Preskoči na glavni sadržaj

Rogus - osječka gotička priča koja bi se svidjela i Zagorki

Prije nekoliko sam se mjeseci zatekla u Pepermintu na kavi s Ivanom Šojat. Upoznala nas je zajednička prijateljica - njezina susjeda, moja kolegica (sad mi se to čini smiješnim - nas dvije, sudac i daktilograf, sjedimo na kavi s književnicom koja ispisuje likove identičnih zanimanja), znajući da sam obožavatelj njezinih knjiga. Ivana je tog dana pričala o sindikatima, o plaćama kazališnih djelatnika, o posmrtnoj pripomoći, o kremiranju, o njuškanju po arhivima, o profesoru latinskog koji joj je pomogao oko prijevoda zapisnika sa suđenja ženi koja je u Osijeku spaljena na lomači kao vještica, posljednja u nesretnom nizu. Učinila mi se teatralnom, svestranom, zanimljivom, iritantno empatičnom, ali ako bih je morala opisati jednom riječju, bila bi to - energija. Načevši njezin posljednji roman, "Rogus" (lat. lomača), brk mi se nasmiješio jer protagonisticu odlikuje ista ta energija. Ona možda jest zatomljena, jer mlada osječka arheologinja Angelina Pavković nije zadovoljna životom koji vodi (distanca između nje i njezinog partnera Jakova, racionalnog fizičara, nepodnošljiva je i čitatelju), ali ondje je - u njoj se kriju čitavi svjetovi, i ja sam jedva čekala da se rasprsnu. Zato, iako sam ovaj roman čuvala za jesenske dane (romane Ivane Šojat najradije čitam tijekom maglovitih, studenih dana), nakon pročitanog prvog poglavlja, nisam ga mogla odložiti.


Angelina od djetinjstva nosi teret čudnih, ali lucidnih snova, i oduvijek traga za počelima - svojima, tuđima, za počelima dobra i zla. Kad radnici u dvorištu jednokatnice na Štrosiki pronađu crne cigle (Gospon Pest ovdje ima svoje prste!), Angelina će zaroniti u dubine u kojima je teško plivati, koliko god čovjek vjerovao u ćiribu ćiriba - muke njezine prezimenjakinje iz 18. stoljeća, posljednje osječke vještice, proključat će ispod njezine kože.


Trg svetog Trojstva - zgrada Rektorata, Arheološkog muzeja i Kužni pil


Jezik Ivane Šojat nabijen je slutnjama, snovima, nadnaravnim, strahom, mrakom, jezom, prošlosti koja pulsira ispod površine sadašnjosti - svaka rečenica je podražajna - pa se na njega čitatelj mora naučiti, mora se oduprijeti porivu da ga pripitomi, jer kao što to biva i s ljudima, tek kad ga prihvatiš takvog kakav jest, tekst se prestane otimati, postaje krotak. Ivanine rečenice uvijek me podsjete na teksture nalik smoli, masti, nečemu teškom za podnijeti, teškom za prožvakati, za skinuti sa sebe, a atmosfera "Rogusa", nalik katranu, nije iznimka - čitajući, imala sam osjećaj da sam u mrklom mraku, da je zrak gust i vlažan, da miriše na paljevinu, da utječe na mene više nego bih željela. Ivana je sklona riječima kao što su kuljati, kaljuža, kužno, gnoj, trulež, vlaga, gmizati, svirepo - ali straha nemajte, ona ima naviku povesti čitatelja u tamu, ali uvijek ga brižno izvede na svjetlo, znajući da se oči koje su vidjele mrak najviše raduju zori.

 
Firingerovom ulicom



Ovaj roman svidjet će se povjesničarima amaterima (oni profesionalni mogli bi cjepidlačiti nad feminističkim podtonom priče i isticati da su za vještičarenje jednako često bili gonjeni i muškarci, ili nad neobičnim izborom stratišta, ističući da Gornji grad nije imao stratište do izgradnje Županijske palače, a da je osječka Kapelica Kamenitog križa podignuta da bi se okajali grijesi onih koji su na tom mjestu izvršavali smrtnu kaznu nad svojim susjedima), lokalpatriotima (čuvši da se zanimam za povijest Osijeka, moj me kolega drsko optužio da postajem Osječanka), ali i obožavateljima gotičkih romana. U maniri (moderne) Zagorke, Ivana Šojat se (ponovno) pretvorila u pučku dramatičarku i u gotičkoj priči ispreplela život zaboravljene Pavkovićke iz 18. stoljeća sa životom suvremene Pavkovićke (toliko je profesionalno deformirana da vam čini da se autorica pravi važna nabrajajući arheološka otkrića i povijesne zanimljivosti koje okupiraju njezin um), koja vjeruje u energiju koja se ne gubi, nego se prelijeva iz tijela u tijelo, ostavljajući za sobom samo prazne kućice puževa. Neugledni brat renesanse, barok, savršeno je portretiran - gotovo sam mogla čuti korake vojnika po popločanoj Tvrđi, zvona kapucinske crkve, žamor krčmi ili bludilišta, mogla sam osjetiti građansku, svjetovnu i vojnu stvarnost, naježiti se. Osim suvremene narativne linije, Ivana Šojat ponudila je i minulu. Lik koji čitatelja vodi onkraj vremena pisar je na suđenju Anici Pavković, optuženoj za vještičarenje od strane susjeda. Pisar Stjepan Špišić, iako govori arhaično (divno napisano!), empatijom nam je nalik više nego oni koji vode legitimni kazneni postupak u kojem se okrivljenika može osuditi samo na temelju priznanja, danog silom ili milom. On je udovac koji dane provodi u razgovorima s fratrima i birtijašima, oplakujući svoju suprugu, koju je uzela kuga - on nikad nije vidio vješticu. Njegov je unutarnji svijet živ, bolan i intenzivan kao i svijet primarne pripovjedačice, istine žedne i pravde gladne Angeline (koja, kao i Mirna u romanu "Sama", ima prijateljicu Jasnu, uz koju je sve jasnije) - on je lučonoša i nama i Angelini u mračnim vremenima ozakonjenog straha, praznovjerja i neznanja.



