Preskoči na glavni sadržaj

Mainstream.com

Uobičajeno je za mlade ljude da zavole glazbu određenog glazbenika, a tek onda pomahnitaju za njegovim popratnim sadržajem. Sredovječni ljudi, pak, prepoznaju sadržaj pa počnu slušati i glazbu kreatora sadržaja. Tako sam bar ja - naišavši na book club Due Lipe, svidjela mi se Dua (yes, to joj je pravo ime!), njezina prirodnost, elokventnost pa i književni ukus (jedan od omiljenih pisaca joj je George Saunders!), pa sam poslušala i njezine hitove (tek sad uočavam da se neprestano vrte na radiju). Dakle, trenutno volim sve što vole mladi, iako uvečer lice mažem retinolom, a ujutro SPF-om.


Travanjski izbor book cluba Due Lipe, inače znanog kao Service95 Book Club, debitantski je roman "Tuga je pernata stvar" britanskog pisca Maxa Portera, čiji naslov je inspiriran pjesmom Emily Dickinson, ""Hope" is the thing with feathers." Svako malo netko o tom romanu priča kao o čudu svjetskom pa sam stekla dojam da je riječ o neobičnom uratku kojeg vrijedi pročitati - čak sam ga i kupila na nekoj od akcija za neke blesavo male novce.

"Tuga je pernata stvar" više je novela nego roman. Pisana je iz tri perspektive (otac, dječaci, Vrana) i opisuje život oca i dvoje djece nakon smrti njihove supruge i majke. Četiri ili pet dana nakon njezine smrti, ocu je na vrata pokucao stranac kojeg je najavilo šuškanje i pucketanje - bila je to čovjekolika Vrana. "Neću otići sve dok ti više ne budem potreban", rekla je. Iako uvođenje Vrane u ovu priču vuče inspiraciju iz poezije Teda Hughesa, proučavanjem koje se bavi spomenuti udovac, simbol vrane može se višestruko tumačiti. Njezino perje može u igri svjetla stvoriti bljesak, a može i svojim crnilom pozivati u smrt. Svatko žaluje na svoj način, često ljudi koji žaluju rade jako čudne stvari, zato i Vrana može biti štošta ("Bio sam prijatelj, izgovor, deux ex machina, šala, simptom, umišljaj, prikaza, štaka, igračka, fantom, geg, psihoanalitičar, dadilja.") - ta mi se otvorenost interpretaciji svidjela. U svakom slučaju, dolazak Vrane najavio je promjenu u kućanstvu ovih momaka. Glas Vrane je kreštav, nerijetko vulgaran i nametljiv (pomaže poslušati način na koji sam autor čita odlomke pisane iz Vranine perspektive) - ona je itekako prisutna u njihovom gnijezdu, gotovo koliko je duhom prisutan i onaj koga više nema.


"Nikad više neće koristiti (šminku, kurkumu, četku za kosu, rječnik sinonima).

Nikad neće dovršiti (roman Patricije Highsmith, maslac od kikirikija, balzam za usne).

Nikad joj više neću za rođendan kupovati zelene knjige iz serije Virago Classics.

Neću više pronalaziti njezine dlake.

Neću je više slušati kako diše."


Max Porter rekao je Dui da je roman započeo crtežom, i da je često tijekom pisanja črčkao na papir - zapravo, ovaj roman bilježnica je puna črčki i stihova bez interpunkcijskih znakova. Atmosferom je ova knjiga nalik praznoj kući i praznom čovjeku - iako riječi Vrane stvaraju kakofoniju koja uznemiruje (ali ne oživljava). Stil me jest podsjetio na "Lincolna u bardu", ali i na "Gradove od papira", novelu o životu Emily Dickinson, ali ova mi knjiga, iako sam svjesna da počiva na iskustvu autora, koji je rano u djetinjstvu izgubio oca, nije bogzna što donijela (ako vas zanima ta tekmatika, radije bih preporučila "Strvinare starog svijeta"). Njezina bol nije me uvjerila, ma nije me ni okrznula, a fragmenti života u praznom hodu i razlomljene rečenice često su me izbacivali iz takta. Originalno iliti eksperimentalno napisana, ova megapopularna knjiga (osim što je prodana u milijunima primjeraka, prevedena na sve žive jezike, adaptirana je u kazalištu, a sniman je i film po njoj) ostavila me potpuno ravnodušnom (da ne kažem - IDGAF za nju) i učinila moju žudnju za romanom epskih proporcija i književne ljepote samo većom, usudila bih se reći i - nepodnošljivom. 

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...