Preskoči na glavni sadržaj

Not my cup of tea

Nije uvijek bilo ovako - nije bilo te iritantne političke korektnosti, i nije svaka uspješna žena bila uspješna u ime feminizma, bar ne onog koji je sedamdesetih godina 20. stoljeća izoliran iz borbe za žensko pravo glasa koju su predvodile sufražetkinje. Agatha Christie mrzila je biti nazivana feministicom, Marilyn Monroe prezirala je etikete, pogotovo one koje žene jedna drugoj ljepe na leđa - svatko je gledao svoja posla, iako je uvijek bilo svakakvih ljudi (i žena), dobrih i loših, hrabrih i kukavica. Nisu se ni devedesete razlikovale od desetljeća koji su prethodili - Julia Roberts nije glumeći prostitutku prozvana ikonom feminizma, Seinfeld nije bio politički nekorektan, Oprah je imala neke druge borbe. A onda je došlo 21. stoljeće i - Beyonce. Da, krivim Beyonce za sve. Otkad je ona počela plesati u gaćama tvrdivši da žene vladaju svijetom, sve su žene pomislile da će poštovanje iznuditi plešući u gaćama i poželjele su biti - ne u svemu jednake muškarcima, nego nadmoćne. I all hell broke loose. Sve se promijenilo, apsolutno je sve postalo uvredljivo i seksistički, sve je prešlo iz jedne krajnosti u drugu, i svi su počeli glumiti tu neku idiličnu toleranciju - a društvene mreže su tom pokretu bile dodatni vjetar u leđa. Sve su žene postale feministice, a Margaret Atwood postala je kraljica feminizma istim tim ženama koje se vjerojatno nisu niti udostojile pročitati Sluškinjinu priču koja je objavljena daleke 1985.


Možda se Margaret Atwood ta ideja nje kao ikone sviđa, premda mislim da je iskorištena u svrhu propagande koja se nameće svim ženama i koja ne prihvaća da ne misle sve žene jednako - jer to je danas feminizam. Žena je ženi vuk, više nego ikada prije, čini mi se. Zato ne znam gdje mi je bila pamet kad sam, nakon godine u kojoj se svijet suočio s pandemijom i u kojoj su našu zemlju pogodili potresi, naumila čitati knjigu Margaret Atwood koju sam lani osvojila na nagradnoj igri. Sekiracija je bila zajamčena. Smatram Margaret Atwood iznimno obrazovanom (Harvard, između ostalog), inteligentnom ženom zanimljivog životopisa (njen je otac bio entomolog pa je puno vremena obitelj živjela usred šume, bez struje i vode), iako se u mnogočemu ne slažem s njom, ali ovu "Gazela i Kosac" nisam usprkos silnom trudu uspjela dovršiti. Uzela sam ju u ruke zato što u siječnju uvijek nastojim pročitati ono što u prethodnoj godini nisam, a svrbi me s polica (čovjek nikako da nauči), ali ni slutila nisam da će me ovako ukopati.



U ovoj knjizi koju Atwood naziva spekulativnom fikcijom, a ostatak svijeta distopijom, glavni lik je Snježni - nekoć zvan Jimmy, posljednji od svoje vrste. Jimmy sad živi na stablu ogrnut starim plahtama, traži hranu, kloni se svakakvih frankensteinovskih kombinacija 'judi i zviri i prisjeća se svog prijatelja Kosca s kojim je igrao uznemirujuće igrice i koji mu je ukrao ženu (tj. djevojčicu) koju je volio. Svijet je doživio svoj kraj, a Kosac, čuveni znanstvenik, u smaku svijeta je imao svoje prste - pokusi u nekoć savršeno uređenom društvu koje je živjelo za genetsku manipulaciju oteli su se kontroli, i sve što Snježni sad može jest sjediti dok ga stižu sjećanja.

