Preskoči na glavni sadržaj

The '90s (3)

Godina je 1996. Moja sestra Buba i ja dijelimo i sobu i krevet na kat. Ja spavam na gornjem krevetu, a Buba na donjem - često pada s kreveta (pa je bolje da padne s manje visine). Buba više nije beba, ima pet godina pa mora spavati sa mnom - u kinderbetu u roditeljskoj spavaćoj sobi još spava najmlađa od nas, Nina. Nitko od nas još ne zna ni kako se zove ni gdje je šupalj, djeca smo. Ne znamo ni da je 1996. godina sjajnih filmova. U Hollywoodu izlaze "Space Jam", "Twister", "Jerry McGuire", "Vrisak" - kod nas će ti filmovi doći tek 1997. Ne znamo ni da je u rujnu 1996. Oprah pokrenula svoj slavni book club ni da je za prvu knjigu odabrala "Dublji dio oceana".
 

Roman počinje s odmakom - prošlo je deset godina nakon što je Beth Cappadora, inače fotografkinja, supruga i majka, saznala što se naposljetku zbilo njezinom trogodišnjem sinu Benu nakon što je nestao iz hotela u Chicagu. Na prvim stranicama ovog romana, Beth prebire po starim fotografijama, njezinim "amajlijama", promatra fragmente svog života.

Ben nije bio zahtjevno dijete, za razliku od četiri godine starijeg Vincenta. Uz njih dvojicu i netom rođenu djevojčicu, Kerry, Beth je rastresena žena koja razbibrigu pronalazi u pripremi za petnaestu godišnjicu mature. Želi se napiti i hihotati s frendicama, zaboraviti na rađanje i svjež ožiljak od carskog reza. U hotel, u kojem se zabava treba održati, dolazi s djecom, dok njezin muž, Pat, ostaje kod kuće, radi posla. Dok se u gužvi hotelskog lobija susreće s kolegicama, Beth trepne i ostvaruje se najveća noćna mora svake majke. Djeca se ne gube, djecu gubimo. Ben je nestao - o njemu izvještavaju televizijski programi diljem zemlje, aktiviraju se svi policijski mehanizmi, a život se mora nastaviti.

Oprah Winfrey's Deviled Eggs

Slušajući intervjue Jacquelyn Mitchard učinilo mi se da je specijalnost ove autorice pozabaviti se takvom vrstom posljedice - epilogom koji dolazi nakon onog što bi drugi smatrali vrhuncem priče. To mi se čini hrabrim, pogotovo za kontekst devedesetih, kad nitko nije govorio o mentalnom zdravlju. Stanje katatonične svakodnevice koje guta Beth nakon što se vrati kući u kojoj nema njezinog djeteta uznemirujući je, ali i najupečatljiviji komadić ovog romana - njezina malodušnost, ogorčenost, bijes i želja da se isključi iz života opipljivije su na papiru nego na filmu (koji je ovih dana bio na programu Star Life!), a Vincentova (pardon, Reeseova) dječja perspektiva ("A nakon što bi neko vrijeme ponovno radila normalne stvari, počela bi shvaćati da, čak ako Bena trenutačno nema, ona još ima više djece no što je izgubila.") ono je što ovu priču čini posebno tužnom, premda je upravo ona ključ rješenja svih problema obitelji Cappadore - bratska ljubav koja nadilazi nesposobnost odraslih da se nose s problemima svijeta tema je ove priče, zapravo.

U vrijeme kad je pisala o gubitku obitelji Cappadora, Jacquelyn Mitchard bila je novopečena udovica s troje male djece - poznavala je osjećaje koji opterećuju Beth, i za nju je gubitak bio kao "sudar vlakova, grubi nasrtaj na život". U jednom je intervjuu rekla da ju je na pisanje, osim dugogodišnjeg prijatelja Raya Bradburyja, inspirirao san o ženi koju je snašla Bethina sudbina, a koji je vjerojatno bio potpomognut tada aktualnim slučajem nestanka dječaka Stevena Staynera, koji je vraćen svojoj obitelji sedam godina nakon nestanka, nakon što je pobjegao od svog otmičara.


