Preskoči na glavni sadržaj

Afrika paprika

Onih dana kad uspijem oba djeteta uspavati u isto vrijeme i pripremiti ručak osjećam se kao oni momci što trče po plaži u slow motionu u Chariots of fire, dobijem potrebu da otplešem Dora the Explorer ples "We did it!", da nazovem Beyonce i objasnim joj neke stvari "Who run the world? Moms!" Umjesto toga, samo mužu ili mami pošaljem poruku: "Uspjela sam!" Znam, stvarno je bedasto veseliti se tako nečemu, pogotovo jer tek tad najčešće imam posla preko glave (jer prašina i prljavi veš ne spavaju kad beba spava), ali to je moja mala pobjeda, nešto što mi vrati vjeru u... pa, u mene. Imam sve pod kontrolom. Mogu ja to.

Pitam se, kako li ću se sjećati ovih dana kad djeca odrastu, hoću li pamtiti stres ili, kao Gabi, samo sretne dane? Ili, još važnije, kako će se tih dana sjećati moja djeca? Hoće li Franka mene jednog dana izbezumljena nazvati, u potrazi za utjehom, i reći: "Mama, on vrišti od grčeva cijeli dan, nisam stigla ni piškiti, a ona se cijela omotala WC papirom!"? Uvijek sam osjećala veliku odgovornost prema svojoj budućoj djeci. Nisam nikada htjela probati neke stvari koje tinejdžeri vole probati, samo da bih ostala dosljedna i da bih mogla, bez trunke licemjerja, jednog dana iste te stvari braniti svojoj djeci. Biti iskren bilo mi je uvijek važnije od hirovitog zadovoljavanja površne znatiželje. Želim biti uzor svojoj djeci, pa se grizem kad me vide uplakanu ili iznerviranu - ne želim biti slaba pred njima, ali ne želim niti da se srame svojih emocija. Roditeljstvo je valjda jedna velika potraga za ravnotežom, potraga kojoj se svakog dana vraćamo mi, roditelji koji pojma nemaju što rade. U djetinjstvu sam imala u glavi idealnu sliku svojih roditelja, i iako je ona s vremenom postala sve sličnija stvarnom stanju, nisam se nikad svojih roditelja sramila (OK, osim onda kad sam tatu dovela u studentski restoran, a on je galamio k'o nespašen jer je morao čekati da se stol oslobodi). Dok sam odrastala, tate nikad nije bilo doma, radio je od jutra do sutra - za nas - uvjeravala sam se. Nedostajao mi je, naravno, i vjerojatno ću ga uvijek kriviti za neke svoje nedostatke uzrokovane manjkom očinske pažnje. Ipak, za mene je on uvijek bio vrijedan, pošten, ponosit i čvrst ka stina. Mama je odrađivala i njegovu smjenu roditeljstva. Voli vas on, na svoj način, pa on je takav - opravdavala je sve njegove propuste i odsutnost. Naravno, nije joj bilo lako, znala je u afektu reći da će se baciti pod kamion (naša ulica je jako prometna, a i tata je bio u biznisu s kamionima pa je to bila simbolična ideja smrti), najčešće kad bismo se sve tri svađale, kokodakale i čupale oko neke gluposti. Ipak, ona je uvijek bila i ostala najjača žena koju znam. Njene slabosti nisam joj zamjerila, nisam ih nikada smatrala njenim osobinama, bile su prolazne, znak da je običan smrtnik, slična drugima, bliska meni.

S posebnom sam pažnjom čitala knjigu Chinua Achebe Svijet se raspada, ne samo zbog autentičnog prikaza afričkog čovjeka i fantastičnog stila pripovjedanja, nego zbog iskreno prikazanog glavnog lika u kojem sam se mogla pronaći iako nikada nisam nikoga ubila, niti u rodu, niti izvan njega. Možda je Achebe htio prikazati život afričkog plemena i njegove običaje, ali prikazao je i običnog nezahvalnog čovjeka koji prezire slabosti svoga oca, koji, kao mnogi od nas, misli da u životu može biti sposobniji, pametniji, sretniji od svojih roditelja, dok je istina - trebali bismo biti sretni ukoliko uspijemo ovaj teški život izgurati s bar pola pameti i hrabrosti naših roditelja. Probat ću se toga sjetiti, pogotovo onih dana kad ne uspijem uspavati oboje u isto vrijeme, kad me pritisne sa svih strana i kad mi dođe da vrištim, jer i to će proći, a do tada mogu samo duboko uzdahnuti, brojati do deset, i nadati se da će mi Franka jednog dana, sva sretna, ponosna i sposobna, poslati poruku: "Uspjela sam!"