Knjiga je prvi dio trilogije Ludi Adam, utemeljenoj na ekološkom aktivizmu, a ni u njoj Atwood nije propustila opisati neke gnjusne muške likove (mora da stvarno mrzi muškarce) i pomalo arogantno ljudima pojasniti što će se dogoditi ako nastave putanjom koju diktira tehnološki napredak. Sure da je arogantna, tolike nagrade su u njenim rukama (ne i Nobel!) - arogantna je s pokrićem, ali bilo mi je naporno čitati kaotičan prikaz svijeta prije kataklizme i nakon nje. Sama ideja nije ponudila ništa inovativno, slično se može pronaći u I am legend ili Giver, no, nije ni to problem. Ne smeta mi ni taj vještičji gen koji Atwood njeguje (njena praprapraprarođakinja preživjela je vješanje uslijed optužbe za vještičarenje), ali "Gazela i Kosac" mi nije sjela - toliko je detaljna da djeluje neuvjerljivo, premračna je i pretjerano nacifrana noćnim morama čovječanstva - ova knjiga je iživljavanje nad svijetom u kojem živimo, a od svih likova, najdraži u njoj mi je ipak bio um Margaret Atwood, koliko god bio mračan. No, provedba njenih ideja u djelo nije my cup of tea.

Stephen King u jednom je intervjuu rekao da nas privlače knjige o onome što je u nama - i ja službeno mogu reći da u meni nema onoliko mraka koliko sam bila uvjerena da ima. Možda je manija ipak pobjedila depresiju. Možda svijet u kojem moje misli vrludaju i nije toliko beznadan. Možda ne moram pročitati baš svaku knjigu, saznati svaki kraj, možda valja znati odustati - jer, klišej je s razlogom - kad se jedna knjiga zatvori, druga se otvori.








Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Kad starci prolupaju

Kad sam bila klinka, na televiziji se često prikazivao film "Kad starci prolupaju." Nisam ga dugo gledala, ali još se sjećam da je cijela moja familija umirala od smijeha kad bi starček koji je prolupao završio u ormaru, izgubivši se. Često je na TV programu bila i "Čahura" (znala sam je pisati u rubriku "Najdraži film" u leksikone), također film o starcima koji, nakon bliskog susreta treće vrste, postanu vitalniji i blesaviji. Starost me uvijek nasmijavala, valjda zato što se činila tako dalekom. Sve do neki dan, kad sam, rastresena kao svaka majka dvoje djece, valjda, sudarajući se s biciklom i ulaznim vratima zgrade, rekla susjedi: "Dobro jutro!" Bilo bi to jako pristojno od mene da nije bilo - 15:10! Susjeda mi se nasmijala i rekla samo: "O! Gospođo!" Auč. Ne znam što me više zaboljelo. Zanimljivo, i Pavao Pavličić počinje svoju zbirku eseja - "Pohvalu starosti" - figurom smiješnog starca, vječite inspiracije renesansnih k...

Na penjačima svijet ostaje

Svaki put kad netko izgovori da ne vjeruje u vile, jedna vila umre, tako bar kaže "Petar Pan", a svaki put kad roditelj podilazi svom djetetu, umre jedan buntovnik - buntovnik koji je to dijete moglo postati. A smrt buntovnika najgore je što se može dogoditi ovom svijetu, svijetu u kojem se ljudi više ne znaju buniti protiv nepravde, nego se bore isključivo za svoj probitak, smatrajući sebe (ili svoje dijete) jednakijima od drugih. Vijest o petnaest guštera zadarske medicinske škole koji su pali prvi razred i o njihovim roditeljima (od kojih nisu dobili ni jezikovu juhu) koji su bili voljni pomaknuti Velebit da bi njihova djeca (nezasluženo) prošla prvi razred mori me tjednima i ja sam više nego ikad uvjerena - jedino će onaj tko uvažava autoritet uvijek zahtijevati da taj autoritet bude dostojan poštovanja, znajući da, u nedostatku dostojnosti autoriteta, buntovnicima ostaju dvije mogućnosti - rušiti jalovi sustav, i to argumentirano, dostojanstveno i nenasilno, ili sagradit...

