Preskoči na glavni sadržaj

Oda Fleetwood Macu

Istina jest, postojao je samo jedan razlog da pročitam ovu knjigu, i isti taj razlog sprječavao me u čitanju - Fleetwood Mac.

Iako sam kroz srednju školu protrčala u zvonaricama, lanenim košuljama i narukvicama od drvenih perlica, bila sam sve, samo ne tipični hipik (srednju školu pohađala sam početkom 2000.-tih, da ne bude zabune). Iako odveć neporočna, u mnoštvu metalaca i punkera, bila sam luda za Dylanom i Joan Baez, pokušavala sam naučiti svirati gitaru (epilog: bila sam prelijena i netalentirana), bila vegetarijanac, obožavala sam "Kosu", sanjala sam o radu u Amnesty Internationalu (pro bono, naravno, jer kome još treba novac!), čitala o američkoj borbi za građanska prava iako sam Selmu i Montgomery teško pronalazila na karti, protivila se ratu u Vijetnamu koji je okončan desetljeće prije mog rođenja. Ali nisam slušala Fleetwood Mac - oni su za mene bili bend iz devedesetih ("Everywhere" i "Little lies" su se vrtjele na 88,7 MHz cijelo moje djetinjstvo), a i Lane Kim ih je opisala kao svoj "guilty pleasure" što je predstavljalo značajan pad uličnog kredibiliteta svakome tko bi javno priznao da u tom pop zvuku uživa. Zaljubila se jesam u "Landslide" 2002., nakon što ju je Stevie Nicks na Grammyjima otpjevala s Dixie Chicks (te sam godine postala obožavateljica tog suvremenog country zvuka), ali nisam poznavala povijest benda, niti sam znala ništa o "Rumours". Iskreno, tek mi je ona fleetwood-macovska epizoda "Gleeja" približila "Rumours", album kojeg su gitarist i pjevač Lindsey Buckingham, bubnjar Mick Fleetwood, klavijaturistica i pjevačica Christine McVie, basist John McVie i pjevačica Stevie Nicks snimili u Sausalitu 1976. Mick je saznao za ženin preljub, Lindsey, koji je u bend ušao pod uvjetom da povede i Stevie, pokušavao se nositi s krajem veze sa Stevie, McViejevi su se razveli nakon nekoliko godina braka... Njihovi su životi bili kaotični, patnički, pod utjecajem raznih supstanci, ali svima je Fleetwood Mac bio prioritet, voljeno čedo zbog kojeg su bili spremni nesuglasice maknuti sa strane.

Bijes, trauma, izdaja, bespomoćnost, obamrlost uzrokovana drogama i potisnuta nježnost opipljivi su na albumu koji je prodan u 40 milijuna primjeraka i koji je nadahnuo tolike glazbenike i ljubavnike. Nije nikakvo čudo da je glazba s tog albuma nadahnula i Taylor Jenkins Reid da ispiše roman o fiktivnom rock 'n' roll bandu! Snimka live nastupa za album "Dance", na kojoj Stevie izvodi "Silver Springs" (najljepšu pjesmu iz doba "Rumoursa", koja je nepravedno izostavljena s albuma, završivši na B strani "Go Your Own Way") ne skidajući pogled s Lindseya, bila je povod za rađanje Daisy Jones i Billyja Dunnea, odnosno cijele Šestorke. 


"Ako je svijet bio srebrne boje, Daisy je bila zlatna."

Generacijski slična Stevie Nicks, razmažena Daisy Jones, djevojka velikih kobaltnih očiju i bakrene kose, rođena je u Losa Angelesu, u bogatoj obitelji koja ju zanemaruje. Tražeći se na Sunset Stripu, mahnito piše pjesme u bilježnicu (kao i Stevie, koja vjeruje da je na svijet došla da bi bila pjesnik), i uvijek nosi drogu u džepu (Stevie je kokain nosila u čizmi), pokušavajući ostvariti karijeru, a realno bivajući groupie djevojkom, sve dok ju njezina izdavačka kuća ne spoji s bendom Šestorkom, koju predvodi karizmatični Billy Dunne, koji se tek odrekao poroka i nastoji biti otac svojoj djeci te suprug svojoj Camili, u neposrednoj blizini rock 'n' rolla. U bendu sviraju i Karen, klavijaturistica, Graham, Billyjev brat i gitarist, bubnjar Warren, gitarist Eddie i basist Pete. Magnetična stasa i prljavog glasa (svoju Daisy zamišljam kao Grace Potter, pojela bi Billyja za doručak!), Daisy izaziva ovacije gdje god se pojavi pa bend nema druge nego prihvatiti suradnju koja im se nudi. No, Daisy nije samo pjevačica, ona želi pisati svoje pjesme, želi stvarati, želi krojiti "Auroru", album koji Billy pokušava snimiti kao hommage svojoj supruzi. Između suzdržanog Billyja i drske Daisy frcaju iskre, najprije iskre nesnošljivosti (bio joj je "trn u peti"), a onda i privlačnosti. Može li njihova glazba to podnijeti? Je li "talent koji oni imaju vrijedan svih tih sranja", da citiram Grahama?

