Preskoči na glavni sadržaj

Alright alright alright

Već sam spomenula da mi, mame in da hood, raspačavamo knjige uz pješčanik. Raspačavamo knjige i pjevamo hvalospjeve odmetničkom duhu Matthewa McConaugheya. Njegov hit od memoara u ruke mi je tutnula jedna od mamasita, ni ne znajući da sam ja liječeni ovisnik o celebrity merchandiseu (da mi je potrebna stručna pomoć bilo je jasno nakon one kompulzivne kupovine knjige Khloe Kardashian).

Nisam odmah pohitala čitati "Greenlights" iliti "Zelena svjetla", ali neću lagati - zanimalo me što magnetizirajuće prepotentni holivudski ljepotan ima za reći, nisam ja od kamena. Zanimalo me imaju li "zelena svjetla" veze s "The Great Gatsbyjem", "The Tommyknockersima" (legit asocijacije, zar ne?), ili je samo riječ o good old semaforu, koji (spoiler alert!) krasi korice.


Neki ga vole kao Benjamina Berryja u "How to Lose a Guy in Ten Days", neki kao detektiva Rustina Cohlea u "True Detective", a ja sam ga zavoljela kao Jakea Brigancea u "A Time to Kill". Mladi odvjetnik usred Mississippija bio je sve što je balava ja željela biti - hrabar, pravedan, razborit, odan, obiteljski čovjek, pravnik koji gine za ideale (jesam li vam pričala da sam karijeru izabrala na temelju ekranizacije jednog drugog romana Johna Grishama?). Uloga u "Ed TV" isto mi je jedna od omiljenih (tad nam se reality TV činila kao znanstvena fantastika, good times). Silno su me zanimale priče iza priča o likovima uz koje sam odrasla, zaljubljivala se, družila i smijala. 

Alright alright alright, krećemo.

OK, prva stranica ne obećava - otkriva da Matthew i nije najelokventniji i najstaloženiji pripovjedač (čitaj: momak puno govori, ali ništa ne kaže), ali najavljuje uvid u pustolovine njegovog života pa sam zaškiljila na jedno oko i nastavila čitati. 

"Sve što sam doživio, o čemu sam sanjao, čemu sam težio, što sam dao i dobio."


U dugom uvodu Matthew objašnjava simboliku zelenih svjetala (samo sam dvaput zakolutala očima), a onda počinje brutalno - opisujući obiteljsko nasilje kojem je bio izložen kao dijete. Nasilje koje on naziva komunikacijom svojih roditelja, koji su se uvijek iznova razvodili i ženili - jedno za drugo. Njegovi roditelji su bili (majka mu je još živa) osebujni i kontradiktorni likovi koji su ga (na)učili vrijednostima koje sami i nisu poštivali. Iako su metode odgoja Matthewovih roditelja poprilično diskutabilne (damn, knjiga o mom odrastanju bila bi vrlo dosadna u usporedbi s ovom, pomislih), Matthew o njima govori s velikim poštovanjem i ljubavlju, a ja volim dobru priču o odrastanju pa recimo da mi je i ova teksaška fino sjela, i da mi je to bio najzanimljiviji dio knjige.

"Dok nas je mama poučavala smionom egzistencijalizmu, tata nas je učio zdravom razumu."

