Preskoči na glavni sadržaj

Not my cup of tea

Nije uvijek bilo ovako - nije bilo te iritantne političke korektnosti, i nije svaka uspješna žena bila uspješna u ime feminizma, bar ne onog koji je sedamdesetih godina 20. stoljeća izoliran iz borbe za žensko pravo glasa koju su predvodile sufražetkinje. Agatha Christie mrzila je biti nazivana feministicom, Marilyn Monroe prezirala je etikete, pogotovo one koje žene jedna drugoj ljepe na leđa - svatko je gledao svoja posla, iako je uvijek bilo svakakvih ljudi (i žena), dobrih i loših, hrabrih i kukavica. Nisu se ni devedesete razlikovale od desetljeća koji su prethodili - Julia Roberts nije glumeći prostitutku prozvana ikonom feminizma, Seinfeld nije bio politički nekorektan, Oprah je imala neke druge borbe. A onda je došlo 21. stoljeće i - Beyonce. Da, krivim Beyonce za sve. Otkad je ona počela plesati u gaćama tvrdivši da žene vladaju svijetom, sve su žene pomislile da će poštovanje iznuditi plešući u gaćama i poželjele su biti - ne u svemu jednake muškarcima, nego nadmoćne. I all hell broke loose. Sve se promijenilo, apsolutno je sve postalo uvredljivo i seksistički, sve je prešlo iz jedne krajnosti u drugu, i svi su počeli glumiti tu neku idiličnu toleranciju - a društvene mreže su tom pokretu bile dodatni vjetar u leđa. Sve su žene postale feministice, a Margaret Atwood postala je kraljica feminizma istim tim ženama koje se vjerojatno nisu niti udostojile pročitati Sluškinjinu priču koja je objavljena daleke 1985.


Možda se Margaret Atwood ta ideja nje kao ikone sviđa, premda mislim da je iskorištena u svrhu propagande koja se nameće svim ženama i koja ne prihvaća da ne misle sve žene jednako - jer to je danas feminizam. Žena je ženi vuk, više nego ikada prije, čini mi se. Zato ne znam gdje mi je bila pamet kad sam, nakon godine u kojoj se svijet suočio s pandemijom i u kojoj su našu zemlju pogodili potresi, naumila čitati knjigu Margaret Atwood koju sam lani osvojila na nagradnoj igri. Sekiracija je bila zajamčena. Smatram Margaret Atwood iznimno obrazovanom (Harvard, između ostalog), inteligentnom ženom zanimljivog životopisa (njen je otac bio entomolog pa je puno vremena obitelj živjela usred šume, bez struje i vode), iako se u mnogočemu ne slažem s njom, ali ovu "Gazela i Kosac" nisam usprkos silnom trudu uspjela dovršiti. Uzela sam ju u ruke zato što u siječnju uvijek nastojim pročitati ono što u prethodnoj godini nisam, a svrbi me s polica (čovjek nikako da nauči), ali ni slutila nisam da će me ovako ukopati.



U ovoj knjizi koju Atwood naziva spekulativnom fikcijom, a ostatak svijeta distopijom, glavni lik je Snježni - nekoć zvan Jimmy, posljednji od svoje vrste. Jimmy sad živi na stablu ogrnut starim plahtama, traži hranu, kloni se svakakvih frankensteinovskih kombinacija 'judi i zviri i prisjeća se svog prijatelja Kosca s kojim je igrao uznemirujuće igrice i koji mu je ukrao ženu (tj. djevojčicu) koju je volio. Svijet je doživio svoj kraj, a Kosac, čuveni znanstvenik, u smaku svijeta je imao svoje prste - pokusi u nekoć savršeno uređenom društvu koje je živjelo za genetsku manipulaciju oteli su se kontroli, i sve što Snježni sad može jest sjediti dok ga stižu sjećanja.

Knjiga je prvi dio trilogije Ludi Adam, utemeljenoj na ekološkom aktivizmu, a ni u njoj Atwood nije propustila opisati neke gnjusne muške likove (mora da stvarno mrzi muškarce) i pomalo arogantno ljudima pojasniti što će se dogoditi ako nastave putanjom koju diktira tehnološki napredak. Sure da je arogantna, tolike nagrade su u njenim rukama (ne i Nobel!) - arogantna je s pokrićem, ali bilo mi je naporno čitati kaotičan prikaz svijeta prije kataklizme i nakon nje. Sama ideja nije ponudila ništa inovativno, slično se može pronaći u I am legend ili Giver, no, nije ni to problem. Ne smeta mi ni taj vještičji gen koji Atwood njeguje (njena praprapraprarođakinja preživjela je vješanje uslijed optužbe za vještičarenje), ali "Gazela i Kosac" mi nije sjela - toliko je detaljna da djeluje neuvjerljivo, premračna je i pretjerano nacifrana noćnim morama čovječanstva - ova knjiga je iživljavanje nad svijetom u kojem živimo, a od svih likova, najdraži u njoj mi je ipak bio um Margaret Atwood, koliko god bio mračan. No, provedba njenih ideja u djelo nije my cup of tea.

Stephen King u jednom je intervjuu rekao da nas privlače knjige o onome što je u nama - i ja službeno mogu reći da u meni nema onoliko mraka koliko sam bila uvjerena da ima. Možda je manija ipak pobjedila depresiju. Možda svijet u kojem moje misli vrludaju i nije toliko beznadan. Možda ne moram pročitati baš svaku knjigu, saznati svaki kraj, možda valja znati odustati - jer, klišej je s razlogom - kad se jedna knjiga zatvori, druga se otvori.








Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...