Preskoči na glavni sadržaj

Schrödingerova mačka vol. 2

Slobodna volja jedna je od boljih stvari koje su nam dane na korištenje (i savitljivi palci su OK, ali slobodna volja je baš super). Ona će nas odvesti do željenog odredišta i, zato, nema goreg nego kad, zahvaljujući svojoj odluci, završimo negdje gdje ne želimo biti, kad osjećamo da živimo ondje gdje ne pripadamo. Živjela sam tako gotovo tri godine, odlučna u stvaranju savršene verzije svog života, pa sam mislila da razumijem protagonisticu "Ponoćne knjižnice" Matta Haiga. Silly me.

"Postoji onoliko života koliko je mogućnosti. Ima života u kojima si donijela drugačije odluke. A te odluke su te odvele do drugačijih ishoda. Da si samo nešto učinila drugačije, tvoj život bio bi neka druga priča. A sve one postoje u Ponoćnoj knjižnici. Sve su jednako stvarne kao i ovaj život."


Iako Matt Haig tvrdi da nastoji pobjeći od titule ambasadora mentalnog zdravlja, njegove knjige ne idu tome u prilog. U "Ponoćnoj knjižnici" glavni lik je Nora Seeds, usamljena i očajna tridesetpetogodišnjakinja koja je tijekom odrastanja izgubila oba roditelja, koja je nebrojeno puta odustala od (svojih) snova, koja je stranac svome bratu, kojoj je najbolja prijateljica na drugom kraju svijeta, koja u istom danu ostaje bez voljenog mačka i bez prijeko potrebnog posla. Nije bilo lako posegnuti Mattu Haigu za emocijama koje opterećuju Noru - morao je ponovno proživjeti živčani slom koji je doživio kao dvadesetčetverogodišnjak. Nije to korektan naziv, živčani slom, ali takav je osjećaj, rekao je, kao da se slomiš. Nastojeći opisati stanje u kojem se i sam našao, Haig objašnjava da se nije Nora pokušala ubiti zato što je nesretna, nego zato što je mislila da se nesreći ne nazire kraj. Depresija je ponor koji ju je natjerao da proguta šaku tableta i da se onda u ponoć, na javi ili u snu (ovo mi je druga knjiga ovaj tjedan u kojoj se spominje Schrödingerova mačka), nađe u Ponoćnoj knjižnici - arhivu svojih kajanja i svojih alternativnih života. U njoj ju je dočekala vremešna školska knjižničarka, gospođa Elm, na koju je uvijek mogla računati.

"Kad pronađeš život kojim doista želiš živjeti, možeš ostati u njemu dok ne umreš od starosti. Ako doista želiš neki život, ne mora se brinuti. Ostat ćeš ondje kao da si oduvijek bila tamo. Jer u jednom od svemira, doista si bila ondje. Ta knjiga nikada neće biti vraćena, da tako kažem. Više to neće biti posudba, nego poklon. U trenutku kad odlučiš da želiš neki život, doista ga želiš, sve što ti je sada u glavi, uključujući i Ponoćnu knjižnicu, naposljetku će postati uspomena tako blijeda i mutna da je gotovo neće ni biti."


Nije to osobito originalna tema, učinjeno je to i u filmu "It's a wonderful life" i "Bedazzled", a paralelni svemiri prisutni su i u knjigama i filmovima o vremenskim putnicima, pa čak i u "Shrek Forever After." "Ponoćna knjižnica" svojevrsni je mashup knjiga Sanje Srdić Jungić pa će njeni obožavatelji osobito uživati čitajući ovaj svjetski hit. Ipak, autorovo osobno iskustvo borbe s mentalnim zdravljem ono je što daje poseban štih ovom uratku s već viđenom temom. 