DUBRAVKA: Drago mi je da nije Billyja pretvorila u zlikovca.

"Nisam imala ništa od onoga što im nije bilo vidljivo. Velika količina dobrog fiksa može te zavarati da više ne znaš jesi li sretan ili nisi. Može te zavarati da misliš kako je imati ljude oko sebe isto kao imati prijatelje. Znala sam da drogiranje nije dugotrajno rješenje. Ali, zaboga, lako je. Tako je lako."

Kad bih sudila Taylor Jenkins Reid samo po ovoj knjizi (a bih, evo, upravo), rekla bih da je - genijalna! Osloniti se u tolikoj mjeri na svima poznatu i izromantiziranu atmosferu Kalifornije iz post-California-Dreamin'-doba, kad su psihodelični snovi mogli postati stvarnost, kad je nastala predivna glazba izmučenih umjetnika, i imati toliko povjerenje u svoje čitatelje, koji će svojim poznavanjem i maštovitošću nadopuniti brojne nedostatke u njezinom tekstu - genijalna! Ova knjiga doista se može početi čitati kao usmena povijest stvarnog benda, ne nužno zbog autoričine uvjerljivosti, nego zbog jednostavne, ali perfektno izabrane forme, koja laska nesvakidašnjoj i zanimljivoj temi.

DUBRAVKA: Jedna dobra posljedica čitanja "Daisy" je to što mi se sluša Fleetwood Mac.

"Obećali smo si da ćemo vjerovati jedno drugome. Znaš li što ti je činiti s tom razinom povjerenja? Kad ti netko kaže: "Potpuno ti vjerujem, možeš imati svoje tajne. Cijeniš to. Svaki se dan podsjećaš na to koliko si sretan što ti se ukazuje takvo povjerenje."

"Daisy Jones i Šestorku" čitala sam sa svojom sestrom Dubravkom u duetu, i iako ju je ona čitala na engleskom jeziku, a ja u prijevodu, više manje su naši dojmovi bili jednaki (uvijek se dobro slažemo u buddy readu). Složile smo se da likovi nisu prepoznatljivi na papiru, nemaju vlastiti glas, što je bitna stavka kad se čitav roman sastoji samo od dijaloga. Rekla bih da su rečenice amaterski suhoparne - brzo se čitaju, ali nema u njima slojeva, nema masnoće, nema začina, a mene ne može osvojiti knjiga pisana na taj način. Daisy je tobože umjetnica, a o albumu "Tapestry" Carole King ne zna reći ništa složenije od "Posebnu sam pozornost obraćala na riječi. Doista sam ih osjećala." Billy je zaljubljenik u glazbu pa kaže da je volio Dylana i Lennona. "Albumi Freewheelin' Bob Dylan i Hard Day's Night. To su jednostavno...ja sam...oni su mi naprosto bili zakon." Da ne znam tko je napisao ovu knjigu, rekla bih da ju je napisala neka četrnaestogodišnjakinja čiji vokabular si jednostavno ne može pomoći. Taylor Jenkins Reid ima dobre ideje, ali njezine su knjige samo predlošci za televizijske formate. Forma usmene povijest za nju je, osim prikladna, bila i krajnje praktična, jer ne podrazumijeva Markove konake, ali na nju je više utjecaja imalo istraživanje negdašnje casting direktorice, nego duša spisateljice.

"Bilo mi je jasno da će u tom slučaju na audiciji vidjeti samo djevojku u haljini. A ja sam htjela da vide klavijaturisticu. Zato sam odjenula traperice i majicu s logom Čikaškog sveučilišta koju sam ukrala bratu. Daisy nije bila takva. Nikad joj ne bi palo na pamet učiniti nešto takvo."

DUBRAVKA: I u knjizi mi jesu fora te razlike u tome kako likovi pripovijedaju neku priču...npr. kad je Warren mislio da Karen spava s nekim iz tehničke ekipe jer nije imao pojma da je Graham u pitanju.