"Okonkwo je strogo vladao svojim kućanstvom. Njegove supruge, a pogotovo ona najmlađa, živjele su u trajnom strahu od njegove vatrene naravi, kao i njegova mala djeca. Možda Okonkwo u srcu nije bio okrutan čovjek. Ali cijelim njegovim životom vladao je strah, strah od neuspjeha i slabosti. Taj je strah bio dublji i prisniji nego strah od zlih i hirovitih bogova i od magije, strah od šume, kao i od prirodnih sila, zložudnih, okrvavljenih zuba i pandža. Okonkwov strah bio je veći od tih strahova. Nije bio izvanjski, nego je ležao duboko u njemu. Bio je to strah od njega samoga, od toga da bude sličan ovu. Već je kao dječak zamjerao ocu zbog neuspjeha i slabosti, a čak se i tada sjećao kako je patio kad mu je drug u igri rekao da mu je otac agbala. Tada je Okonkwo prvi saznao da agbala nije samo drugo ime za ženu, nego da se može upotrijebiti i za muškarca koji nije stekao nijedan naslov. I tako je Okonkwom vladala samo jedna strast - da mrzi sve što je volio njegov otac Unoka. Jedno od toga bila je nježnost, a drugo je bila dokonost."



Negro torta

Biskvit: 4 jaja, 14 dkg šećera, 14 dkg margarina za kolače, 7 dkg mljevenih lješnjaka (a i ne morate), 2 žlice oštrog brašna, 3 rebra čokolade za kuhanje

Krema: 3 jaja, 15 dkg šećera, 12 dkg čokolade za kuhanje, 20 dkg margarina za kolače
300 ml slatkog vrhnja

Pjenasto miksati žumanjke i šećer, dodavati margarin, lješnjake, brašno i otopljenu čokoladu. Umutiti snijeg od bjelanjaka. Peći na 180 stupnjeva 10-15 min. Ohladiti.
Cijela jaja i šećer tući na pari. Dodati čokoladu kad se zgusne, miksati da se sjedini. Ohladiti i miksati s margarinom.
Izmiksati slatko vrhnje i složiti kremu i vrhnje na biskvit, posipati naribanom čokoladom.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Perfect Stars Hollow Day

Kad god bih se nakon dugo vremena vraćala u svoj rodni grad vraćala, uvijek bih isplanirala savršeni dan u tom malom gradu u kojem tobože svak' svakog zna i koji sada čak ima i sjenicu sličnu onoj u Stars Hollowu - baš onako kako Rory provodi Perfect Stars Hollow Day u 4. epizodi 4. sezone (ako ne znate o čemu pričam, move along...). Sada rado posjećujem bližnje, ali ne čeznem više o povratku u Našice. Nisu Našice više moj grad - promijenili su se trgovi, otišli su iz grada moji ljudi, otišli u potrazi za boljim sutra. Ja se vratim tu i tamo, iako grad ne prepoznajem, samo da provjerim koliko je mene ovdje ostalo. Ako se ikada nađete u Našicama ranim jutrom, doručkujte u pekarnici "Čočaj". Establishment se odnedavno nalazi u samom centru grada, domaći bi rekli - na Majmunari, kraj Hotela Park. Burek je za prste polizati, a jednako su ukusna i druga peciva. Potom pođite do novouređenog dvorca obitelji Pejačević s početka 19. stoljeća u kojem su živjeli hrvatski banovi, Lad

