Preskoči na glavni sadržaj

Živi trenuci Anais Nin

Sasvim slučajno pronašla sam naslov "O pisanju", zbirku eseja koju je napisala Anais Nin. Nisam ništa znala o njoj - svrstavala sam ju među žene koje su veliki umjetnici smatrali svojim muzama, kao npr. Lou Andreas-Salome ili Galu Dali, ali Anais nije nalik nijednoj od tih žena. Kao pasionirana ljubiteljica pisane riječi, Anais Nin dobro se snalazila u svim formama, a svoju spisateljsku karijeru započela je knjigom osvrta na D. H. Lawrencea, koju je napisala za samo šesnaest dana.

Zaintrigirala me Anais, žena tužnog pogleda, koja je kao jedanaestogodišnjakinja počela pisati dnevnik i koja ga je pisala sve do kraja svog života (i ja sam svoj počela pisati u toj dobi, a onda se pisanje naposljetku pretočilo u ovaj blog). Objavljeno je nekoliko knjiga dnevnika, a prvi koji je kod nas objavljen, poznat kao "Henry i June" (po njemu je Philip Kaufman 1990. snimio film), predstavlja razdoblje 1931.-1932., kad je Anais živjela u zapadnom predgrađu Pariza, u Louveciennesu.


Tih je godina Anais bila dvadesetosmogodišnjakinja udana žena, njezin suprug bio je Hugh Parker Guiler, Amerikanac, bankar i wannabe filmaš, a njezin život bio je sve samo ne dosadan. Iako su se jako voljeli ("u našim pomirenjima ima očaja; u ljubavi i bijesu osjećam neku novu vrstu nasilja"), njihov je odnos bio izrauban svađama. Oboje su težili slobodi i nekoj novoj vrsti iskustava (orgije su bile jedna od ideja), za koja su držali da ih zajedno ne mogu proživjeti. Čitajući njezine rečenice, gotovo mogu čuti histeriju njihovih svađa, dramu stvaralaštva o kojem su oboje maštali. "Katkad nam se čini da je sada jedina moguća veza među nama to usijanje, intenzitet kao među ljubavnicima", rekla je. Ipak, upoznala je još jednog muškarca koji joj se svidio, Amerikanca koji je, kao i ona, "opijen životom" - Henryja Millera. Privukao ju je njegov um, a nije bio jedini s kojim je istraživala svoju seksualnost (unatoč tome što je njezin suprug bio "dirljivo savršen").

"Doista vjerujem, da nisam pisac, stvaratelj, eksperimentator, mogla bih biti veoma vjerna žena. Visoko cijenim vjernost, ali moj temperament pripada piscu, a ne ženi. Takva rascijepljenost možda se čini djetinjastom, ali je moguća. Ako oduzmemo pretjeran žar i eksploziju ideja, dobijemo ženu koja voli savršenstvo. A vjernost je neka vrsta savršenstva. Čini mi se glupom i neinteligentnom jer sada su mi na umu veći planovi. Savršenstvo je statično, a ja sam u punom pokretu. Vjerna je žena samo jedna faza, jedan trenutak, jedan oblik, jedno stanje."


Na fotografiji: Plazma torta

Ona je bila strastvena, bavila se ljubavlju, mrzila je "banku, holandsko slikanje, oralni seks, zabave i hladno kišovito vrijeme". Hm, iako je mrzila Hugovu banku, konvencionalni život njezinog muža uzdržavao je i nju, a kasnije i njezinog ljubavnika Henryja. Lagodan život omogućavao je Nin da živi za ljepotu, a utjelovljenje ljepote za nju je bila Henryjeva žena, June Mansfield. "Henry je pored nje sasvim iščezao. Ona je bila boja, sjaj, čudnovatost", opisala ju je. Započele su aferu koju ni od koga nisu krile. Juneina boemština ju je inspirirala, a Henryjeva razvratna narav ju je opijala - imala je moć nad oboje, "utjecala je na njihovu maštu". Crpili su jedni druge radi pisanja koje su poistovjećivali s disanjem. Obilazeći bordele i hotelske sobe, vodeći se porivima, akteri ove priče su se uvjeravali da su dosegnuli vrhunce sreće, da su otkrili nove svjetove i okusili neograničene slobode. Tužna je istina - samo su željeli da su nekome potrebni, žudjeli su da ih netko zove svojim, da se osjećaju zaštićenima (naime, Anais je pisati počela nakon što ju je napustio otac, koji ju je u djetinjstvu nazivao ružnom djevojčicom). Rastužio me život Anais Nin - te žene s kojom nemam ništa zajedničkoga, ali koja je toliko bila predana pisanju iliti dvostrukom proživljavanju života (jednom u zbilji, jednom na papiru). Sama sebi najgori i najbolji prijatelj, ustrajala je na želji da svako iskustvo iskusi iz prve ruke, često lažući sebi (navodno je svoje laži zapisivala i držala ih u kutiji), a još češće muškarcima, koji su pristajali na sve, samo da bi bili u blizini njezine ranjene duše i nutkajućeg tijela.

"Zarobljena sam između Juneine ljepote i Henryjeva genija. Odana sam im oboje, svakome na svoj način. Svakome od njih pripada jedan dio mene. June volim ludo, nerazumno. Henry mi daje život. June mi daje smrt. Moram odabrati, ali ne mogu. Dati Henryju sve svoje osjećaje prema June za mene je isto kao predati tijelo i dušu."