Dan u Barceloni s Golubicom

Ponekad, već prilikom čitanja predgovora neke knjige, pogotovo ako ga je pisao sam autor, obuzme te neopisivo sladak val uzbuđenja pa ti se čini da gutaš slova kao ona krava Grigora Viteza u carstvu hladovine, samo kako bi se što prije dokopao teksta za kojeg znaš - u to nema sumnje - da će ti dirnuti u biće onako kako samo knjige vještih pisaca mogu. Zbog tog osjećaja čitam, njemu se predajem, zbog njega tražim, zbog njega se ne zadovoljavam trećerazrednom tik-tok književnošću koja vrišti iz izloga naših knjižara. Taj me osjećaj obuzeo i dok sam čitala predgovor romana "Trg dijamanta" Mercè Rodoreda. Osjetila sam odmah da je autorica žena koja mi je bliska, koja pridaje pažnju detaljima i simbolici, koja se ne boji biti ranjiva, žena koja voli književnost i koja joj dopušta da ju uvijek iznova hrani, liječi i nadahnjuje. Možda neki čitatelji ne vide potrebu za pronalaskom autora u tekstu, možda razdvajaju autora od njegovog djela (pogotovo ako je učinio nešto što bi privuklo...

Malo drukčija pariška vizura

Kad sam se tek zaposlila na sudu, moju je malenu nećakinju jako zanimalo kakvo je to mjesto. "Na sudu osuđujemo lopove i šaljemo ih u zatvor", rekla sam joj, spretno izostavivši da sam se bavim uglavnom utvrđivanjem prava vlasništva, naknadom štete i ovrhom. "A onda, kad je u zatvoru, lopov ne može biti sa svojom obitelji", konstatirala je četverogodišnjakinja ("Mala će garant u socijalu", pomislila sam). "Eh, pa trebao je o tome prije misliti!", nisam se dala, (tada) ponosna na pravni sustav čiji dio tek postajem. Ipak, morala sam se diviti humanosti jedne djevojčice (kako stvari stoje, mala će u kemičare, a ne u socijalu). Sjetila sam se te njezine izjave čim sam počela čitati novelu o čovjeku koji se nalazi u pariškom zatvoru Bicêtre (današnja bolnica koja je u svom stažu služila i kao umobolnica, a smatrali su ju okrutnijim mjestom od Bastille), osuđen na smrt!, jer takva humanost ono je što pokreće svijet, bar svijet u kojem ja želim živjet...

Američki san (3)

Ovu knjigu garant imate kod kuće - svi smo ju nabavili prije dvadeset godina kupujući Jutarnji list s klasicima koje nikad nećemo pročitati. Seljakala se sa mnom po državi i na kraju završila u nekom od antikvarijata. Yup, otpisala sam ju, uvjerena da ju u ovom životu neću ni pokušati čitati (činila se kao naporno i dosadno štivo, sudeći po koricama). Naposljetku sam ju potražila u gradskoj knjižnici - odlučna da zaronim u svijet legendarnog američkog pisca (hm, nije mi zvučalo američki to ime, sve te godine), Saula Bellowa. "Nastavljajući sa samoispitivanjem, priznao je da je bio loš muž dvaput. Prema Daisy, svojoj prvoj ženi, ponašao se neoprostivo, Madeleine, druga žena, pokušala je upropastiti njega. Sinu i kćeri bio je nježan, ali slab otac. Vlastitim je roditeljima bio nezahvalno dijete. Svojoj zemlji nemaran građanin. Prema braći i sestri osjecao je ljubav, ali nije imao pravog dodira s njima. S prijateljima, egoist. S ljubavlju, lijen. S inteligencijom, trom. S vlašću, pas...