iako mi je "Dani zaborava" još uvijek najdraža njezina knjiga).

"Sad kad je umrla, netko joj je sastrugao kosu i izobličio joj lice kako bi je prilagodio mojem tijelu. To se dogodilo nakon što sam godinama iz mržnje, iz straha htjela izgubiti svaki korijen koji sam imala u njoj, čak i najdublji: njezine kretnje, njezinu modulaciju glasa, način na koji prima čašu ili pije iz šalice, kako navlači suknju, kako haljinu, raspored predmeta u kuhinji, u ladicama, načine na koje pere najintimnije dijelove, prehrambene sklonosti, što joj se gadi, što je oduševljava, potom jezik, grad, ritam disanja. Preinačiti sve kako bih postala ja i odvojila se od nje."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

Drvo nade, budi jaka

Noćas sam sanjala da na stopalima imam po šest nožnih prstiju. Da su dugački i da moram odlučiti koji od njih je višak koji valja iščupati kako bi stopalo opet nalikovalo svakom normalnom stopalu. "Ako u snu imate više prstiju, očekuje vas profit", pisalo je na internetskoj sanjarici punoj grotesknih sanjarija. Pusti ti to, man' se profita i ostalih kerefeka, nije bio dobar osjećaj imati dvanaest nožnih prstiju! Jezivo je željeti pobjeći iz svoje kože! Sjetila sam se Fride, o kojoj čitam, i pomislila - mora da se tako ona osjećala čitavog života. "No, nakon preležane paralize njeno je tijelo zadobilo novu težinu. Ne samo fizičku, razmišljala je, već i metafizičku. Postalo je teret, težak poput kamena koji je primorana vući sa sobom. Nakon nesreće, te je težine bila svjesna gotovo u svakom trenutku svog života." Čitala sam "Fridu ili o boli" Slavenke Drakulić prije petnaest godina, ali sam je s radošću ponovno posudila u knjižnici - ona je izbor mog bo

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca

It's just like riding a bike

Ništa me ne može razveseliti i napuniti mi baterije kao vikend doma, a kad se još, k tome, radi o produženom vikendu - sreća je neopisiva! Mama me dočekala s pohanim vrganjima koje je tata pronašao u šumi (zaboravi masline i druge proizvode krša, u ovim šumskim delicijama rado bih se ugušila!), a tata obradovao restauriranim biciklom na kojem sam i naučila okretati pedale. Donio ga je iz Slovačke prije rata, na njemu sam po prvi put razbila koljena, stekla prve prijatelje. Godinama je prašan i ispuhanih guma čamio na tavanu, a prije tri dana provozala sam ga svojim susjedstvom, bez obzira na kilažu na koje mali crveni biciklić nije navikao. Kakav osjećaj slobode! Kava s kumom i s prijateljicom koja je živjela u Nizozemskoj posljednjih šest mjeseci uljepšale su mi dane, a osim potrazi za burmama (check!) i mladoženjinim cipelama (više sreće drugi put), ovaj vikend posvetila sam i izradi dekoracija za skorašnje vjenčanje. Važno mi je danu vjenčanja dati osobni pečat, pomno

Kenneth Branagh, Van Morrison, Dunja Matić, Andrea Bajani, nastavi niz

Nakon knjige Julijane Adamović, nepce mi je poželjelo nešto urbano. Knjiga "Mirovanje" na popisu knjiga koje želim pročitati mi je otkako sam slušala Dunju Matić kako u Knjigopsiji priča o knjizi "Psi". Jest da je Dunja Matić Benčić asistentica na kolegijima kulturologije na Filozofskom fakultetu u Rijeci, ali nije me privukla njezina profesionalna rječitost, nego strast s kojom je pričala o djelu mlade autorice. Svatko tko na taj način razgovara o umjetnosti vrijedan je proučavanja, što se mene tiče. Kažu da je "Mirovanje" roman, ali on ne 'liči romanu - kratka poglavlja predstavljaju ekstrahirani život autorice, koja mijenja oblik. U jednom trenutku je ondje u prvom licu, a već u sljedećem je u trećem. Autorica vam neće predočiti sve što se dogodilo u njezinom životu, ali njezina emocija će biti jasna i glasna. Čini se da je ispovjedna forma zahvalna za čitanje (a možda i za pisanje) - različiti smo, živimo brzo i intenzivno dok se u nama odvijaju e