Kako god okreneš - osuđeni na traganje

Mogla sam si zamisliti da je roman "Oče, ako jesi" u potpunosti fikcija i da su svi oni koji se u njemu spominju čista izmišljotina. Ali znala sam autoricu - nju možda jesu ukrali Ciganima pa jest drugačija gdje god kroči, ali neki red se zna, autentičnost joj je bitna. Pa sam guglala: Ljubodrag Đurić. Google je izbacio na vidjelo članke Wikipedije nabrojavši sve činove ovog partizana, kao i neke seks skandale čiji je bio sudionik, a koji su zamalo razbucali Titovu partiju. Joj, mene takve stvari ne zanimaju - rođena sam sedam godina nakon Titove smrti, nismo se mi igrali ustaša i partizana, nego smo skupljali Cro Army sličice - razgovarala sam sa sobom. Ipak, bila sam uvjerena da se u priči Damjana Kneževića, koji 1988. čita o samoubojstvu generala-majora Đurića, krije nešto i za mene, milenijalku. Osim toga, obiteljsko stablo prikazano na koricama, u čijem središtu se nalazi ime Pala Nađa, djelovalo mi je u isti mah i zastrašujuće i primamljivo. U sljedećem poglavlju, auto

The '90s (1)

Danima mi iz glave ne izlazi "Baby, baby" Amy Grant, hit iz 1991. koji tu i tamo uskrsne na feelgood radiovalovima. Obožavam pop melodije s kraja tisućljeća, bezbrižnu modu i prirodnu ljepotu - posvuda boje, jeans i veselje (znam da je smiješno što devedesete takvima doživljavam, ali moram u svoju obranu reći da sam početkom devedesetih bila premala, Domovinskog rata se ne sjećam, i da me uvelike odgojila televizija). Nemam puno ciljeva u životu, ali pogledati sve filmove devedesetih je jedan od njih. Bilo je to zlatno doba kinematografije - zadnje razdoblje u životu planete u kojem smo punili kino dvorane i praznili videoteke! Hm, hm, a pitam se, što li se čitalo devedesetih? Google veli da je najčitanija knjiga devedesetih serijal Harry Potter, a bilo je tu i romana Toma Clancyja, Stephena Kinga, Michaela Crichtona i Deana Koontza, ljubića Danielle Steel i Sydneya Sheldona, i krimića Patricie D. Cornwell, Sue Grafton i Mary Higgins Clark. Osim navedene žanrovske literature,

It's the end of world as we know it!

"Darkly glittering novel" veli Goodreads. OK. Šljokice. Podržavam. Moram. "Bestseler New York Timesa", vrišti s korica. A joj. To ne zvuči ohrabrujuće - iskustvo je pokazalo da Times i ja nismo na istoj valnoj duljini. No, što se mora (za book club), nije teško. Roman "Postaja Jedanaest", kanadske autorice Emily St. John Mandel, počinje kazališnom izvedbom "Kralja Leara" od strane ostarjelog holivudskog glumca, Arthura Leandera, koji se cijelog života pripremao za tu ulogu. No, čini se da je njegovom životu došao kraj, i da će tome posvjedočiti i publika kazališta Elgin u Torontu. Jeevan, bolničar koji je pokušao spasiti glumčev život, snužden odlazi iz kazališta i putem kući dobiva neobičan poziv o pandemiji gruzijske gripe koja prijeti. Znam, znam, imate Covid-19 flashbackove, ali moram reći da je ovaj roman napisan (i razvikan) 2014. (nije to ništa neobično, Dean Koontz predvidio je pandemiju nalik Covid-19 još 1981. u knjizi "The Eyes o

Pripreme za Irsku (4)

"Je l' taj bicikl ispravan?" pitala sam tatu škicajući stari zahrđali bicikl kojeg sam zadnji put vozila prije dvadeset godina. "Ma je, ispravan skroz, ali ponesi ključ sa sobom, za svaki slučaj - ako ti otpadne pedala", rekao je nonšalantno. Sjela sam na bicikl, nepokolebljiva. Zanimljivo, nisam ni na trenutak zastala birajući stazu - naše tijelo gotovo instinktivno bira utabane staze, poznate prečice. Iako su dvorišta u kojima smo se igrali tiha, iako su puteljci prekriveni korovom, naša stopala znaju put, naše godine pamte mirise pokošene trave i zvukove kotača koje valja slijediti. S Cranberriesima u slušalicama, krenula sam u šumu, jer, pomalo neobično od mene, posegnula sam za (šumskim) krimićem. Irske autorice, doduše, jer tema je i dalje - Irska. Irska književnost odana je žanru kriminalističnog romana desetljećima, a ime Tane French redovito se nalazi na popisima must read krimića, pogotovo otkad ju je Independent prozvao Prvom damom tog žanra u Iraca