U zbirci eseja "O pisanju" otkrivamo zreliju Anais Nin (njezine sam rečenice najprije prepisala, a onda sam knjigu naručila s Knjigorije). Iščitavala sam ih pohlepno, slušajući Debussyjevu "Clair de lune" i "Simfoniju u D-molu" Cesara Francka, skladbe koje se često spominju u kontekstu života u Parizu u doba Anais Nin.

Na samom početku Anais veli da piše "pjesnički unutar proznog kostura i zahtjeva prava romanopisca" jer želi da se njezinim djelima prilazi izravno čulima, onako kako se prilazi slikarstvu i glazbi. Ona možda piše o životu koji mi je stran, da ne kažem - odbojan, ali piše predivno. Njezine rečenice imaju melodiju, imaju boje, imaju mirise, imaju vlastiti život.  


"Noću, svaki čovjek sniva slikovitošću pjesnika, ali danju poruče i odbija svijet umjetnika, kao da se ne radi i o njegovom svijetu, čak dotle da aktivnost snova svrstava u simptome neuroze, iako je u stvari riječ o simptomu kreativnosti pritajenom u svakom čovjeku."

Ona se ne boji svojih neuroza i ima jasnu viziju o pisanju, smatra strah od prirode uzrokom jalovosti u životu i u pisanju, smatrajući da se žene snažnije bore protiv represije, da su bliže prirodi. Sviđa mi se njezina odlučnost - ona smatra da romani portretiraju izgovore, a ne iskustva, dok ona žudi za "zrelosti u iskustvu", ona vjeruje da sve moramo doživjeti emocionalno da bismo širili naš vid (možda prije par godina ne bih povjerovala u takve teze, ali i ovaj blog dokazuje da i književnosti prilazim izrazito emocionalno, da druge za mene nema).

Anais Nin često se spominje u kontekstu psihoanalitike, a u "O pisanju" njezin interes za pronicanjem unutarnjeg dolazi do izražaja. Ona tvrdi da se pisac mora uhvatiti u koštac s unutarnjim da bi razumio vanjsko, da bi razumio povijesni kontekst, donio odluke unutar njega. Neustrašivo, u dnevnicima je pokušala uhvatiti "žive trenutke", a njezin polet, prvi put nakon dugo vremena, ponukao me da pišem dnevnik, da otkrivam svoje neuroze papiru, "individualno, osobno i originalno".

"Kad bismo mogli neurozu prihvatiti kao dio naše ljudskosti, ona bi prestala biti "događaj" u književnosti i postala bi jedan od najbogatijih izvora proznog pisanja."

"Stalno izbjegavanje emocionalnog iskustva stvorilo je nezrelost, koja svako iskustvo pretvara u traumatičan šok, iz kojeg ljudsko biće ne izvlači snagu ili razvoj, već neurozu."

Anais vjeruje u mlade pisce i preporučuje im da radije pišu neprestano, umjesto da "stalno ispravljaju jednu stranicu sve dok se ne uništi". Pisci se boje izložiti pravo ja, čak i kad ne pišu o sebi - ona neustrašivo spominje unutarnjeg cenzora i tabue nametnute od društva, koji su prepreka pisanju, ističući važnost simbolizma i "umjetnosti kao najučinkovitijeg načina prevladavanja ljudskog otpora prema istini", uvjerena u dragocjenost subjektivnog pisanja.

"Iznenađujuće je koliko dobro čovjek piše, ako misli kako ga nitko neće čitati."

Onako kako je Patty Smith vjerodostojno opisala život gladujućeg umjetnika u New Yorku u ludim sedamdesetima, tako je Anais Nin ikona ekstravagantnog života dobrostojećih umjetnika u Parizu tridesetih godina. Svi ti životi meni predstavljaju nadrealnu spekulaciju, u njima se ne pronalazim - svoj život nalazim izvan margina tekstova pjesnika koji su izgubljeni u svojoj slobodi. Moj život je ograničen društvenim obrascima i mojim konvencionalnim odlukama, ali te me odluke čine ranjivom i snažnom (oduvijek cijenim odlučnost kao vrlinu), čine me čovjekom - čovjekom koji brine o drugima, jer voli da se o njemu brine. Ne sanjam o životu po nagonima, svjesna sam postojanja ostatka svijeta u svakom trenutku i uvjerena sam da previše izbora nije nikoga usrećilo. Ipak, u knjigama se rado vraćam na taj izvor nesreće - pardon, umjetnosti - puna razumijevanja i sućuti, ali s jasnom mišlju - nikad od mene neće biti umjetnika.

"Žena budućnosti koja se rađa danas bit će žena potpuno slobodna od krivnje za stvaranje i za svoj samorazvoj. Bit će to žena u skladu sa svojom vlastitom snagom, ne nužno zvanom muškom ili ekscentričnom ili pomalo neprirodnom. Zamišljam kako će biti vrlo mirna u svojoj snazi i spokojstvu, žena koja će znati kako razgovarati s djevom i sa muškarcima koje je se ponekad boje. Muškarcu je vilo teško s ovim samorazvojem žene, ali ne bi mu trebalo biti - jer, umjesto ovisnosti, imat će partnera. Imat će nekog zbog koga neće svakog dana osjećati kako ulazi u bitku protiv svijeta kako bi podržao suprugu i dijete ili djetetu nalik suprugu. Žena budućnosti nikad neće pokušati živjeti posredno kroz muškarca, potičući ga i gurajući u očaj, kako bi ispunio nešto što bi u zbilji ona sama trebala učiniti. Stoga je moja prva slika - ona nije agresivna, ona je spokojna, ona je sigurna, ona ima pouzdanja, ona je sposobna razvijati svoje vještine, ona je sposobna tražiti prostor za sebe."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...