"Koliko zapravo odlučujemo sami o sebi, a koliko nam sudbu kroje Bog, usud i drugi?"





Ovaj me roman podsjetio na "Unterstadt". Doduše, nisam nad njim plakala, ali mjestimično sam gubila ravnotežu, preispitivala svoje pojmove slobode i pravde, i istovremeno osjetila neodoljivu želju za stapanjem s gradom u kojem živim, a u kojem nisam rođena. U reinkarnaciju ne vjerujem, ali u povijest vjerujem. Vjerujem da se ponavlja, ako joj dopustimo, ako se pridružimo gomili, odamo se malodušnosti, ako nam legalitet postane prioritet, ako ušutkamo svoju savjest, ako zanemarimo ono što u svojoj čovječjoj nutrini prepoznajemo kao dobro. Vjerujem da je moj život važan, jednako kao i život onih koji su prije mene hodili ovim ulicama. Pomisao da mi njihove duše nisu strane zato što postoje ljudi koji vole ovaj grad i koji neumorno pišu o njemu (pozdrav Grguru Vremeplovcu, btw!) pruža mi neobičnu utjehu, koju nisam ni znala da trebam. 






Crkva svetog Mihaela

Nisam sigurna koji će osjećaji preplaviti čitatelje koji Osijek ne poznaju, pa sam, čitajući i bilježeći - šetala. Šetala sam Trgom Vatroslava Lisinskog (kraj Crkve svetog Ante, radnici su uklanjali tragove Festivala svjetla), pa prošla kraj zgrade Rektorata, kratko sjela na klupicu, pretvarajući se da sam Angelina, da radim u Arheološkom muzeju. Odoljela sam zvuku tamburica iz glazbene škole, pošla u Franjevačku, u Firingerovu (hm, kladim se da ne znate tko je bio Kamilo Firinger), u kojoj se među gusto isprepletenim baroknim kućama krije Državni arhiv. Skrenula sam ulijevo u užurbanu Kuhačevu, i, u potrazi za rodnom kućom Franje Kuhača, našla kuću u kojoj se rodio slavni Franjo Krežma i slavni krokant njegovoga oca (krokanta nema, ali možete popiti kavu u nekom od kafića). Pratila sam tračnicu starog (prvog hrvatskog) tramvaja pa skrenula udesno, udaljila se od Ulice Danice Pinterović, pošla prema Crkvi svetog Mihaela, otkriti tragove masonske lože, ili Kasim-pašine džamije. Cigle, posvuda su cigle. Pipala sam cigle u Klaićevoj (sadašnji vlasnici mijenjaju prozore predivnoj kući s ogradom i vrtom, kojoj se oduvijek divim). Gubila sam se u kibicinfensterima, negdašnjim stajama u kojima danas živi čovjek, oronulim fasadama i popločanim ulicama. Biciklirala sam, potom, Europskom avenijom, prošla kroz šuškavi drvored u Parku kralja Tomislava (spretno sam izbjegla kestenje rasuto po stazi), pa se promenadom vratila u realnost, na posao na kojem svakodnevno primjenjujem zakone (ipak, volim misliti da živim slobodno od zakona - izraz je to kojem se utječem od studija), duboko uvjerena da postoji pravda, ali ne nužno na ovom svijetu.

Kuća u Klaićevoj



Kibicfenster

"Svijet se istodobno mijenja i ostaje isti, ciklički. Uvijek nam se naše vrijeme čini najgorim, uvijek težimo vratiti u minulo, u ono što mislimo da poznajemo. Zlo koje poznajemo uvijek je valjda manje od onoga koje tek treba doći. A svako se vrijeme nečim bori protiv kaosa kako kaos ne bi prevladao. Čak i ako toga nismo svjesni.

Zapravo je uvijek umjetnost ta koja nas spašava, koja poništava mrak, ona varkom blještavila nadvisuje, uzvišeno natkriljuje sve pokolje, pošasti, gladi, neimaštine, nepravde, progone. Na spomen baroka ljudima poslovično na pamet padaju Bach, Scarlatti, Rubens. Nipošto kuga, ratovi, glad ili progoni vještica. Premda su Bach i kuga suvremenici. Bach uvijek pobjeđuje. Ljepota pobjeđuje. Možda sam nepravedna prema baroku, koji je morao biti pretjeran da bi nadglasao mrak koji je čovječanstvo u to doba opasavao sa svih strana."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...