Ovu priču pokušavaju iznijeti žene, ne nužno snažne, i ne nužno neovisne, različite, svaka na svoj način. Mojoj sestri se svidio lik Camile (kako ne, kad Camila ponekad izgovara rečenice koje moja sestra izgovara), meni je na početku za oko zapela Karen, ali, budimo realni, sve su one nastale raslojavanjem jedne i neponovljive Stevie Nicks - njezina karizma, njezin pjesnički zanos (iako nikad nije voljela pisati pjesme u tandemu, onako kako su ih pisali Daiys i Billy), njezina ovisnost i njezina žrtva bogovima rock 'n' rolla ono su što drže ovaj tekst na okupu. Autorica je očito imala namjeru rašomonski prikazati te lude sedamdesete, doba buđenja ženske svijesti, što mi uvijek zasmeta u suvremenoj književnosti, jer, u današnje vrijeme, svede potencijalnu umjetnost na pamflet.

"Camila: ...da bi bila sretna poput mene, trebaš neke druge stvari. Bila bih sretna da to i dobiješ, štogod to bilo."

"Graham: Naravno, svatko nanosi bol svakome, ali žene kao da se uvijek uspiju osoviti na noge, jesi li to primijetila? Žene su te koje opstaju."

Glazba bi morala o umjetnicima reći više nego oni sami govore o sebi, ali ni dijalozi ni lyricsi na kraju knjige nisu mi rekli mnogo. Možda nas Daisy pokušava uvjeriti da je ranjiva i da otkriva svoje boli i tajne pišući pjesme s Billyjem, ali mene nije uvjerila. Nešto je uvijek ostalo prešućeno. Jasno mi je, nešto dobiješ, nešto izgubiš - ovaj format nije autorici dopuštao digresije u obliku promišljanja o prošlosti likova, o ranama koje su zaradili u djetinjstvu, koje su ih izgradile (ispisujući Billyja krenula je u dobrom smjeru), ali baš to mi je nedostajalo da ovi likove, pogotovo Daisy, zažive, da ih zaista zavolim, da zaista navijam za njih, da ovaj roman ne bude amaterski prosječan, nego vrhunski. Čini se da tako uvijek reagiram na romane Taylor Jenkins Reid - uvijek mi tako malo nedostaje da se u njih zaljubim onako kako se želim uvijek iznova zaljubljivati u književnost. 

DUBRAVKA: Meni je Chain neko vrijeme već top, a prije bih ju preskakala.

Iako me knjiga, blago rečeno, nije oduševila, u ovom iskustvu čitanja sam baš uživala. Danima smo Dubravka i ja sanjarile i razgovarale o glazbi, onako kako samo mi znamo, i slušale smo Fleetwood Mac, obilno, pa čak i pronašle nove najdraže pjesme. Ona je zavoljela "Chain", a ja sam utjehu pronašla u "Sweet Girl", Stevienoj pjesmi koja savršeno predstavlja happy end kojeg sam ja, po uzoru na Stevie, namijenila Daisy Jones. 

And he says, "What do you love to do?
Outside your world
Who spends time with you?
From whom do you learn when you're not working, sweet girl?
"Where would you go if you had the time?"
Crossing some crazy state line somewhere?
To whom do you cry
When people are unkind, sweet girl?"
But I chose to dance across the stages of the world
Everyone said I'd never learn
And I still hear your words
I waited all my life for you, sweet girl

DUBRAVKA: Nije mi žao što sam kupila knjigu. Nije nešto previše wow, ali ok je i podsjeća me na dobru glazbu. Tematski mi je bliža od bilo koje druge njezine i od većine tih TikTok popularnih knjiga za koje sam čula.

Moram priznati da su me posljednja dva odlomka autoričinih zahvala dirnula više nego ijedna rečenica romana - dodaju ovoj knjizi prelijep završi touch zbog kojeg čitatelj doista povjeruje da je Daisyin i Billyjev kraj bio jedini mogući kraj, za razliku od ovog fleetwood-macovskog. A ja? Slušajući Fleetwood Mac, pa i razmišljajući o Lindseyu i Stevie, nesuđenim ljubavnicima, ja se čudim umjetnicima koji su odabrali umjetnost i žrtvovali život proveden s onim koga vole. Ako su tako divnu glazbu stvarali nakon prekida, kakvu su još mogli stvoriti zajedno... Možda ipak nisam cinična koliko bih željela biti - možda doista vjerujem da ljubav može pomicati planine, da može inspirirati, hraniti, voditi. Možda je najvažnija spoznaja koju ću ikada imati ta da sam voljena samo zato što postojim, a ne po svojim zaslugama, po svojim djelima. 

Nadam se da ću u svom životu imati snage uvijek iznova birati snena jutra uz čovjeka kojeg volim (uz neizbježnu ciku i viku naše djece, naravno), što god Stevie Nicks mislila o tome.


"Billy: Strast je...to je vatra. A vatra je genijalna, čovječe. Ali mi smo načinjeni od vode. Voda nas održava na životu. Za mene je moja obitelj bila voda. Odabrao sam vodu. Odabrat ću vodu svaki put. Želio sam i da Daisy pronađe svoju vodu. Jer ja to nisam mogao biti."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...