Preskoči na glavni sadržaj

Stolareva kći

Sjela sam na klupu kraj zgrade osječkog pravnog fakulteta, u koju nisam kročila cijelo desetljeće. Klupa je bila ukopana u tihu sjenu hrasta, a u blizini je sjedio samo riđokosi mladić. Rukom je prekrio lice kao da ga more sve brige svijeta, glavu je pognuo. Otvorila sam knjigu, ali pogled mi je letio na mislioca. Kako je lijepo da si mlad čovjek dopustio trenutak tišine, nikamo ne žureći, ne strahujući od vlastitih misli - pomislila sam, a on je maknuo ruku i otkrio slušalice u ušima, a mobitel na krilu. Kakvo razočaranje! Kao da to nije dovoljno, neka je gospođa sjela kraj mene, na moju klupu. Sjela, zapalila cigaretu i otpuhnula dim ispred sebe. Moj svijet bio je uzurpiran.

Možda i ne bih razmaženo svojatala klupu u parku da mi u ruci nije stajala knjiga "Stolareva kći", knjiga dnevničkih zapisa Marine Vujčić (Fraktura, 2021.). Iako još nisam pročitala sve njezine romane, ova Trogirka osvojila me davnih dana, a zbog naslovnice Tisje Kljaković Braić "zatreperila sam drukčije". Moje oduševljenje nije splasnulo ni sa saznanjem da je Unisova mašina, koju je autorica dobila od oca, bila plave boje, a ne narančaste (kakvu sam ja ukrala svom ocu). 
 
Veliki sam obožavatelj autobiografija pisaca - volim te priče iza priča, taj pokušaj pisca da upre prstom u trenutak kad je postao pisac, ali nijedna nije kao "Stolareva kći". Čitatelju je od prvog retka jasno da je Marina Vujčić pisac od malih nogu jer piše kao netko tko ne pripada u potpunosti ovom svijetu, jer umije imenovati misli onako kako mi, prosječni korisnici svakodnevnog života, ne umijemo.

"Ovo je moj herbarij. Uberem svježu misao, nalijepim je na stranicu, obilježim datumom i zaklopim bilježnicu. Kad je sljedeći put otvorim, stara misao nije više živa, ali je sačuvana, kao osušena biljka od koje sam u ranijim danima kuhala čaj."

Knjiga je podijeljena na tri dijela - "Herbarij", "Na Palagruži" i "Selo". U "Herbariju" Marina Vujčić bilježi svakodnevicu u kojoj glavne uloge igraju njezine misli. U obliku kratkih dnevničkih zapisa autorica piše o osami (ali ne i usamljenosti!) kao o toj jednoj stvari kojoj bismo trebali težiti, koja nas hrani i u kojoj rastemo. Svidjela mi se ta njezina potreba da "trabunja o onome što nije", i silno me zanimalo što su joj "odnekud upravo zamirisala pečena jaja". U šetnjama i tišinama prepoznajemo trenutak inspiracije za Božu ili Olivera, iako ih autorica imenom ne spominje, namjerno im ne pridajući glavnu ulogu u onom što je njezin život, a u tragovima urbanog postojanja mogu se pronaći naznake nekih budućih priča (priča o Karmeli mogla bi oživjeti pod Marininim prstima), ali i reference na knjige koje ova vrsna čitateljica čita.

"Negradsko stanje jednostavnog postojanja u najtočnijoj verziji sebe", piše Marina Vujčić. Drugi dio knjige posvećen je otoku punom oblutaka, otoku na kojem nitko nije rođen, na kojem je autorica provela dvanaest dana 2016. godine. Dnevnički zapisi s Palagruže objavljivani su u bespućima interneta, a u "Stolarevoj kćeri" su i ukoričeni. Život lišen tekovina modernog čovjeka, informacija, ali i ljudi (na otoku živi samo obitelj Žuvela - svjetioničar sa suprugom i sinom) nikad nije zvučao primamljivije. Bučni valovi, miris pomidora i kapule, šuškanje listova knjige - sve je što čitatelju treba za vraćanje na tvorničke postavke.


Marina Vujčić svoje "tiho pretjerivanje" zaključuje sa "Selom", i to zaselkom Ivice u selu Seget Gornji. Ono što je nekoć predstavljalo samo obiteljsko utočište, nakon početka pandemije i zagrebačkog potresa autorici postaje prebivalište. Na mjestu za kojim je čeznula, koje naziva "duhovnim staništem", ne postoji vrijeme - zapisi nemaju pripadajući datum. Ipak, dani su ispunjeni, a majčine biljke i očeva stolarska radionica inspiracija su umu kojim upravlja stvaralaštvo. Knjige Ceesa Nootebooma, Lydije Davis, Sandora Maraija, Dubravke Ugrešić i Damira Ovčine dobro su društvo, kao i mačka Vanja, a mir ondje "ima pravu rezoluciju".

"Kupila sam čak i motiku. Zabavno je zapitati se jesam li ja sad spisateljica koja je kupila motiku ili sam seljanka koja ponekad i piše."

Iskreno, nisam nikad čitala dnevničke zapise nalik ovima - intimne, iskrene, poticajne. Onako kako bih s nekim književnicima poželjela razgovarati uz šalicu kave, poželjela sam piti kavu i šutjeti s Marinom Vujčić. "Stolareva kći" prava je poslastica za sve obožavatelje književnosti Marine Vujčić (i one koji će to tek postati) - zrcalo njezina karaktera, svijesti i savjesti. Ova knjiga je hommage danima "u kojima je nebitno koliko je sati", našim najvećim tajnama i htijenjima, onome što volimo biti i što jesmo kad nitko drugi ne gleda - knjiga za sve koji razumiju da je svijet naših misli važniji od ovog u kojem živimo.

"Pisanje je na neki uvrnuti način uvijek autobiografija, bez obzira na sadržaj. Jer kad se to što smo pisali objavi, kao da smo drugima dali na uvid sve svoje vrijeme u samoći. Oni onda znaju što smo radili tisuće svojih samotnih sati. Kad bi se duh mogao odijevati, pisanje bi bilo njegova zastrašujuća golotinja."

Napisano za Ziher.hr

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...