Volim Matta Haiga, ali jezično je "Ponoćna knjižnica" njegovo najskromnije djelo. Ima tu puno filozofije, pop kulture, pa i povijesnih fun factsa (da, Londonska tvornica cigle doista je bila u Bedfordu, kojeg su nastanili Talijani iz Apulije), ali rečenice su lišene ukrasa, a duhoviti Haig ne dolazi do izražaja. Poglavlja su iznimno kratka, zbog čega djelo jest pitko, ali na momente mi se činilo da je ovaj roman bilo zabavnije pisati, nego čitati. Za razliku od Toma Hazarda, impresivnog lika iz Haigovog romana "Kako zaustaviti vrijeme", Nora Seeds nije lovable person (u filmu bi ju mogla glumiti Daisy Edgar-Jones, ako se mene pita). Prenegativna je, malo bi trebala poraditi na svom stavu - nitko ne voli depresivce. Kažem to ironično, dakako, jer je nevjerojatno koliko jedni drugima često predbacujemo pesimizam, očaj, anksioznost, žalost, ni ne pokušavajući shvatiti ponore u kojima se nalazi osoba koja ne vidi nadu, ne vidi bolje sutra, ne vidi mogućnosti koje život pruža.


U predvorju smrti, gospođa Elm nudi Nori Knjigu kajanja i pregršt knjiga u kojima je zapisan, da ne kažem - predodređen - život u kojem je sretna. Nora se pita kakav bi joj bio život s bivšim dečkom, život olimpijske pobjednice, istraživačice, rock zvijezde pa odabire život za životom, i vraća se u Knjižnicu čim prvi put osjeti razočaranje. Baš kad čitatelj pomisli da će Haig sve okončati s klišejizirnom porukom "Nema savršenog života", Nora se spretno ugnježđuje u jedan upravo takav (ključ sretnog života, doduše, u svakoj je Haigovoj knjizi isti). I onda, kad čitatelj pomisli da je Nora Seeds ženska inačica Georgea Baileya, Matt Haig koristi se twistom kakav može napisati samo onaj tko je depresiju osjetio na svojoj koži. Autor na istovremeno lak i težak način pruža čitatelju uvid u tame čovjeka koji je poželio nestati s lica Zemlje. Spoznaje do kojih Nora dolazi na kraju ono su dragocjenije u "Ponoćnoj knjižnici", pa i razlog zašto je toliko čitana world wide. Ovakve knjige pružaju nadu onima kojima su je izgubili, a razumijevanje onima koji misle da razumiju čežnje, praznine i tuge onih koji ne vjeruju u nove početke, koji su zaboravili da često upravo strpljenje u kušnji donosi najveće plodove.

"U šahu, kao i u životu, mogućnost je temelj svega. Svake nade, svakog sna, svake žalosti, svakog životnog trenutka."

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Alain de Botton & Marcel Proust

U knjizi " I ponovno, ljubav " lik Doris Lessing, Sara Durham, u razgovoru s prijateljem spominje Prousta. Otrovana ljubavlju, ona poseže za Stendhalom, a njezin prijatelj, nesretno zaljubljen, čita Prousta. "Još mi samo on može zadržati pažnju. Barem sada, kad se ovako osjećam. Neobično, nekoć sam smatrao da je previše zaokupljen sobom", kaže Stephen, dodajući da i Proust i Stendhal umiju spojiti romantičnu zaljubljenost i hladnu inteligenciju. Ah, kakav spoj... Pred očima mi se odmah stvori slika: rujno je jutro, prvi je sat hrvatskog jezika u četvrtom razredu matematičke gimnazije. Naša profesorica Mlinac postala je penzionerka, a njezine cipele treba nazuti profesorica Pepelko. Iskusna je to profa naše škole, ali mi smo već matori prefriganci - Pepa, nemoj nas gnjaviti ni Krležom ni gramatikom, samo daj petice. Pepa nam daje upute da spojimo stolove, a na vratima su kuharice školske kuhinje koje nose šalice iz kojih miri lipov čaj. Breze se njišu kraj prozora, l...

Alain de Botton & Lauren Groff

Postoji ta jedna pjesma Paule Abdul kojom sam opsjednuta otkad pamtim, " Opposites Attract ". Zapela mi je za oko kao djetetu jer je u videospotu uz Paulu glumio i animirani mačak zvan MC Skat Kat, kojemu su glas posudili reperi zvani Wild Pair, Bruce DeShazer i Marvin Gunn. Danas, pak - jer poslušam tu pjesmu i danas - duboko promišljam o njezinim stihovima. Što nas to privuče nekome tko nam je do jučer bio stran? Privlače li se doista suprotnosti? Jednom kad odlučiš voljeti jednog muškarca cijeli život (pustimo romantiku, to je odluka - i valja ju donijeti svakog dana iznova), moraš neprestano preispitivati ono na čemu ste izgradili temelje, i, što je najvažnije, ono što ste jedno drugo gradeći naučili. Zato uzimam u proučavanje knjige kao što je "Ogledi o ljubavi", koju je Alain de Botton, švicarsko-britanski filozof-psihoterapeut, napisao u 23. godini, i koja je momentalno postala bestseler. Ponukan nesretnim ljubavnim iskustvima, golobradi je Alain pokušao u nj...

