Preskoči na glavni sadržaj

Preko Kapele

Ovaj tjedan Damir Karakaš izdao je novi roman pa sam, pokunjeno, posudila "Proslavu", budući da niti jedno djelo spomenutog pisca iz Like nisam pročitala. To je najmanje što mogu učiniti u spomen pradjedu Juri koji je pobjegao početkom stoljeća iz siromašne Poljane u bogatu i plodnu Slavoniju (e, Juro, da vidiš sad ovu našu žitnicu, psovao bi im sve po spisku!).


Protagonist romana je Mijo koji se s puškom na krilu skriva u šumi, a sve zbog govornika koji se s cilindrom na glavi popeo na pozornicu u gradu G. i govorio o komunizmu. Vjerovao mu je Mijo, pa je sad bjegunac. Iako pripadnik poražene vojske, strpljiv je Mijo, a misli su mu okupirane zvukovima šume, sjećanjima na oca i majku, i na tu vražju proslavu uspostave dugo sanjane države, s kojom je sve počelo. Dok sanja o slobodi, Mijo priziva prošlost - pred oči mu dolazi pas kojeg je morao ostaviti zavezanog za drvo u šumi jer je neki tamo cucak ugrizao jednog od predstavnika vlasti, njegova Drenka krvavih ruku, njezin brat Rude, a i nesretni pijetao, pa naposljetku i otac, koji je bio prisiljen žrtvovati vlastitog oca, Mijinog djeda.


Čitajući ovaj roman sjetila sam se svoje nastavnice iz hrvatskog jezika i onog njenog pitanja: "Koje pjesničke slike pronalazite u tekstu?" Vjetar koji u šumi svira kroz nečije šuplje kosti, psi koji laju, krikovi šiljastih ptica iz golih krošnji, debele naslage lišća, namočen dlan koji trlja usijani potiljak, topla para iz nozdrva goveda, zvuk mokraće koja curi iz krave po utabanoj zemlji... Na samom početku je jasno da je ovaj roman neprekinuti niz glasnih pjesničkih slika koje privijaju čitatelja k sebi, kojima se ne može otrgnuti, čak ni kad bi to htio. Tamo si, u toj šumi, na toj škrtoj zemlji, skriven među deblima, osluškuješ, čekaš s Mijom neko bolje sutra.


"Kod divlje trešnje stao je i osluškivao kako na njoj glasno dozrijevaju crni plodovi: otrgnuo je trešnju, progutao (rasprsnula mu se u ustima), ispljunuo košticu, nabio je nogom i nastavio hodati do obližnjeg gaja: puteljak je bio migoljav, pun kukaca i svaki korak po tom putu, uraslu u travu, pravio je razliku između živog i neživog stvora."


Divlja, ali lirska narav ovog teksta podsjetila me na "Mladenku Kostonogu" - sestru po naslovnici. Naime, Lana Cavar i Narcisa Vukojević autorice su dizajna ovih ljepotica u izdanju "OceanMore". Međutim, za razliku od priče o Gili, priča o Miji ne ostavlja mjesta satiri, šarmantnim likovima i opjevanim pustolovinama - Ličani su oduvijek škrti na riječima, a život je težak i surov. Glad komandira pa ni uranjanje u političke zavrzlame nije uvijek nadahnuto iskrenim zanosom likova. Podijeljen u četiri nepovezana poglavlja, roman opisuje bijedu utisnutu u povijest našeg naroda. Ne spominju se tu ustaše i partizani, ali toliko je toga između redaka... Nema tu pobjeda, ni narodnih heroja, tek žrtava. Žrtava i povijesti koja se ponavlja unatoč tim žrtvama. I zla, i nevolje. I šume - pasivne, neprohodne, prazne, crne, i gluhe. Stišćući čeljusti, hodaš njome uz Miju i nadaš se čistini, i jednom trenutku netaknute sreće.


"Ustao je, izišao pred kuću, protrljao lice dlanom, osluškujući iz obližnje kuće zvuk grebanja žlice po dnu limene posude; smirio se stiskanjem šaka, u kojima su se glasno pomicale kosti; zažmirio je, a posred mu se čela kao nevidljivim nožem urezala duboka okomita bora; vjetar se ponovno divlje zalijetao, povijao do zemlje žilave grane drveća, kidao u pukotinama drvenih nastamba stare i nove paukove mreže. Muškarac je razmišljao da li da se vrati unutra ili da ostane još malo vani; počeo je nesabranim koracima šetati oko kuće; vukao je za sobom duge i teške noge. Kod ćoškastog boka kuće naglo se zaustavio pa, ne znajući što bi, gdje bi, na tren mu se učinilo da je noć, pa opet dan koji se iza kuće vratio, proučavao je svoje nokte na rukama, pune crna i skorena blata; sagnuo se, dohvatio komad trijeske i stao skidati to masno crnilo ispod noktiju, miješajući krv i blato, onda je otišao do čabra s vodom i temeljito oprao ruke i krvave prste."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...