Autentični prikaz procesa žalovanja, kojeg svatko u obitelji doživljava drugačije, oduševio je Oprah Winfrey - svidio joj se toliko da ju je inspirirao na pokretanje book cluba! Nitko nije vjerovao da itko može od književnika učiniti rock zvijezde, ali nakon Oprine promocije, "Dublji dio oceana" prodan je u tri milijuna primjeraka, a producentska kuća Michelle Pfeiffer otkupila je prava za snimanje filma po romanu, u kojem je Michelle glumila omraženu Beth. Daaaa, svi su mrzili Beth! Beth je te godine bila talk of the town! Oprine čitateljice u jednom su se trenutku zgražale nad njezinim zanemarivanjem djece i muža, a već u drugom su suosjećale s majkom koja proživljava traumu. Našavši razumijevanje za Beth, Oprine su čitateljice pronašle i razumijevanje svojih boli - dobile su dozvolu tugovati na svoj način. Izgubivši Bena u hotelu tog dana, Beth je nepovratno izgubila dio sebe - dio sebe kojeg nije nikad uspjela vratiti, čak ni kad joj se nakon devet godina Ben pojavio na vratima i, poput običnog klinca iz susjedstva, pitao može li joj pokositi dvorište. 

Nije stil pisanja ono što me nagnalo k čitanju ove (relativno duge i na momente dosadne) knjige, nego pokušaj odgonetavanja njezine popularnosti tih devedesetih godina. Neke knjige valja čitati u kontekstu vremena, a ovo je definitivno jedna od njih. Čitajući ju, pomislila sam da su devedeset bile vrijeme kad se ljudi (čitaj: Amerikanci, a tek onda (možda) i ostatak svijeta) nisu bojali stvarnog života i kad su s puno emocija čitali obiteljske drame - suosjećajući s tuđim gubitkom, budili su svoju ljudskost, a kritizirajući tuđe postupke, razgovarali su, zauzimali stav. Prošlo je trideset godina. Danas ne smijemo nikoga kritizirati, čak ni fiktivne likove, valja biti tolerantan i korektan. Uostalom, umorili smo se od empatije - sve smo vidjeli i na sve smo oguglali, uvjereni da 'oguglati' znači 'ojačati', a ne 'otupjeti'. Danas živimo pokušavajući zaštiti sve ljudsko u sebi, pravdajući se brigom o sebi, negirajući svoju krhkost - popularni su fantasy i distopija.  21. stoljeće je, valja se asimilirati u budućnosti o kojoj smo nekoć nagađali. Prilagođavamo li se umjetnoj inteligenciji, pokušavamo li biti čovjekoliki roboti jer je to lakše nego prisjetiti se prvih strahova, padova s kreveta, sestrinske ljubomore i prepirki uz nezaboravni soundtrack djetinjstva?

"Ostatak vremena samo je obnašala uloge, svaku s pripadajućim radnjama: hrabra, poslušna snaha; tugujuća majka; srčana prijateljica; odana supruga. Uspijevalo joj je odglumiti ih, ma kako nevješto. Ali su te radnje same po sebi bile iscrpljujuće zbog svoje beskorisnosti. Poput napornog i upornog gimnasticiranja, gutale su vrijeme i održavale Beth u formi za...za što? Za nastavak života, promijenjenog života, post-benskog, koji Beth zapravo i nije mogla zamisliti, ali za koji je zaključila da se na neki način očekuje od nje. Ono što jest znala, bilo je da će nekakvo polaganje računa, nekakvo odustajanje od nečeg, prethoditi zakoračenju na rub tog života. I premda nije znala kad će morati načiniti taj korak, nije ga željela učiniti bez Candy pokraj sebe. Kad bi to učinila, oh, bilo bi to gore od smrti, gore nego sjećanje na dan kad ju je Ben nazvao 'moj bajni grejp' - dan kad je povjerovala da Ben nije samo dobar i drag nego pun pjesničkog - gore nego fotokopirane priče koje bi joj došle pod ruku u stožeru prije no što bi se netko sjetio spriječiti je, priče o seksualno zlostavljanoj djeci koju se mjesecima održavalo na životu, snimalo njihove smrtne muke. Beth se pobojala da bi mogla nekog ubiti, ili se samozadovoljavati na javnom mjestu, ili se provesti Angelovim Lincolnom preko krcatog vrtićkog igrališta. Pa je tako činila sve što čine dobre djevojke, a svoju pravu svijest čuvala za Candyn ured, za onih nekoliko trenutaka jednog sata ili mnogih sati koje bi ondje svakog dana provodila kad bi mogla skinuti sve maske."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...