Alain de Botton & Niall Williams

Gledam nedjeljom lica ljudi u klecalima konkatedrale. Mlađarija lijeno skriva zijevanje (subota je bila burna), penzioneri netremice zure u svećenika (oni su to već sve čuli sto puta), majke umiruju djecu ("Bože, uzmi moju rastresenost kao pokoru."), naša mlaka lica ne pristaju uz radost koju bi sveta misa trebala predstavljati u našim životima. Ipak, svi se jednom tjedno slijemo u tu impresivnu građevinu u kojoj se osjećamo malenima - zrnca smo prašine koja traže svoje mjesto pod suncem, koja traže Boga, mir, ljubav, recept za sretan život. Pavao Pavličić rekao je da sreća nije stanje i da postoje tek sretni trenuci (mislim često o toj rečenici, kad god me snađe neki sretan trenutak), ali mi, ljudi, ne odustajemo od traganja za onime što bi nas učinilo sretnijima. Neki u toj potrazi idu toliko daleko da pišu knjige o arhitekturi koja ljudima može donijeti sklad i ljepotu (čitaj: željela sam izliku za čitanje još jedne knjige Alaina de Bottona). Prvi posjet Iloku Ostaci osman...

Sve što znam naučila sam - ne u vrtiću (part 1)

Od 2001. godine, otkad sam prvi put vidjela Lorelai Gilmore kako u rodeo styleingu trči niz stepenice dok je njena kći Rory požuruje jer kasni prvog dana u novoj školi, moj život nije bio isti. U to doba nije bilo torrenata i sličnog oruđa za nabavku omiljenih filmova, serija i glazbe, pa sam, luđakinja kakva jesam, iz tjedna u tjedan, snimala svaku epizodu Gilmoreica na VHS. Od tog dana, u našoj kući jedino što je uvijek bilo na TV ekranu su neustrašive i brbljave Gilmoreice. Osim što su nas naučile sve o filmovima, glazbi i pop kulturi te povećale našu word per minute sposobnost, stvorile su neku čarobnu vezu između mene i mojih sestara koje su zbog moje opsesije bile prisiljene odrastati pitajući se hoće li Lorelai ikad završiti s Lukeom i otvoriti svoj pansion te hoće li Rory pristojnog Deana zamijeniti zločestim Jessom. Zadnja klapa u Stars Hallowu pala je 2007. godine, a još uvijek mi ne prođe dan da ne pogledam barem jednu epizodu, iako već svaki dijalog, a i monolog, z...

Braća i sestre (1)

Drava poslije kiše izgleda isprano, ali mi ne smeta. Ne smeta mi ni magla koja ju je prekrila. U zraku se ćuti miris mokre pokošene trave, a ja bicikliram do posla u crvenoj haljini s tufnicama i slušam Jennifer Love Hewitt (girly pop s početka 21. stoljeća soundtrack je mog života) - ništa mi neće ovi dan pokvarit (i prođe tjedan...). Ni kiša ni magla ni rinitis ni gloomy memoari još jedne svestrane holivudske glumice, koje čitam ovaj tjedan. Kad bi me pitali što želim biti kad odrastem, odgovorila bih - svestrana, zato oduvijek gajim zavist prema svoj toj holivudskoj bagri koja ostvaruje karijere i na filmu i u glazbi, i u književnosti, pa čak i u modi i svijetu kozmetike (nije da imam ambiciju imati parfem sa svojim imenom, ali you get the point). Diane Keaton zavoljela sam kao dijete (opsjednuto filmovima). Ne, nisam kao dijete gledala "Kuma", nego zaboravljeni filmić Nancy Meyers koji se devedesetih vrtio na TV programu - " Baby Boom ". Diane glumi yuppie ženu ...