Svašta bih mogla reći o ovoj zbirki lovačkih priča, ali jedno jest uspjela napraviti - natjerati me da razmislim o svom sazrijevanju i svojim životnim filozofijama (jer mi njegove nisu uspijevale zadržati pažnju). Čitajući o Matthewovim dogodovštinama, sjetila sam se svojih dnevničkih zapisa u teen godinama - živjela sam u malom mjestu u kojem se nije događalo bogznašto, ali bila sam puna snova i ideja! Nadala sam se da će "Zelena svjetla" rasvijetliti ideje koje su nadahnule i oblikovale McConaugheyja kao glumca kojeg volimo, ali razočarala sam se. Kao dijete volio je gledati Hulka, a kao maturant je slušao tri kazete u walkmanu - that's it. Ovaj outdoorsy guy u Hollywoodu je završio pukom slučajnošću, povevši se za zelenim valom (upisao je filmsku akademiju među najboljima u generaciji, s prosjekom 3,82 - talkin' about američki san). Ukratko, neki se oslanjaju na instinkte, kao Matthew, a mi ostali moramo ići konvencionalnim putem (red, rad i disciplina) koji, nemojmo se zavaravati, jest teži put. Teže je ići utabanim putem, nego pustiti vjetru da te nosi - recimo da i sam Matthew to kaže u svojim self-help-poetičnim-aforizmičnim-scrapbook-zapisima koji se mogu naći uz glavni tekst (koji su mi se, priznajem, većinom činili kao besmisleno trabunjanje). Najmanje je filmova u ovim memoarima popularnog glumca - u njima se nalazi tek par crtica o ulogama za filmove "Dazed and Confused", "Boys On The Side" (je li moguće da ga nisam gledala?), "A Time to Kill" i "Reign of Fire", romantične komedije spominju se tek imenom, kao da je jedino vrijedno spomena priprema za ulogu Rona Woodroofa u "Dallas Buyers Club", koja mu je donijela Oscar.

A što je s duhovnim usklađivanjem u pustinji, borbama s demonima slave, mokrim snovima (koji se - spoiler alert!- ponavljaju!) o Amazoni, koji uključuju anakonde i pitone (hm, znamo što bi dr. Freud rekao o tome!), što je s putovanjem kroz Ameriku prikolicom, vožnjom Europom motociklima? Siroti Matthew, baš se napatio tražeći se po bespućima Afrike, pardon, Južne Amerike. No, gotta love dobru "i bogati plaču" egzistencijalnu krizu, zar ne? Čak i kad se te priče čine nadrealnima, kad se čini da su napisane pod utjecajem halucinogenih supstanci ili kad se čini da nijedan urednik nije imao želudac za korigiranje teksta slavnog glumca, zar ne? Showbiz, baby! Deal with it!


"Richard Linklater pozvao me da snimim film Bernie.
Lee Daniels javio mi se zbog filma Paperboy.
Jeff Nichols napisao je Mud za mene.
Steven Soderbergh angažirao me za film Čarobni Mike.
Da, time što sam rekao ne.
Meta je privukla strijelu.
Sjetili su me se tako što su me zaboravili.
Bio sam debrendiran.
Iznova su me otkrili, a sad je došao trenutak za inventivnost.
Moje je žrtvovanje završilo, preživio sam oluju. 
Sabran, znao sam što želim, i bio sam spreman odgovoriti.
Stigao je trenutak da ja kažem da, da se rebrendiram.
Jebi lovu. Zanimljivo je iskustvo."

Zašto je ova knjiga godinu dana bila na top ljestvici bestselera New York Timesa i zašto je prodana u milijunima primjeraka, meni ostaje misterij. Riječ je o fragmentima dnevničkih zapisa samodopadnog čovjeka  koji se naziva amaterskim antropologom i pučkim pjesnikom, bez imalo strukture. Napisao je svijet filma i glazbe puno kvalitetnijih autobiografija, autobiografija koje nas zabavljaju, diraju i inspiriraju (neke od asocijacija su mi "Bossypants" Tine Fey, "Born to Run" Brucea Springsteena ili "Just Kids" Patti Smith) - jer ne čitamo ih radi lijepih fotografija osoba koje se uvijek iznova rebrandiraju ili zavaravajuće mudrih naslovnica, nego da živimo jedan dan u koži onog koji stvara, onog čija umjetnost umije promijeniti dane i živote nas, malih ljudi, publike. Željela sam samo pinkicu te čarolije, ali, ovaj put, ostala sam kratkih rukava.

"Postoji razlika između umjetnosti i samoizražavanja.
Svaka je umjetnost samoizražavanje.
Svako samoizražavanje nije umjetnost."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...